Permalänk
Medlem

Råd om 35 tum till flygsimulator

God eftermiddag.

Jag är på jakt efter en ny skärm som låter mitt grafikkort komma till sin rätt, och som i huvudsak kommer att användas för gaming. Tyngdpunkten kommer att ligga på flygsimulator (DCS) men även en del fps kommer att förekomma. Jag kommer även att prova VR under kommande år, men då jag är osäker på hur bra upplevelsen där blir med min hårdvara så vill jag även ha en duglig skärm till DCS. Jag har sökt lite info på DCS forum angående skärmar, och majoriteten förespråkar större sk ultrawide skärmar 3440*1440 upplösning (1440p) nämns också. Samt G-sync. Jag har kikat på denna som just nu är på rea och tycker den ser intressant till ett överasskande lågt pris:

https://www.webhallen.com/se/product/309685-Asus-TUF-VG35VQ-3...

Ett frågetecken på den är dock att den använder sig av Adaptive Sync och jag har ett Nvidia kort. Visst kan man numera använda adaptive sync med nvidia kort, men då skärmen inte står med på nvidias lista över "g-sync compatible" så kan man inte garantera att resultatet blir bra?

Jag har även kikat på denna men blev lite avskräckt då den fick medelmåttigt betyg hos Tomshardware. Fast det kanske man får acceptera om man inte vill lägga ut betydligt mera pengar?
https://www.webhallen.com/se/product/288039-AOC-AGON-AG352UCG...

Budget runt 8k max, kan eventuellt justeras något uppåt om det skulle finnas en extraordinär skärm.

Grafikkortet jag kommer att använda: https://www.inet.se/produkt/5410633/asus-geforce-rtx-2080-sup...

Tack på förhand!

Förtydligade rubrik från "Råd om skärm"/Thomas Y
Visa signatur

| R9 7950x | 64GB | 3080ti |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

@minsk78: Generellt har 35-tums VA-paneler en del eftersläpsproblem i mörka nyanser vilket får kritik. Jag tänker mig (inbillar mig?) att en flygsimulator inte handlar så mycket om rappa och knyckiga rörelser och att detta därför inte är ett stort problem för din del?

Om inte annat är 34-tums IPS-paneler mer säkra köp ur alla hänseenden genom att vara mer allround och även behålla färger och ljusnivåer över hela ytan i högre grad än VA-paneler. Men då har du då ett högre pris att kämpa med.

Permalänk
Medlem

Känns som jag snarare skulle gå för 16:10 format om de fortfarande finns än 21:9 för flygsim. Den vertikala informationen är oftast viktigare. Sen får man komplettera med trackIR eller motsvarande om man inte kör VR. uw skärmarna är dyrare överlag så du kan i regel få en större och bättre panel med 16:9 i aspekt ratio. Och lite enklare betraktningsvinklar. Svårare integrera på skrivbord kanske. Men du kan ju sätta dig en meter ifrån en 65" tv ex. Fov polisen kommer protestera då du sitter för långt från den simulerade cockpiten men det är vilsamt för ögonen iaf och betraktningsvinklarna är inga problem.

Panorama perspektivet är ju dock supertrevligt så det beror på hur mycket du ska läsa instrument och hur många plan du ska försöka hålla span på i närstrid då det mest sker i den vertikala axeln.

VR kräver mycket. Ska du köra dog fights så är du dock handikappad då du helt enkelt inte kan se lika långt bort som med 2D skärmar även om du har eminent headtracking men kör du bara sightseeing så vinner nog immersionen av att sitta i en verklig cockpit.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x