Permalänk
Medlem

Vilka butiker kan uppdatera BIOS?

Tänkte först post detta i forumet för Butiker & Tillverkare, men blev lite osäker på om reglerna tillåter att man skapar allmänna trådar där, så testar här. Moddar får gärna flytta om inlägget passar bättre någon annanstans.

Jag undrar bara vilka butiker som ni vet gör uppdateringar av BIOS för moderkort? Jag vet att Inet gör det. Är gratis om man köper både processor och moderkort hos dom, annars gör dom det för 199 kr.

Vet ni några andra butiker som erbjuder den tjänsten?

Permalänk
Medlem

@toge: För att tillägga: Inet gör enbart detta om man köper varan i butik, inte vid webborder!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

@xeRoos: Jag fick följande svar från deras support kring detta:

Det kan vi hjälpa dig med om du bor i närheten av någon av våra butiker eller om du köper ett online och skickar in det till vår service avdelning så kan vi hjälpa er med bios uppdatering.

Permalänk
Medlem

@toge: Där ser man! Tråkigt att de inte kan sköta det direkt vid webborder om man ex. hör av sig till dem innan utskick. Samt om de vill ha en kostnad för besväret kanske det bör finnas som en artikel att köpa till(?).

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

@xeRoos: Verkligen! Sen borde man ju kunna köpa online och ta med orderbekräftelse/kvitto till en butik för att få hjälp med det där. Men det har jag inte fått bekräftat. Borde ju gå dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

@xeRoos: Jag fick följande svar från deras support kring detta:

Det kan vi hjälpa dig med om du bor i närheten av någon av våra butiker eller om du köper ett online och skickar in det till vår service avdelning så kan vi hjälpa er med bios uppdatering.

Hur ska man tolka det där med "skickar in det till vår service avdelning"?
Det låter lite som att du efter köpet får kortet skickat till dig och sedan kan skicka tillbaka det till deras serviceavdelning? Låter inte jättesmidigt även om det förstås är en möjlighet...

(OM det är vad som avses så skulle ju jag hellre försöka titta efter ett kort som inte kräver det trasslet. T.ex. ett kort som man vet inte kräver uppdatering eller ett som har funktionalitet för att uppdatera själv, utan processor.)

Rent allmänt lär ju alla butiker som bygger datorer göra det om man köper en ihopbyggd dator, men jag förmodar att du är ute efter att köpa lösa komponenter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hur ska man tolka det där med "skickar in det till vår service avdelning"?
Det låter lite som att du efter köpet får kortet skickat till dig och sedan kan skicka tillbaka det till deras serviceavdelning? Låter inte jättesmidigt även om det förstås är en möjlighet...

(OM det är vad som avses så skulle ju jag hellre försöka titta efter ett kort som inte kräver det trasslet. T.ex. ett kort som man vet inte kräver uppdatering eller ett som har funktionalitet för att uppdatera själv, utan processor.)

Rent allmänt lär ju alla butiker som bygger datorer göra det om man köper en ihopbyggd dator, men jag förmodar att du är ute efter att köpa lösa komponenter.

Precis så jag förstått det! Byggde ihop en dator till en kollega, fick lov att kika efter mobo med flashback-funktion för att slippa hålla på med BIOS-uppdatering genom någon butik.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Jo, det är absolut ett bättre alternativ. Förstår att det jag vill göra är en onödig omväg, men vill dock ha just det moderkort som jag tittat på av olika anledningar, så hade varit gött att bara få det uppdaterat.

Och precis, jag kör på lösa komponenter.