Permalänk
Medlem

Billig "vardagsdator", begagnat?

Så.. Jag och sambon villhöver en stationär dator till Photoshop, lagring, och lite lätt spelade (typ Sims, Sim City och LoL). Eftersom vi varken har skärm, tangentbord eller något var första tanken att hitta något begagnat på blocket till ett rimligt pris. Jag hade koll för 7-8 år sedan men nu är varje blocketannons bara en clusterfuck av siffror och bokstäver, och jag har ingen aning vad jag ska titta efter. Får uppfattningen att de begagnade datorerna spretar som fan i pris..

Förhoppningen är att komma undan med 5-6000 spänn för allt.

Vilken processor och vilket grafikkort ska man kika efter med dessa krav? Något man absolut ska undvika? Vad får man mest bang for buck med? Är begagnat den rätta vägen eller är det bättre att satsa på lite lägre spec men nytt?

Permalänk
Medlem

Kan du bygga datorn själv om du köper komponenter individuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Kan du bygga datorn själv om du köper komponenter individuellt?

För kan man bygga själv kan man komma riktigt billigt undan om man väljer saker som jag föreslog i den här tråden:

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

En bärbar dator kanske är smidigt ändå om man inte har något att bygga vidare på?

Elfynds kampanj med koden SJUKTBILLIGT ska funka månaden ut (priset syns kanske inte alltid direkt i kassan enligt facebooktråden)
https://www.facebook.com/elfynd.varnamo/photos/a.160316100643...

Jag hade valt denna:
https://www.elfynd.se/huawei-matebook-13-core-i5-ssd-256gb-nv...

(inte så många kvar annars som känna premium - ett par travelmate och en envy, fast då utan grafikkort.)

Permalänk
Medlem

Jag har byggt datorer förr så bör kunna lista ut det denna gången också, skulle vilja påstå att jag är hyfsat händig!

Ska kika på det @blade80 föreslog. Jag vill ändå ha lite kräm för att klara spelande. Som sagt inga jättekrävande spel men när vintern slår till kanske jag får för mig att köra några racing sim igen. Kan väl slå till med att jag skulle vilja spela Sea of Thieves på någorlunda medium/bra inställningar, det kan sätta ett tak för vad jag vill att den ska palla.

Har en laptop i jobbet som sköter det mesta av mitt surfande. Tänker att en bärbar ger mindre bang for buck rent prestandamässigt om vi nu ändå vill spela lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddee.:

Jag har byggt datorer förr så bör kunna lista ut det denna gången också, skulle vilja påstå att jag är hyfsat händig!

Ska kika på det @blade80 föreslog. Jag vill ändå ha lite kräm för att klara spelande. Som sagt inga jättekrävande spel men när vintern slår till kanske jag får för mig att köra några racing sim igen. Kan väl slå till med att jag skulle vilja spela Sea of Thieves på någorlunda medium/bra inställningar, det kan sätta ett tak för vad jag vill att den ska palla.

Har en laptop i jobbet som sköter det mesta av mitt surfande. Tänker att en bärbar ger mindre bang for buck rent prestandamässigt om vi nu ändå vill spela lite.

Köper du moderkortet och något billigt minne jag pratar om och har tur att fynda en billigare i7a som passar moderkortet på tradera tex. så kan du också fynda ett 970 för att få en billig gamingrigg. Det är något sånt jag tänkte köpa till vardagsrummet för bland annat racingsim mm. Måste bara klara 1080p som max då jag kör projektor som inte klarar mer. Jag tänkte klara mig på max 3000kr. Då har jag redan nätagg, chassi och hårddisk.

Så 3000kr för moderkort, minne, cpu och gpu borde gå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

För 5-6000 får man en rätt schysst begagnad dator, typ i5 8400 eller ryzen 2600 med 970/1060/rx480/rx580 ihop med 8-16GB ram osv. Så där fick du lite sökord av mig som du kan använda dig utav som lämpar sig bra till spel i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

För 5-6000 får man en rätt schysst begagnad dator, typ i5 8400 eller ryzen 2600 med 970/1060/rx480/rx580 ihop med 8-16GB ram osv. Så där fick du lite sökord av mig som du kan använda dig utav som lämpar sig bra till spel i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Nu är beganatutbudet inte det bästa i här ute i skogen, hittade inte mycket på de sökorden du föreslog ovan. Hittade dock en som verkar schysst men vet inte mycket om processorn. Den ser ut att vara lite äldre?

Chassi: Coolermaster HAF 912
Windows 10 Home 64-Bit
CPU: AMD-FX 6300 Six-Core processor 3.5 GHz
RAM: 8GB Dual-Channel DDR3
Moderkort: Gigabyte 970A-D3P
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB, sjukt bra!
Minne: 223GB Kingston SSD
931GB Western Digital HDD
Nätaggregat: 500W

Skärm: BenQ XL2411Z 1920x1080, 144hz
Mus: Zowie EC2-A
Tangentbord: HyperX Alloy FPS Röda switchar

Hela paketet är utannonserat för 6000 kr, överpris eller rimligt?

Permalänk
Medlem

@piddee.: Överpris tyvärr, inget att rekommendera.

Håll lite koll på marknaden här på sidan istället, brukar vara vettigare priser. Blocket tenderar att dra iväg.

Exempel:
https://www.sweclockers.com/marknad/171921-gtx-1080-i5-8400

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11