Hjälp diagnostisera pc som inte får signal

Permalänk
Medlem

Hjälp diagnostisera pc som inte får signal

Hej Hjälper en kille med en dator vi byggde den igår men när vi ska sätta igång den går den igång moderkort och de drar igång alla rgb drar igång fläktar etc men man får ingen signal. Tangentbord lyser men de känns som den inte kommer igenom post och man får varken någon ljud eller felkod så lite svårt att eliminera vad de är.

System Specs

Amd ryzen 5 2600
Asus b450-f Strix
16gb Corsair vengence 3200mhz (med i qvl lista)
Kingston a2000 500gb nvme
Kolink stronghold
Corsair vs650

Saker vi provat är

Provat med 2 gpuer (båda gpu fungerar i en annan dator)
Provat med en ram sticka i taget
Reset cmos dvs dra ut cmos batteriet och döda strömmen
Försöka boota utan ssd och ram en i taget.
Provat trycka i nätaggregats kablar

Saker vi inte provat

Köra allt utanför chassi

Misstänker moderkort då jag för skojs skull bad kilen dra ut ram minnena och försöka starta men den inte stannar under boot och ger felmeddelande. Samma med gpu strömmen inget felmeddelande när vi körde utan den.

Moderkort var Fyndvara så tänker den borde va testad medans CPU va ny så mindre chans för problem.

Va har ni för förslag vad kan vi missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Hej Hjälper en kille med en dator vi byggde den igår men när vi ska sätta igång den går den igång moderkort och de drar igång alla rgb drar igång fläktar etc men man får ingen signal. Tangentbord lyser men de känns som den inte kommer igenom post och man får varken någon ljud eller felkod så lite svårt att eliminera vad de är.

System Specs

Amd ryzen 5 2600
Asus b450-f Strix
16gb Corsair vengence 3200mhz (med i qvl lista)
Kingston a2000 500gb nvme
Kolink stronghold
Corsair vs650

Saker vi provat är

Provat med 2 gpuer (båda gpu fungerar i en annan dator)
Provat med en ram sticka i taget
Reset cmos dvs dra ut cmos batteriet och döda strömmen
Försöka boota utan ssd och ram en i taget.
Provat trycka i nätaggregats kablar

Saker vi inte provat

Köra allt utanför chassi

Misstänker moderkort då jag för skojs skull bad kilen dra ut ram minnena och försöka starta men den inte stannar under boot och ger felmeddelande. Samma med gpu strömmen inget felmeddelande när vi körde utan den.

Moderkort var Fyndvara så tänker den borde va testad medans CPU va ny så mindre chans för problem.

Va har ni för förslag vad kan vi missat?

Inte omöjligt att moderkortet är en fyndvara och inte har kollats ordentligt så kan absolut vara det som felar. Ni verkar ju ha provat det mesta så jag skulle gissa på moderkortet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Inte omöjligt att moderkortet är en fyndvara och inte har kollats ordentligt så kan absolut vara det som felar. Ni verkar ju ha provat det mesta så jag skulle gissa på moderkortet.

Okej Inet brukar ha bra koll på sina fynd varor därför ja är förvånad att de inte fungerar tar emot tips då killen saknar kylpasta och detta är första gången han monterar skulle vi kunna slippa demontera allt skulle de va toppen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter det ett "AMD Ryzen 3000 Desktop Ready"-klistermärke på kartongen till moderkortet? Om det inte gör det så är problemet att BIOS behöver uppdateras, vilket kräver en äldre Ryzen-processor.

Permalänk
Medlem

@sifri: Jag skulle rekommendera att köpa kylpasta sedan skulle jag nog börja med att montera ner exakt allt, kolla över distanser och allt som skall finnas, kanske även prova det utanför chassit. Har ni en annan CPU så kan det vara en ide att testa med det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sitter det ett "AMD Ryzen 3000 Desktop Ready"-klistermärke på kartongen till moderkortet? Om det inte gör det så är problemet att BIOS behöver uppdateras, vilket kräver en äldre Ryzen-processor.

Bör inte vara ett problem om dom har ett B450-kort och en R5 2600 Prolle.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Bör inte vara ett problem om dom har ett B450-kort och en R5 2600 Prolle.

Sant, jag läste 3600, men 2600 är ju inget problem.

Men då finns det väl inte så mycket mer att testa. De vanliga felen brukar vara att 8 pin ström till moderkortet inte sitter i ordentligt eller att minnena inte är helt nedtryckta, men det verkar ju ha uteslutits redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sant, jag läste 3600, men 2600 är ju inget problem.

Men då finns det väl inte så mycket mer att testa. De vanliga felen brukar vara att 8 pin ström till moderkortet inte sitter i ordentligt eller att minnena inte är helt nedtryckta, men det verkar ju ha uteslutits redan.

Jo exakt.

Dom verkar ha provat det mesta, så jag skulle gissa på moderkortet, om det inte är så att det kanske är någon kortis med någon distans som kanske ställer till det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jo exakt.

Dom verkar ha provat det mesta, så jag skulle gissa på moderkortet, om det inte är så att det kanske är någon kortis med någon distans som kanske ställer till det.

Tänker vi testar utanför chassit om de är någon av distanserna som stör då han skruva i för många och vissa inte används:) jag guidar han genom sociala medier

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Tänker vi testar utanför chassit om de är någon av distanserna som stör då han skruva i för många och vissa inte används:) jag guidar han genom sociala medier

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra ide, Dock bör dom inte störa så länge det inte sitter någon "Under" moderkortet där det inte skall sitta någon.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Låter som en bra ide, Dock bör dom inte störa så länge det inte sitter någon "Under" moderkortet där det inte skall sitta någon.

Tänkte likadant.

Då killen aldrig byggt förut råka han komma åt pinsen under CPU hoppas de inte är en böjd pin eller något sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Tänkte likadant.

Då killen aldrig byggt förut råka han komma åt pinsen under CPU hoppas de inte är en böjd pin eller något sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju tyvärr vara så att någon pin är böjd, men det borde ha märkts när han monterade CPUn i moderkortet då.

Jag hoppas att ni löser problemet iaf och att han får igång datorn

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kan ju tyvärr vara så att någon pin är böjd, men det borde ha märkts när han monterade CPUn i moderkortet då.

Jag hoppas att ni löser problemet iaf och att han får igång datorn

Du menar att den inte borde gått att montera då?

Jag gissar spontant på modekort i värsta fall får han byta både CPU och moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Du menar att den inte borde gått att montera då?

Jag gissar spontant på modekort i värsta fall får han byta både CPU och moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Hade någon pin varit böjd så borde den ha varit lite krånglig att få i, är den bara lite böjd så kan den gå ner ändå i sockel med alla pins, är den mycket böjd så böjer den sig helt. Så ett tips är att montera ur CPUn och kolla så att ingen är böjd, men även kolla så att det inte är någon distans under moderkortet där den inte skall vara.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hade någon pin varit böjd så borde den ha varit lite krånglig att få i, är den bara lite böjd så kan den gå ner ändå i sockel med alla pins, är den mycket böjd så böjer den sig helt. Så ett tips är att montera ur CPUn och kolla så att ingen är böjd, men även kolla så att det inte är någon distans under moderkortet där den inte skall vara.

Har svårt att tro att pinsen böjts gissar på att det är en av standoffsen eller moderkort men ja ber han plocka ur modekort stoppa den på lådan för den sen koppla in grafik och nätagg och se om vi kan få igång den med skruvmejsel metoden får vi signal då är de ju någon standoff.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Har svårt att tro att pinsen böjts gissar på att det är en av standoffsen eller moderkort men ja ber han plocka ur modekort stoppa den på lådan för den sen koppla in grafik och nätagg och se om vi kan få igång den med skruvmejsel metoden får vi signal då är de ju någon standoff.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra plan.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Låter som en bra plan.

Behöver vi byta moderkort kommer ja rekommendera honom att köra ett b450 tomahawk max istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Behöver vi byta moderkort kommer ja rekommendera honom att köra ett b450 tomahawk max istället

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra ide, då stödjer det ju även 3000 serien direkt ur kartongen ifall han skulle vilja uppgradera sen

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Låter som en bra ide, då stödjer det ju även 3000 serien direkt ur kartongen ifall han skulle vilja uppgradera sen

Jo fast de gör ju Asus med efter bios upgrade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jo fast de gör ju Asus med efter bios upgrade

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör det absolut, men vill har inte uppgradera BIOS så stödjer ju MAX kortet det direkt Men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.