Fractal design node 202 med eller utan chassifläktar?

Permalänk
Medlem

Fractal design node 202 med eller utan chassifläktar?

Hej! Har nyligen beställt komponenter för ett datorbygge med fractal design node 202.

Enligt datorbyggaren hos Inet går det inte att montera chassifläktar (exempelvis Fractal Design Silent Series R3) för att det är för trångt med utrymme på grund av grafikkortet. När jag kontaktar supporten på Inet säger de dock att de går att montera fläktarna ändå, bara att det kan vara lite knepigt att få dem på plats. Men de säger också att kylningen borde vara hyfsat bra även utan fläktarna.

Så min fråga till er blir: Vad rekommenderar ni att jag gör? Försöker trycka in fläktarna ändå, eller köra utan?

Dessa är delarna som ingår i bygget:

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

jag skulle ha testa trycka in fläktar om det inte går så skulle jag returnera.
OM jag skulle ha kört fläktlöst så skulle jag tänka på utrymmet runt chassit där den skulle sitta

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI GeForce GTX 970 Gaming i ett Node 202, med två stycken fläktar utanpå. Inga som helst konstigheter med det kortet i alla fall.

Observera att NH-L9i-kylaren är förhållandevis högljudd när den får jobba lite. Den största kylaren som får plats i Node 202 är Scythe Big Shuriken 2 Rev. B. Det ska till och med gå att klämma in en Noctua NF-A12x15-fläkt på den, vilket borde vara den bästa lösningen för kylning av CPUn i det chassit. Scythe-kylaren tillverkas dock inte längre, så det är begagnat som gäller om man vill ha en sådan.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag gör nog så att jag försöker trycka i ett par fläktar. Datorn ska ju ändå stå i en tv-bänk med begränsat utrymme så det kan nog lätt bli ganska varmt misstänker jag.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI 1060 kort (2 slot) som jag har plockat bort originalfläktarna från och låter grafikkortet styra 2 st Noctua NF-A12x25 PWM som sitter monterade på chassi platserna, med MSI afterburner i auto så stiger aldrig temperaturen över 70 grader, funkar fint