Använda windows 10 dator som wifi Hotspot, bra hastighet?

Permalänk
Medlem

Använda windows 10 dator som wifi Hotspot, bra hastighet?

Hej

Jag vill använda min windows 10 dator som VPN wifi Hotspot.
De är en core i5 processor ca 3 år gammal, Jag 100/100 som fiber uppkoppling.

Jag har kört enligt de guider på nätet dom jag hittat., men får bara till 15 Mbit i dl/ul.

Går det att få till så man kan få upp hastigheten? Jag har ovpn som levererar vpn lösningen.

Exempel på guide som jag testat
https://support.cyberghostvpn.com/hc/en-us/articles/115002698...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majaji:

Hej

Jag vill använda min windows 10 dator som VPN wifi Hotspot.
De är en core i5 processor ca 3 år gammal, Jag 100/100 som fiber uppkoppling.

Jag har kört enligt de guider på nätet dom jag hittat., men får bara till 15 Mbit i dl/ul.

Går det att få till så man kan få upp hastigheten? Jag har ovpn som levererar vpn lösningen.

Exempel på guide som jag testat
https://support.cyberghostvpn.com/hc/en-us/articles/115002698...

Jag tror inte det har med datorn att göra utan endera vpn lösningen eller så har du dåliga wififörhållanden, vad mäter du för fart via kabel med och utan vpn, vad mäter du via vifi utan vpn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det har med datorn att göra utan endera vpn lösningen eller så har du dåliga wififörhållanden, vad mäter du för fart via kabel med och utan vpn, vad mäter du via vifi utan vpn ?

WiFi utan Vpn 60 Mbit kabel 100 Mbit.

Har de att göra med krypteringen, någon inställning man kan göra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majaji:

WiFi utan Vpn 60 Mbit kabel 100 Mbit.

Har de att göra med krypteringen, någon inställning man kan göra?

Hur mycket belastas cpun av krypteringen ? Tänk ockå på att du inte lär nå högre hastighet än du får utan vpn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur mycket belastas cpun av krypteringen ? Tänk ockå på att du inte lär nå högre hastighet än du får utan vpn.

Cpu går upp till 19 procent, så de verkar lugnt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majaji:

Cpu går upp till 19 procent, så de verkar lugnt

Jo det är nog inte den som slår i taket, du har inte möjlighet att prova att köra med vpn aktivt och mäta med kabel för att kunna se hur wifi påverkar "på riktigt" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är nog inte den som slår i taket, du har inte möjlighet att prova att köra med vpn aktivt och mäta med kabel för att kunna se hur wifi påverkar "på riktigt" ?

Vet inte om jag förstår hur du menar. Men om jag först aktivera ovpn via deras applikation och sen kör via Lan kabel via min router så får jag 100 Mbit vilket är vad jag har som max.

Jag testade att lägga in open vpn app på mobilen och sen köra via 4g. Jag kommer du upp över 70 Mbit över vpn.

Borde inte min PC kunna dela ut mer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majaji:

Vet inte om jag förstår hur du menar. Men om jag först aktivera ovpn via deras applikation och sen kör via Lan kabel via min router så får jag 100 Mbit vilket är vad jag har som max.

Jag testade att lägga in open vpn app på mobilen och sen köra via 4g. Jag kommer du upp över 70 Mbit över vpn.

Borde inte min PC kunna dela ut mer?

Du kan inte mäta med en dator via kabel för att helt kunna isolera wifipåverkan ? Att mäta via kabel visar ju vad datorn presterar mätningar med wifi är ju inte på nått sätt användbara för annat än att mäta wifiprestandan för du har ju ingen koll på om dina grannar påverkar resultatet elerl om det är din dator som gör nått utan att ha riktig mätutrustnnig, med dbara ett wifi kort så ser du ju inget annat än hastigheten, du kan inte se vad som påverkar så att hastigheten blir som den blir.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.