Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, problemet är ju inte att det är person A eller B, eller företag A eller B, som publicerar nyheterna i fråga utan att de är extremt vinklade och oärliga. Om en nyhetsleverantör har många sådana här nyheter så litar man på den mindre och mindre, och till slut är det inte värt att ens beakta deras nyheter eller sanningshalten i dem då de har förbrukat sitt förtroende.

Jag har kollat igenom hela klippet som är (hela?) källan till denna story och det finns inget nytt i den angående Googles olika policys eller hur de filtrerar deras nyheter exempelvis. Borde exempelvis infowars finnas med i en tjänst som aggregerar nyheter? Självklart inte då det inte är nyheter utan extremt vinklad propaganda. Det är inte censur utan helt vanlig filtrering. De gnäller på att National Enquirer inte får vara med bland nyhetskällorna, men det är ju en tidning motsvarande En ding ding värld, fast med en massa obelagt kändisskvaller, om ni kommer ihåg den. De visar att en kongressledamot sett deras film och frågar ut Google om detta, men man får inte höra svaret.

Som jag ser det är Project Veritas i nivå med Ancient Aliens när det gäller bland annat källkritik, och nyhetsleverantörer som använder dem som källa är inte bättre.

Nej klippet är inte hela källan vilket du borde förstått om du läst artikeln som länkades i tråden och kontrollerat länkat källmaterial från den artikeln.
Förutom att du kan kan följa länkar från källan och läsa en del källmaterial och artiklar så kan du ladda ner en fil med diverse källmaterial för artikeln.
Det finns en del källmaterial för den som tar sig tiden att gå igenom den.
Om ni inte källgranskar genom att gå igenom källmaterialet så förstår jag att ni hellre tar den bekväma genvägen att misskreditera källan, det är just källgranskning jag ansåg att ni borde göra innan ni kritiserar.

Vill någon fortsätta denna diskussionen så skapa en lämplig tråd för det, detta är inte rätt ställe för den diskussionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Nej klippet är inte hela källan vilket du borde förstått om du läst artikeln som länkades i tråden och kontrollerat länkat källmaterial från den artikeln.
Förutom att du kan kan följa länkar från källan och läsa en del källmaterial och artiklar så kan du ladda ner en fil med diverse källmaterial för artikeln.
Det finns en del källmaterial för den som tar sig tiden att gå igenom den.
Om ni inte källgranskar genom att gå igenom källmaterialet så förstår jag att ni hellre tar den bekväma genvägen att misskreditera källan, det är just källgranskning jag ansåg att ni borde göra innan ni kritiserar.

Vill någon fortsätta denna diskussionen så skapa en lämplig tråd för det, detta är inte rätt ställe för den diskussionen.

Men artikeln har uppenbarligen videon som huvudkälla, de kanske har läst hans datadump, det vet inte jag , men allt artikeln påstår kommer ju från videon förutom länkarna till deras egna tidigare "nyheter" om liknande saker. Hur som helst så säger han inget nytt och inget konstigt i videon och hans datadump är inte tillräckligt intressant att jag vill lägga tiden på att gå igenom den. Andra har dock gått igenom den utan att några skandalösa saker har framkommit. Hade det funnits något mer intressant där hade ju videon tagit upp det exempelvis, eller den stora mängden andra konspirationssidor på den extrema högerkanten som också har rapporterat om detta.

Vorhies verkar inte så frisk eller smart själv dock. Sprider knäppa konspirationsteorier om pizzagate och judiska konspirationer, och hans vanföreställning att han skulle riskera att bli utsatt för våld eller mördad av Google för hans knäppa teorier är inget bra tecken. Den första artikel jag hittade om honom som inte var från extremhögern är denna godbit från Gizmodo.

Vill man gräva mer i hur Google agerar, publikt och internt, så rekommenderar jag denna artikel från Wired.

Ledsen för off topic-diskussionen, men vissa saker kan bara inte stå oemotsagda.

Permalänk
Medlem

@snajk bra grävt där tummarna upp

För att återgå till trådens ämne, jag har med förtjusning hittat en dist som rullar på bra på min lilla Asus VivoPC VM40B : https://mxlinux.org/

Blev inte vän med deras Xfce skrivbord så jag bara bytte : sudo apt-get install cinnamon
Logga ut och valde cinnamon och det bara funka

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Vänligen håll er till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@NodCommander:
Vet inte hur gammal tråden är (men är aktuell iaf) men i matchen Linux Mint vs. Windows vinner Linux. Visst är jag datanörd men den stabiliteten och den flexibiliteten som finns hos Linux hittar jag inte hos Windows. Nog har den senaste fördelar men Linux ligger ändå på topp. Sitter på en gammal laptop med 8G minne och den driver runt Mint hur fint som helst. Det hade INTE gått med Windows. Installerade Timeshift och den har räddat mig en gång och den känns "bra att ha".
Saknar en del appar som Windows har. Ex.vis Everything. Linux har nån halvusel app som är såååå plottrig så den är jobbig.
Ändock, ska användaren (gammal faster?) ha nåt nytt och hon bara surfar, då installerar jag Mint åt henne. Minst med underhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Vet inte hur gammal tråden är (men är aktuell iaf)

2015-09-12 11:37

#15665841

Skrivet av Sweedland:

Sitter på en gammal laptop med 8G minne och den driver runt Mint hur fint som helst. Det hade INTE gått med Windows.

Både Windows och macOS flyter på fantastiskt fint på mina upp till fem år gamla bärbara med 8GB minne. Inga som helst problem alls.

Det handlar nog mycket om en smaksak, och även beroende på vilka appbehov man har, som avgör vilket system som passar en själv bäst.

Har svårt att säga att ett enda system (som du gör) är "bäst" generellt. Det beror på helt enkelt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Sweedland:

@NodCommander:
Vet inte hur gammal tråden är (men är aktuell iaf) men i matchen Linux Mint vs. Windows vinner Linux. Visst är jag datanörd men den stabiliteten och den flexibiliteten som finns hos Linux hittar jag inte hos Windows. Nog har den senaste fördelar men Linux ligger ändå på topp. Sitter på en gammal laptop med 8G minne och den driver runt Mint hur fint som helst. Det hade INTE gått med Windows. Installerade Timeshift och den har räddat mig en gång och den känns "bra att ha".
Saknar en del appar som Windows har. Ex.vis Everything. Linux har nån halvusel app som är såååå plottrig så den är jobbig.
Ändock, ska användaren (gammal faster?) ha nåt nytt och hon bara surfar, då installerar jag Mint åt henne. Minst med underhåll.

För att vara helt ärlig funkar troligen majoriteten laptops med Core i-processor och SSD helt OK med de flesta moderna OS om man har 8 GB minne och inte gör saker som ensamma käkar mer minne än så.
Valet av OS är idag mer en fråga om personlig smak eller i ett litet fåtal av fallen politisk övertygelse.
Men absolut: om jag ska drifta en dator åt någon som bara behöver Mail/surf/ordbehandlare/kalkylblad rekommenderar jag också iOS, Mac eller Linux, i den ordningen, framför Windows, beroende på hur mycket pengar de kan undvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

@NodCommander:
Vet inte hur gammal tråden är (men är aktuell iaf) men i matchen Linux Mint vs. Windows vinner Linux. Visst är jag datanörd men den stabiliteten och den flexibiliteten som finns hos Linux hittar jag inte hos Windows. Nog har den senaste fördelar men Linux ligger ändå på topp. Sitter på en gammal laptop med 8G minne och den driver runt Mint hur fint som helst. Det hade INTE gått med Windows. Installerade Timeshift och den har räddat mig en gång och den känns "bra att ha".
Saknar en del appar som Windows har. Ex.vis Everything. Linux har nån halvusel app som är såååå plottrig så den är jobbig.
Ändock, ska användaren (gammal faster?) ha nåt nytt och hon bara surfar, då installerar jag Mint åt henne. Minst med underhåll.

Ser inte att de specifikationerna utesluter något alternativ men det kan bero på vad datorn används till, alla använder vi våra datorer olika och har där med olika krav.
Om man är så modern att man använder SSD så kommer skillnaden mot en klassisk hårddisk vid vardagligt användande upplevas betydligt större med Windows installerat än med Linux.
Nackdelen med att installera Linux kan vara att t.ex BankID inte fungerar men det kanske kan skötas med en mobiltelefon om de har en sådan och kan hantera den.
Även om Linux ofta fungerar bra så passar det inte för alla t.ex en streaming tjänst kan sätta stopp för ett linuxalternativ.

Permalänk
Medlem

1 dygn med Fedora 31 KDE. Känns helt okej. Lagt in de flesta ersättningsprogrammen jag kan tänkas behöva och stylat lite. Fått fart på Nvidia-kortet och ett spel. Även lärt mig lite hur terminalen fungerar.

Retar mig lite på att allt ser klumpigt stort ut. Alla rutor och dess knappar och text. Hade velat scala ner allt så det blev mindre. Vill minnas att jag gjorde det i Windows.

Jag fick inga thumbnails på mina bild-filer i Dolphin heller vilket kändes frustrerande. Har inte sökt lösning på det dock. Ska även söka efter trevligare bildvisare och filmspelare. Fick bli VLC för få codecsen då MP4 bara resulterade med ljud utan bild i det program som ingick i Fedora.
Antingen var filmen hårt komprimerad eller så VLC dålig på visa bra bild. Troligen filmens fel.

Hade förväntat mig att systemet var snabbare. Speciellt i och med att jag köpte 860 evo för ändamålet. Sökte lite på Tune-up program men fann inget övertygande så blev osäker om sådana skulle göra skillnad i Linux.

Haft problem med att Fedora inte stänga av datorn när man väljer att stänga av. Den fryser en tänk-snurra i slutet. Fast väljer jag reboot så funkar det, ibland stänger den av datorn men oftast startar den om som det är tänkt.

Sedan blev jag lite besviken när jag halkade in på Fedoras sida som nämnde att dom samlade uppgifter om användarna.
Det var därför jag lämnade Windows. Men jag ser Fedora som okej plattform att öva på. Frustrerat har jag försökt förstå hur jag installerar Whonix, men det är en dag imorgon också.

Jag var även förvånad hur lång tid det tog att ladda hem en torrent. Enligt programmet togs filen hem i rätt hastighet, men ändå tog det tidsmässigt fler minuter. Lite kluven hur jag ska tolka det. Kanske ska hitta något program som tillåter mig att kolla på Samsung SSD disken ifall den är i full prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

1 dygn med Fedora 31 KDE. Känns helt okej. Lagt in de flesta ersättningsprogrammen jag kan tänkas behöva och stylat lite. Fått fart på Nvidia-kortet och ett spel. Även lärt mig lite hur terminalen fungerar.

Retar mig lite på att allt ser klumpigt stort ut. Alla rutor och dess knappar och text. Hade velat scala ner allt så det blev mindre. Vill minnas att jag gjorde det i Windows.

Jag fick inga thumbnails på mina bild-filer i Dolphin heller vilket kändes frustrerande. Har inte sökt lösning på det dock. Ska även söka efter trevligare bildvisare och filmspelare. Fick bli VLC för få codecsen då MP4 bara resulterade med ljud utan bild i det program som ingick i Fedora.
Antingen var filmen hårt komprimerad eller så VLC dålig på visa bra bild. Troligen filmens fel.

Hade förväntat mig att systemet var snabbare. Speciellt i och med att jag köpte 860 evo för ändamålet. Sökte lite på Tune-up program men fann inget övertygande så blev osäker om sådana skulle göra skillnad i Linux.

Haft problem med att Fedora inte stänga av datorn när man väljer att stänga av. Den fryser en tänk-snurra i slutet. Fast väljer jag reboot så funkar det, ibland stänger den av datorn men oftast startar den om som det är tänkt.

Sedan blev jag lite besviken när jag halkade in på Fedoras sida som nämnde att dom samlade uppgifter om användarna.
Det var därför jag lämnade Windows. Men jag ser Fedora som okej plattform att öva på. Frustrerat har jag försökt förstå hur jag installerar Whonix, men det är en dag imorgon också.

Jag var även förvånad hur lång tid det tog att ladda hem en torrent. Enligt programmet togs filen hem i rätt hastighet, men ändå tog det tidsmässigt fler minuter. Lite kluven hur jag ska tolka det. Kanske ska hitta något program som tillåter mig att kolla på Samsung SSD disken ifall den är i full prestanda.

Finns inställningar för thumbnails/förhandsgranskning. Som standard tror jag den hoppar över "fjärrfiler", men det går att ställa in hur stor fil man vill ha förhandsgranskning på (0 mb som standard). Kolla Inställningar > Allmänt > fliken förhandsgranskning.

Går att minska text och annat i systemsettings. Tror nog du kan få till det. KDE har grymt mycket inställningar för fönsterhantering och allt annat.

KDE's bildvisare Gwenview tycker jag är ok.

När det kommer till film finns ju alltid Kodi. Föredrar det över VLC även om det tar några fler sekunder att starta.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

En sak som jag tyckt har varit lite kul jag som driver eget inom IT är nu när Windows 7 slutar uppdateras i Januari, så kommer man in på diskussionen med kunder vad ska vi installera istället och för många människor är inte Windows 10 ens ett alternativ och dom vill absolut inte betala 1200-1500kr för en licens osv och kanske utöver det rensa, flytta ut filer och ominstallation och kanske utöver det behöva installera mer ram alternativt kanske deras dator inte är bra nog för att orka med Windows 10 med någorlunda flyt.

Många som jag har som kunder väljer därmed ubuntu allt från 30-40åringar till uppemot 75-80åringar och jag måste säga jag har gjort en handfull hittills som gör enklare standard saker lite word, betalar räkningar kollar mail och hittills har alla varit mer än nöjda till och mer nöjda än med Windows 7 och tycker det är kul när man kan göra jobb som man själv tycker är vettigt och kanske förenkla för någon annan.

Utöver detta har många av dom här människorna fått köpa bra begagnade datorer av mig lite beroende på vad jag haft hemma t.ex. Dell Latitude e7450 14" I5 5300U 8GB RAM 250GB SSD med 15 månader garanti för runt 3500kr inkl windows 10.

Ska man jämföra vad dom hade fått på t.ex. Elgiganten för dom pengarna så går det inte ens att jämföra och så kanske man gör något bra för miljön också genom att återanvända i sann Greta Thunberg anda ( Skämt åsido)

Själv så gick jag och flickvännen över med alla våra maskiner till Ubuntu och diverse andra distro samma dag som Windows 10 släpptes och vi ångrar inte det en sekund.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

En sak som jag tyckt har varit lite kul jag som driver eget inom IT är nu när Windows 7 slutar uppdateras i Januari, så kommer man in på diskussionen vad ska vi installera istället och för många människor är inte Windows 10 ens ett alternativ och dom vill absolut inte betala 1200-1500kr för en licens osv och kanske utöver det rensa flytta ut filer och ominstallation.

Sidonotering är att windows 7och 8 licenser fortfarande går att uppgradera gratis till win10 licens, trots att windows sa att det erbjudandet skulle gå ut. Samma begräsning som tidigare finns dock kvar att den uppgraderade licensern bara kan användas en gång dock.

Jag kör olika linux distar på alla maskiner förutom mainburken, mest pga stöd för diverse mjukvaror jag använder, både spel och jobbrelaterat. Lockades till trådtiteln för att det faktiskt var ett tag sedan jag undersökte saken noggrannt. Finns det någon bra lista där man kan se vilka mjukvaror som numera har native portar eller där man enkelt kan söka efter alternativa mjukvaror? Jag provade Wine för rätt länge sedan men kände mig inte övertygad av stabiliteten. Dual boot känns omständigt, men VM skanske skulle gå att få tillräckligt smidigt.

Ni som inte kunda lämna windows helt, kör ni dual boot, Wine, VM eller något annat fiffigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Sidonotering är att windows 7och 8 licenser fortfarande går att uppgradera gratis till win10 licens, trots att windows sa att det erbjudandet skulle gå ut. Samma begräsning som tidigare finns dock kvar att den uppgraderade licensern bara kan användas en gång dock.

Jag kör olika linux distar på alla maskiner förutom mainburken, mest pga stöd för diverse mjukvaror jag använder, både spel och jobbrelaterat. Lockades till trådtiteln för att det faktiskt var ett tag sedan jag undersökte saken noggrannt. Finns det någon bra lista där man kan se vilka mjukvaror som numera har native portar eller där man enkelt kan söka efter alternativa mjukvaror? Jag provade Wine för rätt länge sedan men kände mig inte övertygad av stabiliteten. Dual boot känns omständigt, men VM skanske skulle gå att få tillräckligt smidigt.

Ni som inte kunda lämna windows helt, kör ni dual boot, Wine, VM eller något annat fiffigt?

Ja jag läste om det men trodde det var den där dom lyckades göra det för dom hade något förlängt stöd för uppgradering för datorer för folk med funktionsnedsättningar eller vad det var ett tag, men ser nu med en googling att det ska fungera med Windows 7 och 8 licens nycklar igen, komiskt nog går inte Microsoft själva ut med det på sina sidor kolla t.ex. här:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/12435/windows-10-upg...

Kollar man under:
Är erbjudandet om kostnadsfri uppgradering till Windows 10 fortfarande tillgängligt?
Står det:
Den kostnadsfria uppgraderingen till Windows 10 via appen Skaffa Windows 10 (GWX) upphörde 29 juli 2016.

Den sidan är uppdaterad så sent som 9 Oktober

Apropå det andra du skrev tror jag nästa det smidigaste är att man skriver här i tråden om man stöter på något program som man vill ha ett alternativ till som inte finns eller går att köra native på Linux.
Apropå spel har ju Steam släppt något som heter Proton du kan läsa på lite om tycker själv det fungerar väldigt bra sen går även förvånansvärt många spel bra native på Linux.

Som du säger har man ändå en VM server till annat så kanske dra upp en VM extra inte är hela världen.
Jag själv har en labb dator med Windows 7 och ubuntu dual boot främst för när jag behöver göra vissa Windows relaterade saker, t.ex. plocka ut körjournalen från bilen som bara har program till Windows eller lite felsökning av diskar osv som går lite smidigare med bättre program stundvis i Windows, även jag syndar ibland med andra ord

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

@BaZZe:

Jag blev själv lite förvånad, gjorde det 2ggr i somras. Tyvärr var det fulla win7 nycklar som då inte blev fulla win10 nycklar, men jag kände att jag har försökt skjuta upp win8 och 10 länge nog och att win7 nycklarna inte längre hade något direkt värde. Sålänge jag inte byter mobo kan jag nog blåsa om den vid behov iaf.

Permalänk
Medlem

Ursäktar att det blev lite Offtopic!

@lord_moggo
Tackar och bockar för infon kan vara himla bra att veta om man dyker på någon som fortfarande vill behålla Windows på sin maskin men inte har behovet av en full licens eller vill betala för en.

Kan nog vara vettigt att det hamnar i den här tråden också för tror många är i valet och kvalet vad dom ska göra nu kring operativsystem och vad dom ska skaffa och kanske går in och läser här för att bilda sig en uppfattning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

@BaZZe:

Om man kör VM och vill installera windows på den med en licens som är låst till mobot, funkar det fortfarande då, dvs presenterar VM samma hårdvaruid för mobot till OSet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ursäktar att det blev lite Offtopic!

@lord_moggo
Tackar och bockar för infon kan vara himla bra att veta om man dyker på någon som fortfarande vill behålla Windows på sin maskin men inte har behovet av en full licens eller vill betala för en.

Kan nog vara vettigt att det hamnar i den här tråden också för tror många är i valet och kvalet vad dom ska göra nu kring operativsystem och vad dom ska skaffa och kanske går in och läser här för att bilda sig en uppfattning.

Skrivet av lord_moggo:

@BaZZe:

Om man kör VM och vill installera windows på den med en licens som är låst till mobot, funkar det fortfarande då, dvs presenterar VM samma hårdvaruid för mobot till OSet?

Uppfattar att det går att köra windows 10 utan produktnyckel hur länge som helst, tror att Microsoft föredrar det framför att man köper någon grålicens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

En sak som jag tyckt har varit lite kul jag som driver eget inom IT är nu när Windows 7 slutar uppdateras i Januari, så kommer man in på diskussionen med kunder vad ska vi installera istället och för många människor är inte Windows 10 ens ett alternativ och dom vill absolut inte betala 1200-1500kr för en licens osv och kanske utöver det rensa, flytta ut filer och ominstallation och kanske utöver det behöva installera mer ram alternativt kanske deras dator inte är bra nog för att orka med Windows 10 med någorlunda flyt.

Många som jag har som kunder väljer därmed ubuntu allt från 30-40åringar till uppemot 75-80åringar och jag måste säga jag har gjort en handfull hittills som gör enklare standard saker lite word, betalar räkningar kollar mail och hittills har alla varit mer än nöjda till och mer nöjda än med Windows 7 och tycker det är kul när man kan göra jobb som man själv tycker är vettigt och kanske förenkla för någon annan.

Utöver detta har många av dom här människorna fått köpa bra begagnade datorer av mig lite beroende på vad jag haft hemma t.ex. Dell Latitude e7450 14" I5 5300U 8GB RAM 250GB SSD med 15 månader garanti för runt 3500kr inkl windows 10.

Ska man jämföra vad dom hade fått på t.ex. Elgiganten för dom pengarna så går det inte ens att jämföra och så kanske man gör något bra för miljön också genom att återanvända i sann Greta Thunberg anda ( Skämt åsido)

Själv så gick jag och flickvännen över med alla våra maskiner till Ubuntu och diverse andra distro samma dag som Windows 10 släpptes och vi ångrar inte det en sekund.

Sidonot; men har uppgraderat flera av mina maskiner med Win7 till Win10, både stationärt och bärbart, och upplever inte att det går långsammare på något ända sett på någon enda av de.

Har du verkligen testat detta själv, eller är det något du bara gissar på utan att ha provat själv?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

@BaZZe:

Om man kör VM och vill installera windows på den med en licens som är låst till mobot, funkar det fortfarande då, dvs presenterar VM samma hårdvaruid för mobot till OSet?

Beror nog på vilken VM du kör. På Oracle virtualbox opensource finns en konfig-fil där man får skriva in vad man vill ha, tror den tar allt därifrån utom cpu-id.
Nackdel är att man måste kunna kompilera den, vilket kan vara lite trixit om man inte har alla bibliotek som den är beroende av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sidonot; men har uppgraderat flera av mina maskiner med Win7 till Win10, både stationärt och bärbart, och upplever inte att det går långsammare på något ända sett på någon enda av de.

Har du verkligen testat detta själv, eller är det något du bara gissar på utan att ha provat själv?

Jag uttryckte mig nog dåligt jag syftar på människor som jag stöter på som har datorer som dom haft sen kanske 2009/2010 och som kanske redan då inte var någon höjdare något dom fått av en anhörig eller köpt för 4000kr på elgiganten och som dom själva kanske inte tycker det är roligt att använda för det tar sådan tid och som redan är trötta redan under Windows 7.
Dom maskinerna med kanske äldre amd processor alternativt en gammal i3 som dras med värme problem och kanske en disk som snurrat över 10k timmar och 4gb ram som ligger på 80-90% med något enstaka program igång och visst man kan slänga pengar på en sådant gammal maskin också men oftast är det inte värt det.

Och självfallet trycker jag inte på "att jag vet bäst vad ni ska ha" på någon annan utan jag tar med mig 2 identiska datorer till alla kunder så dom själva under 1-2h eller låna dom får testa både windows 10 och ubuntu.

Sen får man också säga det är väldigt många äldre idag som sköter mycket av sina ärende på sin telefon så när tiden kommer skaffar dom platta istället och fasar ut datorn helt, det är fler och fler som gör det.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Gör precis tvärt om. Lämnar Linux för Windows efter att i flera år använt bägge. Tycker att Windows de senaste åren har blivit stabilt. Inte sagt att man hamnar i paradiset med Windows men det är ett enklare system.

Fråga: Finns det någon genväg, utan att behöva backup alla sina filer, att migrera diskarna (disk pool) till NTFS. Troligen inte men finns det så hojta till

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Har en fråga, jag har presis installerat Linux Zorin och håller på att sätta upp den som musik spelare till min Hegel förstärkare, men de är svårt, först och främst så låter de skit när jag försöker spela något, har installerat flera olika spelare men de är ingen skillnad, ljudet är extremt lågt och låter som sagt inte alls bra, bara för att testa skillnad så bootade jag in i windows och körde samma låt via jriver och de är typ dubbelt så högt ljud och de låter tusen gånger bättre.
I windows heter min hegel TE7022 men de finns inget sånt att välja i linux, bara USB och spdif och de väljer jag, men som sagt uselt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har en fråga, jag har presis installerat Linux Zorin och håller på att sätta upp den som musik spelare till min Hegel förstärkare, men de är svårt, först och främst så låter de skit när jag försöker spela något, har installerat flera olika spelare men de är ingen skillnad, ljudet är extremt lågt och låter som sagt inte alls bra, bara för att testa skillnad så bootade jag in i windows och körde samma låt via jriver och de är typ dubbelt så högt ljud och de låter tusen gånger bättre.
I windows heter min hegel TE7022 men de finns inget sånt att välja i linux, bara USB och spdif och de väljer jag, men som sagt uselt ljud.

Vad har du för ljudkort?
Hur låter det skit? Är det möjligt att förklara problemet bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har en fråga, jag har presis installerat Linux Zorin och håller på att sätta upp den som musik spelare till min Hegel förstärkare, men de är svårt, först och främst så låter de skit när jag försöker spela något, har installerat flera olika spelare men de är ingen skillnad, ljudet är extremt lågt och låter som sagt inte alls bra, bara för att testa skillnad så bootade jag in i windows och körde samma låt via jriver och de är typ dubbelt så högt ljud och de låter tusen gånger bättre.
I windows heter min hegel TE7022 men de finns inget sånt att välja i linux, bara USB och spdif och de väljer jag, men som sagt uselt ljud.

Har Hegel en USB-ingång? Så att den fungerar som en Universal USB Audio Device. Eller behövs det en drivrutin från Hegel i Windows, då kan det vara så att den drivrutinen saknas i Linux-kärnan.

Om du kör SPDIF så kör du som föregående sa från ditt ljudkort, integrerat på moderkortet förmodar jag. Då kan det röra sig om inställningar i Windows ljudapplet och i drivrutins appleten för det integrerade ljudkortet. Linux saknar dessa appletar och är beroende av stöd i Linux kärnan för ditt integrerade ljudkort. Saknas det är du torsk, men om du har stöd så ska du se till att du har Pulseaudio installerat och SPDIF kan du aktivera i ljudappleten för Pulseaudio. Där kan du även aktivera USB ljudet, om det fungerar bättre. Och ställa nivåer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@anon301768 Hörde nyss på Linux4everyone om PulseEffects.
Det kanske kan hjälpa dig.
https://github.com/wwmm/pulseeffects

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Jag kör direkt ut via USB 3.1 utgång i min dator in till Hegel och de krävs inga drivrutiner i Windows utan så fort du startar förstärkaren så kommer den upp som en ljudenhet och i Windows ställer jag in så den klarar max ljudformat, alltså högsta som går vilket är 96hz i mitt fall.
Kör med Supra USB kabel.
Ljudet är först och främst lågt, och de låter mörkt och burkigt, instängt liksom, i Windows använder jag som sagt jriver och jag har inställt så jriver har kontroll över ljudet och jag kör direkt utan att konvertera eller ändra ljudet på nått sätt, är extremt stor skillnad, i linux finns både analog och digital Digihug USB Audio och de är via den USB jag använder.

Permalänk
Medlem

På Linux fungerar inte musen optimalt så jag har slutat att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

På Linux fungerar inte musen optimalt så jag har slutat att använda det.

Vet inte riktigt vad vi ska göra med den informationen, men vad är det som inte funkar optimalt? Min funkar optimalt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Eazy:

Vet inte riktigt vad vi ska göra med den informationen, men vad är det som inte funkar optimalt? Min funkar optimalt.

Jag tror han har slutat använda musen. Skulle jag också göra om jag inte tyckte det alternativet var "optimalt", vissa klarar sig med enbart tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Lafa:

På Linux fungerar inte musen optimalt så jag har slutat att använda det.

Precis som i alla andra operativsystem jag känner till, så kan du ändra hur musen påverkar pekaren genom systeminställningarna. Gillar du inte out-of-the-box-upplevelsen kan du ändra hastighet/acceleration så det känns närmare vad du är van vid. Med det sagt: Är du tillräckligt ointresserad av en produkt för att något i den här stilen ska göra att du byter till något annat, så bör du troligen inte använda den för din egen sinnesros skull. Jag har själv ett liknande förhållande till Windows, så jag känner igen mig i det du beskriver.