Permalänk
Medlem

Långsamma launchers?

Jag testar lite olika launchers till min nya OP7 Pro och det slår mig att alla känns långsammare än OnePlus egen. Det märks framförallt när man ska tillbaka till hemskärmen och det tar en sekund innan dockan och alla ikoner kommer upp.

Ska det vara på detta viset eller kan man göra något åt det? De launchers jag testat mest är Nova och Microsoft.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har någon inställning som rensar launchern från cache

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag har kört Nova så länge jag kört Android (typ 8 år) och aldrig upplevt att Nova är långsam :/ Har en OP6 och en Huawei P20, men har också provat på Nexus 5 och OP2.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Låter som att du har någon inställning som rensar launchern från cache

Någon aning om var jag skulle kunna hitta en sådan inställning?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte har installerat något skit som drar resurser? För det ska verkligen inte lagga på en så ny high-end-mobil. Launchern är supersnabb på min 5T.

Permalänk
Medlem

Ingen fördröjning för mig. Använder Apex på en betydligt långsammare lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@DasIch: Jag skulle gissar att det är någon batterisparningsinställning som är aktiverad eller så

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är du säker på att du inte har installerat något skit som drar resurser? För det ska verkligen inte lagga på en så ny high-end-mobil. Launchern är supersnabb på min 5T.

Jag har väldigt lite installerat på telefonen. Den är närmast som ny.

Skrivet av Ferrat:

@DasIch: Jag skulle gissar att det är någon batterisparningsinställning som är aktiverad eller så

Jag har testat olika batteri- inställningar och det gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Om du går in i utvecklarinställningar så kan du ställa ned längden (i tid) på olika grafiska element, tex "transitions". Det ger en upplevelse av snabbare respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Om du går in i utvecklarinställningar så kan du ställa ned längden (i tid) på olika grafiska element, tex "transitions". Det ger en upplevelse av snabbare respons.

Då får jag i princip stänga av alla animationer, vilket är lite tråkigt.

Permalänk
Medlem

@DasIch:
Mitt tips är att testa Evie Launcher:
https://play.google.com/store/apps/details?id=is.shortcut

Om den inte flyter på din telefon, så är något annat fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@DasIch:
Mitt tips är att testa Evie Launcher:
https://play.google.com/store/apps/details?id=is.shortcut

Om den inte flyter på din telefon, så är något annat fel

Det är samma sak där. Hemskärmen laddar inte förrän animationen av att stänga fönster är klar. Det är bara OnePlus Launcher som inte beter sig så.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är samma sak där. Hemskärmen laddar inte förrän animationen av att stänga fönster är klar. Det är bara OnePlus Launcher som inte beter sig så.

Gå in i utvecklarinställningar och kolla vilka processer som körs i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gå in i utvecklarinställningar och kolla vilka processer som körs i bakgrunden.

Hittar inget konstigt där.

Problemet verkar vara att hemskärmen inte sparas i RAM utan måste startas om varje gång jag går tillbaka till den.