Sortera HTML TABLE i fallande ordning

Permalänk

Sortera HTML TABLE i fallande ordning

Hej,

Är det någon här som kan förklara för mig om det går att få en HTML TABLE att sortera sig själv i fallande ordning beroende på värden i en specifik kolumn?

Har sökt på nätet men kan inte hitta något som är begripligt för mig och det jag har hittat verkar bara vara så att även besökaren ska kunna ordna/sortera tabellen, något jag inte vilja ska kunna ske.

Kanske det finns någon vänlig själ som kan titta på koden jag har och skriva ett script åt mig?

Permalänk
Medlem

En HTML-tabell kan själv inte sortera sig, eftersom den bara är statisk och inte innehåller nån logik.
Dina alternativ är att antingen sortera ditt data-set på servern innan du renderar sidan, eller att du implementerar en enkel sortering i JavaScript så att det sorteras i browsern när sidan laddats

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen webutvecklare men från det jag googlade fram lite snabbt så går det ej att göra utan JS. Så det är bara att kavla upp ärmarna och börja med javascript.
Om du implementerar en egen sorteringsalgotirm eller använder nåt färdigt är väl upp till dig.

Vill du göra det själv så finns det exempel här på en lösning https://www.w3schools.com/howto/howto_js_sort_table.asp

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

Hej,

Är det någon här som kan förklara för mig om det går att få en HTML TABLE att sortera sig själv i fallande ordning beroende på värden i en specifik kolumn?

Har sökt på nätet men kan inte hitta något som är begripligt för mig och det jag har hittat verkar bara vara så att även besökaren ska kunna ordna/sortera tabellen, något jag inte vilja ska kunna ske.

Kanske det finns någon vänlig själ som kan titta på koden jag har och skriva ett script åt mig?

Du får nog sortera den manuellt i HTML själv om du inte har möjlighet att programmera en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

Hej,

Är det någon här som kan förklara för mig om det går att få en HTML TABLE att sortera sig själv i fallande ordning beroende på värden i en specifik kolumn?

Har sökt på nätet men kan inte hitta något som är begripligt för mig och det jag har hittat verkar bara vara så att även besökaren ska kunna ordna/sortera tabellen, något jag inte vilja ska kunna ske.

Kanske det finns någon vänlig själ som kan titta på koden jag har och skriva ett script åt mig?

Det får du göra med JavaScript då HTML bara är mark-up och i sig är statiskt.
Enklast är ju att använda något färdigt table, t.ex. datatable. Där får du alla sorteringsfunktioner / sökfunktioner osv automatiskt. Beror på hur stort du gör det och vad du behöver få gjort.
Bara att PM'a om du vill prata i detalj.

Skrivet av willesakken:

Nu är jag ingen webutvecklare men från det jag googlade fram lite snabbt så går det ej att göra utan JS. Så det är bara att kavla upp ärmarna och börja med javascript.
Om du implementerar en egen sorteringsalgotirm eller använder nåt färdigt är väl upp till dig.

Vill du göra det själv så finns det exempel här på en lösning https://www.w3schools.com/howto/howto_js_sort_table.asp

Det går att göra på serversidan eller direkt från databasen innan datan skickas till webbläsaren. Är generellt också bättre prestandamässigt då databaser är konstruerade för att hantera stora mängder data och sortera det. Så det går att göra utan JS.

Permalänk
Medlem

@zaibuf: I TS fråga så handlade det ju snarast om frontend. Framgår inte om han har tillgång till server-side koden.

Permalänk

Ber om ursäkt att jag försvann från tråden trots alla era kloka svar.

Men jag kom på att min syster ju är systemutvecklare och med hennes hjälp löstes det hela.

Tack igen för era inputs.