Bästa GPU till gammal processor

Permalänk
Medlem

Bästa GPU till gammal processor

Hej!

Jag sitter i dagsläget på en Phenom II x4 965 3,62GHz (säkert lite nostalgi för vissa ) inte black edition som jag kan se, har inte sett det skrivet någonstans iaf.
Inte för att jag spelar något nämnvärt men har blivit lite sugen på att ha möjlighet att kunna köra något spel ibland, givetvis inte de allra senaste största titlarna, men vi säger tex. Overwatch.
I dagsläget har jag ett XFX R7770 1GB men då det går att hitta lite äldre kort för små pengar så är jag lite sugen på att få ut max vad den skulle kunna klara av. Så jag funderar på vad man stannar, nu är jag verkligen ingen expert på det är men jag är lite nörd och tycker att det är kul, men kanske ett GTX 760 eller kan man gå ännu högre? eller givetvis motsvarande AMD kort. Gärna lite tips så jag vet vad jag ska sikta in mig på. Lite nyfiken på hur mycket man kan få ut av en så pass gammal maskin

Inga planer på att uggradera moderkort eller liknande då min fru skulle visa starkt missnöje då jag lägger pengar på något jag aldrig använder

Uppsättningen ser ut följande:
MB: Gigabyte GA-790XT rev. 1.0 (hittar att det verkar vara PCI-e 2.0 vet inte om detta sätter en stark begränsning)
Phenom II x4 965 3,62GHz (verkar gå att klocka i bios iaf om det skulle hjälpa något)
2x2 Gb DDR3 ram, tänker köpa till kanske 4gb till iaf så småningom. Enligt cpu-z är det DDR3 pc3-10700 667mhz, moderkortet står att det stödjer 1866+ vad det nu betyder. kanske blir ett rejält uppsving att byta dessa?
Ingen värsta skärm eller så utan en helt vanlig dell med 60hz.

Tack på förhand alla!
/Mattias

Permalänk
Medlem

är krav 60bilder/s då har du inga problem du kan välja vilket grafikkort du vill. (jag körde FX8350 med 3st fury X i 4K utan problem i 60Hz)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tycker du kan slå till på ett starkare kort än GTX 760, då det kortet till och med börjar falla utanför de officiella minimikraven för nya spel.

Om priserna är på samma nivå så finns det absolut noll anledning att välja ett svagare grafikkort, det blir inte bättre prestanda bara för att systemet är någotmer "balanserat".

Generellt kan du vänta dig att få kring 30 FPS i moderna spel med Phenomen, men med ett starkare kort kan du ju eventuellt köra Ultra istället för Medium, eller 4k istället för 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

är krav 60bilder/s då har du inga problem du kan välja vilket grafikkort du vill. (jag körde FX8350 med 3st fury X i 4K utan problem i 60Hz)

Så du menar att jag kan t.ex. köpa ett gtx 1060 och kunna spela hyfsat nya spel t.o.m.?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så om jag fattar det hela rätt så är det mest fps som blir lidande? Ursäkta dumma frågor kanske går det ens spela med 30fps? Sist jag spelade vad när cs 1.6 var hett och då tänkte jag nog inte på sådana grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrdiglet:

Så om jag fattar det hela rätt så är det mest fps som blir lidande? Ursäkta dumma frågor kanske går det ens spela med 30fps? Sist jag spelade vad när cs 1.6 var hett och då tänkte jag nog inte på sådana grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 mycket "bang for the buck".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

580/590 är väl knappast några utav de bättre korten?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

580/590 är väl knappast några utav de bättre korten?

Vad menar du med detta uttalande?
Har du läst tråden? Skulle han köpa ett RTX 2080 ti till denna burk kanske?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

580/590 är väl knappast några utav de bättre korten?

Eh... Jo, i den prisklassen är de det.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad menar du med detta uttalande?
Har du läst tråden? Skulle han köpa ett RTX 2080 ti till denna burk kanske?

Jag menar vad jag skrev.

Skrivet av Mindrax:

Eh... Jo, i den prisklassen är de det.

Ingen prisklass nämndes i inlägget jag citerade.

"Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90" - inte "Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 i den prisklassen".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrdiglet:

Så om jag fattar det hela rätt så är det mest fps som blir lidande? Ursäkta dumma frågor kanske går det ens spela med 30fps? Sist jag spelade vad när cs 1.6 var hett och då tänkte jag nog inte på sådana grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, din processor kommer som man brukar säga "flaskhalsa", dvs mycket av prestandan i spelet (mätt i fps) kommer avgöras av din processor till skillnad från grafikkortet som brukar vara det som sätter den gränsen. Så det som de övriga i tråden menar är att även om du köper ett väldigt kraftfullt grafikkort så kommer det inte få upp din minimum fps direkt mycket, men ju snabbare kort du köper desto högre upplösning och grafikinställningar kan du köra för det lägger bara mer krav på grafikkortet. Det kan ju även vara bra att köpa något snabbare, för vill du senare uppgradera resten av datorn så kan du ju ha kvar grafikkortet för ett mer balanserat system.

Hur vida 30fps är spelbart eller inte är inviduellt och beror mycket på titel, de flesta tredjeperson AAA spel körs t ex i 30fps på konsoll, och funkar faktiskt helt ok så länge den är rätt stabil och om man t ex kör med handkontroll. Men i ett fps med mus & tangentbord är det knappast direkt trevligt. Vilken fps du faktiskt kommer få med din cpu är dock svårt att svara på, beror på vad du tänker spela, och hur cpu-krävande det är.

Detta kan vara lite kontroversiellt men tänk även på att Nvidia kort har en tendens (finns flera som testat detta) att lägga mindre arbete på processorn i DX11, jag tror att i det här fallet kan det göra en del skillnad, och kan vara väldigt tänkvärt när du väljer grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag menar vad jag skrev.

Ingen prisklass nämndes i inlägget jag citerade.

"Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90" - inte "Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 i den prisklassen".

För helvete... Läste du ens tråden?

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mrdiglet:

Hej!

Jag sitter i dagsläget på en Phenom II x4 965 3,62GHz (säkert lite nostalgi för vissa ) inte black edition som jag kan se, har inte sett det skrivet någonstans iaf.
Inte för att jag spelar något nämnvärt men har blivit lite sugen på att ha möjlighet att kunna köra något spel ibland, givetvis inte de allra senaste största titlarna, men vi säger tex. Overwatch.
I dagsläget har jag ett XFX R7770 1GB men då det går att hitta lite äldre kort för små pengar så är jag lite sugen på att få ut max vad den skulle kunna klara av. Så jag funderar på vad man stannar, nu är jag verkligen ingen expert på det är men jag är lite nörd och tycker att det är kul, men kanske ett GTX 760 eller kan man gå ännu högre? eller givetvis motsvarande AMD kort. Gärna lite tips så jag vet vad jag ska sikta in mig på. Lite nyfiken på hur mycket man kan få ut av en så pass gammal maskin

Inga planer på att uggradera moderkort eller liknande då min fru skulle visa starkt missnöje då jag lägger pengar på något jag aldrig använder

Uppsättningen ser ut följande:
MB: Gigabyte GA-790XT rev. 1.0 (hittar att det verkar vara PCI-e 2.0 vet inte om detta sätter en stark begränsning)
Phenom II x4 965 3,62GHz (verkar gå att klocka i bios iaf om det skulle hjälpa något)
2x2 Gb DDR3 ram, tänker köpa till kanske 4gb till iaf så småningom. Enligt cpu-z är det DDR3 pc3-10700 667mhz, moderkortet står att det stödjer 1866+ vad det nu betyder. kanske blir ett rejält uppsving att byta dessa?
Ingen värsta skärm eller så utan en helt vanlig dell med 60hz.

Tack på förhand alla!
/Mattias

Läs denna tråd, skapat av en med liknande funderingar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571673-uppgradera-gam...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

Jag menar vad jag skrev.

Ingen prisklass nämndes i inlägget jag citerade.

"Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90" - inte "Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 i den prisklassen".

Jaha, så du tycker han skall köpa ett av de "bästa" korten oavsett kostnad, eller?
Låter som du inte riktigt tål att jag skriver kritiskt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar tänkte du att du vill lägga på uppgraderingen? Vad har du för önskemål om grafiknivå och fps? Och är det någon typ av mer krävande spel pratar vi om eller enbart lättare spel (med dagens mått) som Overwatch?

Som sagts ovan så kommer processorn vara en flaskhals, MEN det innebär inte att du max kan gå upp till en viss nivå av grafikkort. Det blir mer som att processorn agerar bromskloss så du inte når upp i grafikkortens fulla potential, och den bromsar hårdare ju snabbare grafikkortet vill/kan springa.

Skulle tro att ett begagnat kort typ GTX 1060 eller RX 580 skulle ge dig väldigt mycket för pengarna och ge dig en "lagom" perfomance boost

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

För helvete... Läste du ens tråden?

Det gjorde jag.

Skrivet av Jalle64:

Jaha, så du tycker han skall köpa ett av de "bästa" korten oavsett kostnad, eller?
Låter som du inte riktigt tål att jag skriver kritiskt?

Nej, det sa jag inte.

Låter som du inte riktigt tål att jag påpekade en ofullständig alternativt felaktig mening.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mrdiglet:

Hej!

Jag sitter i dagsläget på en Phenom II x4 965 3,62GHz (säkert lite nostalgi för vissa ) inte black edition som jag kan se, har inte sett det skrivet någonstans iaf.
Inte för att jag spelar något nämnvärt men har blivit lite sugen på att ha möjlighet att kunna köra något spel ibland, givetvis inte de allra senaste största titlarna, men vi säger tex. Overwatch.
I dagsläget har jag ett XFX R7770 1GB men då det går att hitta lite äldre kort för små pengar så är jag lite sugen på att få ut max vad den skulle kunna klara av. Så jag funderar på vad man stannar, nu är jag verkligen ingen expert på det är men jag är lite nörd och tycker att det är kul, men kanske ett GTX 760 eller kan man gå ännu högre? eller givetvis motsvarande AMD kort. Gärna lite tips så jag vet vad jag ska sikta in mig på. Lite nyfiken på hur mycket man kan få ut av en så pass gammal maskin

Inga planer på att uggradera moderkort eller liknande då min fru skulle visa starkt missnöje då jag lägger pengar på något jag aldrig använder

Uppsättningen ser ut följande:
MB: Gigabyte GA-790XT rev. 1.0 (hittar att det verkar vara PCI-e 2.0 vet inte om detta sätter en stark begränsning)
Phenom II x4 965 3,62GHz (verkar gå att klocka i bios iaf om det skulle hjälpa något)
2x2 Gb DDR3 ram, tänker köpa till kanske 4gb till iaf så småningom. Enligt cpu-z är det DDR3 pc3-10700 667mhz, moderkortet står att det stödjer 1866+ vad det nu betyder. kanske blir ett rejält uppsving att byta dessa?
Ingen värsta skärm eller så utan en helt vanlig dell med 60hz.

Tack på förhand alla!
/Mattias

Köpt till 8 GB mer minne, då kommer du upp till 12 GB vilket bör räcka.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s419548480&catId=980&s...

Kompletera med en GPU, men vilken?
Röstar för en Rx570 8 GB, då har du så du skulle kunna upgradera resten senare om så skulle vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det här då?

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-580-Re...

PowerColor Radeon RX 580 Red Dragon - 8GB 2.099,00 kr

Kommer med.
AMD Radeon - Raise The Game Bundle
Köp ett kvalificerat grafikkort och välj mellan två speltitlar: Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint eller Borderlands 3, samt 3 månaders Xbox Game Pass till PC.

Kanske värt en titt.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrdiglet:

Så du menar att jag kan t.ex. köpa ett gtx 1060 och kunna spela hyfsat nya spel t.o.m.?

Skickades från m.sweclockers.com

på din fråga ja du kan köpa 1060 men det blir inte en prestanda skillnad som du kommer märka min +50% brukar man rekommendera mot ditt gamla kort.
Här kan du se skillnaden i prestanda mot ditt kort.
https://www.sweclockers.com/test/28149-sapphire-radeon-rx-570...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag tänker nog dock inte lägga ut någon större summa på ny gpu, trodde först inte ens att det går sätta i något ”värre” kort. Men tänker att jag ska försöka hitta något för runt 500kr så kanske den reder ut overwatch iaf. Mest för att det är kul att pilla lite. Jag hade nog gärna lagt mer pengar på en helt ny burk men då jag har tre små ungar och renoverar huset samtidigt så inser jag att det kommer inte bli många timmar över. Har sett ibland att det dyker upp tex rx280 kort för under 500kr så det kanske kan vara ett alternativ. Eller om ni har något annat tips för låt oss säga 500kr? Kul att fått veta lite mer hur allt hänger ihop med CPU och GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Låter som du inte riktigt tål att jag påpekade en ofullständig alternativt felaktig mening.

Om någon har fört in någon felaktig mening, så är det väl du.

Du försöker förvränga det till att inlägget du svarade på var:
"Det bästa kortet på marknaden, oavsett kategori"

När det i verkligheten stod:
"Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 mycket "bang for the buck"."
(min fetning)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrdiglet:

Tack för alla svar! Jag tänker nog dock inte lägga ut någon större summa på ny gpu, trodde först inte ens att det går sätta i något ”värre” kort. Men tänker att jag ska försöka hitta något för runt 500kr så kanske den reder ut overwatch iaf. Mest för att det är kul att pilla lite. Jag hade nog gärna lagt mer pengar på en helt ny burk men då jag har tre små ungar och renoverar huset samtidigt så inser jag att det kommer inte bli många timmar över. Har sett ibland att det dyker upp tex rx280 kort för under 500kr så det kanske kan vara ett alternativ. Eller om ni har något annat tips för låt oss säga 500kr? Kul att fått veta lite mer hur allt hänger ihop med CPU och GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså du kan trycka i nästan vilket kort du vill men du tjänar inte så mycket på det.
Min sletna 920 driver just nu mitt 1080Ti medans mina nyare burkar kör GTX1080 och 5700xt.
Men din processor klarar av att spela spel än idag med ett lite vettigare kort, gav precis min fx 6300 och Phenom 965BE till en på arbetet och han klagar inte alls på prestandan då han får 60fps på Destiny 2 med ett GTX 670 på low/lite på medium då hans gamla burk gått sönder och spelar inte så mycket ändå. Så ett GTX 780 eller liknande så funkar det galant om du klarar dig med 60ish fps.
Phenom 955 och GTX 1060 6GB, så din Processor duger ju rätt bra än idag om man sänker sina krav lite.

Permalänk
Avstängd

Köp ett beggat 290/290X/390/390X, GTX970/980 eller liknande för 500-1000:- (beroende på vad du hittar för bra pris)

Det kommer fungera fint för gaming i 1080p och 60hz i de flesta moderna spel, att köpa något bättre/dyrare till en såpass gammal burk är enligt mig inte värt.

Lite mer RAM hade defenitivt inte skadat, du har ju tur att dit mobo kör DDR3, då AM2 och AM2+ mobos hade DDR2 vilket typ är omöjligt att hitta idag, men med AM3 började övergången till DDR3.

Se om du kan hitta 2x2GB eller 2X4GB att komplettera med, för totalt 8 eller 12GB ram, borde gå att hitta för småpengar, speciellt 2x2GB

Jag sålde t'ex ett 2x2kit för 100 spänn för några månader sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om någon har fört in någon felaktig mening, så är det väl du.

Du försöker förvränga det till att inlägget du citerade var:
"Det bästa kortet på marknaden, oavsett kategori"

När det i verkligheten stod:
"Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 mycket "bang for the buck"."
(min fetning)

"Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 mycket "bang for the buck."

Bang for the buck =/= bäst bang for the buck i x prisklass.

Som sagt, ofullständig eller felaktig mening som jag tidigare skrev. Fortsätt försök vrida på det om du vill.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 mycket "bang for the buck."

Bang for the buck =/= bäst bang for the buck i x prisklass.

Som sagt, ofullständig eller felaktig mening som jag tidigare skrev. Fortsätt försök vrida på det om du vill.

"Du menar vad du skriver"

Men du lyckas kommentera mitt inlägg, genom att föra in något jag inte skrivit.

För att vara mer tydlig:

Hur förklarar du ditt försök att förvränga Jalle64s inlägg:
"Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 mycket "bang for the buck"."

Till att vara:
"Det bästa kortet på marknaden, oavsett kategori"

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

"Du menar vad du skriver"

Men du lyckas kommentera mitt inlägg, genom att föra in något jag inte skrivit.

För att vara mer tydlig:

Hur förklarar du ditt försök att förvränga Jalle64s inlägg:
"Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90 mycket "bang for the buck"."

Till att vara:
"Det bästa kortet på marknaden, oavsett kategori"

Jag har inte skrivit "Det bästa kortet på marknaden, oavsett kategori" - så jag vet inte vem du citerar där. Scrolla upp lite om du har svårt att komma ihåg vad jag tidigare skrivit.

Jag skrev "580/590 är väl knappast några utav de bättre korten?".

Det förklarar jag mycket enkelt genom att helt enkelt citera: "Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90...". Korrekt skulle vara "Ett av de bättre korten på marknaden i den priskategorin är RX580/90...". Hoppas det är tydligt nog för dig, annars vet jag inte vad som är det. Kan inte förtydliga det mer än så, förvänta dig därför inte ytterligare ett svar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

Jag har inte skrivit "Det bästa kortet på marknaden, oavsett kategori" - så jag vet inte vem du citerar där. Scrolla upp lite om du har svårt att komma ihåg vad jag tidigare skrivit.

Jag skrev "580/590 är väl knappast några utav de bättre korten?".

Det förklarar jag mycket enkelt genom att helt enkelt citera: "Ett av de bättre korten på marknaden är RX580/90...". Korrekt skulle vara "Ett av de bättre korten på marknaden i den priskategorin är RX580/90...". Hoppas det är tydligt nog för dig, annars vet jag inte vad som är det. Kan inte förtydliga det mer än så, förvänta dig därför inte ytterligare ett svar.

Du vet mycket väl vad jag menade och är bara ute efter semantiska poänger. Men de flesta andra som inte hoppar på ditt tåg vet nog vad jag menade iaf. Själv är jag göteborgare, men inte en dryg en.

Till TS: Du gör rätt i att inte lägga för mycket pengar på denna rigg. Spar ihop till något vettigt i framtiden och köp ett hyfsat begagnat nu.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)