Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel 660P cacheproblem vid stora nedladdningar?

Permalänk
Medlem

Intel 660P cacheproblem vid stora nedladdningar?

Hej,

Sitter och planerar nästa bygge och har kikat in Intel 660P som jag funderar på. Modellen verkar ju sjukt prisvärd men det som tas upp här och där är ju hur den tappar betydligt i hastighet när man maxar ut cachen. För mig så kommer det vara Windows/Speldisk. Ingen annan media av väsentlig kvalitet kommer finns på disken då all underhållning ligger på NASen.

Hur skulle disken reagera i detta scenario?
- Disken är 65% fylld och har då en cache på ca 25GB enl bild nedanför
- Jag drar igång en Steam nedladdning på 50GB
- Steam maxar ut linan på 300MiB/s

Förstår jag det rätt att när disken laddat ner 25 GB och cachen är full så kommer disken att gå ner och köra i 100MiB/s som i denna videon? Är det också då korrekt att cachen kommer att vara full under installationsprocessen som då också kommer att begränsas till 100 MiB/s?

Detta är nämligen det enda scenario jag kan tänka mig för min användning där jag skulle kunna träffa på diskens svaghet då jag inte annars flyttar några stora filer/video redigerar etc.

Permalänk
Medlem

Ja det är hel korrekt , finns ju en anledning till att den är billig vid inköp , prestandan sjunker snabt vid full cash

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Gäller inte detta alla SSD?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

SSDn flyttar väl data från cachen samtidigt som du laddar ner? I så fall borde det inte bli ett problem.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

As the cache turns...

Once upon a time, the 48GB data set we just started using was plenty to overflow the cache on any SSD. But with the advent of variable caches, we now regularly try to fill the drive to see if performance degrades. Long story short—-I hit the 660p’s limit far sooner than I expected. There was only around 200GB on the drive when what you see below happened:

When the 660p runs out of cache, it writes little faster than a hard drive. The copy is from a SATA SSD, which is limited to 450MBps, yet the 660p still couldn’t come close to keeping up. You shouldn’t see this very often, if ever, but it is disheartening when you do.

hela artiklen

https://www.pcworld.com/article/3294356/intel-ssd-660p-review...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hej,

Sitter och planerar nästa bygge och har kikat in Intel 660P som jag funderar på. Modellen verkar ju sjukt prisvärd men det som tas upp här och där är ju hur den tappar betydligt i hastighet när man maxar ut cachen. För mig så kommer det vara Windows/Speldisk. Ingen annan media av väsentlig kvalitet kommer finns på disken då all underhållning ligger på NASen.

Hur skulle disken reagera i detta scenario?
- Disken är 65% fylld och har då en cache på ca 25GB enl bild nedanför
- Jag drar igång en Steam nedladdning på 50GB
- Steam maxar ut linan på 300MiB/s

Förstår jag det rätt att när disken laddat ner 25 GB och cachen är full så kommer disken att gå ner och köra i 100MiB/s som i denna videon? Är det också då korrekt att cachen kommer att vara full under installationsprocessen som då också kommer att begränsas till 100 MiB/s?

Detta är nämligen det enda scenario jag kan tänka mig för min användning där jag skulle kunna träffa på diskens svaghet då jag inte annars flyttar några stora filer/video redigerar etc.

https://images.tweaktown.com/content/8/7/8702_200_intel-ssd-660p-review-consumer-qlc-debut.png

Är du säker på att du skriver rätt hastighet här? Skriver du 300MiB/s till disk vid nedladdning från steam så sitter du på (och utnyttjar) minst en 2.5Gbps lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är du säker på att du skriver rätt hastighet här? Skriver du 300MiB/s till disk vid nedladdning från steam så sitter du på (och utnyttjar) minst en 2.5Gbps lina.

Tänkte detsamma. Säker TS på att du inte menar 300Megabit/s och inte 300Mebibyte/s som du skriver? En väldigt stor skillnad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en sådan, fan...man ska inte snåla på saker alltså.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tja, ska man tro grafen från PCWorld ovan att den klarar skriva 108 MB/s med cachen ur spel så bör man ju tänka på att man behöver omkring en 1Gbps-länk för att disken skulle vara flaskhalsen i det scenariot. Gigabit-hastigheter finns visserligen, men det är väl fortfarande inte normen för privatpersoner. Dessutom så ser det ut som att cachen fungerar för uppemot 80GB data, så beroende på diskens storlek och hur mycket du lagrar på den så är det väl möjligt att du hinner skriva ett 50GB spel till disken innan cachen är slut även om du råkar ha en löjligt snabb uppkoppling.

Du kan nog skaffa en sån disk utan att behöva må dåligt. Det lär bara vara ett problem om du flyttar större mängder data mellan interna diskar ofta eller om du sätter in den i en server eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är du säker på att du skriver rätt hastighet här? Skriver du 300MiB/s till disk vid nedladdning från steam så sitter du på (och utnyttjar) minst en 2.5Gbps lina.

Skrivet av philipborg:

Tänkte detsamma. Säker TS på att du inte menar 300Megabit/s och inte 300Mebibyte/s som du skriver? En väldigt stor skillnad.

Skrivet av Thomas H:

Tja, ska man tro grafen från PCWorld ovan att den klarar skriva 108 MB/s med cachen ur spel så bör man ju tänka på att man behöver omkring en 1Gbps-länk för att disken skulle vara flaskhalsen i det scenariot.

Jag tänkte kungligt fel! xD Så kan det gå när hatten inte är på och man skriver på Sweclockers när man är trött Då i den korta versionen så flaskar Intel 660P ifall man har en gigabit lina ner från Steam, men annars kommer man inte att märka någon skillnad, Gött! Då har jag spikat den delen till nästa bygge xD

Permalänk
Medlem

Det vore trevligare om internet såldes i byte istället för bitar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Det vore trevligare om internet såldes i byte istället för bitar.

Problemet är att storleken på en byte definieras av datorarkitekturen som används. Även om vi nu för tiden ofta likställer en byte med 8 bitar så har storleken på en byte varit allt från 1 till 48 bitar genom åren (enligt Wikipedia). Dataöverföringshastigheter mäts därför oftast i bitar/s istället för bytes/s, eftersom bit är grundenheten för information och har per definition alltid samma storlek oavsett avsändare eller mottagare.

Permalänk
Medlem

Bör väl dock nämnas att en Samsung EVO 970 Plus t.ex. är i runda slängar 2-3x snabbare vid både läsning och skrivning även om man inte tar 660p:ans cache i åtankte (i alla fall om man utgår från att specen listar hastigheter med cachen och inte något sorts beräknat medelvärde) och har ett 3x högre TBW-värde, så det är ju inte bara oro över cachen man behöver ta med i beräkningarna vid köp. Vad jag har sett är 660p inte en dålig produkt, men man ska inte tro att man inte får betala för det låga priset på andra sätt. Om det sedan spelar någon roll är ju en annan fråga; man får ju göra en avvägning vad som är viktigast oavsett vad man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet är att storleken på en byte definieras av datorarkitekturen som används. Även om vi nu för tiden ofta likställer en byte med 8 bitar så har storleken på en byte varit allt från 1 till 48 bitar genom åren (enligt Wikipedia). Dataöverföringshastigheter mäts därför oftast i bitar/s istället för bytes/s, eftersom bit är grundenheten för information och har per definition alltid samma storlek oavsett avsändare eller mottagare.

8 bitar har varit standard längre än vad jag har levt, men rent tekniskt så har du rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

8 bitar har varit standard längre än vad jag har levt, men rent tekniskt så har du rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser det ut med DNS adresser på Internet? Hur många bitar per tecken?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Gäller detta även 970 Evo Plus? Ska man inte ha den mer än typ 65% full?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Bör väl dock nämnas att en Samsung EVO 970 Plus t.ex. är i runda slängar 2-3x snabbare vid både läsning och skrivning även om man inte tar 660p:ans cache i åtankte (i alla fall om man utgår från att specen listar hastigheter med cachen och inte något sorts beräknat medelvärde) och har ett 3x högre TBW-värde, så det är ju inte bara oro över cachen man behöver ta med i beräkningarna vid köp. Vad jag har sett är 660p inte en dålig produkt, men man ska inte tro att man inte får betala för det låga priset på andra sätt. Om det sedan spelar någon roll är ju en annan fråga; man får ju göra en avvägning vad som är viktigast oavsett vad man köper.

Så enkelt är det inte. Den hastighetsskillnaden gäller bara vid sekventiella skrivningar av större filer något som vanligtvis inte sker vid vardagligt bruk som systemdisk där blir skillnaderna betydligt mindre och hastigheterna betydligt lägre likaså. Rekommenderar en titt på följande video som ger en bra genomgång av allt detta:

De fantastiska siffror som utannonseras gäller i själva verket bara vid stora filöverföringar mellan 2 drives av samma typ. Hur ofta sker det? I verkligheten har man betydligt lägre hastigheter och skillnaden mellan Intels variant och Samsungen är betydligt mindre. De 2 mest plånboksvänliga NVME SSD'erna är just Intel 660P och Crucials variant Crucial P1. Eftersom man så sällan märker någon skillnad i prestanda jämfört med om man köpt betydligt dyrare Samsung 970 Evo så skulle jag rekommendera till säkert 90% av vanliga PC användare att spara pengar genom att köpa de billigare och istället satsa de sparade kronorna någon annanstans i bygget tex grafikkort.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisism8:

Då i den korta versionen så flaskar Intel 660P ifall man har en gigabit lina ner från Steam, men annars kommer man inte att märka någon skillnad, Gött! Då har jag spikat den delen till nästa bygge xD

Jag skulle nog säga nej även här.

660p får problem endast i ett scenartio där disken under en tid maxbelastas prestandamässigt. Håller man sig en bit under maxbelastningen så töms inte cachen.

Laddar man ner i säg... 130 megabyte per sekund (vilket typ är gigabitlina) så är det fortfarande fine.
För att maxbelasta disken behöver man ladda ner i ca 500 megabyte per sekund en stund. Det motsvarar väl då ca 4 gigabit per sekund.
Så sitter man på 4gigabitslina så kan det bli problem. Kanske även på en 3gigabitslina beroende på diskfyllnad och cachehantering.

Men så länge du bara hämtar data med 1 gigabit/s så ska det inte bli några problem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog säga nej även här.

660p får problem endast i ett scenartio där disken under en tid maxbelastas prestandamässigt. Håller man sig en bit under maxbelastningen så töms inte cachen.

Laddar man ner i säg... 130 megabyte per sekund (vilket typ är gigabitlina) så är det fortfarande fine.
För att maxbelasta disken behöver man ladda ner i ca 500 megabyte per sekund en stund. Det motsvarar väl då ca 4 gigabit per sekund.
Så sitter man på 4gigabitslina så kan det bli problem. Kanske även på en 3gigabitslina beroende på diskfyllnad och cachehantering.

Men så länge du bara hämtar data med 1 gigabit/s så ska det inte bli några problem.

Tack! Är nog en stund tills vi har 4 gigabits linor som standard. Låter ju som att 660p är disken för mig isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hur ser det ut med DNS adresser på Internet? Hur många bitar per tecken?

Efter att ha googlat lite för att ens förstå vad du menar så tror jag att jag har två svar. Man kan ha 2^8 -1 tecken i en adress. Den maximala längden på den interna binära representationen är 2^8 -1 oktetter. Är det detta du är ute efter? Jag vet fortfarande inte vad DNS har med hur vi lagrar data på våra datorer och svaret är fortfarande 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med en Intel 600p och Steam. Steam vill förallokera diskutrymme och gör man det på ett stort spel så sjunker prestandan betydligt efter ett tag. Jag vet dock inte om det är samma problem med 660p.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Hur ser det ut med DNS adresser på Internet? Hur många bitar per tecken?

Borde väl rimligen vara något ganska heltäckande. UTF8 är väl en rimlig gissning (16 bitar). Skulle bli krångligt om man är i exempelvis japan och DNSservern där inte tar europeiska tecken. Så rimligtvis tar de in typ vad som.

Skrivet av qwzxqwzx:

Efter att ha googlat lite för att ens förstå vad du menar så tror jag att jag har två svar. Man kan ha 2^8 -1 tecken i en adress. Den maximala längden på den interna binära representationen är 2^8 -1 oktetter. Är det detta du är ute efter? Jag vet fortfarande inte vad DNS har med hur vi lagrar data på våra datorer och svaret är fortfarande 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det han menar är hur många bitar det krävs för att definiera ett tecken i en webadress. Inte hur stor adressrymden är.
Jag gissar på att UTF8 används och det innebär 16 bitar per tecken, inte 8.
Eller ja, inte för att emojis och krafs lär behövas i adressfält. UTF8 är egentligen overkill och det funkar säkert med en smalare variant. Men alla skrifttecken för alla språk behöver väl iaf vara representerade och där räcker inte 8 bitar till alls.

Här finns lite mer information om det här ;
https://youtu.be/MijmeoH9LT4

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde väl rimligen vara något ganska heltäckande. AUTF8 är väl en rimlig gissning (16 bitar). Skulle bli krångligt om man är i exempelvis japan och DNSservern där inte tar europeiska tecken. Så rimligtvis tar de in typ vad som.

Nä det han menar är hur många bitar det krävs för att definiera ett tecken i en webadress. Inte hur stor adressrymden är.
Jag gissar på att UTF8 används och det innebär 16 bitar per tecken, inte 8.
Eller ja, inte för att emojis och krafs lär behövas i adressfält. UTF8 är egentligen overkill och det funkar säkert med en smalare variant. Men alla skrifttecken för alla språk behöver väl iaf vara representerade och där räcker inte 8 bitar till alls.

Här finns lite mer information om det här ;
https://youtu.be/MijmeoH9LT4

Efter att ha läst på lite mer så har jag ändrat mig på en punkt och anser istället att storleken på hårddisken (Eller SSD om man har en sån) borde anges i bit(ar?). (Ja man kan se hur många bit(ar?) den är på om man vill, men oftast står det angivet i gigabyte.) Men fortfarande så har både jag och @perost som jag citerade först rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Har haft problem med en Intel 600p och Steam. Steam vill förallokera diskutrymme och gör man det på ett stort spel så sjunker prestandan betydligt efter ett tag. Jag vet dock inte om det är samma problem med 660p.

Hur menar du att prestandan sjunker? Är det något som påverkar installationstiden eller nedladdningstiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hur menar du att prestandan sjunker? Är det något som påverkar installationstiden eller nedladdningstiden?

Försökte återskapa problemet jag hade förut med Steam men de verkar ha gjort något med förallokeringen av utrymmet så det uppstår inte längre.

Förut (1 - 2 år sedan?) när man installerade ett stort spel som tog större plats än skrivcachen så försökte Steam allokera utrymme innan nedladdningen började. Det gick bra tills cachen tog slut och då sjönk prestandan som en sten. Det var ju på en 600p och bara en 256GB disk som har en mindre cache än större modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde väl rimligen vara något ganska heltäckande. UTF8 är väl en rimlig gissning (16 bitar). Skulle bli krångligt om man är i exempelvis japan och DNSservern där inte tar europeiska tecken. Så rimligtvis tar de in typ vad som.

Rimlig gissning, men tyvärr fel. DNS är enbart ASCII och använder IDN för att representera övriga domännamn:
https://en.wikipedia.org/wiki/Internationalized_domain_name

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thu:

Rimlig gissning, men tyvärr fel. DNS är enbart ASCII och använder IDN för att representera övriga domännamn:
https://en.wikipedia.org/wiki/Internationalized_domain_name

Ja jag har kollat på det där också en gång i tiden.
Det är vad standarden ska tillåta.

Men det fungerar ju att skriva in webadresser med exempelvis åäö utan att det blir fel.
skriver man exempelvis in ängelholm.se i webläsaren så hamnar man på angelholm.se

Det bör innebära att man iaf i något led tar emot fler tecken än vad den grundstandarden deklarerar. Ä tolkas i ovan exempel om. Min tanke är att detta görs i DNSservrarna och ska de klara av denna uppgift så behöver de ta emot mer än ASCII.

Och hur gör folk i länder som inte alls har det västerländska tangentbordsuppsätningen?
Tänker att i exempelvis thailand, kina och ryssland så lär väl deras hemsidor stavas med deras tecken vilka inte heller finns med i ASCII. DNSservrarna måste väl helt enkelt kunna ta emot även vad de skriver med deras tangentbord.

Eller fungerar det på något annat sätt kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Varför spekulera? Precis allt du snackat om besvaras ju av artikeln.

Kollar du exemplet på https://en.wikipedia.org/wiki/Internationalized_domain_name#E... ser du att det inte är character encoding som används utan punycode.
Testa på https://www.punycoder.com/ så ser du att du får ASCII vad du än stoppar in..

ängelholm.se blir inte angelholm.se utan xn--ngelholm-zza.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thu:

@Söderbäck: Varför spekulera? Precis allt du snackat om besvaras ju av artikeln.

Kollar du exemplet på https://en.wikipedia.org/wiki/Internationalized_domain_name#E... ser du att det inte är character encoding som används utan punycode.
Testa på https://www.punycoder.com/ så ser du att du får ASCII vad du än stoppar in..

ängelholm.se blir inte angelholm.se utan xn--ngelholm-zza.se

Nåjs! Var länge sen jag rotade i det där. Tackar för förtydligande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled