AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Lite besviken över hur varm CPUn blir ändå - speciellt när den inte boostar mer än såhär. Kör ju med fullblock - varken GPU eller VRM är i närheten av varma. Mitt 2080Ti blir 40 grader som mest under stress. Idle när jag sitter i Chrome ligger CPUn på 32-35 grader.

2*360 60mm radiatorer med Noctuas NF-A12, går ju inte att få särskilt mkt bättre.

Kan man få lite input vad man bör skruva på i allmänhet, inte bara vad gäller värme? Screenshot nedan från Ryzen Master med Aida64 stabilitetstest (CPU+FPU+Cache+RAM ibockat).

https://i.imgur.com/rVx7mYB.png

Det du ser där är en effekt av 7nm, med så hög effekt på liten yta så kan du inte föra över värmen fort nog till ihs oavsett hur bra kontakt du har med IHS, om du sett en die shot av Zen2 så förstår du ganska snabbt just hur liten del av processorn som är cpu kärnor, det är extremt små delar av kislet.

Sen har du PBO igång vilket gör att din processor kommer boosta så mycket den kan kosta vad det kosta vill till 80 grader, när den når 80 kommer boost algoritmen backa av, om du är ute efter mer all core prestanda och energieffektivitet så skulle du prova på CCD/CCX klockning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hur fan beter du dig då måste jag fråga, har du tvingat gpu'n på ryzen burken att jobba maximalt då? En hexacore matisse KAN INTE värma så mycket. Den drar som mest ~150w (3600x) eller ~140w (3600)med ett helt system igång under full blender load vid väggen, vilket är mindre än 8700k och mycket lika en 9600k, 9600k kan ligga någon enstaka watt lägre än en 3600x medans 3600 ligger under en 9600k i fråga om maximal förbrukning.

Att en 3600 helt magiskt skule värma ett rum!?! mer än en 9600k låter hysteriskt osannolikt om man kikar på vad ett system drar med respektive cpu.

Hur fan jag beter mig?. Ok.

Bara för att du inte har några problem med din Ryzen betyder det ju inte att ingen annan kan ha det?

Min Ryzen 2700 värmer inte heller upp rummet, båda Ryzen är helt STOCK inget är rört i bios eller annat.

Enligt hwinfo64 så hamnar max cpu package power på Ryzen 2700 79watt, medans 3600 hamnar precis under 100watt när jag kör prime95.

Av någon anledning så är i5 9600k mer populär att spela på här än Ryzen 3600-datorn, det klagas en del på att det blir väldigt varm när man använder den ena av datorerna...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Bara för att du inte har några problem med din Ryzen betyder det ju inte att ingen annan kan ha det?

Min Ryzen 2700 värmer inte heller upp rummet, båda Ryzen är helt STOCK inget är rört i bios eller annat.

Enligt hwinfo64 så hamnar max cpu package power på Ryzen 2700 79watt, medans 3600 hamnar precis under 100watt när jag kör prime95.

Av någon anledning så är i5 9600k mer populär att spela på här än Ryzen 3600-datorn, det klagas en del på att det blir väldigt varm när man använder den ena av datorerna...

Jo men du lär väl någonstans förstå att en cpu som drar mindre ström än den andra har lite svårt att värma rummet mer, försök dra det för en fysiker & han kommer få rätt svårt at förklara det hela. Sätt en strömmätare i vägguttaget & mät hur burkarna konsumerar ström, drar dom lika mycket så kan inte endera värma mer eller mindre, det är fysiskt omöjligt.

Du kan inte heller förlita dig blint på watt angivelser i HWinfo, att manuellt mäta kommer ge helt andra resultat. En stock 65W TDP AMD cpu kan inte och får inte dra mer än 88W oavsett vad du belastar den med, om din drar mer så håller den sig inte till stock TDP.

Följande gäller för en stock matisse CPU

PPT, Package Power tracking, maximala mängden watt din cpu kan dra, oavsett vad du gör med den, i stock.
65W cpu: 88W
105W cpu: 142W

TDC, Thermal design current, maximala ampere mängden cpu kan dra under varma förhållanden
65W CPU: 60A
105W cpu: 95A

EDC, Electrical design current, maximala ampere mängden cpu kan dra oavsett temp.
65W CPU: 90A
105W CPU: 140A

Kliver er cpu/moderkort förbi dessa värden så håller sig er cpu/bord inte till stock.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Med första BIOSet som supportade 3rd gen ryzen så kom jag alltid upp till 4.2GHz med PBO när jag spelade. Med det nyaste bioset så sitter CPUn bara på 4150MHz .. (vet att 50MHz är inget att bry sig om, men vill endå se 4.2GHz )

Vill dock inte använda det gamla BIOSet, för då vägrade M.2 disken att funka ..

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - 4070 ti super - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2
⌨️ Wooting 80HE (incoming)
🎧 DT 990 Pro 250Ω

Permalänk
Medlem

Min 3700X-rigg fungerar riktigt bra, stabil, tyst och snabb. Skall bli intressant att se hur samma rigg fungerar med 3900X, jobbigt att behöva vänta till Måndag. Skall också bli intressant att se hur 3700X lirar med det betydligt enklare Prime Pro och dom billiga Hynix AFR minnena i den riggen. Har aldrig fått dom stabila över 3000MHz med 2700X, körde 3200MHz med 6700K och samma minnen.
Och kommer båda chipleten i 3900X vara stabila med 3800MHz minne, som 3700X är nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Till och med under manuell CCD/CCX OC lyckas kärnor sova fullt ut vid extremt låg energikonsumtion;

https://i.imgur.com/snGr770.png

Vid full sleep som detta så drar processorn så lite effekt att det inte går att mäta/urskilja från VRM förlust/drift, inte med de verktyg jag har.

Ja och vad nytta är det med det nu då`?
Stänger man av alla bakgrunds jobb kan den gå ner i vila, som alla andra moderna CPU.. Vad är det att visa?
Men det är ju inte så en dator används i dag. De flesta har saker OneDrive, droppbox, origon, steem, osv i gång och vill ha det.
I en faktist normal använder situation så snurrar den på rätt bra hela tiden för de flesta uppenbarligen och det är väl i en faktiskt normal tillämpning den bör fungera. Problemet är ju att få den i rimlig vila under en normal tillämpning inte under något extremfall när något stängt av allt som kan tänkas väcka den lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mistybisty:

Med första BIOSet som supportade 3rd gen ryzen så kom jag alltid upp till 4.2GHz med PBO när jag spelade. Med det nyaste bioset så sitter CPUn bara på 4150MHz .. (vet att 50MHz är inget att bry sig om, men vill endå se 4.2GHz )

Vill dock inte använda det gamla BIOSet, för då vägrade M.2 disken att funka ..

Man har sänkt temp gräns 5c när den börjar bromsa därav effekten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon:

Japp allt default. Jo jag hade tänkt testa det först men enligt dem själva om 5.90-Bioset:
*ASRock does NOT recommend updating this BIOS if Pinnacle, Raven or Summit Ridge CPU is being used on your system.

Är ju mycket möjligt (troligt) att detta bara är en friskrivning eller har begränsad inverkan men är inte så taggad på att kapa den livlinan utifall att det skulle innebära att brädan slutar boota även med min 1700.

@tellus82 @dekkan Jag plockade ut en ny 3700X för att prova igen och fick först samma resultat återigen, sen bestämde jag mig idag för att testa med 5.90 och har lyckats boota en gång än så länge, hoppas att det inte är en engångsgrej som med första prollen. (Edit: 2 gånger nu.)

5.90-BIOS har tydligen fixat m.2 issues (och kanske pcie?). Jag har enbart m.2-lagring så det kanske spelade in i problematiken, även om CPU #2 var helt klart lättare att få in i BIOS ens.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Du kan väl inte jämföra dig eller en normalanvändare med någon som ängar sitt liv åt att hitta bästa instämningar på allt.
Jag ser det dock som att "problem" att man ska änga sitt liv att få ordning datorn i stället för att använda den.
2019 förväntar man sig att det ska fungera, inte att det ska vara ett dagligt pyssel att håll ordning på datorn.
Jag förstår helt dom som är kritiska. Jag vill använda datorn främst inte sitta och hitta lösningar så jag kan så av AC.n för att kyla rummet där datorn står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Du kan väl inte jämföra dig eller en normalanvändare med någon som ängar sitt liv åt att hitta bästa instämningar på allt.
Jag ser det dock som att "problem" att man ska änga sitt liv att få ordning datorn i stället för att använda den.
2109 förväntar man sig att det ska fungera, inte att det ska vara ett dagligt pyssel att håll ordning på datorn.
Jag förstår helt dom som är kritiska. Jag vill använda datorn främst inte sitta och hitta lösningar så jag kan så av AC.n för att kyla rummet där datorn står.

Vad kan den verkliga skillnaden vara? 10w-15w? Verkar knappast något som enkelt går att märka i ett vanligt rum?

En normalanvändare kan köpa moderkort/cpu/dator , installera windows, och börja använda datorn helt utan problem. Väldigt få problem som har rapporterats på detta forum har gällt moderkort som har stöd för cpun, som folk har bara installerat, o börjat gejma på (eller köra excel ). De flesta har sagt att det generella beteendet i windows har varit "stabilt".

Väntar fortfarande med spänning på watt-uttag vid väggen från ditt håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jo men du lär väl någonstans förstå att en cpu som drar mindre ström än den andra har lite svårt att värma rummet mer, försök dra det för en fysiker & han kommer få rätt svårt at förklara det hela. Sätt en strömmätare i vägguttaget & mät hur burkarna konsumerar ström, drar dom lika mycket så kan inte endera värma mer eller mindre, det är fysiskt omöjligt.

Du kan inte heller förlita dig blint på watt angivelser i HWinfo, att manuellt mäta kommer ge helt andra resultat. En stock 65W TDP AMD cpu kan inte och får inte dra mer än 88W oavsett vad du belastar den med, om din drar mer så håller den sig inte till stock TDP.

Följande gäller för en stock matisse CPU

PPT, Package Power tracking, maximala mängden watt din cpu kan dra, oavsett vad du gör med den, i stock.
65W cpu: 88W
105W cpu: 142W

TDC, Thermal design current, maximala ampere mängden cpu kan dra under varma förhållanden
65W CPU: 60A
105W cpu: 95A

EDC, Electrical design current, maximala ampere mängden cpu kan dra oavsett temp.
65W CPU: 90A
105W CPU: 140A

Kliver er cpu/moderkort förbi dessa värden så håller sig er cpu/bord inte till stock.

Testade min i5 9600k, den visar 111watt i Hwinfo vid prime95 belastning.

Dock efter lite googling hittade jag ett intressant inlägg om Infinity Fabric och dess förbrukning vid högre minneshastigheter.

Mitt minne körs ju i 3600MHz, och Infinity Fabric körs i 1800MHz, och läste om en användare på reddit som upptäckte att när Infinity Fabric körs i 1800MHz, samtidigt som minnet kördes i 1800MHz så drog hans processor mer.

Ifrån 32watt package power till 54watt package power.

Mycket möjligt att det är det som händer på min 3600 också.

"My 3900X pulls constant 1.4v+ across all cores clocked at 4275mhz at idle in a stock cpu configuration / 3600mhz memory. This was verified with cpu-z / Ryzen Master, the cores do not sleep or drop under 1v for idle voltage. If I back down my memory to 3200CL14 (or anything under 3600mhz), normal cpu power behavior resumes (spikes of 1.45v+, allcore load 1.29v-1.334v, idle of <1.00v)"

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cd6vh9/ryzen_3000_high_...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Ja och vad nytta är det med det nu då`?
Stänger man av alla bakgrunds jobb kan den gå ner i vila, som alla andra moderna CPU.. Vad är det att visa?
Men det är ju inte så en dator används i dag. De flesta har saker OneDrive, droppbox, origon, steem, osv i gång och vill ha det.
I en faktist normal använder situation så snurrar den på rätt bra hela tiden för de flesta uppenbarligen och det är väl i en faktiskt normal tillämpning den bör fungera. Problemet är ju att få den i rimlig vila under en normal tillämpning inte under något extremfall när något stängt av allt som kan tänkas väcka den lite.

Nu råkar detta vara med aida, chrome, discord, link, afterburner, spotify och outlook igång samtidigt.

Myten att matisse inte kan idla verkar svårdödad...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bran:

Lite besviken över hur varm CPUn blir ändå - speciellt när den inte boostar mer än såhär. Kör ju med fullblock - varken GPU eller VRM är i närheten av varma. Mitt 2080Ti blir 40 grader som mest under stress. Idle när jag sitter i Chrome ligger CPUn på 32-35 grader.

2*360 60mm radiatorer med Noctuas NF-A12, går ju inte att få särskilt mkt bättre.

Kan man få lite input vad man bör skruva på i allmänhet, inte bara vad gäller värme? Screenshot nedan från Ryzen Master med Aida64 stabilitetstest (CPU+FPU+Cache+RAM ibockat). EDIT: Såg att gear down hoppat igång igen då jag meckat med hastighet - avstängt nu.

https://i.imgur.com/rVx7mYB.png

@bran

Vad får du för temp på CPU med endast fpu i bockat?

Permalänk
Medlem

En sak jag inser väldigt mycket med min 3900x (även 3700x) är att NZXT Cam som jag använder för att kontrollera min vattenkylning o chassifläktar inte riktigt vet CPUns tempratur korrekt, alltså jag kan gå in på CAM och då säger den att CPUN ligger på 60 grader o hoppar kring där, när den enligt Ryzen Master på 40 grader., Insåg detta. Visst är det väl Ryzen Master som har rätt?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Testade min i5 9600k, den visar 111watt i Hwinfo vid prime95 belastning.

Dock efter lite googling hittade jag ett intressant inlägg om Infinity Fabric och dess förbrukning vid högre minneshastigheter.

Mitt minne körs ju i 3600MHz, och Infinity Fabric körs i 1800MHz, och läste om en användare på reddit som upptäckte att när Infinity Fabric körs i 1800MHz, samtidigt som minnet kördes i 1800MHz så drog hans processor mer.

Ifrån 32watt package power till 54watt package power.

Mycket möjligt att det är det som händer på min 3600 också.

"My 3900X pulls constant 1.4v+ across all cores clocked at 4275mhz at idle in a stock cpu configuration / 3600mhz memory. This was verified with cpu-z / Ryzen Master, the cores do not sleep or drop under 1v for idle voltage. If I back down my memory to 3200CL14 (or anything under 3600mhz), normal cpu power behavior resumes (spikes of 1.45v+, allcore load 1.29v-1.334v, idle of <1.00v)"

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cd6vh9/ryzen_3000_high_...

Nä, SoC konsumerar som mest 20W vid extrem klockning och spänning, den inkluderas dessutom inte i package power (SMU). Visst kan ditt bord lida av den buggen men processorn kan trots detta inte konsumera mer än 88W, gör den det så är någon form av PBO aktiverat. Mer troligt är att HWiNFO läser av fel, det gör ofta det på just watt angivelser under Ryzen delen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä, det gäller inte samtliga kärnor, det du inte ser är att de kärnor som gått in i sleep state får 0V (eller bra nära 0V), enbart den aktiva boostande kärnan får 1.5V. Det processorn rapporterar till HW övervakningsprogram är senast kända tillstånd på kärnor som gått ner i sleep läge inte aktuellt tillstånd, en del mjukvaror visar mer korrekt än andra när en kärna faktiskt sover.

Men nej, du kan inte få en mattise att mata alla kärnor med 1.5V samtidigt, skulle det inträffa så har PB buggat ur & det grövsta.

Skillnad i effekt är inte enbart avhängt på spänning, det är också beroende av ampere, utan ampere kan du ha jävligt hög spänning & ändå inte ha någon effekt att tala om. Hög ampere förbrukning sker uteslutande med hård elak belastning typ blender, prime osv. skrivbordssurfande innebär inte någon speciellt tung belastning vilket ger låg ampere & pga det så får du också låg effekt även med 1.5V till en kärna. Det är också anledningen till att du kan mata en kärna med 1.5V utan att det skapar allt för massiv värme eller energiförbrukning. Ser precision boost att ampere skenar iväg så kommer spänning sjunka drastiskt, sätts fler kkärnor under load kommer spänning sjunka än mer för att motverka för hög total energi att flöda genom kislet.

Fair enough. Det låter bra. Jag anser dock fortfarande att det inte är bra att processorn blir så pass varm att fläktarna behöver varva upp rejält (och jag upplever högre temperatur i rummet) utan någon belastning att tala om. Håller du inte med om detta?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fair enough. Det låter bra. Jag anser dock fortfarande att det inte är bra att processorn blir så pass varm att fläktarna behöver varva upp rejält (och jag upplever högre temperatur i rummet) utan någon belastning att tala om. Håller du inte med om detta?

Jag får inte upp tempen i mitt rum med en överklockad 3900x under blender rendering, hur du kan få upp tempen med en idlande mindre cpu är för mig en gåta, oddsen är att din skärm avger mer värme än processorn i det läget för att inte tala om grafikkortet, psu'n, vrm sektionen, hårddiskar osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@bran

Vad får du för temp på CPU med endast fpu i bockat?

Då är det ännu värre - 82 grader, den boostar bara knappt över 4GHz och fläktarna går på max. 20sek efter jag avbryter nere på 34 grader när jag sitter o skriver detta.

EDIT: Bara CPU ibockat i AIDA ger 60 grader vid stresstestet.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Då är det ännu värre - 82 grader, den boostar bara knappt över 4GHz och fläktarna går på max. 20sek efter jag avbryter nere på 34 grader när jag sitter o skriver detta.

Stäng av PBO, oddsen är att du får högre all core i stock under tortyr tester då, speciellt om du kör något snäpp negativ vcore offset, annars kan du fintrimma scalar värdet för PBO för det låter som ditt är riktigt högt ställt. Av det jag labbat med PBO så är det rätt kasst sätt att öka all core frekvens på för det övervoltar rätt duktigt, vid 4150MHz håller sig PBO till 1.337V, manuell klockning får jag ut 4450CCD0/4275CCD1 vid samma spänning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DJ_Datte:

En normalanvändare kan köpa moderkort/cpu/dator , installera windows, och börja använda datorn helt utan problem. Väldigt få problem som har rapporterats på detta forum har gällt moderkort som har stöd för cpun, som folk har bara installerat, o börjat gejma på (eller köra excel ). De flesta har sagt att det generella beteendet i windows har varit "stabilt".

Så är det .. och efter ett tag tröttnar man på fläkten som väsnas för mycket och byter den..
Vad man inte visste var att fläkten väsnas för CPU ständigt jobbar hårt och blir varm. Så man blir lurad både på en fläkt och några tusen i el över datorn livstid för att den inte går ner i vila som man kan förvänta sig. Det fungerar men prisvärt... inte med elen inräknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Stäng av PBO, oddsen är att du får högre all core i stock under tortyr tester då, speciellt om du kör något snäpp negativ vcore offset, annars kan du fintrimma scalar värdet för PBO för det låter som ditt är riktigt högt ställt. Av det jag labbat med PBO så är det rätt kasst sätt att öka all core frekvens på för det övervoltar rätt duktigt, vid 4150MHz håller sig PBO till 1.337V, manuell klockning får jag ut 4450CCD0/4275CCD1 vid samma spänning.

Fänx, ska kika på det. Har som sagt inte haft så mkt tid o sitta o läsa, ska göra det i inväntan på förhoppningsvis ny bättre AGESA från AMD. 1.44V får jag under stresstestena i CPU Voltage.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Jag får inte upp tempen i mitt rum med en överklockad 3900x under blender rendering.

Stort rum med dålig isolering alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Fänx, ska kika på det. Har som sagt inte haft så mkt tid o sitta o läsa, ska göra det i inväntan på förhoppningsvis ny bättre AGESA från AMD. 1.44V får jag under stresstestena i CPU Voltage.

1,44 tyder på scalar värde på 10x, det är inte ett bra värde. Normalt ska all core inte kliva över ~1.35V under tortyr test även med PBO aktivt. 1.44V är galet högt på så låg frekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Stort rum med dålig isolering alltså

Varken eller...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Du kan ju ställa in fläktkurvor för tystare drift.
Sedan rummet.. jo det blir varmare, det gör det av din mobiltelefon med, alla värmekällor bidrar till värme. Men som mätare för att bedöma CPUs värme är det nog ett litet klumpigt mått. Det blir utan tvekan varmare i rummet, frågan är hur mycket.. jag tar det dock mest som ett uttryck för att det blir mycket värme omotiverat.. och där har du nog rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

2019 förväntar man sig att det ska fungera, inte att det ska vara ett dagligt pyssel att håll ordning på datorn.

Hade min första dator 1982.. och framåt, och nog var det väl lättare då?
Visst man fick parkera hårddiskhuvudet manuellt, man fick krånga lite med scsi-terminatorer, och tokenring går väl inte riktigt att jämföra med att bara koppla upp sig trådlöst mot sin router hemma.

Men jag föredrog den tiden med datorer, och när folk kallade en nerd för man råkade nämna att man fått hem Amiga hardware reference manual och drog skämt som "Alt är under CTRL"

Hade min första upplevelse med flera kärnor när jag skaffade en Dual Pentium Pro på 90talet också, och sen känns det som utvecklingen exploderade fullständigt. Helt plötsligt var inte usr robotics modemet sådär jättesnabbt längre

Men idag är jag bara den där användaren som vill att det ska fungera.
Jag förstår inte hur AMD fullständigt kan misslyckas med något så fundamentalt som att visa de mest grundläggande data som en processor behöver bry sig om, såsom spänningar och temperaturer.

Blev lite chockad av Intels information i HWInfo64, de gav ju spaltmeter med information om allt som man inte ens visste fanns, och en massa information om varje kärna i processorn.

Varför kan inte AMD göra samma sak undrar jag?. Lite svårt att börja felsöka saker när man får gissa sig fram hela tiden också, är temperaturen sådär hög? drar den sådär mycket ström? eller är det en felvisning för att jag råkade röra muspekaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså förstår inte... När ni säger att cpun blir så varm så den värmer hela rummet! Kände utblåset på mitt lilla chassie, och det var mest lite ljummen luft. Kommer mycket varmare luft från min nätdel. Jag har en 3800x som kyls med en fractal design celsius s24.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hade min första dator 1982.. och framåt, och nog var det väl lättare då?
Visst man fick parkera hårddiskhuvudet manuellt, man fick krånga lite med scsi-terminatorer, och tokenring går väl inte riktigt att jämföra med att bara koppla upp sig trådlöst mot sin router hemma.

Men jag föredrog den tiden med datorer, och när folk kallade en nerd för man råkade nämna att man fått hem Amiga hardware reference manual och drog skämt som "Alt är under CTRL"

Hade min första upplevelse med flera kärnor när jag skaffade en Dual Pentium Pro på 90talet också, och sen känns det som utvecklingen exploderade fullständigt. Helt plötsligt var inte usr robotics modemet sådär jättesnabbt längre

Men idag är jag bara den där användaren som vill att det ska fungera.
Jag förstår inte hur AMD fullständigt kan misslyckas med något så fundamentalt som att visa de mest grundläggande data som en processor behöver bry sig om, såsom spänningar och temperaturer.

Blev lite chockad av Intels information i HWInfo64, de gav ju spaltmeter med information om allt som man inte ens visste fanns, och en massa information om varje kärna i processorn.

Varför kan inte AMD göra samma sak undrar jag?. Lite svårt att börja felsöka saker när man får gissa sig fram hela tiden också, är temperaturen sådär hög? drar den sådär mycket ström? eller är det en felvisning för att jag råkade röra muspekaren?

Jag håller helt med om att AMD behöver prata klartext på ett helt annat sätt än de gjort hitintills, den kontakt jag haft med ASRock tyder på att inte ens tillverkare får mer info heller då de upptäckt saker i samma takt som jag och blivit genuint nyfikna över hur skiten funkar. När inte dom vet så kommer absolut inte en normal användare veta.

Samtidigt kan man vända på myntet & kika från andra hållet, hur mycket behöver den normale användaren veta? Rullar din cpu stabilt & med bra prestanda under rimlig effekt förbrukning? Om ja, spelar detaljerna så förbenat stor roll då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Du kan ju inte jämföra dåtidens krona med dagens krona värdemässigt sett. Svenska kronan ligger på nivå med Titanic (gissa varför). Sen har vi väl en kasse med nya skatter som inte fanns förr. Sen så har moderkortens byggkvalitet ökat samt kraven på PCI-E 4 är betydligt högre. Bra PCB och fina komponenter kostar pengar. Kvalitetskraven för den dubbla bandbredden lär ju knappast vara gratis. Utvecklingskostnader helt enkelt.

Dock kan jag hålla med om att fina moderkort är snordyra men det beror på den svenska kronan tappat fruktansvärt mycket. Den är så låg så t.o.m flygbolag slutat flyga hit pga raset.

Och vilka skatter (nya alltså) ligger på datorkomponenter? Kemikalieskatten är den enda jag kan komma på men den ligger inte på datorkomponenter utan färdiga system samt skärm.

Skrivet av CubaCola:

Fast jag har skrivit samma sak tidigare här i tråden, att jag har märkt att min Ryzen 3600 värmer upp rummet något fruktansvärt vilket inte min i5 9600k gör (i samma rum)
Kör ändå båda helt i stock settings, Ryzen 3600 7nm 65w tdp, i5 9600k 14nm 95w tdp.

Underligt med tanke på att det är oftast din GPU som är den största boven när det kommer till värmeproduktion.

Skrivet av CubaCola:

Samma sak ju iof. sägas om din kommentar. Bara för att du har problem så betyder det inte att alla andra har det.

Skrivet av tellus82:

Jag håller helt med om att AMD behöver prata klartext på ett helt annat sätt än de gjort hitintills, den kontakt jag haft med ASRock tyder på att inte ens tillverkare får mer info heller då de upptäckt saker i samma takt som jag och blivit genuint nyfikna över hur skiten funkar. När inte dom vet så kommer absolut inte en normal användare veta.

Samtidigt kan man vända på myntet & kika från andra hållet, hur mycket behöver den normale användaren veta? Rullar din cpu stabilt & med bra prestanda under rimlig effekt förbrukning? Om ja, spelar detaljerna så förbenat stor roll då?

Det känns lite som att dessa problem egentligen är "entusiastrelaterade" i den bemärkelsen att "normala" användare inte skulle märka av dessa. Detta pga. att de inte sitter och mäter varenda liten variabel och stämmer av dessa med andra entusiaster. Oberoende så är det även ganska svårt att se var exakt AMD ska beskyllas och var moderkortstillverkarna ska beskyllas.. svaret ligger antagligen någonstans mittemellan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip320:

Visst är det väl Ryzen Master som har rätt?

Vad är rätt? Ryzen master visar ett vägt medelvärde från flera givare. Dvs hur varm CPU är i snitt. Är det rätt eller fel?
Mäter du maxvärden så blir det högre. Min går vid stress test till 60C innan den börjar på klocka ner enligt rysen master.
Den sänker klockan när högsta temp är 75c numera. Ett värde som då använd för frekvens styrningen.. Både är rätt och båda används samtidigt men visar olika saker. Infon med länkar finns i tråden några sidor bakåt.
Så den CAM läser då sannolikt maxvärden inte medel. Spelar ingen roll vilket faktist om du är medveten om hur du använder de olika värdena.