Vilken bredbandsleverantör ska man välja samt vilken router?

Permalänk

Vilken bredbandsleverantör ska man välja samt vilken router?

Hej, jag ska flytta och undrar då vilken bredbandsleverantör som är bäst. Jag kan välja mellan alla som tillhör open universe. Sen så undrar jag också om någon vet en bra router man kan köpa till för runt 500-1000kr?

Permalänk
Medlem

@Apocalysm: Den bredbands leverantören jag använder är bredband2. på en fiber kabel. Jag har aldrig haft problem med dom.
Jag rekommenderar dom starkt om du kan välja dom.

Permalänk
Medlem

Bahnhof om du inte vill att dina IP-uppgifter lämnas ut eller säljs till utpressare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Hej, jag ska flytta och undrar då vilken bredbandsleverantör som är bäst. Jag kan välja mellan alla som tillhör open universe. Sen så undrar jag också om någon vet en bra router man kan köpa till för runt 500-1000kr?

Ta en av dom stora som har bäst pris, sen det hax1 skriver kan du bortse från eftersom ingen av dom stora lämnar ut uppgifter utan att det finns en dom för att göra det och finns det dom lämnar även Bahnhof ut.

Router beror lite på hur avancerad du vill ha den och om du tänkt dig enbart router eller ev accesspunkt (AP) också.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ta en av dom stora som har bäst pris, sen det hax1 skriver kan du bortse från eftersom ingen av dom stora lämnar ut uppgifter utan att det finns en dom för att göra det och finns det dom lämnar även Bahnhof ut.

Router beror lite på hur avancerad du vill ha den och om du tänkt dig enbart router eller ev accesspunkt (AP) också.

Jag vill bara ha en router till att börja med sen behöver jag ingen direkt avancerad. Vill att den ska fungera direkt typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Jag vill bara ha en router till att börja med sen behöver jag ingen direkt avancerad. Vill att den ska fungera direkt typ

Då funkar en vanlig typ denna, finns andra modeller både dyrare och billigare.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Denna har jag själv och den har funkat bra sen jag skaffa den.

Permalänk
Medlem

Jag gör som @Axel95 och slår ett slag för Bredband2 jag också.
Sedan jag skaffade dem för drygt 3 år sedan så har det bara varit ett avbrott som varade i 5 minuter.
Bra pris på bredbandet också.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Jag vill bara ha en router till att börja med sen behöver jag ingen direkt avancerad. Vill att den ska fungera direkt typ

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta routrar där följer det med en steg för steg instruktioner så du kommer igång, det är alltid värt att lägga lite tid på att förstå och ställa in saker rätt. Denna burken kommer ju ändå bli ditt nav i hemmet när det gäller internetförbindelse.

Du fick förslag på asus och det är ett helt ok märke, dom släpper säkerhetsuppdateringar osv med jämna mellanrum.
Undvid d-link, dom verkar jobba tvärtemot Asus och lägger ner och skicka ut uppdateringar.

Linksys gör också helt ok prylar.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Är också en helt ok router, lite vassare än det tidigare förslaget.
Men ska du bara köra en handfull uppkopplade prylar och köra en gigabit i hastighet på internetförbindelsen så funkar den tidigare föreslagna routern bra.

Har bara kört Bahnhof innan och det har fungerat bra.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en Asus RT-AC86U men får inte våran iptv från telia att funka med denna routern. Har försökt hitta orsaken här i forumet men inte lyckats, så det blir väl att lämna tillbaka den, frågan är bara vilken som funkar mot telias iptv

Visa signatur

MODERKORT:MSI Z97 Gaming 5, MINNE:Corsair Vengeance Pro 16GB, PROCESSOR:Intel Core i5-4690K + Noctua NH-U12S, GRAFIKKORT:Msi GTX 970 4GB, Samsung 840EVO 250GB + 2,5 TB, NÄTAGGREGAT:XFX ProSeries Core Edition 750W PSU, CHASSI: Fractal Design Arc Midi Tower Svart. OP Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpson67:

Jag har köpt en Asus RT-AC86U men får inte våran iptv från telia att funka med denna routern. Har försökt hitta orsaken här i forumet men inte lyckats, så det blir väl att lämna tillbaka den, frågan är bara vilken som funkar mot telias iptv

Har du kollat denna tråden?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Edit: Har även sett att vissa har problem med LAN-port 4 men får det att funka med LAN-port 3

Permalänk
Medlem

@MacAllan:

Skrivet av warh0g:

Har bråkat med att få min IPTV att fungera, när jag äntligen fick tag i korrekt VLAN ID, så fungerar det ändå inte. Kom på att jag hade Enable Multicast routing aktiverat i min gamla RT-N66U. Kopplade in den och det fungerade direkt.
Jag har haft en konversation med ASUS på Facebook, men jag kommer ju behöva returnera den (det står ingenstans på deras hemsida att detta inte är en funktion som stödjs). Tycker bara att det är konstigt att en så pass ny och dyr router inte stödjer detta.

https://i.imgur.com/AjwjLKY.png

Och om jag nu vill köpa en annan ny ASUS router, hur kan jag då vara säker på att detta fungerar? Min gamla N66U börjar bli för sliten och har problem med 5GHz bl.a.

Visa signatur

MODERKORT:MSI Z97 Gaming 5, MINNE:Corsair Vengeance Pro 16GB, PROCESSOR:Intel Core i5-4690K + Noctua NH-U12S, GRAFIKKORT:Msi GTX 970 4GB, Samsung 840EVO 250GB + 2,5 TB, NÄTAGGREGAT:XFX ProSeries Core Edition 750W PSU, CHASSI: Fractal Design Arc Midi Tower Svart. OP Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förrut och säger det igen, välj den ISP som faktiskt driftar nätet.
Störst chans till bäst och snabbast hjälp om/när det skiter sig.

Då det är Open Universe så bör du kika på Telenor.