Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@Datocc: Yes, funkar bra!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

@pskjonte Snyggt! Samt dina bilder, jag kommer nog lägga en beställning på den ikväll 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

@pskjonte Snyggt! Samt dina bilder, jag kommer nog lägga en beställning på den ikväll 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Nice Hoppas du blir lika nöjd som jag !

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

@pskjonte: Tack för all info. Gör det svårare att Acer modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

@pskjonte: Tack för all info. Gör det svårare att Acer modellen

Ska bli kul o se den skärmen med sen, verkar ju vara samma paneler. Kunde inte hålla mig till december! Även priset var ju lite bättre på Asus variant...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Nice Hoppas du blir lika nöjd som jag !

Tack det hoppas jag med! Beställde från Komplett, Inet hade tyvärr inga inne och jag orkade inte vänta.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

@pskjonte:

Tack för bilderna & infon!
Ser fin fint ut!

Hur är det med ljusblödningen vid kanterna?
Tänker vid riktigt mörka scener i spel, så brukar det bli nästan lite ljusgrått i hörnen pga genomsläpp av ljus.

Jag har samma skärm och mitt ex har ingen ljusblödning. Skärmens storlek innebär däremot att färger och svärta blir urvattnade närmast kanterna även vid 90 cm avstånd. Hur det påverkar spel beror på vilket spel det är. I verkligheten ser man det sällan då man automatiskt håller det som händer mer i mitten av skärmen. Ögats periferiseende märker inget av det.

Skrivet av Datocc:

Funkar ditt 1080Ti med skärmens Adaptive Sync?

Jag har också 1080Ti och tester jag gjort med Nvidias Pendelum demo visar inga problem mellan 20 och 120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Jag har samma skärm och mitt ex har ingen ljusblödning. Skärmens storlek innebär däremot att färger och svärta blir urvattnade närmast kanterna även vid 90 cm avstånd. Hur det påverkar spel beror på vilket spel det är. I verkligheten ser man det sällan då man automatiskt håller det som händer mer i mitten av skärmen. Ögats periferiseende märker inget av det.
Jag har också 1080Ti och tester jag gjort med Nvidias Pendelum demo visar inga problem mellan 20 och 120 Hz.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Kul att skärmen börjar dyka upp hos fler användare!
Någon som har några tips om hur man ska ställa färger osv?

Tycker min var lite för mycket åt det gula hållet, så ställde upp "blåvärdet" lite mer. Väldigt ljusstark också, så drog ner styrkan ordentligt.

Har enligt följande;

Brightness: 25
Contrast: 65
Saturation: 55
Color Temp: R85, G85, B91
Gamma: 2.2

Allt annat OFF, förutom Local Dimming.

Har utgått från "Race" läget på skärmen, sen ställt in User Mode efter detta.

Är väl kanske rätt svårt att ställa in skärmar enligt nån typ av guide, då varje skärm blir unik vad det gäller ljusförhållande och personliga preferenser, men alltid kul att se vad andra tycker.

Tips på inställningar mottages gärna

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk

Alltså hur är det att spela på en sådan här skärm? Jag menar storleksmässigt?
Funkar det bra att lira fps-spel? Jag förstår att man kanske inte vill tävla på elit-nivå med en sådan här skärm, men tänker att inlevelsen kan bli riktigt bra?
Jag sitter just nu i uppgraderingsplaner, både när det kommer till dator och skärm...
Min skärm idag är en 9år gammal Acer 24tum med 120Hz, så steget upp till en 43tummare blir ju tämligen stort. Så har lite svårt att visualisera mig hur det blir, har suttit och mätt med en tumstock för att försöka greppa det

Permalänk
Medlem

@mellankrigarn: Inlevelsen blir ju mycket bättre, men snabba FPS spel är väl inget jag kör jätteofta. Kör mest med handkontroll en bit bort, tillbakalutad i stolen.

Men med ett bra skrivbord i rätt höjd och längd från ögonen är det väl inga större problem.

Dock har jag suttit med Ion Fury nu några dagar med mus och tangenbord och känns rätt jävla bra, men man får se till att man har skärmen lite längre bort än med en mindre skärm.

Också en vanesak antar jag...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk

Okay, har lirat mest strategispel de senaste åren, min burk orkar inte driva moderna fps-spel, men tror denna skärmen kan bli grym att lira tex Hearts of Iron IV på

Men tänkte uppgradera både skärm och dator nu om nån månad, så ville veta lite hur det funkade ifall man lirade tex Battlefield V.

Men det är väl som du säger, en vanesak som det mesta
Men tack för svaret, jag kommer nog följa denna tråden noggrant fram till köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Kul att skärmen börjar dyka upp hos fler användare!
Någon som har några tips om hur man ska ställa färger osv?

Tycker min var lite för mycket åt det gula hållet, så ställde upp "blåvärdet" lite mer. Väldigt ljusstark också, så drog ner styrkan ordentligt.

Har enligt följande;

Brightness: 25
Contrast: 65
Saturation: 55
Color Temp: R85, G85, B91
Gamma: 2.2

Allt annat OFF, förutom Local Dimming.

Har utgått från "Race" läget på skärmen, sen ställt in User Mode efter detta.

Är väl kanske rätt svårt att ställa in skärmar enligt nån typ av guide, då varje skärm blir unik vad det gäller ljusförhållande och personliga preferenser, men alltid kul att se vad andra tycker.

Tips på inställningar mottages gärna

Jag brukade använda Nokias ntest för att ställa in mina skärmar, men det fungerar inte med win 10.
Nu använder jag lagom.nl som har en mängd olika testbilder.
Brightness 35
Contrast 65
Saturation 55
Gamma 2.2 (som är standard nu för tiden)
Har inte pillat på färgerna då jag tycker de ser bra ut.
Först körde jag med sRGB-läget och sänkte brightness i Nvidias inställningar.
Då försvann pilen nästan helt på desktopen när jag rörde den. Det är nåt som är riktigt fel i det läget på min skärm.
Jag har också gjort UFO-testet där max OD ger bäst resultat med minimal corona.

Edit/ Tar tillbaks det jag sa om UFO-testet. Gjorde det precis innan jag postade och max OD ställer till med massa andra problem.
Kör på nivå 4 nu som verkar vara max utan underligheter i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellankrigarn:

Alltså hur är det att spela på en sådan här skärm? Jag menar storleksmässigt?
Funkar det bra att lira fps-spel? Jag förstår att man kanske inte vill tävla på elit-nivå med en sådan här skärm, men tänker att inlevelsen kan bli riktigt bra?
Jag sitter just nu i uppgraderingsplaner, både när det kommer till dator och skärm...
Min skärm idag är en 9år gammal Acer 24tum med 120Hz, så steget upp till en 43tummare blir ju tämligen stort. Så har lite svårt att visualisera mig hur det blir, har suttit och mätt med en tumstock för att försöka greppa det

Med rätt FOV är det inga problem i FPS. Jag har ett gammalt IKEA-datorbord som är 90 cm djupt och det fungerar bra.
Man kan inte sitta för nära en sån här skärm för då kommer t.o.m. 4K se pixligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Jag brukade använda Nokias ntest för att ställa in mina skärmar, men det fungerar inte med win 10.
Nu använder jag lagom.nl som har en mängd olika testbilder.
Brightness 35
Contrast 65
Saturation 55
Gamma 2.2 (som är standard nu för tiden)
Har inte pillat på färgerna då jag tycker de ser bra ut.
Först körde jag med sRGB-läget och sänkte brightness i Nvidias inställningar.
Då försvann pilen nästan helt på desktopen när jag rörde den. Det är nåt som är riktigt fel i det läget på min skärm.
Jag har också gjort UFO-testet där max OD ger bäst resultat med minimal corona.

Edit/ Tar tillbaks det jag sa om UFO-testet. Gjorde det precis innan jag postade och max OD ställer till med massa andra problem.
Kör på nivå 4 nu som verkar vara max utan underligheter i bilden.

Trevligt, får prova lite OD med i spel för att se om det gör nått för mig. Det lilla jag har testat, så verkar det påverka olika spel på olika sätt, därför jag lämnat det av. Men en lägre nivå kanske hjälper .

Ska köra UFO testet du pratade om och testa. Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

@Agamemnon_71: Sådär, kör OD på läge 4, precis som du sa var läge 5 lite för mycket vad det verkar som. Vart osäker på hur OD fungerar, men läst på lite nu och testat, så lämnar den på. Tack för info.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Review uppe på tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=UrFBr_rZbcg
Jag misstänkte att den hade BGR då text mot vissa bakgrundsfärger inte ser nåt vidare ut.
Undrar om man ska prova att vända den upp-och-ner....

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem min! Har gått efter @Agamemnon_71 inställningar, fortfarande en del grejer som jag är osäker på samt har ingen aning vad de olika inställningarna har för funktion och vad som man bör lämna av eller på. Helt klart en mäktig pjäs och då gick jag från en 32" 4k!

https://imgur.com/RUSZiBb

https://imgur.com/XIWNNRl

https://imgur.com/T2kuXts

Hur fasiken får ni det att funka så att bilderna visas direkt?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise: Hur lågt ifrån sitter du ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppe:

@Bewise: Hur lågt ifrån sitter du ungefär?

Svårt att säga exakt men jag tog ett måttband, ca 80-100cm beroende på vilken vinkel jag har på ryggstödet på min kontorsstol.Men skulle nog säga standardmässigt 90cm.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Svårt att säga exakt men jag tog ett måttband, ca 80-100cm beroende på vilken vinkel jag har på ryggstödet på min kontorsstol.Men skulle nog säga standardmässigt 90cm.

Jag står överväger lite olika skärmar och är väldigt sugen på den här men orolig att denna blir för stor.

Läste någonstans att på en 43" bör man sitta ungefär 1.8m. Dock kanske det bara gäller tv?
Någon får gärna förtydliga om detta stämmer eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppe:

Jag står överväger lite olika skärmar och är väldigt sugen på den här men orolig att denna blir för stor.

Läste någonstans att på en 43" bör man sitta ungefär 1.8m. Dock kanske det bara gäller tv?
Någon får gärna förtydliga om detta stämmer eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Förståeligt, jag kände lite samma när jag skulle gå till den här från min 32". Men det känns bra, ikonerna och texten känns större jämfört vad dom gjorde på 32". I dom spel jag har provat (World of Warships och Apex) så känns det mer större och mäktigare, mer omslutande. Men det är från person till person det säkert 🙂

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Fick mitt ex igår, och måste säga att jag stör mig rejält på BGR-problematiken. Liten (normalstor) text ser verkligen inget vidare ut. Någon som har några tips på hur man kan tweaka detta? Som det är nu ligger returen nära.

I övrigt en mycket trevlig skärm, men texthanteringen är under all kritik tycker jag på en skärm i denna prisklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av morper:

Fick mitt ex igår, och måste säga att jag stör mig rejält på BGR-problematiken. Liten (normalstor) text ser verkligen inget vidare ut. Någon som har några tips på hur man kan tweaka detta? Som det är nu ligger returen nära.

I övrigt en mycket trevlig skärm, men texthanteringen är under all kritik tycker jag på en skärm i denna prisklassen

Korkad fråga med vad betyder BGR?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Synd angående BGR, skippar denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Korkad fråga med vad betyder BGR?

Jag hade heller ingen aning om vad detta var förrän jag började undersöka varför texten såg ut som den gjorde på skärmen

Plockat från lagom.nl:

"Each pixel on an LCD screen consists of three subpixels: red, green, and blue (RGB), that are sitting next to each other. Most operating systems since about 2003 can improve the quality of on-screen text by using these subpixels. However, this only works if the operating system knows how the subpixels are arranged. For the majority of the monitors, the arrangement is RGB (red on the left, green in the middle, and blue on the right). However, on an occasional monitor, it is the other way around (BGR). "

Permalänk
Medlem
Skrivet av morper:

Fick mitt ex igår, och måste säga att jag stör mig rejält på BGR-problematiken. Liten (normalstor) text ser verkligen inget vidare ut. Någon som har några tips på hur man kan tweaka detta? Som det är nu ligger returen nära.

I övrigt en mycket trevlig skärm, men texthanteringen är under all kritik tycker jag på en skärm i denna prisklassen

Kör en omgång ClearType, om det inte blir bättre går det att tvinga Windows 10 att använda BGR med ett enkelt regedit:
https://tweaks.com/windows/39124/fine-tune-cleartype-settings...
Enligt Windows hade jag tydligen en CRT-monitor.
Tyvärr kommer det inte hjälpa i alla program. T.ex Chrome om man använder det.
Jag tänkte prova att vända min upp-och-ner, men då hade det blivit svårt att använda X-boxen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Kör en omgång ClearType, om det inte blir bättre går det att tvinga Windows 10 att använda BGR med ett enkelt regedit:
https://tweaks.com/windows/39124/fine-tune-cleartype-settings...
Enligt Windows hade jag tydligen en CRT-monitor.
Tyvärr kommer det inte hjälpa i alla program. T.ex Chrome om man använder det.
Jag tänkte prova att vända min upp-och-ner, men då hade det blivit svårt att använda X-boxen...

Tack för tipset, ska testa lite regedit. ClearType har jag kört, men det gjorde ingen jätteskillnad tycker jag. Hade inte fattat att det dessutom inte gällde chrome till exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av morper:

Tack för tipset, ska testa lite regedit. ClearType har jag kört, men det gjorde ingen jätteskillnad tycker jag. Hade inte fattat att det dessutom inte gällde chrome till exempel

De enda gångerna jag upplever problem med text i Chrome är med en mörk bakgrund och ljus text.
Jag kan zooma in och ut max här på Sweclockers utan problem.
De få hemsidor jag haft problem med har jag fått bort med att zooma in en aning.
Det är störande att man måste göra det men jag har vant mig.

Man får inte glömma att detta i första hand är en stor spelmonitor.
Jag har inte upplevt några problem med BGR i några spel hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

De enda gångerna jag upplever problem med text i Chrome är med en mörk bakgrund och ljus text.
Jag kan zooma in och ut max här på Sweclockers utan problem.
De få hemsidor jag haft problem med har jag fått bort med att zooma in en aning.
Det är störande att man måste göra det men jag har vant mig.

Man får inte glömma att detta i första hand är en stor spelmonitor.
Jag har inte upplevt några problem med BGR i några spel hittills.

Med mina inställningar är det framförallt mörk text på ljus(vit) bakgrund som fungerar sämst. Vilka settings kör du?

Jag kör:

  • Utgår från RTS/RPG Mode

  • Brightness 30

  • Contrast 80

  • Saturation 50

  • Color R: 97, G: 98, B: 100

  • Gamma 2,2

  • OD level 4

  • ASCR OFF

  • Adaptive sync ON

  • Blue light filter level 0

  • Dynamic Dimming OFF

  • Shadow Boost Level 0