Lön skillnader som Webbutvecklare mellan YH-utbildning och Universitet/Högskola?

Permalänk
Medlem

Lön skillnader som Webbutvecklare mellan YH-utbildning och Universitet/Högskola?

Hej!

Är antagen till Malmö Universitet https://edu.mau.se/sv/program/tgsya

och

Är antagen till en Yrkeshögskola (Medieinsitutet) http://medieinstitutet.se/front-end-developer/

Frågan är då om det blir någon löneskillnad ifall man går ut med en yrkeshögskoleexamen eller en kandidatexamen(universitet) ifall man vill bli en webbutvecklare(front-end)?

Jag vet att lönen kan bero på hur duktig du är på att koda och hur länge du har arbetat i branschen.

Men säg att en arbetsgivare anställer två personer och dem är exakt lika duktiga, men på papper står det att en har yrkeshögskoleexamen och den andre en kandidatexamen.

Skulle de få olika löner?

Extra fråga.(skulle ni säga att systemutvecklarutbildningen är bra ifall jag vill bli en webbutvecklare? Tänkte mest på front-end, då jag har arbetat mycket med grafisk design och html/css förut och tycker att det är väldigt underhållande. Har pratat lite med läraren för utbildningen och en elev på skolan(2a) och de rekommenderar https://edu.mah.se/tgiaa ifall man vill fokusera på front-end. Vad tycker ni?)

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

@HareBoll Jag tror att lönen varierar mer mellan företag än beroende på din utbildning! Dessutom snackar vi kanske någon tusenlapp hit eller dit, 1 extra år på Uni kostar ju ganska mycket mer

Är det FED eller WCMS du sökt på MI? Det är fel länk just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingångslönen skulle nog skilja. När du jobbar fem år o skaffar nytt jobb så får ni samma.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingångslönen behöver egentligen inte skilja. Inte flera tusenlappar ialalfall.
Däremot kan en eventuell arbetsgivare se den med en kandidatexamen som attraktivare än någon med "bara" YH utbildning. Däremot är väl bristen på utvecklare i allmänt ganska hög att man inte har några större svårigheter att få ett jobb efter utbildning förutsatt att man kan sin skit

Edit: Värt att tänka på är att om man väljer att gå YH utbildningen har man med största sannolikhet alltså jobb ett år tidigare än om man väljer universitetsvägen. Ingångslönen kommer med all sannolikhet inte skilja såpass mycket att man "kommer ikapp" det året som någon med YH jobbat och tjänat inen årslön.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Har du planer på att någon gång arbeta utomlands? Om ja, då väger en Bachelor betydligt tyngre (och i vissa fall ett krav). Om nej, välj det som känns mest "rätt".

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att ingångslönen säkert är snarlik men möjligheter att klättra osv är olika.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte så mycket specifikt om webbutvecklarutbildningar men på mina jobb så har det varit en ganska stor skillnad mellan exempelvis en systemvetare från universitet och en "systemvetare" från YH, både i ingångslön och i löneutveckling. På mitt nuvarande jobb har vi ett gäng ingenjörer som gör ganska mycket samma sak och lönen skiljer sig ganska rejält mellan YH-, högskole- och civilingenjör likaså möjligheter att avancera och så. Sen när man är erfaren, efter 5-10 år, så jämnar det förstås ut sig inom samma tjänster, men inte helt, och möjligheten att få någon form av ledarroll eller mer ansvar är ganska mycket mindre ju lägre utbildning man har och det är förstås en förutsättning för att stiga rejält i lön inom ett företag.

Permalänk

Investera din tid och ta en kandidat - om du har förmågan till detta! Jag studerar själv vid samma universitet och program (Systemutvecklare på Malmö Universitet) och kan varmt rekommendera utbildningen!

edit: Vi programmerar dock endast i Java. Jag tror att informationsarkitekterna jobbar med webbdesign och webbutveckling men jag kanske minns fel!

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@HareBoll Jag tror att lönen varierar mer mellan företag än beroende på din utbildning! Dessutom snackar vi kanske någon tusenlapp hit eller dit, 1 extra år på Uni kostar ju ganska mycket mer

Är det FED eller WCMS du sökt på MI? Det är fel länk just nu.

Tjena! Har fixat länken nu. Sökte till FED.

Skrivet av talonmas:

Ingångslönen skulle nog skilja. När du jobbar fem år o skaffar nytt jobb så får ni samma.

Kan du utveckla svaret?

Skrivet av Jejk0b:

Ingångslönen behöver egentligen inte skilja. Inte flera tusenlappar ialalfall.
Däremot kan en eventuell arbetsgivare se den med en kandidatexamen som attraktivare än någon med "bara" YH utbildning. Däremot är väl bristen på utvecklare i allmänt ganska hög att man inte har några större svårigheter att få ett jobb efter utbildning förutsatt att man kan sin skit

Edit: Värt att tänka på är att om man väljer att gå YH utbildningen har man med största sannolikhet alltså jobb ett år tidigare än om man väljer universitetsvägen. Ingångslönen kommer med all sannolikhet inte skilja såpass mycket att man "kommer ikapp" det året som någon med YH jobbat och tjänat inen årslön.

Tack för svaret, har tänkt på det också.

Skrivet av Punkfrog:

Har du planer på att någon gång arbeta utomlands? Om ja, då väger en Bachelor betydligt tyngre (och i vissa fall ett krav). Om nej, välj det som känns mest "rätt".

Har funderat på att jobba utomlands, kanske Danmark men har inte bestämt mig ännu.

Skrivet av Dakkie:

Jag skulle vilja påstå att ingångslönen säkert är snarlik men möjligheter att klättra osv är olika.

Är det verkligen så? Vill självklart ha samma möjligheter som en person som har tagit kandidat om jag läser YH.

Skrivet av snajk:

Jag vet inte så mycket specifikt om webbutvecklarutbildningar men på mina jobb så har det varit en ganska stor skillnad mellan exempelvis en systemvetare från universitet och en "systemvetare" från YH, både i ingångslön och i löneutveckling. På mitt nuvarande jobb har vi ett gäng ingenjörer som gör ganska mycket samma sak och lönen skiljer sig ganska rejält mellan YH-, högskole- och civilingenjör likaså möjligheter att avancera och så. Sen när man är erfaren, efter 5-10 år, så jämnar det förstås ut sig inom samma tjänster, men inte helt, och möjligheten att få någon form av ledarroll eller mer ansvar är ganska mycket mindre ju lägre utbildning man har och det är förstås en förutsättning för att stiga rejält i lön inom ett företag.

Vad tråkigt att höra att det är sådär. Så du menar att man skulle aldrig kunna få lika bra möjligheter som t.ex en person som läst civilingenjör utbildning och jobbar som webbutvecklare även om man är kanske till och med är bättre än den personen på arbetet?

Skrivet av professorsnö:

Investera din tid och ta en kandidat - om du har förmågan till detta! Jag studerar själv vid samma universitet och program (Systemutvecklare på Malmö Universitet) och kan varmt rekommendera utbildningen!

edit: Vi programmerar dock endast i Java. Jag tror att informationsarkitekterna jobbar med webbdesign och webbutveckling men jag kanske minns fel!

Du kan förstås ha rätt, har pratat med programansvarige och hon säger att det är inte mycket JavaScript och nästan ingen html/css alls på utbildningen. Men har faktiskt aldrig hört talas om Informationsarkitekt så det känns lite mehh..

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hareboll:

Kan du utveckla svaret?

Som du själv sa så sätter många chefer lön efter studier när det är första jobbet. För man har inget annat att gå på. När man jobbat fem år så har man i stort sett identiska kunskaper och ges därmed samma lön. Men det krävs ett jobbyte för att hoppa upp i lön på samma företag är oftast svårt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@HareBoll på FED kommer du lära dig allt du behöver för att kunna jobba med det, hur duktig du blir beror helt på hur mycket tid du lägger ned.

Jag läste WCMS och har inte direkt märkt någon skillnad i lön jämfört med mina vänner som läst liknande på högskola/uni. Som många redan skrivit så får du ändå byta jobb för att kunna klättra i lön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hareboll:

Vad tråkigt att höra att det är sådär. Så du menar att man skulle aldrig kunna få lika bra möjligheter som t.ex en person som läst civilingenjör utbildning och jobbar som webbutvecklare även om man är kanske till och med är bättre än den personen på arbetet?

Nja det är inte riktigt vad jag menar. Om man byter jobb efter tio-tjugo års erfarenhet så spelar förstås utbildningen mindre roll för lönen. Men jag tycker det är lite missvisande att prata om att exempelvis en nyexad yh ingenjör är lika bra som en civilare för det kan den inte vara. Kanske på ett specifikt jobb just nu liksom, men en civilare har ju mycket mer kunskaper om närliggande saker som gör att dens potential är mycket större.

Jag har exempelvis pluggat systemvetenskap på universitetsnivå och jobbar som utvecklare. Direkt efter examen hade säkert en yh-systemvetare varit minst lika produktiv som jag när det gäller att skriva kod enligt detaljerade krav och liknande som är vad man får göra i början. Men förväntningarna på mig hade ju varit högre. När kravspecifikationen inte är lika detaljerad har jag liksom fler verktyg att tolka den information som finns. Om en kund vill ha en specifik och jobbig funktion så är jag bättre på att förstå varför de vill ha den och på att föreslå och argumentera för någon alternativ lösning. Behövs det göras en användarundersökning inför någon förändring så kan jag genomföra den och har verktygen att tolka resultaten.

Vem som helst (nåja) kan ju lära sig att koda men att utveckla är väldigt mycket mer än att skriva kod liksom. Domänkunskaper inom området, kravställning, problemformulering, modellering, analys osv. Det är extremt svårt att lära sig det på egen hand och lägre utbildningar har inte fokus på sånt på alls samma sätt.

Sen vet jag inte om samma gäller webbutvecklare i lika hög utsträckning. Den utbildningen är ju redan snävare i grunden liksom så då kanske inte högre utbildning är lika viktigt.

Men att tro att några lösa programmeringskurser och en massa självstudier gör att man är lika bra som en dataingenjör är bara löjligt.