12-13k speldatorn för racingsim i VR

Permalänk
Medlem

12-13k speldatorn för racingsim i VR

Hej!

Behöver lite kompetent input på nedanstående.

Användningsområde: Racingsimulatorn iRacing, användandes en Oculus Rift S. Iracing är såvitt jag förstått ofta CPU-begränsat och dåligt på att utnyttja multi-core (iaf när man kör på skärm).
Budget: Något flexibel, men i trakten 12-13k.
Annat: Jag har en 250GB SSD från tidigare bygge som går in i detta bygge, därav ingen SSD i listan.

Är nedan ett balanserat bygge?

Frågetecken från min sida:

• Nvidia el. AMD?

• Stock-kylare OK på CPU?

• Vettigt moderkort?

Mvh,
Fredrik

Permalänk
Medlem

Minst ett 2060 Super.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Minst ett 2060 Super.

Håller med, inte för att jag tror det kommer göra så stor skillnad i iRacing, men Super känns nog värt den i sammanhanget lilla merkostnaden (+500 spänn för, vad det verkar som, i snitt ~15% bättre prestanda). Är du ljudkänslig OP skulle jag nog lägga till en processorkylare, men det är ju något som går att uppgradera senare. Vill du spara ~700 så kör på 3600 utan X, prestandan är nästintill identisk.

Syns inte vad det är för RAM-hastighet men med dagens priser bör du sikta på 3200MHz åtminstone IMO (899 på Webhallen verkar vara 3000). LPX-stickorna brukar inte överklocka särskilt bra.

Bara mina 2 cents (ören?). Annars tycker jag det ser bra ut.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Håller med, inte för att jag tror det kommer göra så stor skillnad i iRacing, men Super känns nog värt den i sammanhanget lilla merkostnaden (+500 spänn för, vad det verkar som, i snitt ~15% bättre prestanda). Är du ljudkänslig OP skulle jag nog lägga till en processorkylare, men det är ju något som går att uppgradera senare. Vill du spara ~700 så kör på 3600 utan X, prestandan är nästintill identisk.

Syns inte vad det är för RAM-hastighet men med dagens priser bör du sikta på 3200MHz åtminstone IMO (899 på Webhallen verkar vara 3000). LPX-stickorna brukar inte överklocka särskilt bra.

Bara mina 2 cents (ören?). Annars tycker jag det ser bra ut.

Tack för feedback!

Jag tolkar kommentarer kring grafikkortet mest som att det är bra "bang for the buck" att göra just den uppgraderingen? Hur som låter det vettigt, jag har ändrat bygget enligt nedan. Vad säger vi om RX 5700 XT istället?

Också ändrat till 3200 MHz minnen.

Mitt resonemang kring X och inte endast 3600 var just att iRacing är enkeltrådat (alt. två trådar), eller iaf dåligt på att utnyttja fler kärnor än så. Det skulle motivera högre klockfrekvens för att höja upp den flaskhalsen. Rätt, fel?

Kylare tar jag nog sen, men tar förstås gärna rekommendationer på nått bra!

Uppdaterat enligt nedan, kommentarer?

Permalänk
Medlem

jag kör ett 1060 för iracing Rift cv1 funkar fint.
Så ditt kommer gå bra.

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst att köpa 3600X jämfört med 3600, i princip 0 skilnad. Spara de pengarna och lägg dem på ngt annat, tex ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Vill du spara 1k så köp ett 1660ti istället. Skiljer knappt 6-7fps mellan dom (vanliga 2060). Såvitt jag vet är ju inte iracing det vackraste bilspelet på marknaden och borde flyta på alldeles utmärkt. Forza Horizon 4 kör jag i 4k high med mitt 1660ti mini.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Tack igen för kommentarer!

iRacing är inte det vackraste spelet och det är som sagt CPU bundet, inte GPU. Det sagt vill man ju bygga så bra som möjligt inom budget (och kan ju komma till användning i t.ex. F1-2019 kanske)

• 3600 vald nu, och tog en del av den besparingen och la på en kylare - vettigt val?

• Vilket (i lägre prisranget) 2060 Super rekommenderas? Är det valda nedan OK eller värt att ta t.ex. "ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG DUAL OC EVO" som klockar högre.

Permalänk
Medlem

Lite scope-creep, delvis drivit av att jag bestämde mig för en Valve Index och inte en rift. Jag bumpade till ett RTX 2070 super och 3700x (med motiveringen igen att mitt främsta användningsområde är iRacing, som är tungt på single-core prestanda).

Vad tros:

Frågor:
1) Moderkort OK?
2) 3700x värt det, eller skall jag köra vanilla 3600?
3) Allmänna tankar kring "balans" i bygget?