Ellära - PLC - Ladderdiagram och booleska ekvationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Jag tänker inte lösa uppgiften åt dig men titta närmare på hur du har tolkat As roll samt hur de båda huvudgrenarna samverkar. Se också över så du fått med dig alla inverterare.

När du gjort det så kan du försöka förenkla ekvationen med boolsk algebra.

Tack!
Nej givetvis inte bra att få lösningen serverad
Jag har tänkt om och läst på lite och tror kanske att jag fått till det bättre nu:
(A(!B+E)(C+F))+(!A(B*C)+(G*!H))*D=X
Eller:
(A(!B+E)(C+F))+(!A(B*C+G*!H))*D=X

Skrivet av zyberzero:

Jag tycker också att du har missat D:s roll. D måste ju vara sann för att något annat ska kunna gälla, men det är inte så du skrivit din ekvation.

Tänker jag rätt med att avsluta med * (AND) D.
Jag tänker att om D är sann (=1) då kan det andra gälla. Är D=0 så blir ju allt det andra =0.

Eller:

Skrivet av ByteBitten:

@zyberzero Instämmer!

@wicerd Personligen tycker jag det är enklast att utgå från logik schemat, sätt alla ingångar till en krets (logikblock) inom parantes och jobba från vänster till höger. När första steget är klart kan man se om man kan förenkla och ta bort onödiga paranteser.

Jag börjar såhär sen får jag fundera på hur man förenklar och tar bort parenteser.... Kanske skulle friskat upp algebra minnet innan jag börja med detta
Men jag hoppas ekvationen börjar se ok ut.... eller så har jag missuppfattat helt.... Sen måste jag kolla på Instruktionslistan också men får jag ordning på ekvationen borde den inte vara så krånglig.

Tänkte lite till och la till "Eller:"
Permalänk
Skrivet av wicerd:

Jag har tänkt om och läst på lite och tror kanske att jag fått till det bättre nu:
Eller:

Ser mer rätt ut nu men du behöver se över dina paranteser för att få det rätt.
Förstår du skillnaden på ditt första och andra förslag? De är nämligen inte ekvivalenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Ser mer rätt ut nu men du behöver se över dina paranteser för att få det rätt.
Förstår du skillnaden på ditt första och andra förslag? De är nämligen inte ekvivalenta.

Nu har jag sovit på saken och funderat lite och tittat mer på logiksymbolerna på hur det borde se ut.

Det här kom jag fram till:
Känns som en himla massa parenteser men tror det är rätt?

Fick tips om att tillfälligt sätta punkter för att hålla reda på parenteserna parvis.
(….(..A*(!B+E)*(C+F)..) + (…!A*(..(B*C)+(G*!H)..)…)….)*D=X

((A*(!B+E)*(C+F)) + (!A*(B*C)+(G*!H))))*D=X

Sen, om detta blev rätt, ska jag göra en instruktionslista också.

Permalänk
Skrivet av wicerd:

Nu har jag sovit på saken och funderat lite och tittat mer på logiksymbolerna på hur det borde se ut.

Det här kom jag fram till:
Känns som en himla massa parenteser men tror det är rätt?

Fick tips om att tillfälligt sätta punkter för att hålla reda på parenteserna parvis.
(….(..A*(!B+E)*(C+F)..) + (…!A*(..(B*C)+(G*!H)..)…)….)*D=X

((A*(!B+E)*(C+F)) + (!A*(B*C)+(G*!H))))*D=X

Sen, om detta blev rätt, ska jag göra en instruktionslista också.

Vad jag kan se nu så har du tappat en parantes från övre till undre uttrycket i övrigt tror jag det är korrekt nu. Har du sen koll på evalueringsordningen så kan du ta bort några paranteser för att öka läsbarheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Vad jag kan se nu så har du tappat en parantes från övre till undre uttrycket i övrigt tror jag det är korrekt nu. Har du sen koll på evalueringsordningen så kan du ta bort några paranteser för att öka läsbarheten.

Det här blev min slutliga lösning och det ser bra ut enligt min lärare.
Hade alldeles för många parenteser på fel ställen förut.....

(A(!B+E)(C+F) + !A(BC+G!H))D=X

Jag antar att du även har koll på Instruktionslista?
Utifrån samma uppgift då, har jag kommit fram till detta....
Känner mig vilsen här.... inte ute efter hela lösningen men tips om vart det felar och vad jag bör tänka på.
https://imgur.com/gallery/ardnA1U
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av wicerd:

Det här blev min slutliga lösning och det ser bra ut enligt min lärare.
Hade alldeles för många parenteser på fel ställen förut.....

(A(!B+E)(C+F) + !A(BC+G!H))D=X

Jag antar att du även har koll på Instruktionslista?
Utifrån samma uppgift då, har jag kommit fram till detta....
Känner mig vilsen här.... inte ute efter hela lösningen men tips om vart det felar och vad jag bör tänka på.
https://imgur.com/gallery/ardnA1U
Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr, då jag inte vet hur ditt språk fungerar kan jag inte hjälpa dig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Tyvärr, då jag inte vet hur ditt språk fungerar kan jag inte hjälpa dig där.

Ahh ok. Jag har iallafall löst uppgiften nu.... Som att lära sig cykla typ Bara man kommer på "tänket" så är det enkelt sen

Tack för all hjälp!