Apples strömningstjänst Apple TV+ lanseras 1 november – kostar 60 kronor per månad

Permalänk
Melding Plague

Apples strömningstjänst Apple TV+ lanseras 1 november – kostar 60 kronor per månad

Den 1 november ger sig Apple in på marknaden för strömmad TV och film, med en prislapp som är lägre än konkurrenterna Netflix och HBO.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset är bra. Blir innehållet som avgör om man prenumererar eller ej. Ska jag skaffa extra abb utöver Netflix är jag nog mer sugen på Disney+ faktiskt. Som sagt, allt beror på bra kombo av pris/innehåll.

Permalänk
Medlem

Har inget emot mängden streamingtjänster, men anser det problematisk om varje streamingtjänst måste erbjuda exklusivt utbud. Så att man tvingas prenumerera på samtliga tjänster om man vill ha ett komplett utbud.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Positivt förvånad av priset.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Priset är förvånansvärt lågt för att vara Apple, hade förväntat mig det tredubbla.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Priset är förvånansvärt lågt för att vara Apple, hade förväntat mig det tredubbla.

Troligtvis finns det en anledning att det är så billigt. Sämsta utbudet?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är rätt uselt skött. Det talas om egna serier, eget material osv. men vad är det tänkt att man ska erbjuda under tiden? Tjänsten är mer eller mindre klar för lanseringen men jag har i alla fall inte hört några kommentarer kring tillgängligt material bortsett från framtidsdrömmar och löften om egenproducerade filmer och serier som kommer att erbjudas någon gång längre fram i tiden.

Jag har provat de flesta streamingtjänster till och från och den enda jag faktiskt kontinuerligt prenumererar på är Netflix då jag uppskattar det material man lägger till varje månad men även de har svårt i början och hade ett utbud som liknande rea-backen på ICA Maxi, åtminstone här i Sverige. Apple må ha finansiella muskler att kunna producera och köpa in påkostade titlar men vad har de idag ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superhero:

Troligtvis finns det en anledning att det är så billigt. Sämsta utbudet?

Förmodligen och precis som alla andra tjänster höjs priset gradvis i takt med att materialet ökar. Netflix kostade väl 79kr för ett par år sen om jag inte missminner mig, idag ligger det på 109kr och uppåt. Det finns dock inget som säger att ett högre pris nödvändigtvis behöver innebära en försämring.

Tar vi Netflix som exempel så betalar jag hellre 109kr för det man erbjuder idag än 79kr för det genomruttna utbud man hade vid lanseringen. Material är A och O och om man inte har något vettigt att erbjuda framstår 60 spänn som rätt dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Värt att påpeka att man får ett år gratis om man köper en ny iPhone, iPad, eller AppleTV. I och med att jag kan behöva uppgradera AppleTVn av andra skäl, kan det ju vara en köputlösare. Serien om rymdkapplöpningen ser bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ännu en streamingtjänst, whoooo.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Har de sagt huruvida man ens kan komma åt den här tjänsten utan en apple pryl?

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

”Meh”

Ännu mer tjänster dom tycker man ska prenumerera på ifall man vill ha möjlighet att se allt. Nästan så jag hoppas det floppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Har de sagt huruvida man ens kan komma åt den här tjänsten utan en apple pryl?

Finns appar till en massa olika TV-apparater, plus att det skall gå att se det i en webbläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat: Tackar, då är det lite mer intressant i alla fall.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

1 års PREM om du köper nytt ganska go deal om man ändå ska upgradera något

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

1 års PREM om du köper nytt ganska go deal om man ändå ska upgradera något

720kr. Hade du planer på att skaffa det så är det något. Annars inte mycket.

Permalänk
Medlem

59 kr/månad efter den kostnadsfria provperioden. Ett abonnemang per familjedelningsgrupp.

Står det på hemsidan. Helt okej. Provperiod på 7 dagar är lite kort kanske.

Permalänk
Medlem

Priset är ok, helt klart. Men synd att det ska finnas så många olika streamingtjänster idag som dessutom har exklusivt innehåll. Blir dyrt det här i slutändan om man ska kunna se allt man vill se.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Priset är förvånansvärt lågt för att vara Apple, hade förväntat mig det tredubbla.

Skrivet av Superhero:

Troligtvis finns det en anledning att det är så billigt. Sämsta utbudet?

Så fort de börjar få en rejäl användarbas kommer priset dubblas i några steg.
Innehållet har jag ingen aning om men Apple har råd att förlora pengar i ett decennium utan att det är ett problem om de vet att det kommer bära frukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Värt att påpeka att man får ett år gratis om man köper en ny iPhone, iPad, eller AppleTV. I och med att jag kan behöva uppgradera AppleTVn av andra skäl, kan det ju vara en köputlösare. Serien om rymdkapplöpningen ser bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Wow det var inte illa, det blir ju typ halva kostnaden av en apple tv nästan. (Kommer inte ihåg i huvudet vad de kostar nu)

Skrivet av waverider:

Priset är ok, helt klart. Men synd att det ska finnas så många olika streamingtjänster idag som dessutom har exklusivt innehåll. Blir dyrt det här i slutändan om man ska kunna se allt man vill se.

Prenumerera på en eller två i taget, så skiftar du bara den sämsta av dom när du har sett klart på serien eller vad det nu är. Sedan kan du teckna den igen när de har fått ihop en hel säsong.

Tex tecknade jag cmore och kollade igenom alla beck och lite annat då, sen fanns det inte så mycket kvar att se så jag sa upp det igen. Då blir det inte speciellt dyrt. Netflix däremot har jag inte sagt upp, det rullar på som mitt huvudbasutbud så tecknar jag lite annat tillfälligt när jag vill lyxa till det.

Permalänk

60 kronor med möjlighet till familjedelning är ett galet bra pris. Är man ett gäng kompisar eller en stor familj så kan man alltså få ner kostnaden till 10 kronor per person. Återstår att se hur bra utbudet blir vid release, skulle det vara snålt så blir det nog att vänta något år. Har de nämnt något om en androidapp som det finns för AppleMusic?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det faktiskt är ett problem med antalet streamingtjänster. Jättekrångligt att hålla reda på både vilka saker som finns "nånstans", dvs vara up2date med vilket material som finns tillgängligt.

Fråga: Finns nån sida som listar allt streamingmaterial för oss svenska/nordiska konsumenter och markerar vilka av tjänsterna som har respektive serie/film?
Mig veterligen kan jag inte ens browsa utbudet ordentligt på "netflix", "hbo", "amazon", "apple", "disney" utan att först ha tjänsten (tog medvetet med tjänster i snar framtid för att peka på att antalet växer och då även problemet).

Utan den möjligheten vet man ju exempelvis inte om det har "en viss säsong" av en serie man vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasputine:

60 kronor med möjlighet till familjedelning är ett galet bra pris. Är man ett gäng kompisar eller en stor familj så kan man alltså få ner kostnaden till 10 kronor per person.

Om det är så att man kan bo på olika adresser. T.ex. Spotify har väl ändrat sitt avtal så att man även med familjekonto måste bo på samma adress. Sedan hur detta verifieras vet jag förstås inte.

Men ja, 60 kr låter bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Personligen tycker jag det faktiskt är ett problem med antalet streamingtjänster. Jättekrångligt att hålla reda på både vilka saker som finns "nånstans", dvs vara up2date med vilket material som finns tillgängligt.

Fråga: Finns nån sida som listar allt streamingmaterial för oss svenska/nordiska konsumenter och markerar vilka av tjänsterna som har respektive serie/film?
Mig veterligen kan jag inte ens browsa utbudet ordentligt på "netflix", "hbo", "amazon", "apple", "disney" utan att först ha tjänsten (tog medvetet med tjänster i snar framtid för att peka på att antalet växer och då även problemet).

Utan den möjligheten vet man ju exempelvis inte om det har "en viss säsong" av en serie man vill se.

Faktistk så har ju Apple släppts en app för typ just detta för några år sedan, appen Apple TV. Där kan du se filmer och tv-serier och även se exakt var du kan se den ifrån. Har inte använt den så mycket själv men har testat och det såg ut att vara så som du vill ha. Exempelvis startade jag den nu och valde The Handmaids tale och i appen så fick jag upp att man kan se den hos Viaplay eller HBO Nordic.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Gillar att det kommer fler aktörer som pressar priserna. Först Disney och nu Apple. Dock återstår det att se om utbudet blir tilltalande.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bah utbudet liknar en kulturell_öken, finns det inget utanför USA.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Faktistk så har ju Apple släppts en app för typ just detta för några år sedan, appen Apple TV. Där kan du se filmer och tv-serier och även se exakt var du kan se den ifrån. Har inte använt den så mycket själv men har testat och det såg ut att vara så som du vill ha. Exempelvis startade jag den nu och valde The Handmaids tale och i appen så fick jag upp att man kan se den hos Viaplay eller HBO Nordic.

Antar den enbart lirar på apple-enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Antar den enbart lirar på apple-enheter?

Jag tror tyvärr det, hittar ingen info om att den skulle finnas som en webb-app exempelvis.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Personligen tycker jag det faktiskt är ett problem med antalet streamingtjänster. Jättekrångligt att hålla reda på både vilka saker som finns "nånstans", dvs vara up2date med vilket material som finns tillgängligt.

Fråga: Finns nån sida som listar allt streamingmaterial för oss svenska/nordiska konsumenter och markerar vilka av tjänsterna som har respektive serie/film?
Mig veterligen kan jag inte ens browsa utbudet ordentligt på "netflix", "hbo", "amazon", "apple", "disney" utan att först ha tjänsten (tog medvetet med tjänster i snar framtid för att peka på att antalet växer och då även problemet).

Utan den möjligheten vet man ju exempelvis inte om det har "en viss säsong" av en serie man vill se.

Det finns vodeville.se som visar filmer och serier du kan streama på Netflix, HBO, SF, Viaplay med mera.
De visar även vart man kan hyra dem (Google film, blockbuster med mera).

Det sidan är inte perfekt, men det gör de hela lite överskådligare.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Finns appar till en massa olika TV-apparater, plus att det skall gå att se det i en webbläsare.

Intresserad av For All Mankind -serien men om tjänsten inte blir tillgänglig på chromecast(android) eller shield(android tv) så blir det inget för min del.

Någon som hört något om det?