Värt att köpa PS4 innan PS5? (begagnat)

Permalänk
Medlem

Värt att köpa PS4 innan PS5? (begagnat)

Tja.

Snart kommer hösten och Call Of Duty släpper äntligen det nya Modern Warfare som jag är riktigt taggad på att spela då de senaste årens COD spel varit rent av skräp. Förhoppningsvis håller detta spelet en Standard som MW2, MW3 och BO2, men så höga förhoppningar kan jag inte ha. Sedan kommer också FIFA 20 ut, något jag också tänkt köpa. Dessa två spel, men framförallt FIFA är spel jag vill spela på PS4, och INTE PC som jag spelar alla andra spel på. Frågan är bara, är det värt att köpa denna konsol? Jag har inte riktigt koll på när den nya Playstation konsolen släpps, men om jag inte har fel för mig så är det inte förrän någon gång 2020, vilket betyder att jag behöver ett PS4 om jag ska kunna spela MW och FIFA. Dock är jag inte redo att betala hur mycket som helst för konsolen. Detta av två anledningar.
1. Konsolen har flera år på nacken, och PS5 släpps om inte allt för länge.
2. Jag kommer bara att spela FIFA och MW på denna konsol, då jag har en bra dator jag spelar andra spel på.

Då är min fråga, borde jag köpa ett PS4, och isåfall vilket? Först och främst tänker jag mig ett begagnat. Dels för att det sänker priset, och dels för att jag inte är i ett behov av ett helt nytt. Sedan tänker jag också mig ett PS4 slim och inte det vanliga PS4:at som låter som en flygplans motor, och det tar inte så mycket plats på mitt skrivbord som redan är ganska fullt belastrat med två monitors, högtalare m.m. Då jag bara ska spela dessa två spel så borde det räcka med 500 gb tänker jag.

Så min tanke är: PS4 Slim 500 GB. Budget, runt 2000 kr. Kan öka några hundralappar, men då ska en handkontroll helst ingå. Värt priset, eller borde jag tänka om? (XBOX är INTE ett alternativ)

Permalänk
Medlem

Du vet att du kan koppla in en handkontroll i din PC och spela både FIFA och COD med den?

Permalänk
Medlem

@LAMeduck: Det är jag fullt medveten om. COD funkar att göra utan några problem då många spelar COD på PC, men FIFA är inte ett alternativ. Först och främst så spelar i princip ingen FIFA på PC vilket gör att spelarmarknaden är helt annorlunda jämfört med PS4 och XBOX, och det tar också tid att komma in i matcher. Jag spelade FIFA 19 på PC ett tag, men slutade fort.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid nåt snabbare , bättre och billigare om man bara väntar lite. Köper du en PS4 nu kommer du ha minst ett års glädje av den innan PS5 släpps, om det är värt eller inte är det bara du själv som kan avgöra.

Permalänk
Medlem

Köpa hårdvara från 2013 när PS5 releasen "närmar" sig är inget jag personligen skulle göra.. Men det är ju upp till var och en.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Kolla begagnat och se om du kan hitta en PS4 under 2000kr, kan ju vara värt det om du vill ha en

Permalänk

Jag har orginal versionen av ps4 om du vill köpa billigt, men har ingen kontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bortsett från att konsoller överlag har gammal hårdvara så är det ju såklart värt det. Okänt när PS5 släpps samt att prisnivån brukar vara mycket hög till en början samt därtill en del initiala problem. Bara det finns spel du är sugen att spela så kör hårt. Sikta på en begagnad så kommer du lindrigt undan.

Permalänk
Medlem

Ja det är värt det, mycket underhåll för pengarna under tiden som PS5:an släpps och ska ju nya titlar hinna landa också.

Permalänk

Jag ska köpa en beg PS4 nu i dagarna. Den kommer ju fungera väl 1-2 år efter PS5 släpps.

Brukar inte köpa första versionen heller då Sony alltid släpper en slim version eller revision. PS4 fick en revision innan slimen som var 30% strömsnålare och mycket tystare exempelvis.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt heller argumentationen? "Värt"? Tja, vill du spela nu, eller om eller om 16 månader?
Sen är det ju oklart hur många spel som finns tillgängliga vid release, du snackar om FIFA, det verkar släppas på hösten? Kan ju likväl dröja till FIFA 22 som kommer hösten 2021 innan det landar på ps5?

Och sist men inte minst så blir ju inte PS4:an out of date direkt bara för att 5:an kommer, lär ju fortsätta dundra ut spel till 4:an i minst 2-4 år efter 5:an, dom knäckte ju 100 mill sålda PS4:or nyss...

Permalänk
Medlem

Klart det är värt det. Vad kostar en begagnad PS4 idag, 1800-2000 kronor? Vad kommer den kosta sedan PS5 släppts, 1000 kronor? Så vi snackar om 1000 kronor i värdeminskning för närmare två års spelande. Även idag får man ju ge närmare en femhundring för ett begagnat Xbox 360 med några spel och lite mer än så för en PS3, och det 5-6 år efter att One och PS4 har släppts. Glöm heller inte bort att första året brukar spelutbudet till konsoller vara ganska skralt.

Skickades från m.sweclockers.com