Asus 43-tumsskärm med 4K UHD och 120 Hz får pris – lanseras i slutet av augusti

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

En annan fundering: Jag har läst flera som rapporterat om relativt högt upplevt inputlag på LG OLED. Det verkar lite konstigt då den väl ska ligga på under 20ms vilket bör duga rätt bra i praktiken. Antingen är folk väldigt känsliga, eller så har de inte fått till rätt inställning antar jag. (Tvelander har kanske nån input på detta?)

Beror nog på mätmetoden och utrustningen. Kör man med Leo Bodnar Input lag tester (som jag) tenderar den att först registrera förhållandevis höga värden, runt 30+ ms i mitten av skärmen. Under den här tiden ändras värdet fast man inte rör mätaren, det räknar ofta nedåt med 0,1 ms i taget. För att sedan efter ett par sekunder "hoppa till" och landa med stabilt värde runt 13 ms. Toppen av skärmen ca 9 ms och botten av skärmen ca 17 ms, alltså konsekvent för 8 ms/120 Hz. Detta har jag mätt på C9 och E9. Tja samma panel, annan utformning.

Jag gissar att detta handlar om att Leo Bodnar först synkar mot någon form av modulering i panelen som gör att den fastnar på ett värde i ett par sekunder och sedan hoppar ned. Detta är väldigt vanligt med just OLED. Andra typer av moduleringar likt e-shift-funktioner i projektorer kan också spöka till det för Leo Bodnar. Det finns också flera olika Leo Bodnar där jag har en av de äldre.

Lyckades inte få Leo Bodnar att synka utanför spelläget på C9 och E9.

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att trycka på beställa knappen men får försöka hålla ut fram tills Thomas har fått göra sin recension klar så man får läsa om den först.

@Laxpudding, är det möjligt att få ut 120hz på 4k genom en DP-kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bewise:

@Laxpudding, är det möjligt att få ut 120hz på 4k genom en DP-kabel?

Så länge vi talar om 8-bitars färgdjup. Vid högre bidjup, likt 10 bitar för HDR, får du ut 98 Hz eller måste ta till subsampling av färgerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

3840x2160, 144hz, 4000:1, HDR, Nvidia Shield, 3xHDMI/DP
Detta är Omen SPECS...

Lite skillnad, och massa andra extra funktioner runt om.

Polare har Omen 65"

Och spela på den vs en Oled TV är som natt dag, sen har du riktig g-sync i Omen 65.
1440p i 120Hz på Omen varför i hela friden skala ner den och få suddig bild?

Sen om det är värt priset köpa Omen över en LG 65 Oled det är en helt annan fråga.

Men jag skulle aldrig köpa en Oled TV spela på för HDMI stödjer typ ingenting på sync och annat bra + inputlagg.

Har utvärderat det på jobbet vi har 4x Oled skärmar.

Använde du precis 3840x2160 och kontrast som ett argument mot en OLED på 4K? Jisses.
Vet inte riktigt varför du nämner Omen och nedskalning i samma mening heller.

HDMI har ju Vesa Freesync så... vad är problemet egentligen!? Känns ju dessutom lite meningslöst att ha det när man ändå inte kommer ha nytta av den särskilt mycket.

144hz är dessutom HELT meningslöst på en 4K skärm om du inte spelar Minecraft eller CSGO.
Lär ske 2 generationskiften innan grafikkorten ens orkar 100 i 4K.
En oled i 60hz känns ändå betydligt skarpare i rörelse än en 120hz lcd.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AdoringFan:

Använde du precis 3840x2160 och kontrast som ett argument mot en OLED på 4K? Jisses.
Vet inte riktigt varför du nämner Omen och nedskalning i samma mening heller.

HDMI har ju Vesa Freesync så... vad är problemet egentligen!? Känns ju dessutom lite meningslöst att ha det när man ändå inte kommer ha nytta av den särskilt mycket.

144hz är dessutom HELT meningslöst på en 4K skärm om du inte spelar Minecraft eller CSGO.
Lär ske 2 generationskiften innan grafikkorten ens orkar 100 i 4K.
En oled i 60hz känns ändå betydligt skarpare i rörelse än en 120hz lcd.

Spela på 60Hz nej tack.
Vill inte ha 90 talet igen.

Jag har testat båda och inte en chans i livet jag lirar på en OLED det är som natt dag mot Omen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Spela på 60Hz nej tack.
Vill inte ha 90 talet igen.

Jag har testat båda och inte en chans i livet jag lirar på en OLED det är som natt dag mot Omen.

Ja, klart det är. Oled mot LCD. Klarhet mot eftersläp och blur.

Du spelar ju ändå i 60hz då du garanterat inte uppnår mer än 60 i 4K.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AdoringFan:

Ja, klart det är. Oled mot LCD. Klarhet mot eftersläp och blur.

Du spelar ju ändå i 60hz då du garanterat inte uppnår mer än 60 i 4K.

Ja inte uppnår mer än 60 i 4k?
Hur i hela friden vet du de?

Seriöst detta börjar bli löjligt.
Omen slår skiten ur en TV oled punkt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Blir sugen på att trycka på beställa knappen men får försöka hålla ut fram tills Thomas har fått göra sin recension klar så man får läsa om den först.

@Laxpudding, är det möjligt att få ut 120hz på 4k genom en DP-kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Beställd. De har ju 60 dagars öppet köp om det skulle vara nåt jag inte gillar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Seriöst detta börjar bli löjligt.
Omen slår skiten ur en TV oled punkt.

Nej.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AdoringFan:

Gå testa Omen 65 " återkom.
Annars är det inte mycket komma med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Omen slår skiten ur en TV oled punkt.

När väl HDMI 2.1 stödet finns på grafikkorten (och när/om Nvidia stödjer VRR via HDMI) så kanske det ser annorlunda ut.
Ska bli intressant att se!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Roger W:

När väl HDMI 2.1 stödet finns på grafikkorten (och när/om Nvidia stödjer VRR via HDMI) så kanske det ser annorlunda ut.
Ska bli intressant att se!

Verkligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så länge vi talar om 8-bitars färgdjup. Vid högre bidjup, likt 10 bitar för HDR, får du ut 98 Hz eller måste ta till subsampling av färgerna.

Då är jag med, då blir det bra för mig, jag kan överleva utan HDR tillsvidare! 🙂

Skrivet av Agamemnon_71:

Beställd. De har ju 60 dagars öppet köp om det skulle vara nåt jag inte gillar.

Ja du gjorde det då inte alls svårare för mig att hålla emot, inte alls! 🙂
Så du har beställt du säger du, har du suktat efter 4k och 120/144hz du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Gå testa Omen 65 " återkom.
Annars är det inte mycket komma med.

Behöver inte testa en slapp VA panel för att veta att den inte har nytta av >100hz när de dras med eftersläp i bara 60hz.. Men vissa ser ju inte sådant (galet!) och sitter mer än gärna på VA paneler som drar 50ms vissa pixelvridningar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AdoringFan:

Behöver inte testa en slapp VA panel för att veta att den inte har nytta av >100hz när de dras med eftersläp i bara 60hz.. Men vissa ser ju inte sådant (galet!) och sitter mer än gärna på VA paneler som drar 50ms vissa pixelvridningar.

Jag har VA, jag har TN, jag har IPS, både i 120Hz, 144Hz, 240Hz
Så jo jag vet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Då är jag med, då blir det bra för mig, jag kan överleva utan HDR tillsvidare! 🙂

Ja du gjorde det då inte alls svårare för mig att hålla emot, inte alls! 🙂
Så du har beställt du säger du, har du suktat efter 4k och 120/144hz du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Köper den mest för att ha en skärm till både spelkonsoler och PC.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AdoringFan:

Behöver inte testa en slapp VA panel för att veta att den inte har nytta av >100hz när de dras med eftersläp i bara 60hz.. Men vissa ser ju inte sådant (galet!) och sitter mer än gärna på VA paneler som drar 50ms vissa pixelvridningar.

Att en skärm ger eftersläp vid 60 Hz – vilket i princip alla skärmar gör – betyder inte att den ger mer eftersläp i 100+ Hz. Snarare tvärtom. Ju högre frekvens desto mindre eftersläp är tumregeln. Samsung har till exempel lyckats motverka mycket av de typiska VA-eftersläpen på flera av sina skärmar när de körs i 120 och 144 Hz. Men de är rätt gräsliga vid 60 Hz.

Så hur en skärm beter sig vid 60 Hz säger egentligen inget om hur den beter sig i högre frekvenser. Däremot kan man förutsätta att ifall en skärm har eftersläpsproblem vid 100+ Hz så är det förmodligen värre i lägre frekvenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Att en skärm ger eftersläp vid 60 Hz – vilket i princip alla skärmar gör – betyder inte att den ger mer eftersläp i 100+ Hz. Snarare tvärtom. Ju högre frekvens desto mindre eftersläp är tumregeln. Samsung har till exempel lyckats motverka mycket av de typiska VA-eftersläpen på flera av sina skärmar när de körs i 120 och 144 Hz. Men de är rätt gräsliga vid 60 Hz.

Så hur en skärm beter sig vid 60 Hz säger egentligen inget om hur den beter sig i högre frekvenser. Däremot kan man förutsätta att ifall en skärm har eftersläpsproblem vid 100+ Hz så är det förmodligen värre i lägre frekvenser.

Fast en OLED ger ju inte ens eftersläp i 30hz. Pixelresponsen är såpass snabb att 24p filmer juddrar.

En 200hz VA har mer eftersläp än en 60hz TN.

Uppdateringsfrekvensen hjälper väldigt lite när pixlarna inte ens orkar vrida sig snabbt nog. Vilket märks direkt som natt och dag mellan en VA på 120hz och en IPS på 120hz. En IPS på 120hz vs en TN på 120hz är också liksom natt och dag.

Finns liksom ingen VA panel på marknaden som ens kan hålla sig under 10ms under alla transitioner.

De bästa i 21:9 segmentet når liksom 50ms...

De klarar inte ens av Tomb Raider i de mörka, gråa grottmiljöerna utan galet mycket eftersläp, det ser liksom ut som stora penseldrag. Och detta är trotsallt med Samsung SVA 16:9 paneler i >120hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag har VA, jag har TN, jag har IPS, både i 120Hz, 144Hz, 240Hz
Så jo jag vet.

Gissar på att du är en super casual gamer om du inte ser skillnad på en VA och en IPS i bildklarhet i rörelse.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AdoringFan:

Gissar på att du är en super casual gamer om du inte ser skillnad på en VA och en IPS i bildklarhet i rörelse.

När sa jag att det inte är skillnad?

Men fortsätt du!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Fast en OLED ger ju inte ens eftersläp i 30hz. Pixelresponsen är såpass snabb att 24p filmer juddrar.

Fast alla paneler ger automatiskt upplevt eftersläp om du inte släcker ner panelen en stund mellan frames. (med ULMB osv)
Sök på persistence of vision för mer info om effekten. Effekten minskar vid högre framerates men finns där.
Om du inte är övertygad, titta lite mer noggrannt på LG:s OLED paneler i butiker som visar deras 60hz vs 120hz demos. (något tåg som scrollar förbi, och några studsande tennisbollar mm)
60hz så blir det rätt suddigt, men även 120hz är långt från knivskarpt.
...
Överlag verkar inte OLED i TV mm vara riktigt så blixtsnabba som de borde kunna vara i teorin, men jag har ingen aning om varför. Komplexiteter kring uniformity, strömförsörjning och annat relaterat till panelkontroll kanske gör att de inte är hur flexibla som helst?

Skrivet av AdoringFan:

En 200hz VA har mer eftersläp än en 60hz TN.
Uppdateringsfrekvensen hjälper väldigt lite när pixlarna inte ens orkar vrida sig snabbt nog. Vilket märks direkt som natt och dag mellan en VA på 120hz och en IPS på 120hz. En IPS på 120hz vs en TN på 120hz är också liksom natt och dag.

Förenklingar, då det finns riktigt riktigt kassa TN paneler också, med liknande problem som VA, men kanske i andra områden av färgskalan... Och rätt långsamma IPS-paneler också... Och en dåligt optimerad overdrive kan irritera minst lika mycket som VA:s inneboende seghet.
Och det finns vinster med 120hz även med en lite tröttare panel. Delvis minskad persistence of vision som jag nämnde tidigare, men du får ju vinster med sannolikt lägre input lag och tätare respons på din input, vilket ändå kan göra dem till bättre spelpaneler.

Men absolut: VA är rätt kass på hastigheter i mörka färger. Det beror ju på vad man kör för innehåll hur mycket det märks i praktiken dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED-skärm, från Alienware R13 med 13-tummare som kör 60 Hz, samt hur PWM-regleringen av panelen gör det hela sämre:

OLED är alltså inte skarpare bara för att det är superkort responstid. Verkligheten är mer komplex än så.

Finns gott om "sannningar" som kommer va teknikens egenskaper. OLED vs. LCD, TN vs. VA vs IPS etc. Vad som avgör i slutändan är produkten och hur väl den tar tillvara på dessa egenskaper och gör dem tillgängliga för användaren. Vilket sedan ska matchas mot användarens krav, önskemål och upplevelse.

Eller don efter person.

Permalänk
Medlem

Fan vad jobbigt det ska vara med val.
"Behöver" en ny skärm till konsol och funderade på Philips 436M6VBPAB, den känns liksom helt okej för dagens konsoler. Men den här känns lite mer framtidssäker med tanke på 120hz panelen. Men den är bra mycket dyrare med.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Fan vad jobbigt det ska vara med val.
"Behöver" en ny skärm till konsol och funderade på Philips 436M6VBPAB, den känns liksom helt okej för dagens konsoler. Men den här känns lite mer framtidssäker med tanke på 120hz panelen. Men den är bra mycket dyrare med.

Men 436M6VBPAB har lite olika issues vill jag minnas.. Den är BGR, och den har ett inbyggt "rutmönster" pga hur subpixlarna används.
Se tftcentrals recension, primärt avsnittet General and Office Applications: https://www.tftcentral.co.uk/reviews/philips_436m6vbpab.htm

Ska du köra den enbart till konsol (på lite avstånd från skärmen) kanske det är OK...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: yes tar läst flera såna där, men det verkar inte vara ett problem när den används till konsol samt man sitter en bit ifrån

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Samma bredd som att placera 2st 24" skärmar brevid varandra. Problemet är att man inte kan ställa dom i en vinkel mot betraktaren..

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra VESA-arm som orkar med en sån pjäs?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

OLED-skärm, från Alienware R13 med 13-tummare som kör 60 Hz, samt hur PWM-regleringen av panelen gör det hela sämre:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/56738?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTY3MzgiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNDQyMzg0YzM1MGJiNjQ5YTkyNzJmZDllNzFlMzczZTIifQ%3D%3D

OLED är alltså inte skarpare bara för att det är superkort responstid. Verkligheten är mer komplex än så.

Finns gott om "sannningar" som kommer va teknikens egenskaper. OLED vs. LCD, TN vs. VA vs IPS etc. Vad som avgör i slutändan är produkten och hur väl den tar tillvara på dessa egenskaper och gör dem tillgängliga för användaren. Vilket sedan ska matchas mot användarens krav, önskemål och upplevelse.

Eller don efter person.

Kan du inte ta en OLED som inte använder PWM?

Min C7 har en mycket krispigare bild i 60hz jämfört med min PG279Q som körs i 144hz.
Min KS8000 är däremot skrattretande i jämförelse med båda när det kommer till klarheten, speciellt när det gäller mörkt innehåll.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AdoringFan: Bilden visar en OLED som inte använder PWM. Den vänstra UFO-bilden är med full ljusstyrka och därmed utan PWM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@AdoringFan: Bilden visar en OLED som inte använder PWM. Den vänstra UFO-bilden är med full ljusstyrka och därmed utan PWM.

Kan du då förklara varför t.o.m en telefon med OLED har en bättre klarhet i allt förutom just grått-mörkt-grått (likt en VA) än en TN?

Scrollar jag text på min S7 Edge så är det lika tydligt som om Lightboost vore aktiv på en 2411Z.