Vad kör ni för Dist och DE/WM och varför?

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för Dist och DE/WM och varför?

Själv så kör jag Debian 10 och MATE som min DE, för att kombon med Debian och MATE är att det är väldigt stabilt och gränssnittet är oförändrat sen Gnome2 dagarna som jag fortfarande tycker är den bästa layouten men MATE tar delar från moderna tekniker och inkluderar dom in i MATE, så den blir modern men utseendet stannar kvar som det är.

Så min fråga till Er är vad kör ni för Dist och DE/WM och varför?

Permalänk
Medlem

@crash: Efter en massa distrohoppande har jag återgått till Ubuntu baserat.
Kör just nu KDE Neon mest. Det passar utmärkt för mig, baserat på Ubuntu LTS (Long Time Support) med senaste KDE Plasma som skrivbordsmiljö.
Har testat GNOME, XFCE, LXDE, Unity, MATE, Cinnamon och säkert nån som jag inte kommer på nu...

Kan inte säga att jag ogillar någon, men det är i KDE Plasma som jag känner mig hemma.
Där kan jag konfigurera det precis som jag vill ha det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Själv så kör jag Debian 10 och MATE som min DE, för att kombon med Debian och MATE är att det är väldigt stabilt och gränssnittet är oförändrat sen Gnome2 dagarna som jag fortfarande tycker är den bästa layouten men MATE tar delar från moderna tekniker och inkluderar dom in i MATE, så den blir modern men utseendet stannar kvar som det är.

Så min fråga till Er är vad kör ni för Dist och DE/WM och varför?

Kör med Windows 10 tills Linux är färdigt att spela på direkt istället för alla "lösningar", men dom gånger jag har testat så har det huvudsakligen vara ubuntu / Debian baserat med KDE skrivbordsmiljön.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har länge kört med Arch Linux och i3WM. Älskar tiling wm's. Anledningen till att jag kör med i3 är för att jag inte vill använda musen på min laptop. Blir mycket lättare att navigera i systemet.

Permalänk
Medlem

Vanilla Ubuntu 18.04 med Gnome Tycker det alltid varit snyggast och minst strul med det.
Nackdelen är att det drar mycket RAM minne.

Permalänk
Medlem

Gentoo med i3-gaps och när jag känner för DE så sparkar jag igång Cinnamon.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ubuntu Mate 19.04

Enkelt och snabbt. Och min laptop tycks gå ungefär dubbelt så länge på en laddning.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Använder just nu Arch Labs med i3-gaps som WM. Enkelt och inte så resurskrävande för min gamla laptop.

Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk
Medlem

Huvudsakligen Fedora privat. Nya fräscha paket men med lite QA. Ska väl byta till RHEL8 på den stationära framöver, men man ska ju ta sig tiden att göra det också. Lär behövas skrivas om en del ansibleroller för att få det på plats i önskat skick.

På jobbet är det hvudsakligen CentOS och RHEL, men även en in-house-distribution, samt att jag handhar enstaka solarisholkar och AIX-maskiner.

WM så är det i3 om möjligt, annars får man ta vad som är tillgängligt, men oftast nöjer jag mig med SSH-sessioner.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Mageia 6 med KDE Plasma

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Både på desktop och min laptop rullar jag Gentoo ihop med i3wm. Ända sedan man tog sig igenom första installationen har jag inte tyckt att någon annan distro lockar längre. Gentoo är tveklöst det som eskalerat mina kunskaper om Linux mest

Tycker jag hittat ett ganska bra use case för min threadripper..

Permalänk
Medlem

Kör Arch baserat med Openbox, endast 300MB ram använt när man har bootat

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Både på desktop och min laptop rullar jag Gentoo ihop med i3wm. Ända sedan man tog sig igenom första installationen har jag inte tyckt att någon annan distro lockar längre. Gentoo är tveklöst det som eskalerat mina kunskaper om Linux mest

Tycker jag hittat ett ganska bra use case för min threadripper..

Jag kallar Gentoo för "distrostopper" Med 16+ cores och distcc så är inte komplieringstider något bekymmer. Undantag GCC och Chromium då, som var för sig tar ett par timmar. (Har dock gått över till Google Chrome då jag hade lite strul med vad-det-nu-var)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Arch för att det är enkelt att använda och bara funkar. WM? Ööh, räknas tmux?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag kallar Gentoo för "distrostopper" Med 16+ cores och distcc så är inte komplieringstider något bekymmer. Undantag GCC och Chromium då, som var för sig tar ett par timmar. (Har dock gått över till Google Chrome då jag hade lite strul med vad-det-nu-var)

Absolut! Det mest tidskrävande med att installera Gentoo på ytterligare datorer är som du nämnde GCC, då versionerna mellan klient och server måste stämma överens för att distcc ska lira.

När Arch droppade stöd för 32-bit migrerade jag även min gamla Thinkpad X60 till Gentoo, och jag kunde inte varit mer nöjd!

Permalänk
Medlem

Arch linux med i3. Gillar i3 eftersom det tillåter mig navigera datorn nästan helt utan mus. Även riktigt trevlig att inte behöva bry sig om att storlek eller position av fönster, mer än att dela upp eller flytta till en annan arbetsyta. Enkelt att anpassa hela datorupplevelsen efter mina personliga preferenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För min del har jag landat hos Arch och KDE på stationära och Debain 10 med KDE på laptopen. KDE är nog för att jag fortfarande är lite inrutad efter ha släppt Windows helt. Spiken i kistan för Windows var när jag fick igång steam och spelen jag spelar med hjälp av proton. Då fanns det inget som höll mig kvar.

Främsta anledningen till Arch var nog utmaningen vid installationen som jag blev förtjust i. Tillgången på i stort sett allt via pakethanteringen och AUR är ju så underbar. Laptopen används inte så ofta och då passade Debian bra eftersom den inte uppdateras lika ofta som Arch.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att se att så många lämnade sina kommentarer och att det är stor spridning på vad folk kör

Permalänk
Medlem

Har kört Fedora med Gnome ett tag. Men har nyligen bytt till Clear Linux med Gnome. Väldigt imponerad än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag kör Slackware utan DE.
Varför kör jag Slackware? Jadu, förmodligen bara för att det var min första dist när jag började köra Linux '95. Så av vana mest

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Arch Linux på stationära och Debian 10 på den bärbara. Båda har KDE 5 Plasma. Arch Linux när jag vill labba och ha senaste mjukvaror. Debian när jag vill ha något som bara fungerar.

Att det blivit KDE är väl mera att jag tycker det känns snabbt, modernt och enkelt att använda. XFCE funkar bra som alternativ men känns inte så modernt på något sätt. Gnome 3 känns bara konstigt. Har vant mig med KDE så jag kör vidare på det.

Permalänk
Medlem

Gentoo är bäst, eftersom allt byggs lokalt i den egna datorn. Uppgraderingar sker i små steg, så man behöver allldrig installera om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gentoo är egentligen en metadistribution som kan användas för att distribuera olika distributioner. Inte bara Linux. Jag hade tidigare gentoo-freebsd, vilket var mycket enklare att använda än deras egna distribution. Tyvärr dog gentoo-freebsd ut, och jag har avinstallerat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Både på desktop och min laptop rullar jag Gentoo ihop med i3wm. Ända sedan man tog sig igenom första installationen har jag inte tyckt att någon annan distro lockar längre. Gentoo är tveklöst det som eskalerat mina kunskaper om Linux mest

Tycker jag hittat ett ganska bra use case för min threadripper..

Jag kör gentoo på alla datorer. Från första generationen Raspberry till i-7 intel. Gemensam källkod och portage håller jag på en gentoo-cubieboard-server.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Centos, rhel och ol men oftast sitter jag vid w10 och använder RoyalTS och sedan ssh till alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Alla som kör Windows borde installera virtualBox och testa olika Linux utan risk. Även Minix kan vara kul att testa (minix3.org). Det var det systemet som inspirerade svensk/finnen Linus att bygga ihop första Linux!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har två maskiner där jag regelbundet använder GUI: Min speldator har länge kört Ubuntu+KDE.

Sen har jag en laptop där jag testar Linuxdistributioner och BSD-system. Just nu kör den Fedora+Gnome på grund av att jag försöker dokumentera en standard lämplig för min arbetsplats (SSSD mot AD, samt 802.1x-baserad nätverksautentisering). När jag tröttnat på det kommer den säkert att få smaka på FreeBSD 12 och sedan Arch, om batteritiden i FreeBSD fortfarande suger.

Jag har sneglat på i3wm ett tag och kommer säkert att prova det en period.

Permalänk
Medlem

@Irre: Det går till och med att testa Linux distributioner direkt i webbläsaren

https://distrotest.net/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu med standard-Gnome för att det är det jag är van vid. Borde kanske ha testat Fedora men men... Det får bli nästa gång.

Permalänk
Medlem

Debian Stretch/LXDE rullar på min NAS men jag har börjat tröttna och tänkte att jag skulle dra in Buster med KDE när jag får tid och ork till det.

Jag har testat massor av olika distros men valet föll till slut på Debian då det kändes mest familjärt, att det finns god dokumentation/support, att det typ alltid finns .deb-filer av de applikationer man vill ha etc.

Att det blev LXDE var för att jag tyckte att något lättdrivet skulle vara lämpligt till en NAS men jag har en någorlunda kraftig server och den används ändå bara som filserver så det finns egentligen inget behov av att minimera resursanvändningen så jag tänkte att jag skulle prova KDE nästa gång bara för skojs skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz