Köpråd stationär dator - glad amatör

Permalänk
Medlem

Köpråd stationär dator - glad amatör

Hej!

Ska nu köpa min första stationära dator så jag nu har bra med plats. Har tidigare haft gaminglaptops men känner att det inte riktigt är hållbart då du får mycket mindre kraft för högre peng. Har funderat på bygga själv men känns lite meckigt och gör nog det nästa gång. Har hittat två st hp som är rabatterade.

Alt 1: https://www.webhallen.com/se/product/308531-HP-Pavilion-TG01-...

Har medlemsrabatt om 3000 så totalpriset är 12990.

Alt 2: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

4000kr rabatt så 10990.

Mina frågor är följande:

Är de prisvärda? Vilken är mest prisvärd?
Är det någon komponent som är bristfällig eller som kommer bottlenecka?
Borde jag kika på annat märke?

Budget är 10-13 vilket passar bra in på de här datorerna då jag har 3000 kr rabatt på datorn från webhallen och 4000 på datorn från Elgiganten. Den stora skillnaden jag kan se är processorn, i5 9400F vs rx 3700 x där den senare spelar i en annan liga. Även hårddiskstorleken skiljer sig med 500 vs 1000. Jag har tänkt att spela PUBG, total war wh2, cyberpunk 2077, Metro osv. Eftersom jag kommer från den bärbara världen tror jag att det kommer bli ett rejält kliv upp generellt sett. Tacksam för alla synpunkter/kommentarer.

/André

Permalänk
Medlem

Största nackdelen är att man sällan kan uppgradera "märkesdatorer". Sen såg jag att dom använder sig av 1st 16gb sticka till ram. Vilket innebär att man inte får användning av dual channel, och det är stor skillnad i prestanda. Sedan va det väldigt långsamma minnen.

Klart att datorn kommer fungera, men det är långt ifrån optimalt. Bäst är att bygga själv såklart. Men det går ju även att få typ inet eller webhallen att bygga åt en. Det finns ju även färdiga paket, där dom har plockat ihop delar, då får man en dator som man kan bygga vidare på också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Största nackdelen är att man sällan kan uppgradera "märkesdatorer". Sen såg jag att dom använder sig av 1st 16gb sticka till ram. Vilket innebär att man inte får användning av dual channel, och det är stor skillnad i prestanda. Sedan va det väldigt långsamma minnen.

Klart att datorn kommer fungera, men det är långt ifrån optimalt. Bäst är att bygga själv såklart. Men det går ju även att få typ inet eller webhallen att bygga åt en. Det finns ju även färdiga paket, där dom har plockat ihop delar, då får man en dator som man kan bygga vidare på också.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Just ram hade jag också funderingar på, då stämde mina misstankar. Ska se om jag lyckas få ihop en dator med typ samma komponenter för ungefär samma pris. Är det görbart tror du? 12 900 kändes väldigt prisvärt för den specen.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att bygga själv? Annars tillkommer det ca 7-800kr om butiken ska bygga åt dig. Likaså Windows vill du köpa det från butik eller kan du tänka dig att köpa en licens från t ex kinguin eller eBay. Där kan man hitta för ett par hundra. Annars kostar windows runt 1100kr tror jag. Med dom två kostnaderna, så försvinner det tyvärr ganska mycket från din budget.

Annars såg dom ganska prisvärda ut dom där alternativen. Men som sagt, det är inte optimalt som dom byggs tyvärr.

Ryzen 3600 är väldigt prisvärd, 16gb ram 3200mhz är minimum man vill ha också. Kingston a2000 är en prisvärd nvme disk. Går du med amd så är tomahawk b450 max ett jättebra moderkort till vettigt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Tack för tipset. Just ram hade jag också funderingar på, då stämde mina misstankar. Ska se om jag lyckas få ihop en dator med typ samma komponenter för ungefär samma pris. Är det görbart tror du? 12 900 kändes väldigt prisvärt för den specen.

Ungefär så här ser datorn ut inuti; https://www.youtube.com/watch?v=V2lfuqKojvE
Ett AMD B550a moderkort borde ju vara OK - de verkar iaf ha usb-c på fronten och du får Wifi och bluetooth på köpet.
Men räkna inte med att uppgradera (3700x står sig nog dock bra fram till AM4 dör, kanske flyttas du den till en annan dator).
Dessutom är det bara 400W nätagg och lite ont om utrymme för längre grafikkort (säkert också dåligt ventilerat)

3200MHz verkar vara ca 3-6 % snabbare än 2666MHz i spel i dual-channel
https://www.gamersnexus.net/guides/3508-ryzen-3000-memory-ben...
så antingen köper man 16 GB till för ca 700:- och får 32 GB i 2666
eller så köper man 16 GB i 3200MHz för ca 800:- för den lilla prestandavinsten...

Har du tid att vänta in fynd är det klart värt att plocka delar,
kan du göra lika hårda kompromisser som HP så är det lätt,
men oftast brukar man glida lite högre i pris på varje del men blir nog mer nöjd om man gjort ett eget val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Kan du tänka dig att bygga själv? Annars tillkommer det ca 7-800kr om butiken ska bygga åt dig. Likaså Windows vill du köpa det från butik eller kan du tänka dig att köpa en licens från t ex kinguin eller eBay. Där kan man hitta för ett par hundra. Annars kostar windows runt 1100kr tror jag. Med dom två kostnaderna, så försvinner det tyvärr ganska mycket från din budget.

Annars såg dom ganska prisvärda ut dom där alternativen. Men som sagt, det är inte optimalt som dom byggs tyvärr.

Ryzen 3600 är väldigt prisvärd, 16gb ram 3200mhz är minimum man vill ha också. Kingston a2000 är en prisvärd nvme disk. Går du med amd så är tomahawk b450 max ett jättebra moderkort till vettigt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite skeptisk till att bygga själv. Går säkert bra men känns lite tryggare att någon duktig gör isf, typ som inet/webbhallen. Ska fundera lite dock. Om man nu skulle köpa man man väl förvisso byta ram själv om det behövs? Är det någon annan svag länk? Moderkortet ok? Ström ok?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ungefär så här ser datorn ut inuti; https://www.youtube.com/watch?v=V2lfuqKojvE
Ett AMD B550a moderkort borde ju vara OK - de verkar iaf ha usb-c på fronten och du får Wifi och bluetooth på köpet.
Men räkna inte med att uppgradera (3700x står sig nog dock bra fram till AM4 dör, kanske flyttas du den till en annan dator).
Dessutom är det bara 400W nätagg och lite ont om utrymme för längre grafikkort (säkert också dåligt ventilerat)

3200MHz verkar vara ca 3-6 % snabbare än 2666MHz i spel i dual-channel
https://www.gamersnexus.net/guides/3508-ryzen-3000-memory-ben...
så antingen köper man 16 GB till för ca 700:- och får 32 GB i 2666
eller så köper man 16 GB i 3200MHz för ca 800:- för den lilla prestandavinsten...

Har du tid att vänta in fynd är det klart värt att plocka delar,
kan du göra lika hårda kompromisser som HP så är det lätt,
men oftast brukar man glida lite högre i pris på varje del men blir nog mer nöjd om man gjort ett eget val.

Stort tack!! Just 400w har jag också funderat på. I custom builds (typ r/buildmeapc) verkar många köra 500-750~. Är 480w ett problem?

800kr för 3-6 % känns som något man kan ta om man känner att det behövs i ett senare skede.

Tack för bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är en bra video om dual channel vs single. Far cry 5 t ex ger 134fps 16gb dual och 110fps i single. 8gb dual får 133fps. Det där är bara ett exemplar. Men i min värld så är drygt 20fps stor skillnad.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Hej,

Efter lite fundering har jag tänkt om och kör på ett bygge (men att webhallen/inet sätter ihop).

Har läst och kikat på lite olika trådar, vad sägs om det här?

https://komponentkoll.se/bygg/NifIA/

Edit:

Nytt förslag:

https://komponentkoll.se/bygg/lbqfH/

Skickades från m.sweclockers.com