Hörlurar och Förstärkare

Permalänk

Hörlurar och Förstärkare

Hej har tänkt fixa ett par nya hörlurar. Har aldrig haft riktigt bra hörlurar så ska testa för första gången att köpa några rejäla. Har tänkt använde det till gaming/musik och skit vid datorn.
Har kollat runt lite och DT 1990 pro verkar helt ok. Är riktigt osäker på vad jag ska köpa för hörlursförstärkare till dem och ifall jag behöver fixa ett ljudkort till datorn. Alla förstärkare verkar också satans dyra men låt oss säga att jag kan ge runt 3-4k max på förstärkaren vad skulle ni då rekommendera? Samt behöver jag fixa ljudkort?

/Henke

Permalänk
Medlem

@n0rangutan: Det behöver inte kosta onödigt mycket pengar att få till ett litet ljudsystem som man trivs och är nöjd med.
Det viktigaste, och kanske det tråkigaste, är att prova flera olika hörlurar för att se hur du trivs med dem.
Om du har möjlighet, försök att ta dig iväg till någon butik som kanske saluför hörlurar för att be om att få prova deras utbud, en del kanske t.o.m ger dig möjlighet att låna hem.

Har du någon vän som kanske har några hörlurar du skulle kunna prova?
Jag har skrivit det förut, och gör det igen. Jag välkomnar folk förbi på en kopp kaffe och prova mitt lilla utbud om du befinner dig i närheten av Karlstad.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@n0rangutan: Det behöver inte kosta onödigt mycket pengar att få till ett litet ljudsystem som man trivs och är nöjd med.
Det viktigaste, och kanske det tråkigaste, är att prova flera olika hörlurar för att se hur du trivs med dem.
Om du har möjlighet, försök att ta dig iväg till någon butik som kanske saluför hörlurar för att be om att få prova deras utbud, en del kanske t.o.m ger dig möjlighet att låna hem.

Har du någon vän som kanske har några hörlurar du skulle kunna prova?
Jag har skrivit det förut, och gör det igen. Jag välkomnar folk förbi på en kopp kaffe och prova mitt lilla utbud om du befinner dig i närheten av Karlstad.

Tack för svaret

Bor i luleå och har tyvärr bisarrt litet utbud så har ingen möjlighet att testa lokalt eller hos en vän

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@n0rangutan: Jag gjorde en liten snabb sökning, du har tillgång till åtminstone Elgiganten, Media Markt och Takt&Ton.

Edit: Musikanten?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@n0rangutan: Jag gjorde en liten snabb sökning, du har tillgång till åtminstone Elgiganten, Media Markt och Takt&Ton.

Edit: Musikanten?

Jo har kollat upp dem men deras utbud är lite tunt angående hörlurarna jag har kollat upp t.ex - Beyerdynamic 1790-1990, sennheiser 6xx serien osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker du gör helt rätt som bestämmer dig för en rimlig lur och köper den, man måste börja någonstans, skaffa sig någon referens. Blir du biten av intresset kommer du säkert läsa på och skaffa fler referenser. DT1990 pro verkar vara en trevlig lur med bra register. Har inte hört den själv dock. Jag skulle antingen skaffa en rätt neutral förstärkare som klarar det mesta som typ Aune S6 som finns till bra pris här: https://www.mychifi.se/horlursforstarkare/aune-s6-dac-horlurs...

Den är baserad på ett AKM-chip som inte är lika vass/ljus som en del populära Sabre-dacs. Den kan också driva lurarna balanserat vilket kan vara roligt att testa. Annars skulle jag gå på billigt rör vilket skulle kunna vara intressant då toppen på DT1990 ofta beskrivs som bra och detaljerad men ibland aningen vass (kanske ett arv från de ännu dyrare Beyer-lurarna).

Lycka till! HeadFi är ett mycket intressant intresse!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

@Lizardman: Tack så mycket för svaret och tipsen!

Kollat runt på flera lurar men det är väldigt svårt att bestämma sig, det är alltid olika nackdelar på alla så vettefan vad jag ska göra.
Vad har du och vad har du haft för några som du kan rekommendera? (:

Permalänk

@n0rangutan: Jag har haft många lurar. Resan började väl med Sennheiser, först HD25 sedan HD650. Sedan blev det HiFiMan och sedan dess har jag gillat planar-lurar lite extra. Har haft HE400i, HE560, HE4XX och nu Ananda. Har också haft Audeze LCD-2/3 och har fortfarande kvar mina Audeze Sine. Hade ett par MrSpeakers Aeon Flow open ett tag också men gick nu på Ananda istället. En sak jag har lärt mig är att min smak förändras med tiden. Det blir liksom roligt att testa nya sätt att lyssna på musik, utveckla intresset..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Inaktiv

Jag hade nog köpt nagot enklare till att börja med.

Typ HD5x-6xx och ett USB ljudkort med en ok preamp. Scarlet, Steinberg eller m-audio runt 2-3k
Om du är ljudintresserad kommer du förmodligen köpa fler lurar och fler monitorer sa smaningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Jo har kollat upp dem men deras utbud är lite tunt angående hörlurarna jag har kollat upp t.ex - Beyerdynamic 1790-1990, sennheiser 6xx serien osv.

En sak man kan göra är att lyssna på de lurar de har och sedan lyssna på inspelningar online för att höra skillnader mellan de man lyssnat på och andra. Det ger ju inte en exakt bild på hur ett par hörlurar låter men om man tex lyssnar på ett par HD650 i butik och sedan jämför dem med andra lurar så får man ju en uppfattning om DT1990, tex, låter ljusare eller mörkare och detta kan ge en väldigt bra fingervisning åt vilket håll man ska kolla åtminstone. De inspelningar man jämför måste ju såklart vara gjorda av samma person med samma setup.
Tycker man att HD650 är för ljusa, tex, är det kanske inte Beyerdynamic man ska kolla på i första hand, som generellt låter ljusare.

Det finns ju problem med att lyssna i butiker åxå, om det inte är mer seriösa hifibutiker, för som på Mediamarkt och Elgiganten och såna ställen har man ju ofta bara tillgång till sin telefon som ljudkälla och förstärkare så många lurar vaknar ju inte riktigt till liv.
Ska man köpa ett par dyrare lurar kan det ju dock vara värt att resa en bit eller så kanske man har möjlighet att ta det i samband med en semesterresa eller liknande.

Sedan behöver man ju inte köpa dyrt bara för att det ska vara dyrt. Det finns riktigt bra lurar som är billigare än DT1990 som kan vara ett jättelyft, beroende på vad du haft innan.
Kan du tänka dig att beställa från Massdrop så brukar de ha en del riktigt prisvärda varianter.

Ang. förstärkare så finns ju O2 som är bra och inte så dyr. Beroende på vad du har för ljudkort nu kan det ev vara aktuellt att skaffa ett bättre ljudkort/DAC. O2 finns ju även i kombo med ODAC.
http://www.headnhifi.com/amplifiers/O2-desktop-amplifier
http://www.headnhifi.com/amplifiers/OBJ_O2_ODAC_digital2

Ffa kan det vara en bra grej att få ut ljudkortet/DAC:en utanför chassit då det är lätt att de plockar upp störningar från olika saker inne i datorn.

Skrivet av anon173009:

Jag hade nog köpt nagot enklare till att börja med.

Typ HD5x-6xx och ett USB ljudkort med en ok preamp. Scarlet, Steinberg eller m-audio runt 2-3k
Om du är ljudintresserad kommer du förmodligen köpa fler lurar och fler monitorer sa smaningom.

De verkar ju bättrat hörlursdelen i senare versioner av Scarlett så att utgångsimpedansen är lägre men det kan vara värt med en heads up på att en del modeller har relativt hög utgångsimpedans och inte funkar så bra med lågohmiga lurar. Sedan är ju kanske inte effekten tillräcklig för att spela starkt på riktigt högohmiga lurar.

Korten från de andra tillverkarna har jag inte koll på men mitt Scarlett (2i4 Gen 1) gillar inte lurar under 100-150 Ohm, iaf. Basen blir rätt fladdrig och okontrollerad.
Om man nu inte är intresserad av musikproduktion så skulle jag personligen hellre satsa på O2/ODAC i den prisklassen. Det blir åtminstone lite mindre begränsande även om det såklart finns bättre förstärkare.

Men visst, stoppar jag in mina HD58x (150 Ohm) i mitt Scarlett låter det fakstiskt rätt bra. Inte så om jag stoppar i mina K550 (32 Ohm).

Permalänk
Skrivet av dumbo:

En sak man kan göra är att lyssna på de lurar de har och sedan lyssna på inspelningar online för att höra skillnader mellan de man lyssnat på och andra. Det ger ju inte en exakt bild på hur ett par hörlurar låter men om man tex lyssnar på ett par HD650 i butik och sedan jämför dem med andra lurar så får man ju en uppfattning om DT1990, tex, låter ljusare eller mörkare och detta kan ge en väldigt bra fingervisning åt vilket håll man ska kolla åtminstone. De inspelningar man jämför måste ju såklart vara gjorda av samma person med samma setup.
Tycker man att HD650 är för ljusa, tex, är det kanske inte Beyerdynamic man ska kolla på i första hand, som generellt låter ljusare.

Det finns ju problem med att lyssna i butiker åxå, om det inte är mer seriösa hifibutiker, för som på Mediamarkt och Elgiganten och såna ställen har man ju ofta bara tillgång till sin telefon som ljudkälla och förstärkare så många lurar vaknar ju inte riktigt till liv.
Ska man köpa ett par dyrare lurar kan det ju dock vara värt att resa en bit eller så kanske man har möjlighet att ta det i samband med en semesterresa eller liknande.

Sedan behöver man ju inte köpa dyrt bara för att det ska vara dyrt. Det finns riktigt bra lurar som är billigare än DT1990 som kan vara ett jättelyft, beroende på vad du haft innan.
Kan du tänka dig att beställa från Massdrop så brukar de ha en del riktigt prisvärda varianter.

Ang. förstärkare så finns ju O2 som är bra och inte så dyr. Beroende på vad du har för ljudkort nu kan det ev vara aktuellt att skaffa ett bättre ljudkort/DAC. O2 finns ju även i kombo med ODAC.
http://www.headnhifi.com/amplifiers/O2-desktop-amplifier
http://www.headnhifi.com/amplifiers/OBJ_O2_ODAC_digital2

Ffa kan det vara en bra grej att få ut ljudkortet/DAC:en utanför chassit då det är lätt att de plockar upp störningar från olika saker inne i datorn.

De verkar ju bättrat hörlursdelen i senare versioner av Scarlett så att utgångsimpedansen är lägre men det kan vara värt med en heads up på att en del modeller har relativt hög utgångsimpedans och inte funkar så bra med lågohmiga lurar. Sedan är ju kanske inte effekten tillräcklig för att spela starkt på riktigt högohmiga lurar.

Korten från de andra tillverkarna har jag inte koll på men mitt Scarlett (2i4 Gen 1) gillar inte lurar under 100-150 Ohm, iaf. Basen blir rätt fladdrig och okontrollerad.
Om man nu inte är intresserad av musikproduktion så skulle jag personligen hellre satsa på O2/ODAC i den prisklassen. Det blir åtminstone lite mindre begränsande även om det såklart finns bättre förstärkare.

Men visst, stoppar jag in mina HD58x (150 Ohm) i mitt Scarlett låter det fakstiskt rätt bra. Inte så om jag stoppar i mina K550 (32 Ohm).

Tackar för svaret!

Ska nog dra in på en affär idag och testa lite även om de inte fanns just dem jag hade kollat på. Angående tidigare hörlurar så har jag mest haft olika gaming hörlurar och just nu använder jag sony wh1000mx3 som jag gillar riktigt mycket när jag reser men som inte passar så bra hemma när de stänger ute ljudet.
Förstärkaren med DAC eller om det hette ODAC - innebär det att jag inte behöver köpa ljudkort till datorn? Just nu har jag inget ljudkort så tar emot tips om externa ljudkort också hihi.
Några bra kombinationer på förstärkare som skulle passa tillsammans med några hörlurar tar jag gärna tips på också, är helt kass på detta så har ingen aning. Av det jag läst så förstår jag att hörlurarna har oliks Ohm resistans och behöver poweras up mer/mindre.

Tack så mycket för hjälpen alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad behöver du en separat hörlursförstärkare till?
Jag har byggt två, äger sex sju stycken, (varav två med rör,) och använder ändå ingen utom naturligtvis STAXarnas. De behövs helt enkelt inte vare sig för magnetostater eller dynamiska lurar, och med matchade nivåer är det omöjligt att höra skillnad på dem. (A/B testa med en kompis.)
Du kan lika gärna lägga pengarna på guldpläterade nätkontakter.
Med mindre att det är något direkt fel på din ljudkälla naturligtvis.

Om du absolut vill ha en hörlursförstärkare, ta någon liten som är vettigt designad och prisad. Shiit och andra är bra. Batteridrivna har naturligtvis fördelar. Men spendera inte för mycket pengar på placebo.

Jag har ägt föregångaren till DT1990 och den hade 600 Ohm impedans, men DT1990 är generellt mer lättdrivna. Om du har en iPhone, använd den som ljudkälla vid lyssning, om du har en androidlur finns det bottennapp.

Det är mycket svårt att utvärdera lurar riktigt bra utan kontrollerade utnivåer. Men som privatperson har man sällan anledning att bry sig.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Vad behöver du en separat hörlursförstärkare till?
Jag har byggt två, äger sex sju stycken, (varav två med rör,) och använder ändå ingen utom naturligtvis STAXarnas. De behövs helt enkelt inte vare sig för magnetostater eller dynamiska lurar, och med matchade nivåer är det omöjligt att höra skillnad på dem. (A/B testa med en kompis.)
Du kan lika gärna lägga pengarna på guldpläterade nätkontakter.
Med mindre att det är något direkt fel på din ljudkälla naturligtvis.

Om du absolut vill ha en hörlursförstärkare, ta någon liten som är vettigt designad och prisad. Shiit och andra är bra. Batteridrivna har naturligtvis fördelar. Men spendera inte för mycket pengar på placebo.

Jag har ägt föregångaren till DT1990 och den hade 600 Ohm impedans, men DT1990 är generellt mer lättdrivna. Om du har en iPhone, använd den som ljudkälla vid lyssning, om du har en androidlur finns det bottennapp.

Det är mycket svårt att utvärdera lurar riktigt bra utan kontrollerade utnivåer. Men som privatperson har man sällan anledning att bry sig.

Har inte bestämt mig vad jag ska köpa för hörlurar än men av det lilla jag läst om ämnet i sig så säger folk att man behöver en typ av förstärkare för att få ut allt kräm ur hörlurarna.

Men jag har ingen aning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alltså, har man ingen aning spelar det ingen roll om man åker och provlyssnar efter det man gillar. Risken är att du gillar det du lyssnat in dig på, t ex en fläskig mellanprisBeatslur eftersom du är van med det ljudet. Då är det lätt att bli övertygad om att ett par Philips Fidelio X2 låter bättre än t ex ett par DT1990 eftersom de har en varm och lite rundare återgivning. Lägger du på en försäljare från Elgiganten på det så kan det bli riktigt förvirrande.

Köp ett par kvalitetshörlurar, lyssna in dig på deras karaktär. När du har den referensen kan du börja jämföra lurar. Det är mitt förslag. Och HD650 t ex är ju också en utmärkt referens. Och ett till tillägg, mina Hifiman Ananda är inte sladdrig i basen och ligger på 25Ohm/103dB...

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Har inte bestämt mig vad jag ska köpa för hörlurar än men av det lilla jag läst om ämnet i sig så säger folk att man behöver en typ av förstärkare för att få ut allt kräm ur hörlurarna.

Men jag har ingen aning

Skickades från m.sweclockers.com

Tips är ju att köpa lurarna från en butik som har generös öppet köp policy. Elgiganten har ju öppet köp även om du slängt kartong etc så länge alla delar till produkten finns med. Har för mig att NetonNet också är chill. Kjell o Co har inte det utskrivit någonstans men de har också öppet köp i bruten förpackning så vitt jag vet. Man kan ju även fråga butikens kundservice innan köp. Isf kan du ju beställa hem och gillar du dem inte så skickar du tillbaks bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Har inte bestämt mig vad jag ska köpa för hörlurar än men av det lilla jag läst om ämnet i sig så säger folk att man behöver en typ av förstärkare för att få ut allt kräm ur hörlurarna.

Men jag har ingen aning

Skickades från m.sweclockers.com

Innan du lägger en krona på en hörlursförstärkare, så måste du ha ett par lurar som skall drivas. Nuförtiden produceras inte de riktigt trögdrivna 600 Ohms lurarna, som de tidiga portabla lösningarna kunde ha svårt att driva. Problemet angreps från båda håll - de lurarna slutade tillverkas, och man har sedan länge snorbilliga kretsar som klarar att driva lite besvärligare laster.
Det var över 20 år sedan jag var med och byggde bra batteridrivna förstärkare för att driva lurar från etymotic research. En lite enklare som använde en billig kommersiell ic tillgänglig för ändamålet redan då, och en riktigt sofistikerad med allt audiofil lull-lull. Självklart lät superförstärkaren mycket bättre, avgrundsdjupt mörk bakgrund, fantastisk instrumentseparation och allt det där. Tills vi faktiskt matchade utgångsnivåer och testade. Då kunde ingen av oss ens höra skillnad än mindre säga vad som var bättre. Placebo funkar. Det kan medföra direkta fysiska effekter, så dess inflytande på något helt subjektivt som musikuppfattning är helt dominerande.

Jag är till exempel svag för tunga, väldämpade volymsrattar.
Och rör-glöd är mysigt. Men ett stearinljus är billigare, även om de behöver bytas oftare än rören.

Folk får spendera sina pengar på sin egen placebo som de vill, och jag har gjort och gör det själv. Men jag tycker det är synd att folk som ännu inte har hunnit prova sig fram skall lägga en massa pengar på sladdar och elektronik. Lägg pengarna på lurar istället om du har över. Låna och testa! Ha kul medan du bygger en erfarenhetsbas, eller bara skaffa ett par bra lurar, och uppskatta musiken istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Ska nog dra in på en affär idag och testa lite även om de inte fanns just dem jag hade kollat på. Angående tidigare hörlurar så har jag mest haft olika gaming hörlurar och just nu använder jag sony wh1000mx3 som jag gillar riktigt mycket när jag reser men som inte passar så bra hemma när de stänger ute ljudet.

Jag har inte lyssnat på WH1000MX3 så jag kan inte uttala mig om dem och hur de förhåller sig till andra lurar men jämfört med de flesta gaminglurar så är det stor chans att du märker skillnad även med billigare lurar som Sennheiser HD599 eller AKG 701/702.
Hittar du dessa i någon butik för provlyssning är det bra lurar att ha testat för dessa är lurar som är omtyckta och som många refererar till och jämför med när man går till "lite dyrare".
Hur som helst, ju fler lurar du lyssnar på desto mer erfarenhet och desto mer lött på benen när du bestämmer dig för något.
Beställer du via webben har du ju även distansköpslagen att luta dig mot och en del butiker har ju generösare återköpsregler än så, som tidigare nämnts.

Citat:

Förstärkaren med DAC eller om det hette ODAC - innebär det att jag inte behöver köpa ljudkort till datorn? Just nu har jag inget ljudkort så tar emot tips om externa ljudkort också hihi.
Några bra kombinationer på förstärkare som skulle passa tillsammans med några hörlurar tar jag gärna tips på också, är helt kass på detta så har ingen aning. Av det jag läst så förstår jag att hörlurarna har oliks Ohm resistans och behöver poweras up mer/mindre.

Ja, skaffar du kombinationen av O2 och ODAC så är ju ODAC:en motsvarande ett ljudkort. Datan skickas digitalt via USB och omvandlas till analogt i ODAC:en och skickas sedan för förstärkning i O2:n.
Men något slags ljudkort borde ju ju ha redan nu? Någon form av integrerat kort borde du ju rimligen ha i datorn? Nästan alla moderkort har det.
I regel låter dessa rätt bra nu för tiden men inte alla klarar driva hörlurar på ett bra sätt. Sen finns det ju skillnader mellan olika moderkort och ibland så får de med sig skräp i signalen från resten av datorn.
Ganska ofta, IME, har de lite för hög utgångsimpedans för att funka bra med lågohmiga lurar och det blir svårt att driva högohmiga lurar till tillräckliga nivåer.
Så det kan funka bra med vissa lurar att stoppa in dem direkt i ljudkortet men med vissa lurar kanske man gärna vill ha en förstärkare.
Sedan ska väl sägas att O2/ODAC inte är det bästa som kan köpas för pengar men jämfört med andra förstärkare/DACs i samma prisklass är den bra och, IMO, en bra första förstärkare.
Designmålet med den var typ att designa en förstärkare som "alla" har råd med och som DIY-nissar kan bygga själva men som fortfarande mäter bra och inte gör för mycket kompromisser med ljudkvaliteten som många billigare förstärkare ofta gör/har. Inte att göra det bästa som kan köpas för pengar.

Du kan läsa mer om själva designmålen och lite annat på denna blogg som designern har/hade.
http://nwavguy.blogspot.com/2011/07/o2-headphone-amp.html
http://nwavguy.blogspot.com/2011/08/o2-details.html
http://nwavguy.blogspot.com/2012/04/odac-released.html

Rent subjektivt kan jag väl tycka att den inte är så snygg. Även om det finns lite olika varianter på den så är det ju i princip samma låda med olika volymratt och och tryck på frontpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Innan du lägger en krona på en hörlursförstärkare, så måste du ha ett par lurar som skall drivas. Nuförtiden produceras inte de riktigt trögdrivna 600 Ohms lurarna, som de tidiga portabla lösningarna kunde ha svårt att driva. Problemet angreps från båda håll - de lurarna slutade tillverkas, och man har sedan länge snorbilliga kretsar som klarar att driva lite besvärligare laster.

Det handlar inte bara om att ha tillräckligt med spänning för att trycka ut nog med effekt till högohmiga lurar utan det handlar även om att ha tillräckligt låg utgångsimpedans för att klara driva lågohmiga lurar.
Med (för) hög utgångsimpedans kommer spänningsfallet över den interna impedansen att bli hög vilket kan göra att man inte klarar driva lågohmiga lurar till tillräckligt hög ljudnivå.
Eftersom att impedansen i hörlurarna varierar med frekvensen kommer en hög utgångsimpedans att påverka linjäriteten mer och detta kan i mycket stor utsträckning påverka hur lurarna låter.
Vidare så reduceras även dämpningsfaktorn med högre impedans vilket gör att basen blir mer okontrollerad och "boomy". Det finns ju en tumregel att utgångsimpedansen bör vara högst 1/8 av höglurarnas impedans men idealt vill man ju ha en utgångsimpedans som är 0. Någonstans runt 0.5-1 Ohm är helt realistiskt att lösa men ändå ligger många ljudkällor en bra bit över detta.

Så jo, även om de flesta lurar numera inte ligger på 600Ohm, utan 300 och neråt finns det absolut anledning att använda en förstärkare i många fall.

Permalänk

@dumbo:
Har kollat runt i Luleå och var på en Hifi idag och de hade inte AKG eller Sennheiser produkter. Däremot hade dem en HiFiMan Sundara som jag fick testa först inkopplad i mobilen och sedan genom en av deras förstärkare. Märkte ingen märkvärd skillnad mellan dem och Sony lurarna jag hade med mig (testade också några andra, samma sak där). Så sammanfattat med det besöket är väl att jag inte tog något större steg framåt i vad jag vill ha.

Ok då förstår jag vad ODAC gör! Jo jag har ett ljudkort i moderkortet såklart men av det jag läst runt så kan det bli små störningar osv om man kör direkt via moderkortet och att ett externt ljudkort är önskvärt.

När det kommer till hur jag gillar att köpa saker så vill jag helst köpa något stabilt som inte hugger mig i baktankarna hela tiden att det kunda vara bättre än vad det är. Samtidigt vill jag ju inte spendera typ 10000:- på en förstärkare men kanske MAX pris 5000:- är rimligt i dagsläget.

Låt oss säga att ifall jag skulle köpa Sennheiser 650 HD lurarna vad skulle då vara en bra förstärkare till dem?

Tackar så mycket för din kunskap och visdom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det handlar inte bara om att ha tillräckligt med spänning för att trycka ut nog med effekt till högohmiga lurar utan det handlar även om att ha tillräckligt låg utgångsimpedans för att klara driva lågohmiga lurar.
Med (för) hög utgångsimpedans kommer spänningsfallet över den interna impedansen att bli hög vilket kan göra att man inte klarar driva lågohmiga lurar till tillräckligt hög ljudnivå.
Eftersom att impedansen i hörlurarna varierar med frekvensen kommer en hög utgångsimpedans att påverka linjäriteten mer och detta kan i mycket stor utsträckning påverka hur lurarna låter.
Vidare så reduceras även dämpningsfaktorn med högre impedans vilket gör att basen blir mer okontrollerad och "boomy". Det finns ju en tumregel att utgångsimpedansen bör vara högst 1/8 av höglurarnas impedans men idealt vill man ju ha en utgångsimpedans som är 0. Någonstans runt 0.5-1 Ohm är helt realistiskt att lösa men ändå ligger många ljudkällor en bra bit över detta.

Så jo, även om de flesta lurar numera inte ligger på 600Ohm, utan 300 och neråt finns det absolut anledning att använda en förstärkare i många fall.

Nej, bara för att man kan föra ett teoretiskt resonemang innebär det inte att det finns ett praktiskt problem. Det finns ingen anledning att jaga en idealitet som inte spelar någon roll.
En vanlig PTA6120 är lämplig för att driva lägre impedanser än vad som är aktuellt för de lurar som OP pratar om. En iPhone 6s som jag själv har, som har en utgångsimpedans på 5-6 Ohm har sin avvikelse från idealitet mätt t.ex.här. En avvikelse på maximalt +0,2dB. Absolut och fullständigt ohörbart.

Som sagt, jag har en bred erfarenhet över fyra decennier och har lagt en hel del tid och pengar på hörlursförstärkare. Och min slutsats är att de i praktiken inte behövs eller tillför någonting med mindre än att man vill driva outlier produkter till långt över hörselskadenivå, eller de är designade med syfte att färga ljudet som två av mina tre rörförstärkare. (STAX förstärkaren är det inte.) Jag bryr mig inte längre om att ens koppla in de jag redan har.

Jag övergav audiofildiskussioner för länge sedan. Det är meningslöst att diskutera med människors subjektiva åsikter. Detta är egentligen de enda omständigheter när jag säger något alls, när människor som saknar egen erfarenhet leds att spendera pengar på snake oil. Det finns oändligt mycket mer att hämta i att faktiskt prova olika hörlurskonstruktioner, göra sina egna binauralinspelningar till exempel med Sennheissers roliga produkt och så vidare än att spendera pengar på elektronik som om den är vettigt konstruerad gör sitt jobb och låter precis likadant.

Hade jag haft tid att pilla med sånt här längre hade jag renoverat mina Jecklin Float, de fulaste hörlurarna i historien. De kräver polisonger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej, bara för att man kan föra ett teoretiskt resonemang innebär det inte att det finns ett praktiskt problem. Det finns ingen anledning att jaga en idealitet som inte spelar någon roll.
En vanlig PTA6120 är lämplig för att driva lägre impedanser än vad som är aktuellt för de lurar som OP pratar om. En iPhone 6s som jag själv har, som har en utgångsimpedans på 5-6 Ohm har sin avvikelse från idealitet mätt t.ex.här. En avvikelse på maximalt +0,2dB. Absolut och fullständigt ohörbart.

Bara för att så är fallet med ETT par hörlurar som dessutom HYGGLIGT matchar i impedans innebär det inte att det är så med ALLA lurar. Olika lurar varierar ju dessutom olika mycket i impedans över frekvens och det finns hörlursutgångar som har betydligt högre impedans än de, 5.9-6.8 Ohm som Iphone 6s, enl. artikeln har.
Har du någon länk till en artikel där man kopplat in 16-Ohmslurar i en förstärkare som har 50Ohm utgångsimpedans tex?
Sedan skriver han ju faktiskt att:
"YES! The low output source impedance leads to ruler-flat response driving real loads, much flatter than most gear with higher output source impedances."
Han skriver alltså, i princip, precis samma sak som jag skrev. Även om ~6Ohm inte är jättelågt på något sätt och han missar att nämna att ljudet påverkas även på andra sätt. Han mäter ju tex inte transientsvar och "ringing". Han undersöker alltså inte ens hur dampingfaktorn påverkar ljudet.

Man kan väl även passa på att nämna att Ken Rockwell är en person som gjort sig ett namn på subjektivt tyckande och att uttrycka kontroversiella åsikter så jag tar hans mätningar med en nypa salt även om han har använt sin "state of the art Rohde & Schwarz UPL audio analyzer"

Mycket riktigt så häver han ju även (i vanlig ordning) ur sig att:
"For enjoying music, you will probably get poorer performance if you waste your time and money with outboard DACs or headphone amplifiers; the iPhone already has the best there is.."

Det finns alltså inget i hela världen, oavsett pris, som är bättre än utgångssteget i en iPhone 6s. Sannolikt kommer man även att få sämre resultat om man använder en extern (vilken som helst) förstärkare. Det är ett ganska djärvt uttalande utan att redovisa några som helst källor eller bevis.

Jag är dock inte förvånad för han har en lång "karriär" av liknande uttalanden bakom sig. "Det finns INGEN" som behöver en bättre/dyrare kamera än en D3000. Det blir inte bättre än så." eller "Det finns INGEN som behöver ett bättre objektiv än 18-55-kitobjektiven som följer med instegkamerorna..." eller liknande uttalanden har genomsyrat alla hans artiklar sedan han startade sin sida. De allra flesta av dem är såklart ren tjurskit.

Han glömmer även nämna hur man kopplar in en iPhone 6s till sin dator eller Androidlur för att använda dess "state of the art" utsteg för att driva sina hörlurar.

Permalänk
Medlem

Det går för övrigt fortfarande att få tag på 600 Ohm hörlurar så att de inte görs längre är inte helt sant, fast de är rätt ovanliga och mest inriktade för studiobruk och tyngre hifi.
En del hörlurar exvis från Beyer Dynamic där samma modell kan köpas i olika varianter av impedanser allt från 32 Ohm upp till 600 Ohm så man kan välja vad som passar bäst i sammanhanget.

Däremot är de inte så vanliga i hemmabruk där väldigt många lurar är lågimpediva 32 Ohm och nedåt så de kan användas av de klena slutstegen hos telefoner och bärbara spelare. Enklare moderna ljudapparater typ kompaktstereo har ofta usla hörlursutgångar gjorda för max 32 Ohm samtidigt som många äldre hifi-förstärkare kan ha mycket bra hörlurssteg.

Jag tycker nog att förstärkare och DAC gör rätt mycket för ljudet speciellt om hörlurarna kräver lite mer.

Jag har både en telefon med inbyggd DAC/Lurstärkare som klarar högohmiga lurar ända upp till 600 ohm och en lös extern DAC/förstärkare via USB som jag både kan använda till datorn och telefoner. Telefonen är en LG G7 ThinQ med Quad DAC och den externa en Ifi iDSD nano så det är inte några stora summor investerat i det här men åtminstone jag upplever skillnad och man kan ju ha förstärkare som på papperet har avvikelser som ska vara ohörbara dem emellan men som ändå tydligt skiljer sig åt i ljudkaraktär när man lyssnar på dem.

Man har också EU-ljudbegränsningen på portabla prylar som inte alls tar hänsyn till tröga lurar eller svagt inspelat material och då kan det vara skönt att kunna dra på till en vettig ljudnivå utan att för den sakens skull behöva spela så högt att öronen trillar av, även om det nu går att spela riktig högt med en förstärkare som inte lider av den pålagda EU-begränsningen.(lite sunt förnuft krävs alltså av lyssnaren)

Men givetvis är folk olika känsliga för skillnaderna, en del tycker just att det inte gör någon större skillnad medan andra som mig själv tycker att skillnaden är klart hörbar med min utrustning. Det låter betydligt tamare och plattare med sämre definition när jag kopplat bort förstärkare och DAC och det på en jämförbar nivå så man inte luras av starkare ljud vinner effekten.
Är ju därför många låtar har helt pajad dynamik och låter skit p.g.a Loudness War där allt går ut på att låta starkast i radion.

Tycker man själv ska prova om det ger något, Vissa lurar låter bra mycket bättre med en bra förstärkare/DAC och på en del andra är skillnaden mindre.
Men generellt så brukar bättre lurar vinna oftast på sådant här och har man bra material att lyssna på märker man mera, samtidigt så hör jag ändå en tydlig skillnad när jag spelar Spotify Premium(dvs högsta kvalitetsinställningen) så även på streamat Spotify hörs skillnader.

Har låtit en del bekanta prova och de kan inte tro att Spotify kan låta så pass bra även om skillnaden är större på högupplösta material.

Om man sedan har egeninspelat högupplöst material där man vet precis hur det lät vid inspelningen man gjort där man kontrollerar hela inspelnings/mixning/mastringsprocessen själv så är skillnaden rätt stor upplever jag.

Permalänk
Medlem

Är bortrest och har svårt att ge respons värdig inläggen. Återkommer söndag!

Permalänk

Ifall någon bryr sig eller i framtiden är på något liknande spår så -

Jag köpte sennheiser 650hd och jag är väldigt nöjd med dem, svin bra ljud för musik, basen är lagom men hade kanske kunnat vara lite kraftigare, men de är absolut bra som de är. Pluggade in de i datorn rakt av och det är inga problem med volymen.

Köpte också en o2/odac amp och det var väll som att kasta bort pengar. Ingen märkvärd skillnad att ha lurarna i den eller i datorn (förutom att man kan höja volymen mera men gränsen till hörselskada når jag redan utan).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fostex dekoni blue skulle jag köpt om du gillar musik med mycket bas:)