Permalänk

i5 9600k från en Ryzen 5 3600

Tja!

Jag täker byta ut mitt ryzen 5 3600 mot ett i5 9600k med en Bequiet purerock!

Ryzen har funkat bra när det har funkat men det är en j*vla mycket strul och det fungerar oftast inte, jag vill bara klargöra att det sker under öppet köp så nej jag lägger inte ytterligare 2700 för en likställd CPU

För er som är insatta så verkar det inte som att det är så jätte mycket skillnad när det kommer till prestanda, det jag är ute efter är stabilitet och fungerande drivrutiner och inte minst att den här kylaren gör ett riktigt bra jobb för Ryzen kylaren har verkligen misslyckats med det.

Uppskattar all hjälp och information ni har om just intel CPUn. Jag sitter på ett asus 5700xt atm men tänker byta ut den mot en Asus 2070 super oc så jag undrar också om intel cpun är startklar för 1440p gaming?

Permalänk
Viking

@v1ldburre: Du får iaf en kylare till Ryzen... Men aldrig tänkt tanken att det går att köpa lika kylare till Ryzen också?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v1ldburre:

så nej jag lägger inte ytterligare 2700 för en likställd CPU

Det är ingen likställd CPU, du tar ett (eller flera) steg bakåt.

Jag förstår inte varför du inte försöker lösa de problem du har och köper den nya kylaren till din Ryzen istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Det är ingen likställd CPU, du tar ett (eller flera) steg bakåt.

Jag förstår inte varför du inte försöker lösa de problem du har och köper den nya kylaren till din Ryzen istället.

@Andreaz1

Inte behöver du hitta på så mycket?

Och ja, 9600K är lite överklockad men det får man ju på köpet

9600K är helt klart en bra kandidat till 1440p gaming

Permalänk
Viking

@anon298854: Allt handlar inte om spel, du får t.ex ingen hyper-threading med i5:an...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon298854:

@Andreaz1

Inte behöver du hitta på så mycket?

Och ja, 9600K är lite överklockad men det får man ju på köpet

https://www.youtube.com/watch?v=FOZH9vXajnk

Ja sure, sitter man på en gammal 1080P skärm så är intel oftast snabbare i spel.

kör du 50 olika tester och spel är ett av dem så vinner intel processorn med viss marginal i c:a 5-10 av de 50 testerna medans amd oftast sopar mattan i samtliga andra.

Om man _endast_ är intresserad av gaming så är intel allt som oftast ett bättre val. Men om man spelar i 1440P eller högre så handlar det oftast inte mycket mer än en felmarginal i prestandavinst ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Ja sure, sitter man på en gammal 1080P skärm så är intel oftast snabbare i spel.

kör du 50 olika tester och spel är ett av dem så vinner intel processorn med viss marginal i c:a 5-10 av de 50 testerna.

Om man _endast_ är intresserad av gaming så är intel allt som oftast ett bättre val. Men om man spelar i 1440P eller högre så handlar det oftast inte mycket mer än en felmarginal i prestandavinst ändå.

@Allexz

Där har du lite fel.

Kolla Swecs tester och där presterar 9600K oftast lite bättre än 3900X tom. i 1440p.

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Och han är ute efter något som fungerar.

HT och SMT drar oftast ner fps i spel har jag märkt när jag testar min 3900x och 3800x mot min 9700K och 9900K

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon298854:

@Allexz

Där har du lite fel.

Kolla Swecs tester och där presterar 9600K oftast lite bättre än 3900X tom. i 1440p.

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Och han är ute efter något som fungerar.

HT och SMT drar oftast ner fps i spel har jag märkt när jag testar min 3900x och 3800x mot min 9700K och 9900K

Skrivet av Allexz:

Ja sure, sitter man på en gammal 1080P skärm så är intel oftast snabbare i spel.

kör du 50 olika tester och spel är ett av dem så vinner intel processorn med viss marginal i c:a 5-10 av de 50 testerna medans amd oftast sopar mattan i samtliga andra.

Om man _endast_ är intresserad av gaming så är intel allt som oftast ett bättre val. Men om man spelar i 1440P eller högre så handlar det oftast inte mycket mer än en felmarginal i prestandavinst ändå.

Lugna dig, jag höll med dig, men lite mer sansat bara!

Permalänk
Medlem

som de andra sagt så kan du förmodligen lösa dina värmerelaterade problem genom att köpa en annan kylare än den som följer med 3600, den är skräp.

men om du har bestämt dig för att byta till en intel borde ju iallafall satsa på en 9700(k) så du får åtminstone 8 trådar. endast 6 trådar kommer förmodligen inte räcka så länge till, särskilt inte om du tänker göra något annat samtidigt som du spelar. lägg gärna lite krut på cpu-kylaren så du slipper ha några värmerelaterade problem där, åtminstone sålänge du inte överklockar.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Vill du spara lite pengar så leta efter en begagnad 8600k istället, det är samma processor men med fördelen att den kan deliddas om man vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zetrri:

som de andra sagt så kan du förmodligen lösa dina värmerelaterade problem genom att köpa en annan kylare än den som följer med 3600, den är skräp.

men om du har bestämt dig för att byta till en intel borde ju iallafall satsa på en 9700(k) så du får åtminstone 8 trådar. endast 6 trådar kommer förmodligen inte räcka så länge till, särskilt inte om du tänker göra något annat samtidigt som du spelar. lägg gärna lite krut på cpu-kylaren så du slipper ha några värmerelaterade problem där, åtminstone sålänge du inte överklockar.

9700K har inga större problem med värmen, jag kör min all core 5.6GHz med en noctua D15S och 2st 120mm fläktar.
Har fått den stabil nu efter lite tester i 2 dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

som de andra sagt så kan du förmodligen lösa dina värmerelaterade problem genom att köpa en annan kylare än den som följer med 3600, den är skräp.

men om du har bestämt dig för att byta till en intel borde ju iallafall satsa på en 9700(k) så du får åtminstone 8 trådar. endast 6 trådar kommer förmodligen inte räcka så länge till, särskilt inte om du tänker göra något annat samtidigt som du spelar. lägg gärna lite krut på cpu-kylaren så du slipper ha några värmerelaterade problem där, åtminstone sålänge du inte överklockar.

Jo... men sanningen är ju att denna killen verkar vara ute efter den bästa prestandan som erbjuds idag och skiter i att tänka ett steg längre så då är ju 9600k det självklara budgetvalet.

Själv körde jag en i7 3770k från 2012 till 2019 när jag köpte min Ryzen 7 3700x, brukar tänka långsiktigt istället

Förövrigt så hade min i7 3770k fortfarande mycket att leverera om jag skulle stannat på 1440p 60hz men införskaffade en 144hz skärm och då blev den en flaskhals.

Tror inte en i5 9600k är en rolig upplevelse om 7 år, kollade bara hur i5 3570k kämpar att vara relevant i dagens titlar.

en i5 9600k borde ju ändå hänga med i 3 år framöver om inte next-gen konsoler får fler än 8 kärnor vilket är tveksamt om du frågar mig, misstänker att vi får se en APU baserat på Ryzen 5 3xxx serien med integrerad gpu i nivå med kommande RX 5600 serien i prestanda med 6c/12t för att få ner kostnaderna där de kombinerar lösningen med 8gb GDDR6 minne och kanske en ynka 4gb ddr4 reserverat för bakgrundsapplikationer / OS.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

9700K har inga större problem med värmen, jag kör min all core 5.6GHz med en noctua D15S och 2st 120mm fläktar.
Har fått den stabil nu efter lite tester i 2 dygn.

Det får väl ändå räknas som en rätt bra kylning de där menade inte heller att den skulle vara speciellt mycket varmare än någon annan CPU, mer att det är smart att inte snåla där eftersom det är bättre att kyla för mycket än för lite .

Skrivet av Oliver91:

Jo... men sanningen är ju att denna killen verkar vara ute efter den bästa prestandan som erbjuds idag och skiter i att tänka ett steg längre så då är ju 9600k det självklara budgetvalet.

Själv körde jag en i7 3770k från 2012 till 2019 när jag köpte min Ryzen 7 3700x, brukar tänka långsiktigt istället

Förövrigt så hade min i7 3770k fortfarande mycket att leverera om jag skulle stannat på 1440p 60hz men införskaffade en 144hz skärm och då blev den en flaskhals.

Tror inte en i5 9600k är en rolig upplevelse om 7 år, kollade bara hur i5 3570k kämpar att vara relevant i dagens titlar.

en i5 9600k borde ju ändå hänga med i 3 år framöver om inte next-gen konsoler får fler än 8 kärnor vilket är tveksamt om du frågar mig, misstänker att vi får se en APU baserat på Ryzen 5 3xxx serien med integrerad gpu i nivå med kommande RX 5600 serien i prestanda med 6c/12t för att få ner kostnaderna.

Jag håller med dig till fullo , absolut att det inte kommer vara några problem att driva dagens spel på 6 trådar , men det jag tänkte lite mer på var att göra det samtidigt som man har någon annan förhållandevis tung process i bakgrunden (streaming , många flikar i Chrome , hört att discord kan va lite jobbigt ibland ?)

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Det får väl ändå räknas som en rätt bra kylning de där menade inte heller att den skulle vara speciellt mycket varmare än någon annan CPU, mer att det är smart att inte snåla där eftersom det är bättre att kyla för mycket än för lite .

Jag håller med dig till fullo , absolut att det inte kommer vara några problem att driva dagens spel på 6 trådar , men det jag tänkte lite mer på var att göra det samtidigt som man har någon annan förhållandevis tung process i bakgrunden (streaming , många flikar i Chrome , hört att discord kan va lite jobbigt ibland ?)

Så är det, kör man en 6 kärnig och vill kräma ur massa prestanda får man se till att rensa bakgrundsprocesser och inte köra något krävande i bakgrunden

Har aldrig upplevt några värmeproblem med min ryzen, TS har du monterat kylaren rätt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Så är det, kör man en 6 kärnig och vill kräma ur massa prestanda får man se till att rensa bakgrundsprocesser och inte köra något krävande i bakgrunden

Har aldrig upplevt några värmeproblem med min ryzen, TS har du monterat kylaren rätt?

Han nämde i en annan tråd att han använde stockkylaren som följde med 3600 , den är verkligen inte bra . Enligt din signatur kör du väl en något bättre kylare ?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

@v1ldburre
Folk kanske tycker att jag är en intel shill, föredrar spelprestanda före allt annat.
Men för gabens skull byt inte till en 9600K utan HT/SMT. De presterar likvärdigt i spel men med R5 3600 får du mer.

Vill du byta till Intel sidan så sikta lägst på en 9700K, med steget upp till 9900K. Alla andra byten till Intel plattformen är nonsens i ditt läge och pengar kastade i sjön.

Permalänk
Medlem

Det enda problemet du nämner är värmen? Och det skulle vara ett argument för att byta till Intel med samma/lägre prestanda? Ehm. Tror inte riktigt du har tänkt igenom detta.

Vill du ha bättre kylning så byt kylare. Done. Enkelt och billigt.
Jag kör 3600 på en D15s som jag tidigare hade på en 7700k. Det är tyst och svalt och det kan du få även med en betydligt billigare kylare än så.

Du får ursäkta att jag säger det men man ska ju vara ärlig.
Det är ren idioti att byta från 3600 till 9600k. Även 9700k hade varit en minimal uppgradering för spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth:
9700K ligger i absoluta toppen av spelprestanda, de två sista kärnorna från 6 till 8 gör en hel del. Men 9600? Nej bara nej. Inte jämfört med 3600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Han nämde i en annan tråd att han använde stockkylaren som följde med 3600 , den är verkligen inte bra . Enligt din signatur kör du väl en något bättre kylare ?

ganska rejält mycket bättre kylare, gäller ju att kyla ordentligt om man vill ha lite hållbarhet på sakerna körde Noctua NH-D14 på min gamla i7 3770k.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Andreaz1

Inte behöver du hitta på så mycket?

Och ja, 9600K är lite överklockad men det får man ju på köpet

9600K är helt klart en bra kandidat till 1440p gaming

https://www.youtube.com/watch?v=FOZH9vXajnk

9600K är lite överklockad men det får man ju på köpet
I högsta grad sanning med modifikation, deras K-modeller klockar allt från jättebra till skitdåligt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hjälpsam

@v1ldburre: Lite Off Topic.

Såg din andra tråd.
Detta med att man får bootloadern på HDD, trots att man installerar på SSD, får man typiskt när HDD:n ligger på första SATA-platsen och SSDn på en högre.
Bäst är att koppla ur alla andra diskar förutom systemdisken när man kör in en fräsch installation av Windows.
Det är också, märklig nog, så att Windows ofta bootar betydligt långsammare, om det inte ligger på lägsta SATA-platsen (eller på en M:2).

Om du nu har bytt grejer och tänkt bygga nytt, kan det vara värt att tänka på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |