Problem och missnöjd, eller gör jag fel med Unifi AP AC Lite

Permalänk
Medlem

Problem och missnöjd, eller gör jag fel med Unifi AP AC Lite

Köpte en Unifi AP-AC lite för någon dag sedan i syfte att BARA köra som vanlig AP.
Gillade disgnen och föll för den medföljande PoE-injektorn som går att sätta redan i "media-skåpet".

Men jag gillar inte alls användningen av denna. Har jag helt fattat fel och inte insett att detta inte är en klassisk AP?

Jag har dragit tråd från Swich i källaren. Upp till våningen över.
Men gränssnitt och användning är inte alls trevlig.

*
Jag kan inte nå APn via IP, logga in och göra inställningar?
Det måste gå via en dålig APP?
Ska denna bara vara del av Mesh eller liknande och köras som repeater eller?
Den fungerar med tråd till, alltså som AP. Men allmänt jobbig.

Tacksam för hjälp och input här.
Någon som har samma kanske?

https://www.dustin.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite?sse...

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hamlonab:

Köpte en Unifi AP-AC lite för någon dag sedan i syfte att BARA köra som vanlig AP.
Gillade disgnen och föll för den medföljande PoE-injektorn som går att sätta redan i "media-skåpet".

Men jag gillar inte alls användningen av denna. Har jag helt fattat fel och inte insett att detta inte är en klassisk AP?

Jag har dragit tråd från Swich i källaren. Upp till våningen över.
Men gränssnitt och användning är inte alls trevlig.

*
Jag kan inte nå APn via IP, logga in och göra inställningar?
Det måste gå via en dålig APP?
Ska denna bara vara del av Mesh eller liknande och köras som repeater eller?
Den fungerar med tråd till, alltså som AP. Men allmänt jobbig.

Tacksam för hjälp och input här.
Någon som har samma kanske?

https://www.dustin.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite?sse...

.

Ubiquiti är lite annorlunda än en "vanlig" AP i några avseenden.

Citat:

Jag kan inte nå APn via IP, logga in och göra inställningar? Det måste gå via en dålig APP?

Normalt så gör man inställningar via en kontroller, antingen på din dator eller på en Cloud Key. Då får du en översikt över inställningarna och funktionerna. Kontrollern finns att ladda ner på Ubiquitis hemsida.

Citat:

Ska denna bara vara del av Mesh eller liknande och köras som repeater eller?

Det finns en inställning för Mesh men skulle spontant inte rekommendera den. Prestandan vid Mesh blir som bäst hygglig. Låt den vara ensam och planera gärna dina WiFI-kanaler för bättre räckvidd och prestanda. Tror inte Unifi-serien har stöd för någon form av Repeater-funktion alls faktiskt, tack och lov för det!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ubiquiti är lite annorlunda än en "vanlig" AP i några avseenden.

Normalt så gör man inställningar via en kontroller, antingen på din dator eller på en Cloud Key. Då får du en översikt över inställningarna och funktionerna. Kontrollern finns att ladda ner på Ubiquitis hemsida.

Det finns en inställning för Mesh men skulle spontant inte rekommendera den. Prestandan vid Mesh blir som bäst hygglig. Låt den vara ensam och planera gärna dina WiFI-kanaler för bättre räckvidd och prestanda. Tror inte Unifi-serien har stöd för någon form av Repeater-funktion alls faktiskt, tack och lov för det!

Jag vill hålla mig ifrån Mesh och repeater och extender och vad allt nu heter och köra router med kabel till några AP.

Suger dock rejält om man inte kan nå unifi som man bör kunna göra med AP, alltså med IP.

Så fort det skall till med appar eller massa extra grejer blir det bara jobbigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hamlonab:

Jag vill hålla mig ifrån Mesh och repeater och extender och vad allt nu heter och köra router med kabel till några AP.

Suger dock rejält om man inte kan nå unifi som man bör kunna göra med AP, alltså med IP.

Så fort det skall till med appar eller massa extra grejer blir det bara jobbigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hela Ubiquitis produktlinje bygger på att du hanterar dem centralt. Du kan visserligen komma åt enskilda AP:ar via IP och göra grundläggande inställningar, men det är ju i kontrollern du kan få en översikt över radiospektrumet, planera dina kanaler och aktivera mer avancerade funktioner. Mitt tips är - installera en kontroller på en dator du kommer ha kvar ett tag, eller köp en Cloud Key. Fördelen med Ubiquiti är att man "glömmer bort" dem för att de fungerar så bra, så det gäller bara att du sätter upp dem korrekt första gången i princip.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag administrerar min med deras app till Android. Funkar bra till de enklare funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Hela Ubiquitis produktlinje bygger på att du hanterar dem centralt.

Nästan rätt. Hela Ubiquitis UniFi serie bygger på att man hanterar dem centralt. Ubiquitis EdgeMAX serie (router och switchar) är mer traditionellt uppbyggda. Men eftersom det bara finns UniFI AP:er och inga Edge AP:er så är det ganska meningslöst att diskutera denna skillnad.

För övrigt håller jag med om att Ubiquitis UniFi koncept fungerar riktigt bra, men ibland så känns det onödigt tillkrånglat att hålla på med Controller programvaran i vanlig hem miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Köpte en Unifi AP-AC lite för någon dag sedan i syfte att BARA köra som vanlig AP.
Gillade disgnen och föll för den medföljande PoE-injektorn som går att sätta redan i "media-skåpet".

Men jag gillar inte alls användningen av denna. Har jag helt fattat fel och inte insett att detta inte är en klassisk AP?

Jag har dragit tråd från Swich i källaren. Upp till våningen över.
Men gränssnitt och användning är inte alls trevlig.

*
Jag kan inte nå APn via IP, logga in och göra inställningar?
Det måste gå via en dålig APP?
Ska denna bara vara del av Mesh eller liknande och köras som repeater eller?
Den fungerar med tråd till, alltså som AP. Men allmänt jobbig.

Tacksam för hjälp och input här.
Någon som har samma kanske?

https://www.dustin.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite?sse...

.

För en ensam AP blir Unifi väldigt opraktiskt, det är ju inte en lösning riktad mot konsument egentligen. Enligt mig bör man ha en dedikerad controller, antingen en server eller en Cloud Key för att hantera deras AP.

Permalänk
Medlem

Controller på datorn, eller som jag.
Installerade det på en Rasp. Pi Zero.
Men efter du gjort inställningarna klara så behöver man inte ha igång kontrollern.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

*
Jag kan inte nå APn via IP, logga in och göra inställningar?
Det måste gå via en dålig APP?
Ska denna bara vara del av Mesh eller liknande och köras som repeater eller?
Den fungerar med tråd till, alltså som AP. Men allmänt jobbig.

Jodå, om du kopplat in allt och din router ser AP:n (ger den en IP-adress) så kan du logga in via IP. Du får inget flådigt web-interface på det sättet men det är ju inget fel på SSH, eller hur?

Du måste alltså inte använda någon "dålig APP (sic!)" men du får göra ändringarna en efter en, rad för rad, med olika kommandon i terminalen. Det går absolut att göra så men det är inget jag rekommender en förstagångsanvändare.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov:

Verkar fungera rätt bra ändå att köra denna unifi som ensam AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

@zarkov:

Verkar fungera rätt bra ändå att köra denna unifi som ensam AP.

Ja, den fungerar rakt ur lådan (om det är det du menar). Om du vill ändra några inställningar så kan du göra det via SSH, controllern eller app.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.