Toppbetyg för PC-rollspelet Disco Elysium

Permalänk
Relik 📜

Toppbetyg för PC-rollspelet Disco Elysium

Kollegan Jocke borta på FZ satt och myste med Disco Elysium här i dagarna. Resultatet blev en 30 minuter lång kommenterad förhandstitt, som i alla fall fick mig väldigt nyfiken på spelet. Hade helt ärligt inte hört talas om det innan!

TL;DR är att det handlar om ett urban fantasy-rollspel där du tar rollen som detektiv. Allt ses snett från ovan, och RPG-elementen är starka.

Mer om Disco Elysium finns på utvecklarnas webbplats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Bumpar min egen tråd då. @JoakimBennet på FZ verkar.. minst sagt nöjd. Årets mest oväntade succéspel?
https://www.fz.se/recension/281272-recension-disco-elysium

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Det här verkar ju riktigt bra! Hade avfärdat det helt på förhand för att det inte såg ut som min typ av spel (gamla skolans rpg med tradiga strider). Efter Jockes recension och lovord från andra som spelat är jag dock riktigt sugen. Frågan är bara om man ska ge sig på det här eller RDR2 först...

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Epic:

Det här verkar ju riktigt bra! Hade avfärdat det helt på förhand för att det inte såg ut som min typ av spel (gamla skolans rpg med tradiga strider). Efter Jockes recension och lovord från andra som spelat är jag dock riktigt sugen. Frågan är bara om man ska ge sig på det här eller RDR2 först...

Du hinner väl det här innan?

Känns som två bra att köra parallellt med om inte annat. Varva häst med.. ja, det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har spelat igenom spelet två gånger nu. Första gången tog det runt 20 timmar (gjorde inte allt). Andra gången gick det mycket snabbare då jag skippade en del dialog som jag redan hört första gången. Utan tvekan årets spel för mig, skulle nog gå så långt som att säga att det är topp 3 av alla spel jag spelat. Känner mig helt tom efteråt då jag inte har en aning om vad jag ska spela som kommer ens i närheten av detta i form av berättande och mekanik.

Första karaktären jag spelade dog av en hjärtattack efter ca 30 sekunder då jag misslyckades med ett tärningsslag. Bara att börja om! Sen rekommenderar jag ingen att ladda om ifall du misslyckas med tärningsslag (så länge du inte dör så klart). De flesta kan du testa igen när du blivit bättre och många andra leder till oväntade resultat just pga att du misslyckades.

Bifogar en bild på en typisk konversation för min karaktär som utvecklat en djup tanke om att världen på ett eller annat sätt ska gå under.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Roligt med spel som utöver att tänka utanför boxen faktiskt också verkar bra. Omspelningsvärdet bör ju också bli högt då valen verkar ge många nya dialoger att uppleva.

Permalänk
Medlem

Definitivt ett av mina favoritspel! Ser fram emot "The Final Cut" som släpps i mars 2021. Nya uppdrag "Political Vision Quests", nytt område och "full voice acting" låter inte dåligt för en gratis uppdatering

Om någon är sugen på detta mästerverk men ännu inte skaffat det så är det ett ypperligt tillfället nu då Epic har det för 72.40 kr t.o.m. 7 januari 2021 (167.40 kr på rea - 95 kr kupong).

Kupong: https://www.epicgames.com/store/en-US/coupons/holiday-sale-20...
Spel: https://www.epicgames.com/store/en-US/product/disco-elysium

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kf:

Definitivt ett av mina favoritspel! Ser fram emot "The Final Cut" som släpps i mars 2021. Nya uppdrag "Political Vision Quests", nytt område och "full voice acting" låter inte dåligt för en gratis uppdatering

Om någon är sugen på detta mästerverk men ännu inte skaffat det så är det ett ypperligt tillfället nu då Epic har det för 72.40 kr t.o.m. 7 januari 2021 (167.40 kr på rea - 95 kr kupong).

Kupong: https://www.epicgames.com/store/en-US/coupons/holiday-sale-20...
Spel: https://www.epicgames.com/store/en-US/product/disco-elysium

Håller på att ladda ner det, steam.. 15gb, oj.. Var den så stor i början?

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |