Nej, jag har inte propagerat för någon mindre bevisbörda. Försöker bara få folk att förstå att vetenskapen i det hela är uppdelad.
1. Beräkningar av hur förändringar av CO2 halten i yttersta atmosfären ändrar energibalansen där vilket leder till en ökad temperatur för att nå jämvikt där
2. Hur denna ändrade temperaturjämvikt förändrar klimat mm över hela jorden.
Nästan hela debatten sker om hur exakt 2 egentligen är, vad blir temperaturen i Stockholm 2045, kommer det att regna mer eller mindre...Allt detta är otroligt komplexa simuleringar och modeller.
1 skulle jag tro att man som ensam människa i princip kan räkna på med papper och penna i en enklare modell, 2 not soo much eftersom det är en så ofantligt mycket komplexare frågeställning.
Jag har själv kunnat sätta mig in i 1 någorlunda, genom att först förstå hur IR energin som strålas från jordytan upptas av C02 ... efter många år fattade jag att jag inte fattat tillräckligt (trodde ett tag C02 nivån i hela atmosfären spelade roll), läste på och kom fram till att jag förstår huvudprincipen, gräns för total absorption av IR i CO2 spektrat flyttas ut till ett kallare område vilket förändrar balansen mellan termisk och strålnings överföring av energin där... puh
Här någonstans orkade jag inte sätta mig och räkna själv, men kom fram till att den faktiska fysikaliska frågeställningen är såpass enkel att jag är övertygad att det finns vettiga beräkningar på detta.
Det räcker med att kolla vilka andra beräkningar och upptäckter som teoretiska fysiker gör för att i mina ögon vara säker på att grunden till 1 vid detta laget är så bekräftad som man bara kan begära, annars skulle det dyka upp en beräkning som visade på motsatsen.
Allt fastnar tyvärr i ett tjafs om exakthet eller inte i beräkningar för del 2 i stället för att man säkerställer att alla förstår 1, vi har en uppvärmning orsakad av människan som förändrar klimatet.
Själv är jag rätt ointressant att vara alltför kinkig när det gäller exakta förutsägelser av punkt 2.
Alla simuleringar jag sett sträcker sig från att det går antingen lite åt helvete till att det går mycket åt helvete och så länge man är på den sidan av skalan så tycker iaf jag det är ett problem som borde åtgärdas.
Måste man bevisa exakt hur mycket något förändras 50 år in i framtiden för att du skall tycka något vara tillräckligt bevisat?