Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installerar Windows 10 EFI-Systempartition

Permalänk
Medlem

Installerar Windows 10 EFI-Systempartition

https://imgur.com/a/vrxhFNk

Jag undrar om jag ska ta bort Enhet 0 Partition 1. När man klickar på varningstexten kommer det en ruta med texten

"Det går inte att installera Windows på det här hårddiskutrymmet. Windows måste installeras på en partition som är formaterad med filsystemet NTFS.
Det går inte att installera Windows på det här hårddisk utrymmet. Partitionen är en EFI-systempartition (ESP).
"

Jag har bara en 1tb SSD på datorn och har ingen aning vad partition 1 delen är till för, jag hade dock linux tidigare på datorn men märkte snabbt att moderkortet inte stödde Linux. Jag funderade också på om moderkortet har en halv gigabyte minnesdel som bioset är på och det vill jag defenitivt inte ta bort.

Försök att fixa bilden, tjock text
Permalänk
Medlem

Behåll partitinen! Den behövs för efi-boot!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Behåll partitinen! Den behövs för efi-boot!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag har inte gjort något ännu, det som fattas nu är bara att jag inte kan klicka på nästa

Menings uppbyggnad
Permalänk
Medlem

Okej, så jag upptäckte ett till fel när jag markerar:
Enhet 0 Partition 2 931.0 GB 0.0 MB Primär
Så visas samma varningstext förutom den nedre delen där det står

"Det går inte installera Windows på det här diskutrymmet. Partitionens typ är okänd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Behåll partitinen! Den behövs för efi-boot!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om man tar bort alla partitioner, givet att man ändå vill blåsa disken helt ren, och sedan skapar en ny att installera Windows på så kommer installationsprogrammet att automatiskt skapa de partitioner utöver C: som behövs, t ex EFI-partitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast om man tar bort alla partitioner, givet att man ändå vill blåsa disken helt ren, och sedan skapar en ny att installera Windows på så kommer installationsprogrammet att automatiskt skapa de partitioner utöver C: som behövs, t ex EFI-partitionen.

Det är sant att jag vill ha disken clean, men jag är fortfarande ganska osäker över det hela. Särskilt när mitt SSD format är okänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seveni:

Okej, så jag upptäckte ett till fel när jag markerar:
Enhet 0 Partition 2 931.0 GB 0.0 MB Primär
Så visas samma varningstext förutom den nedre delen där det står

"Det går inte installera Windows på det här diskutrymmet. Partitionens typ är okänd"

Du har väl något Linux-jox på den som Windows inte begriper? Om du inte vill ha det och det inte finns någon data på den fysiska disken du vill spara tycker jag att du kan ta bort alla partitioner och skapa en ny för Windows. När du gör det sista kommer installationsprogrammet att säga något om att det kommer att skapa ytterligare partitioner som behövs.

Här kan kanske noteras att om man vill t ex ha en partition med Windows på som är prick x GB, om man inte använder hela disken, så får man skapa en partition som är x GB+så mycket utrymme som Windows använder för de andra partitionerna, eftersom deras utrymme tas ur den storlek man anger för partitionen man skapar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har väl något Linux-jox på den som Windows inte begriper? Om du inte vill ha det och det inte finns någon data på den fysiska disken du vill spara tycker jag att du kan ta bort alla partitioner och skapa en ny för Windows. När du gör det sista kommer installationsprogrammet att säga något om att det kommer att skapa ytterligare partitioner som behövs.

Här kan kanske noteras att om man vill t ex ha en partition med Windows på som är prick x GB, om man inte använder hela disken, så får man skapa en partition som är x GB+så mycket utrymme som Windows använder för de andra partitionerna, eftersom deras utrymme tas ur den storlek man anger för partitionen man skapar.

Jag förmodar det, men när det kommer till den partition 0 alltså den första partionen med 512mb så undrar jag om det är usb'n, varför skulle jag ta bort den ifall om det är usb't?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara ta bort alla partitioner. På den listan ska bara sin SSD synas. Skulle det formodan behövas fler partioner så skapar Windows det under installationen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Det är väl bara ta bort alla partitioner. På den listan ska bara sin SSD synas. Skulle det formodan behövas fler partioner så skapar Windows det under installationen.

Så jag kan ha ingen partition och installera windows 10 därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seveni:

Så jag kan ha ingen partition och installera windows 10 därifrån?

Du tar bort de två som finns med "Ta bort" bland valen under. Sedan väljer du att skapa en ny med Ny, antingen på hela utrymmet om du vill det eller ändrar antalet MB till något mindre om du inte vill använda hela disken till "C:".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du tar bort de två som finns med "Ta bort" bland valen under. Sedan väljer du att skapa en ny med Ny, antingen på hela utrymmet om du vill det eller ändrar antalet MB till något mindre om du inte vill använda hela disken till "C:".

Tack så mycket för din hjälp