Boota från gammal hårddisk med windows. (ny dator)

Permalänk

Boota från gammal hårddisk med windows. (ny dator)

Hej!

Behöver lite hjälp!

Jag har installerat nya datorkomponenter, dock så tog jag min gamla hårddisk och tänkte boota från den eftersom jag redan har windows 10 installerat på den.(Jag vet att datorn isf kommer fråga efter en ny windowsnyckel. Det har jag inte hunnit skaffa ännu).

Jag kom in i bios och valde en XMP 1 profil för mina minnen och sedan så tror jag att jag valde att boota från den disken jag ville. Men nu är bara skärmen svart och ingen muspekare men skärmen får iaf signal från hdmi porten på gpun annars skulle den isf ha blinkat ingen signal. Händer ingenting om jag klickar med musen. Tangentbordet lyser och min mus också. Alla komponenter verkar fungera som de ska men nått vajsing är det.

Behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Nollställ BIOS/UEFI och testa starta windows utan att ställa in XMP.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Nollställ BIOS/UEFI och testa starta windows utan att ställa in XMP.

Okej! Jag hoppas bara jag kommer in i bios. Jag ska spammklicka F2 och DELETE knappen. Hur ska jag reboota? Mitt chassi har ingen reboot knapp. Jag vill inte förstöra någon komponent eller liknande.

Permalänk

Nu verkar det ju inte ens som att jag kommer in i bios. Jag drog ur kabeln. Sedan starta den, den startade upp snabbt och sedan stängde av sig sedan starta av sig självt och sedan den svarta skärmen igen som nu inte verkar röra sig ur fläcken. Jag klickade delete och F2 under hela tiden men ändå ingenting.

Permalänk
Medlem

Ta ur batteriet från moderkortet och låt datorn stå i några minuter innan du sätter dit det igen. Då nollställs bios. Sen kan du testa att starta på nytt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Ta ur batteriet från moderkortet och låt datorn stå i några minuter innan du sätter dit det igen. Då nollställs bios. Sen kan du testa att starta på nytt.

Tack så jättemycket!
Ska jag bara välja vilken hårddisk jag ska boota från när/om jag kommer in i bios igen?

Permalänk

Låter löjligt men jag hittar inte vart man väljer vilken hårddisk den ska boota från?

Jag har ett ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, S-1151
https://www.komplett.se/product/1103079/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starscream:

Låter löjligt men jag hittar inte vart man väljer vilken hårddisk den ska boota från?

Jag har ett ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, S-1151
https://www.komplett.se/product/1103079/datorutrustning/dator...

Om du har samma så kolla post #2 här:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?101693-My-hard-disk...

Permalänk
Medlem

Tips är att installera om allt.
Stor risk för skumma kompatibilitetsproblem med en gammal installation och ny hårdvara.

Kan ju kanske vara en anledning om varför det inte fungerar för dig.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Jag tittade på youtube också, där visade de också sådär. Men det står boot priorities men sedan där under så är det tomt. Ingen av de 6 hårddiskarna visas upp. Däremot så ser den att det finns 6 hårddiskar installerade för att det kommer ju upp i bios när man är under någon annan flik i bios som jag inte kan i huvudet. Just när det kommer till boot så försvinner alla!?!??!

Permalänk

Nu har jag tagit ur alla hårddiskar utom 2st ssd. Får se om det kan bli någon skillnad med boot options.

Edit: Blev ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Nu är Windows betydligt bättre på att hantera ny hårdvara än gamla versioner. Jag bytte ut mitt gamla z68-kort, Sandy Bridge-propp och ddr3- minne mot Ryzen 7, B450-kort och ddr4- minne och körde vidare på samma installation det par månader. Det enda som inte funka var att uppdatera GeForce-drivarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Nu har jag fått Dvd spelaren att synas på boot alternativen. Men fortfarande inte hårddisken. Nu har jag kopplat sata kabel med power kabel direkt från moderkortet och psun in till hårddisken. (hårddisken satt i en vagga med en färdiggjord sata och psu grej som man bara sköt in hårdisken i)

Tips?

Permalänk
Medlem

Vad har du inkopplat nu, DVD/m2/SSD/HDD?

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Vad har du inkopplat nu, DVD/m2/SSD/HDD?

En dvd spelare för windowsskiva och en ssd som jag har haft i en annan dator som boot disk.

Permalänk

Det är helt sjukt.
Jag har provat 2 olika ssder. Tagit sata kablen som ser dvdspelaren och satt den i hårdisken för att se om det kan vara typ bara den kabeln som fungerar. Funkade inte. Ger fortfarande bara dvdspelaren som boot alternativ. Ingen hårddisk alls.

Det måste vara nått fel i bios eller nått annan för den ser ju hårddiskarna när jag går in och kollar på lagring. Men det är just det att få de som boot alternativ. Har pratat med min kusins pappa som är bra duktig på datorer och han tycker också det är konstigt. Han säger att psu kabeln eller sata kabeln inte kan vara helt i isf. Men de är de jag har tagit ur och i de hela tiden. De måste ju i princip vara ikopplade eftersom man kan se i bios under storage. Så finns de där.
Eller om det är något konstigt fysiskt fel. Men det känns väldigt konstigt för när jag väl fick dvdspelaren att funka så var det enda jag gjorde att koppla i och ur kablarna till den. Men det har jag ju gjort på hårdiskarna 1000 gånger ju nu.
Hjälp me pleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeez

Permalänk
Medlem

Har du testat utan att ha DVD-spelaren ikopplad?

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har du testat utan att ha DVD-spelaren ikopplad?

Nej ska prova det när jag kommer hem. Däremot så har jag en gammal windows 10 skiva. Som jag lyckades få upp windowsinstallationen på en av ssderna så jag ska prova det när jag kommer hem. Jag avbröt det igår pga hade inte tid.

Permalänk
Rekordmedlem

Bortse från allt som har med bootande att göra, syns din ssd någonstans i bios på någon diskmeny ?
Det föstas steget är att ta reda på om moderkortet känner av ssdn elelr inte innan du börjar tänka på bootordning.
En sak som kan stälal till det är vilketläge sataporten står i, för en ssd bör den vara i ahci läge, för din dvd bör den vara i ideläge och det bör aldrig vara raid om du inte har minst 2 (helst likadana) enheter anslutna och ska konfa upp en raid.

Du kan ju ha ett hårrdvaruproblem av nån sort så ssdn intye känns av alls så lös detta först.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bortse från allt som har med bootande att göra, syns din ssd någonstans i bios på någon diskmeny ?
Det föstas steget är att ta reda på om moderkortet känner av ssdn elelr inte innan du börjar tänka på bootordning.
En sak som kan stälal till det är vilketläge sataporten står i, för en ssd bör den vara i ahci läge, för din dvd bör den vara i ideläge och det bör aldrig vara raid om du inte har minst 2 (helst likadana) enheter anslutna och ska konfa upp en raid.

Du kan ju ha ett hårrdvaruproblem av nån sort så ssdn intye känns av alls så lös detta först.

Ja ssd och alla hårddiskar syns om jag kopplar i de. Då ser jag i bios under Storage att alla eller den hårddisken som är ikopplad finns där. Det är det som är så konstigt.
Jag tror att mina ssder är i ahci läge. Kan dubbelchecka sen. Dock så hade jag även mekaniska hårddiskar i och de syndes inte heller i bootpriority.

Men jag ska köpa en ny sdd 500gb och installera windows orderntligt där istället.
Hur blir det med spel om jag flyttar en hårddisk? Fungerar de lika? Tänker mest kring genvägar och sånt till spel. De hänger nog inte med på det nya skrivbordet i den nya hårddisken isf?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Starscream:

Ja ssd och alla hårddiskar syns om jag kopplar i de. Då ser jag i bios under Storage att alla eller den hårddisken som är ikopplad finns där. Det är det som är så konstigt.
Jag tror att mina ssder är i ahci läge. Kan dubbelchecka sen. Dock så hade jag även mekaniska hårddiskar i och de syndes inte heller i bootpriority.

Men jag ska köpa en ny sdd 500gb och installera windows orderntligt där istället.
Hur blir det med spel om jag flyttar en hårddisk? Fungerar de lika? Tänker mest kring genvägar och sånt till spel. De hänger nog inte med på det nya skrivbordet i den nya hårddisken isf?

En del moderkort hkan ha flera olika menyer för att ange bootenhet, vilken typ av enhet och vilken av den enhetstypen om det finn flera.

Om saker byter sökväg behöver sökvägen uppdateras vilket stöds av en del program men inte av alla så vad som fungerar eller inte om du byter sökväg på spel beror på spelet och om det kan uppdatera informationen eller om du själv kan göra det eller om du möjligen kan återsälla sökvägen till den ursprungliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En del moderkort hkan ha flera olika menyer för att ange bootenhet, vilken typ av enhet och vilken av den enhetstypen om det finn flera.

Om saker byter sökväg behöver sökvägen uppdateras vilket stöds av en del program men inte av alla så vad som fungerar eller inte om du byter sökväg på spel beror på spelet och om det kan uppdatera informationen eller om du själv kan göra det eller om du möjligen kan återsälla sökvägen till den ursprungliga.

Det löste sig iaf med en ny ssd.
Ja det blev lite lustigt med spelen, jag har gått in i mitt gamla skrivbord och gjort genvägar på mina gamla genvägar

Däremot så fanns inte alla spelen med på skrivbordet men datorn funkar iaf!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Starscream:

Det löste sig iaf med en ny ssd.
Ja det blev lite lustigt med spelen, jag har gått in i mitt gamla skrivbord och gjort genvägar på mina gamla genvägar

Däremot så fanns inte alla spelen med på skrivbordet men datorn funkar iaf!

Har du provat med liknande metoder för de system du använder ?
https://www.howtogeek.com/269515/how-to-move-a-steam-game-to-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.