Permalänk
Medlem

Ris alla dagar i veckan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Under min livstid 98% ris 2% kokt potatis

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI | Corsair H150i Elite | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL | Samsung 980 PRO 1TB M.2| Samsung 980 1TB M.2 | Gigabyte NVMe Gen3 SSD 1TB | Kingston A400 960GB 2.5" | EVGA GQ 850W | Corsair 5000D

Permalänk
Medlem

Alltid ätit det med ris, kommer antagligen alltid äta det med ris.

Permalänk
Medlem

Finns massa goda alternativ till ris, matvete, bulgur, vildris, råris (har ingen aning om vad alla dessa riser är men goda är de). Vildris och matvete hör väl till mina favoriter.
Pasta och kokt potatis går ju fetbort, möjligen potatismos om det är lagat med kärlek med riktig potatis och äkta smör.

Permalänk

Ok. Gemene man kör som vanligt, korvstroganov och ris. Men vad käkar man till?

Jag föreslår broccoli!

Permalänk
Lego Master

Kolhydrater. I nån form.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Självklart ris, och det skall vara Jasminris.

Bara psykfall äter basmati

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Makaroner.

har varken potatis eller ris hemma dels för att jag får kliande utslag av rå potatis så kan inte hantera dem utan typ diskhandskar och det orkar jag helt enkelt inte. och för att jag inte gillar rissmaken.

äter bägge delarna men inget jag ställer mig och lagar till bara sådär förutom möjligen färskpotatis vid midsommar iom att man knappt behöver röra dem utan bara ner i gryta och koka skiten ur dem så får inga problem då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag köper färdiglagad Korvstroganoff, bara slänga in den i mikron och det ska vara ris givetvis. Till det har jag hackad bostongurka och Heinz ketchup

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

hackad bostongurka

Tycker bostongurka brukar vara lagom hackad redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag har kört pasta flera gånger för att jag är lat

Men blir riktigt gott

Lat? Inget är ju smidigare än en riskokare

Brukar köra ett japanskt sushiris, gillar kladdigt ris.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Alltid ris.
Men det funkar med pasta/potatis mm med såklart. Men föredrar ris.

Sen att säga att man kör Pasta för det är snabbt. Logics?
"Boil in bag"-ris tar 10 minuter. Klockrent resultat varje gång med.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Alltid ris.
Men det funkar med pasta/potatis mm med såklart. Men föredrar ris.

Sen att säga att man kör Pasta för det är snabbt. Logics?
"Boil in bag"-ris tar 10 minuter. Klockrent resultat varje gång med.

Snabbmakaronerna tar 5 minuter inkl.tid för att koka upp vattnet

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på folk?!

Självklart ska det vara ris, allt annat är en hädelse.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd

Ska vara ris till Stroganoff, min mamma kokade ibland potatis till men det berodde mest på att pappa inte var så förtjust i ris så då fick alla äta potatis. Blir inte rätt och absolut inte lika gott.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Snabbmakaronerna tar 5 minuter inkl.tid för att koka upp vattnet

Ingen kokar snabbmakaroner, välj idealmakaroner så blir det bättre fast tar dubbla tiden att tillaga ink. uppkokning av vatten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kör med makaroner till.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Hedersmedlem

@emilakered vad har du emot pasta?! (det självklara svaret på frågan}

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för sjuka människor som INTE käkar ris till korvstroganoff?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrutalSwede:

Vad är det för fel på folk?!

Självklart ska det vara ris, allt annat är en hädelse.

@BrutalSwede

Och vad är det för folk som bara äter ris till stroganoff, mycket gott att ha bulgur, pasta, pommes, kokt potatis mm till. 🙂

Permalänk
Medlem

Har ätit med ris hela mitt liv. Men en gång så stod där ett paket risoni (risformad pasta) i skafferiet och min hjärna tänkte varför inte. Det blev sjukt gott. Men vi kör fortfarande nästan bara med ris hemma.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@BrutalSwede

Och vad är det för folk som bara äter ris till stroganoff, mycket gott att ha bulgur, pasta, pommes, kokt potatis mm till. 🙂

Kan sträcka mig till bulgur eller möjligtvis pasta, men längre än så accepterar jag inte!

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Ris självklart. Men ibland vill kidsen ha pasta så då kör vi med Penne. Det är också gott, men ris är bäst.

För övrigt måste det vara rejält med dijonsenap i, utöver tomatpuré, grädde och creme fraische. Ingen jäkla ketchup.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Lego Master

En viktigare fråga här;
Varför stavar man ibland det hopskrivet till "korvstroganoff"? Det är ju en beskrivning av korv; "korv på stroganoffs vis" så att säga. Man säger ju inte biffrydberg, utan biff rydberg. Men just korv stroganoff (och eventuellt biff stroganoff?) blir hopskrivet till nåt weird egennamn utan förklaring eller existensberättigande.

Jag kan inte tänka mig att en enda av de som skriver ihop orden till "korvstroganoff" faktiskt uttalar namnet så som det grammatiskt skulle bli, om det var ett helt ord. Betoningen blir helt jävla konstig.
Särskrivet är betoningen på "korv strOganoff", men hopskrivet blir det "kOrvstroganoff" om man ska följa uttalsregler. Och det låter ju fanimej inte klokt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det ska vara ris där med basta.

Ris där med pasta.

Permalänk
Medlem

Absolut oftast ris, men det händer ibland att det blir pasta till.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Alltså, det beror väl egentligen helt på hur man gör sin korvstroganoff? Min gör jag med falukorv, lök, tomatpuré, dijonsenap och Creme Fraiche (Självklart lite kryddor så som chilli, salt o peppar, lite honung, oregano, timjan osv osv).

Till ovanstående är det _ALLTID_ snabbmakaroner till då stroganoffen blir härligt krämig o god. Om jag däremot äter stroganoff ute på typ lunchrestaurang eller så, då är den oftast rinnig o ganska blaskig, då är passar ris bättre.

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Om jag gör det själv, alltid RIS. Dock ätit med Potatis och det har väl fungerat men är fan inte samma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Alltid ris.
Men det funkar med pasta/potatis mm med såklart. Men föredrar ris.

Sen att säga att man kör Pasta för det är snabbt. Logics?
"Boil in bag"-ris tar 10 minuter. Klockrent resultat varje gång med.

Svär inte!

Riset ska självklart kokas i en riskokare av märket zojirushi!

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Självklart så har man pasta till. Borde funnits som alternativ i listan.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080