Permalänk

EBS - [Entertained By Silence]

För att göra en lång historia kort så gick min förra htpc söder och jag behövde en ny.

Mina krav för denna htpc var inte så många, snarare bara två.
Den skulle vara stilig och tyst. (Kanske snarare var fruns krav än mina)

Intro
Galleriet är inte jätte häftigt, de går inte att få de så snyggt i ett litet chassi utan det är snarare till för att visa upp de Streacom chassit jag valt. I mitt sökande innan jag bestämde mig så hittade jag inga bra bilder på chassit, speciellt med komponenter i och tänkte därför dela med mig av mina erfarenheter och bilder i byggandet av denna htpc.

Håll till godo!

Komponenter
Chassi - Streacom FC8OD Alpha
Modekort - MSI Z97I AC
Processor - Intel Pentium Anniversary Edition G3258
Minne - 8Gb Corsair Vengeance LP
PSU - 180w PICO PSU
SSD - Samsung 850 EVO 120Gb
IR - Flirc IR Motagare
Kontroll - Xbox One Media Remote

Det är alltid kul att titta på gallerier.
Men bara för att jag bestämde mig i sista stund att göra ett galleri så lämnar kvalitén på bilderna en hel del att önska.

(Tips från coachen)
Om någon går i tankarna på detta chassi kan jag rekomendera ett par extra händer, det var inte lätt att styra in alla heatpipes på rätt plats samtidigt som man ska sikta med div skruv.

Besök galleriet här

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Kalas fint bygge, hur mycket fick du ge för allt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kalas fint bygge, hur mycket fick du ge för allt?

Humm.. bra fråga, det som drog iväg va chassit, då en viss butik inte fick in det i lager så beställde jag det från England.
Hela kalaset landande nog runt 4k men då hade jag redan SSD och minnen hemma.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Sent inlägg men snyggt byggt.

Det blir kladdigt med kylpastan.
Jag har väl byggt ett tiotal HFX maskiner nu (inklusive större uppgarderingar) och än så länge klarar jag det inte utan att kladda ned lite.

Man kan dock nyttja det kladdiga lite. När man monterar heatpipes så kan man lägga en liten, liten klutt kylpasta som "klister" för att heatpipen ska ligga still under montering

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Sent inlägg men snyggt byggt.

Det blir kladdigt med kylpastan.
Jag har väl byggt ett tiotal HFX maskiner nu (inklusive större uppgarderingar) och än så länge klarar jag det inte utan att kladda ned lite.

Man kan dock nyttja det kladdiga lite. När man monterar heatpipes så kan man lägga en liten, liten klutt kylpasta som "klister" för att heatpipen ska ligga still under montering

Jo det blir allt lite kladdigt, kan tänka mig att nästa gång man monterar så har man en bättre plan för hur man ska göra utan att allt glider iväg. Som sagt var detta första passiva bygget jag kört och det fungerar bra nu i alla fall.

Tack för din input

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Jag funderar på något liknande men med en AMD Ryzen 32200g. Vet att gallerier är några år och att du kanske inte har kvar datorn, men jag undrar om du har/hade den i en stängd möbel och hur väl det i så fall funkar temperaturmässigt?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

@Arion: detta inlägg har jag totalt missat att svara på!
Datorn snurrar på fint fortfarande! Trots att det är hög tid att uppdatera till något som klarar 4k

HTPCn har stått i ett stängt skåp sedan dag ett, hade koll på temperaturerna i början och kan inte minnas att det varit några konstigheter. Nu har jag inte kollat tempen på flera år utan den har bara tuffast på. Antar att det klarar sig fint!

Blev det något bygge för din del?

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11