c# behöver hjälp med classer och skriva ut

Permalänk
Medlem

c# behöver hjälp med classer och skriva ut

Hejsan! jag håller på med ett projekt där man ska skapa bilar med hjälp av klasser. Men nu stötte jag på ett problem. För varje bil jag skapar vill jag att bilen ska få ett nummer. Tillexempel när jag skapar den första bilen ska den få nummer 1, den andra nummer 2 osv. Men jag kommer bara till att när jag gör den andra bilen så får båda bilarna siffran 2 när jag skriver ut.
men denna kod får jag att informationen om bilen skrivs först ut en gång med siffran 1, och andra gången skrivs två bilar ut med först två bilar med siffran 1 och sedan två bilar med siffran 2.

någon som vet hur man kan fixa detta smidigast?
(har även dessa två högst upp i programmet)
public static int[] bilnummer = new int[10];
public static int antalBilar = 0;

Bilar.Add(new Bil(märke, färg, regnummer, antal));
Console.Clear();

for (int i = 0; i < antalBilar; i++)
{
bilnummer[i]++;
}
Console.WriteLine("bilnummer" + "\t" + "märke" + "\t" + "färg" + "\t" + "regnummer" + "\t" + "antal");
for (int i = 0; i < antalBilar; i++)
{

foreach (Bil g in Bilar)
{
Console.WriteLine(bilnummer[i] + g.getBilnummer() + g.getMärke() + "\t" + g.getFärg() + "\t" + g.getRegnummer() + "\t" + g.getAntal());
Console.WriteLine();

}
}

Permalänk
Medlem

Ser inte tillräckligt med kod för att förstå vad det är du vill göra och vart det går fel.
Lägg kod innanför [ code ] [ /code ] taggar (utan mellanslag) för läslighet.

g.getBilnummer()
Vad gör denna metod?

public static int antalBilar = 0;
Vart ökas denna på? Som det ser ut nu så loopas det rätt rejält, tror du överkomplicerar det hela och ser jag mer kod så kan jag nog förklara det enklare.

public static int[] bilnummer = new int[10];
Vart sätter du talen till denna? Är det denna som styr bilnumrent?

foreach (Bil g in Bilar)
Vad är detta för lista? Varför har du en lista med bilar och en int för antal bilar?