AMD Ryzen 3000 kompatibilitet hos B350, X370, B450 & X470

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Aha, ja då finns fler alternativ men ett bord som uttryckligen har rätt bios stöd blir knepigare, bord med bios Flashback är det lätt ordnat på men de som saknar detta så behövs en äldre CPU och flasha med. Vilket betyder få tag i en att låna eller gå till en butik att göra det.
Annars är det att försöka prata med säljarna om vilken bios bordet kommer med, du har ingen lokal liten datorbutik? De brukar erbjuda biosflashning för vettig peng
Skickades från m.sweclockers.com

Ganska ont om mATX, B450-kort med 2st M.2-platser till att börja med. Och rensar man bort MSI försvinner mig veterligen alla passande alternativ med CPU-oberoende BIOS-flashning. För då är det bara ett ASUS och ett par billiga AsRock kvar.
Och de lokala butiker som finns saluför inte det alternativ som finns kvar. Det tar lite emot av snarast principiella skäl att inte lägga massa pengar på BIOS-flashning, allra helst i den lokala butiken när det kunde ha gjorts innan leverans egentligen. Och att bråka med kompisars datorer för att låna CPU-är inte aktuellt även om det är så att det är jag som byggt datorerna åt dem.
Ett krav är ju också att de ska säljas i en butik som är någorlunda säkert kort. Så CDON eller alla småbutiker vars webshop mest frontar en distributör faller bort.
Inet faller ganska mycket i mina ögon när de inte kan flasha åt en och sedan skicka. Det är ju en service man förväntar sig annars.
Kanske blir ett MSI B450M Mortar MAX iaf. Beror lite på vad Webhallen har att säga om BIOS-flash och leveranstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@spinxen:
Jag köpte två ASROK kort för två tre veckor sedan...båda kom med ryzen 3000 stöd. Noterbart var att jag inte beställt dom med ryzen 3000 stöd och hade förberett att uppdatera dom vilket jag alltså inte behövde.
Saken är ju den att när du köper på nätet så levereras ofta prylarna från ett lager från en ord annan än där ordermottagningen ligger så den som säljer vet ju inte vad dom har i lager. Dvs kan inte se lådan med mk och kan därför inte avgöra om det dom säljer har stöd för ryzen 3000 eller inte. En del uppdaterar ju med buller och bång, andra som asrock säger inget utan det är uppdaterat och en dekal på lådan som berättar det, inget mer.

Höll på att missa det här inlägget. Men intressant information. Helt ärligt tror jag att det gäller de flesta moderkort i butik idag om de inte samlat damm i flera veckor. Men att killen jag snackade med på Inet helt enkelt inte bemödade sig att kolla upp kartongerna.

Permalänk

Hej,

Ledsen om detta tagits upp tidigare.
Har just nu en R5 1600x i ett Asus Prime B350 Plus ihop med 8x2 G.Skill Flare X CL14-14-14-28 @ 3200 MHz.

Kör senaste bios på moderkortet och om jag förstått det rätt ska detta stödja en R5 3600 utan OC. Hur är det med minnesfrekvenserna - kommer jag kunna köra minnena med nuvarande timings och hastighet?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump17:

Hej,

Ledsen om detta tagits upp tidigare.
Har just nu en R5 1600x i ett Asus Prime B350 Plus ihop med 8x2 G.Skill Flare X CL14-14-14-28 @ 3200 MHz.

Kör senaste bios på moderkortet och om jag förstått det rätt ska detta stödja en R5 3600 utan OC. Hur är det med minnesfrekvenserna - kommer jag kunna köra minnena med nuvarande timings och hastighet?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Bios 5204 är den senaste till ditt bord för Zen2, borde rent tekniskt orka med OC på en hexacore. Vad det gäller minnen bör det enligt all rimlighet fungera även med en zen2 om du fått det att lira med en första gen Zen, speciellt då minnena är b-die baserade och du bör rent tekniskt kunna ta dig över 3200 om du vill pilla lite manuellt. Om det finns speciella buggar på ditt bord med Zen2 vet jag icke utan det kan du behöva kolla upp från folk som har samma moderkort men rent generellt ska det inte vara några jätteproblem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Bios 5204 är den senaste till ditt bord för Zen2, borde rent tekniskt orka med OC på en hexacore. Vad det gäller minnen bör det enligt all rimlighet fungera även med en zen2 om du fått det att lira med en första gen Zen, speciellt då minnena är b-die baserade och du bör rent tekniskt kunna ta dig över 3200 om du vill pilla lite manuellt. Om det finns speciella buggar på ditt bord med Zen2 vet jag icke utan det kan du behöva kolla upp från folk som har samma moderkort men rent generellt ska det inte vara några jätteproblem.

Tack för snabbt svar! Då sticker jag iväg och plockar upp en R5 3600 med detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Höll på att missa det här inlägget. Men intressant information. Helt ärligt tror jag att det gäller de flesta moderkort i butik idag om de inte samlat damm i flera veckor. Men att killen jag snackade med på Inet helt enkelt inte bemödade sig att kolla upp kartongerna.

Fats det är ju inte direkt ett litet familjeföretag där den i telefon kan gå in andra rummet och kolla på kartongen på den varan du vill köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det är så att jag har en R5 3600 liggandes köpt som fyndvara. Men har inget moderkort. Funderar att slå till på ett Gigabyte X470 AORUS ULTRA GAMING (Proshop) då detta verkar ha alla de portar jag behöver typ USB 3.1 gen 2 front panel socket för mitt nya Fractal R6C chassi jag precis köpt. Enl Proshop skall det vara Ryzen 3000 kompatibelt utan bios uppdatering (eller så är den redan uppgraderad på ”lagret”). Någon som har erfarenhet av detta moderkort..? Bra/dåligt..? Kommer inte köra manuell överklockning etc då det inte verkar ge speciellt mycket. Tänker köra DDR4 3200 RAM moduler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fats det är ju inte direkt ett litet familjeföretag där den i telefon kan gå in andra rummet och kolla på kartongen på den varan du vill köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är väl ganska självklart. Killen som skötte kommunikationen kanske inte sitter i samma byggnad eller ens ort. Men det går fortfarande att kolla upp saken. Det är inte så att de är helt avskärmade utan kännedom av, eller möjlighet till kommunikation med lagret.

På de lager jag jobbat på så skulle svaret komma fort. Är det ett traditionellt plock med plocktruck så tar det ett par minuter från det att en fråga om produkten på plockplats 130602 poppat upp på TL:s dator till dess att han fått svar från första bästa plockare som tagit plocktrucken och åkt ut och kollat. Det är inte ens orimligt att en plockare kan ha noterat ny klisterlapp på kartongen och kan svara rakt av då man lär känna 1000 olika produkter mer än man skulle vilja. Men sett till Inets sortiment så är en automatiserad anläggning rimligare och då kan det kräva ännu mindre arbetsinsats att bara låta en lagerbox rotera ut till plockplats.

Hursomhelst, vill kundsupporten få svar om en kartong från lagret så är det inte omständligt alls.
Nu var det ett med råge femsiffrigt belopp på köpet som hamnade hos en annan butik. Så ett par minuters insats från en plockare och en minut från en TL som mellanhand kunde det varit värt.

Permalänk
Medlem

Oj vilken bra tråd och i synnerhet imponerande jobb av @tellus82

Jag har inte varit aktiv här 2019, mest njutit av en fungerande dator.

Familjedatorn är en Asus prime x370-pro med en 1600x cpu som jag kör stabilt i 3,95GHz kyld med en Corsair Hydro H115i Platinum. Ex antal fläktar i en stor låda.

Jag kör i 1440p, har ett 1080 Ti kort med AOC AGON AG271QG (27 tums skärm).

Klart man är nyfiken på vad AMD hittat på...

Velar lite om det är värt att uppgradera till hmmm... exempelvis en 3800X? Ca 4600kr men frågan är hur man kommer uppleva prestandaskillnaden? Upplevd prestandaskillnad är ju lite intressantare än den teoretiska. Vet att x370 prime pro är ett ganska taskigt kort när det gäller minneshastighet men annars helt ok. Ska jag byta ut moderkortet också blir det så klart en betydligt dyrare affär.

Inom familjen spelas det lite sporadiskt, exempelvis PUBG, Fortnite, Destiny 2 och LOL.

Angående vattenkylningen var det inte nödvändigt, jag gjorde det mer av nyfikenhet. En sak är varje fall klar, låga temperaturer är bra för datorer och antalet skumma krascher har minimerats, att det sedan inte blir lika kul när/om den slutar fungera är en annan sak.

Ni som gjort någon liknande resa med att byta till en 3000 serie cpu på ett 370 bord får mer än gärna lämna era erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Innan hade jag en överklockad Ryzen 1600 till 3,9.
Jag spelar i princip bara, dessutom i 1440p så skillnaden är inte så stor vad jag hittills märkt.
Personer som faktiskt använder alla cores är mycket mer betjänta av denna processor. Streaming, production etc.

Ett hopp från Ryzen 1600 till en 3800X

Ganska coolt ändå, hur bra en gammal numera billig Ryzen 1600 (som kostar ca 1400 kr nu) ändå verkar stå sig, dock självklart beroende på hur man använder datorn. Borde gå att bygga riktigt prisvärda datorer med Ryzen first gen och billigare moderkort. Det är kanske svårare att fynda riktigt bra GPU'er som håller för 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ett hopp från Ryzen 1600 till en 3800X

Ganska coolt ändå, hur bra en gammal numera billig Ryzen 1600 (som kostar ca 1400 kr nu) ändå verkar stå sig, dock självklart beroende på hur man använder datorn. Borde gå att bygga riktigt prisvärda datorer med Ryzen first gen och billigare moderkort. Det är kanske svårare att fynda riktigt bra GPU'er som håller för 1440p.

Skillnad är det så klart, men jag tror 3600 hade räckt för 1440p när jag nyss uppgraderade. Ärligt talat hade jag utan problem kunnat fortsätta med min 1600 ett tag till.
För spel skall man aldrig underskatta vikten av bättre GPU hellre än CPU, det var precis så jag tänkte när jag köpte min dator och investerade i ett 1080 Ti, ett bra beslut har det visat sig.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Skillnad är det så klart, men jag tror 3600 hade räckt för 1440p när jag nyss uppgraderade. Ärligt talat hade jag utan problem kunnat fortsätta med min 1600 ett tag till.
För spel skall man aldrig underskatta vikten av bättre GPU hellre än CPU, det var precis så jag tänkte när jag köpte min dator och investerade i ett 1080 Ti, ett bra beslut har det visat sig.

Ja, jäkligt mycket handlar ju om hur man egentligen använder sin dator. Bra datorer för tex webb surfning, spotify, mail, office suite går ju idag att bygga ihop till imponerande bra priser. Spelande är en annan sak. För att inte prata om digital medieproduktion, rendering etc, en riktigt bra skärm kostar också en bra slant. Chansade själv och köpte ett begagnat 1080 ti, en hel del beror ju också på om man nöjer sig med 1080p eller bestämt vill köra 1440p.... eller att man helt enkelt inte fattar riktigt vad man köper.

Permalänk
Medlem

Ny bios för Asus ROG Strix B450-F Gaming finns ute nu.

Version 2704 2019/08/28

ROG STRIX B450-F GAMING BIOS 2704
1.Improve system performance.
2.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch ABB
a.Fixes a compatibility issue with Destiny 2
b.Fixes an issue with certain Linux distros
c.Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs
3.Improves EZFlash performance to reduce boot time.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Skrivet av Paw:

Ny bios för Asus ROG Strix B450-F Gaming finns ute nu.

Version 2704 2019/08/28

ROG STRIX B450-F GAMING BIOS 2704
1.Improve system performance.
2.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch ABB
a.Fixes a compatibility issue with Destiny 2
b.Fixes an issue with certain Linux distros
c.Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs
3.Improves EZFlash performance to reduce boot time.

Mvh Paw

Jag kastade in den direkt igår. Fick faktiskt några poäng bättre i CB20 än vad jag sett innan. Såg ingen uppenbar skillnad i boost nivå, men hann inte testa så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Tja! Jag har en Ryzen 5 3600 och VENGEANCE LPX 16GB 3200MHz. Min tanke har hela tiden varit att köpa ett MSI B450 Tomahawk Max men då är slut i alla affärer och leveransdatumen bara skjuts upp, så har jag fått ändra mig lite. Så nu behöver jag hjälp, om det är någon som testat en ryzen 3000 på något av nedan moderkort:

Asus Prime X470-Pro (1690kr)
Asus ROG Strix B450-F Gaming (1380kr)

Jag har ingen aning vad jag ska välja, det som kan vara värt att nämna är:
X470 har SLI stöd, men är osäker om jag någonsin kommer att använda det, när mitt graffekort är ett 2070 super (tror CPUn blir bottleneck)
RAM minnet finns med på X470 QVL (dock samsung, inte hynix(?) som jag fick)
Kommer troligvis inte att hålla på så mycket med överklockning o.s.v.

Jag kollar på just dessa två eftersom de finns i lager och jag kan få dem ganska snabbt. Så om någon har erfarenhet av Ryzen 3000 på någon av dem, så uppskattar jag verkligen er input!

(Moderkort är det enda som jag saknar för att bygga min dator...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziphiaz:

Tja! Jag har en Ryzen 5 3600 och VENGEANCE LPX 16GB 3200MHz. Min tanke har hela tiden varit att köpa ett MSI B450 Tomahawk Max men då är slut i alla affärer och leveransdatumen bara skjuts upp, så har jag fått ändra mig lite. Så nu behöver jag hjälp, om det är någon som testat en ryzen 3000 på något av nedan moderkort:

Asus Prime X470-Pro (1690kr)
Asus ROG Strix B450-F Gaming (1380kr)

Jag har ingen aning vad jag ska välja, det som kan vara värt att nämna är:
X470 har SLI stöd, men är osäker om jag någonsin kommer att använda det, när mitt graffekort är ett 2070 super (tror CPUn blir bottleneck)
RAM minnet finns med på X470 QVL (dock samsung, inte hynix(?) som jag fick)
Kommer troligvis inte att hålla på så mycket med överklockning o.s.v.

Jag kollar på just dessa två eftersom de finns i lager och jag kan få dem ganska snabbt. Så om någon har erfarenhet av Ryzen 3000 på någon av dem, så uppskattar jag verkligen er input!

(Moderkort är det enda som jag saknar för att bygga min dator...)

Jag kör som sagt 3700X på ett Prime Pro, fungerar hur bra som helst så 3600 lär vara helt problemfritt. Men du måste uppgradera bios innan med en Gen 1/2 CPU.

Om du funderar på Prime Pro, köp Strix X470-F istället, det är i princip samma moderkort med med kraftigare VRM och bättre heatsinks, Bara 100Kr mer på REA:

https://www.webhallen.com/se/product/285060-ASUS-ROG-STRIX-X4...

OM du vill ha moderkort som redan är uppgraderade så erbjuder Proshop sådana och dom går att söka på på deras site, Svenska handlare verkar lite sämre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Tack för tipset om X470 strix! Måste höra med webhallen om de hjälper till med BIOS uppdatering, annars så får det blir prime x470 pro på INET då de hjälper till med BIOS updateringar direkt i affären.

Permalänk
Medlem

Hmmm, hur resonerar ni? Varför inte köpa ett X570 bord om ni ändå ska köpa nytt bord? Är det priset det handlar om, att få så mycket som möjligt för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, hur resonerar ni? Varför inte köpa ett X570 bord om ni ändå ska köpa nytt bord? Är det priset det handlar om, att få så mycket som möjligt för pengarna?

För min del är det till stor del en prisfråga. X570 tillför absolut ingenting som jag kommer hinna dra nytta av innan det behöver pensioneras. Lägg därtill en budget på ca 4000kr till CPU och moderkort så blir valet rätt enkelt...

* PCIe 4 är bara relevant om man även kommer lägga pengar på snabbaste SSD närmsta få åren. SATA SSD räcker för mig.
* Överklockning av Matisse, och då främst Ryzen 9, kan möjligen nå lite längre med X570 än X470. Jag använder Ryzen 5 och ser inget behov av att överklocka Matisse.
* Jag utgår från att varken 500- eller 400-serien av chipset kommer fungera med 5e generationen (och senare) Ryzen, så moderkortet behöver inte ha funktioner som efterfrågas av mig om fem år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För min del är det till stor del en prisfråga. X570 tillför absolut ingenting som jag kommer hinna dra nytta av innan det behöver pensioneras. Lägg därtill en budget på ca 4000kr till CPU och moderkort så blir valet rätt enkelt...

* PCIe 4 är bara relevant om man även kommer lägga pengar på snabbaste SSD närmsta få åren. SATA SSD räcker för mig.
* Överklockning av Matisse, och då främst Ryzen 9, kan möjligen nå lite längre med X570 än X470. Jag använder Ryzen 5 och ser inget behov av att överklocka Matisse.
* Jag utgår från att varken 500- eller 400-serien av chipset kommer fungera med 5e generationen (och senare) Ryzen, så moderkortet behöver inte ha funktioner som efterfrågas av mig om fem år eller så.

Bra svar, jag försöker bara förstå. Hur är det med RAM minneshastigheter och latency mellan X470 och X570 bord, är det enbart marginella skillnader?

Ett X470 mb + tex Ryzen 5 3600 är väldigt mycket för pengarna, helt klart. Sedan har ju AMD även börjat sätta lite tryck på marknaden för GPU med 5700 serien, gissar att folk får svårare att sälja begagnade 1080 ti kort nu till överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bra svar, jag försöker bara förstå. Hur är det med RAM minneshastigheter och latency mellan X470 och X570 bord, är det enbart marginella skillnader?

Ett X470 mb + tex Ryzen 5 3600 är väldigt mycket för pengarna, helt klart. Sedan har ju AMD även börjat sätta lite tryck på marknaden för GPU med 5700 serien, gissar att folk får svårare att sälja begagnade 1080 ti kort nu till överpriser.

Eftersom Ryzen är en SOC så är prestanda likartad bara kortet tar processorn, det är tom så att dom absolut enklaste korten i realiteten är dom snabbaste i ren hastighet eftersom det är kortare ledningsbanor och färre extrachip som stör. Dock brukar dom ofta ha klen VRM och klarar inte långvariga körningar med tung last.
Vad gäller minnen så klockar dom flesta X470-kort likvärdigt med X570 upp till åtminstone 3600-3800MHz. Skall man köra osynkat över 4000MHz på minnena är X570 en fördel.

En annan fördel med X570 är bättre bios-support framöver, räkna med att tillverkarna snart kommer att tappa intresse att hålla sina äldre kort uppdaterade. Men det är ett högt pris premium för X570, och en liten fläkt. Och PCIE 4.0 såklart om man har behov av extremt snabb lagring.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Toppen, grymt forum detta, jag tror jag är på banan igen.

Permalänk

Kör en Ryzen 3 3200g på Asus Prime x370 Pro.
Inga problem. Används dock som NAS så inte testat någon överklockning.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vad gäller minnen så klockar dom flesta X470-kort likvärdigt med X570 upp till åtminstone 3600-3800MHz. ...

Kan bara inflika att om man i stället tittar mot B350/B450 så är stödet för minnen lite mer begränsat.
På mitt B350 har jag ännu inte kunnat köra mina Corsair Vengeance i deras nominella 3200 utan bara nått upp till 3166. Lär enligt Gigabyte gå bättre med nyare Ryzen (jag har just nu en R5 1600).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kan bara inflika att om man i stället tittar mot B350/B450 så är stödet för minnen lite mer begränsat.
På mitt B350 har jag ännu inte kunnat köra mina Corsair Vengeance i deras nominella 3200 utan bara nått upp till 3166. Lär enligt Gigabyte gå bättre med nyare Ryzen (jag har just nu en R5 1600).

Det är din 1600 som är orsaken, inte ditt moderkort i första hand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

... dom absolut enklaste korten i realiteten är dom snabbaste i ren hastighet ... Dock brukar dom ofta ha klen VRM och klarar inte långvariga körningar med tung last.
Vad gäller minnen så klockar dom flesta X470-kort likvärdigt med X570 upp till åtminstone 3600-3800MHz. Skall man köra osynkat över 4000MHz på minnena är X570 en fördel.
...Men det är ett högt pris premium för X570, ... Och PCIE 4.0 såklart om man har behov av extremt snabb lagring.

Sammanfattningsvis: X570 är för dem som vill (och kan) lägga mycket pengar på sin dator!

För att kunna dra nytta av finesserna krävs alltså:
* Ryzen 9 (helst 3950X), för att nyttja kraftigare/bättre VRM. Högsta prisläge för CPU.
* Minnen för 3800+ MHz, gärna med låg latens. Ger marginellt bättre beräkningskraft än billiga minnen på 3200 MHz.
* CPU-kylare som kostar >1000 kr för att kunna nå någon som helst meningsfull överklockning (och dra nytta av VRM). Ger oftast bara marginellt högre prestanda än om man använder AMDs standardkylare och inte överklockar.
* SSD med PCIe 4. Dyrt för en marginell (upplevd) prestandaskillnad!

Skrivet av the squonk:

En annan fördel med X570 är bättre bios-support framöver, räkna med att tillverkarna snart kommer att tappa intresse att hålla sina äldre kort uppdaterade.

Mitt B350-kort får uppdateringar hela tiden, än så länge. Kommer väl klinga av när B550 släppts. 400-seriens kort kommer med stor sannolikhet få uppdateringar nästa år också (stöd för Ryzen gen 4). Därefter tycker jag inte det spelar någon roll. Finns ingen anledning att släppa fler BIOS-versioner när allting fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Snabb lagring är i och för sig oerhört viktig för upplevd datorprestanda men som sagt, ingen aning om man själv kommer märka skillnad mellan äldre generationens SSD (som ju redan är jättesnabba) och de som stödjer PCIe 4. GPU som drar nytta av PCIe 4 antar jag dröjer.

Det är klart, har man pengar eller satsar mycket på sin dator.

- ett vasst X570 bord
- 3950X (om den nu blir så vass som många tror)
- Riktigt snabba minnen
- Riktigt bra cpu kylare
- SSD med PCIe 4
- Spjutspets GPU

Klart det blir en vassare rig men man får sannerligen betala för det......... en jäkla massa, sedan är det ju intressant att försöka räkna ut i så fall hur mycket % extra i prestanda man får jämfört med olika "budget" riggar.

Ett dator baserad på X470, Ryzen 5 3600, SSD och i GPU väg kanske ett begagnat 1080 ti, ett 2080 eller ett RX 5700 XT ger en massa prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Vilken djungel det verkar vara att hitta rätt kombination.

Jag ska köpa en Ryzen 3600, vilka minnen och vilket moderkort ska jag välja? Enda kraven jag har är 6 st SATA och ATX. Måste man betala 2000 kr för ett x570 för att få ett moderkort med passande BIOS?

Hur är det med moderkortsfläkten på x570, låter den något?

Har ingen tidigare Ryzen.

Uppdatering: Såg denna nyhet och det var ju positivt.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27933-msis-max-familj-ar-40...

Då slipper jag lägga pengar på ett fläktbestyckat x570.

Vilka minnen rekommenderas om man inte ska klocka? Duger dessa? Är 3200 standard?
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Permalänk
Medlem

@Corvidae:

Då det råder total brist på B450 Tomahawk/Tomahawk MAX precis överallt kan jag rekommendera ASRock B450 Fatal1ty K4 som ett vettigt alternativ.

900kr med fri frakt från Amazon.de

Presterar nästan som ett Tomahawk till en billig peng. Nackdelen är att du behöver uppdatera Bios själv, sedan rullar det på med 3600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

@Corvidae:

Då det råder total brist på B450 Tomahawk/Tomahawk MAX precis överallt kan jag rekommendera ASRock B450 Fatal1ty K4 som ett vettigt alternativ.

900kr med fri frakt från Amazon.de

Presterar nästan som ett Tomahawk till en billig peng. Nackdelen är att du behöver uppdatera Bios själv, sedan rullar det på med 3600.

Vet inte om jag är så ivrig på att beställa utanför Sverige och så.
Då verkar Gaming Plus eller något annat MSI x450 en duglig ersättare.
https://www.inet.se/jamfor?compare=1902986&compare=1902989&co...