The C64 är klassisk speldator i fullstort format

Permalänk
Melding Plague

The C64 är klassisk speldator i fullstort format

Den nya speldatorn kombinerar klassiska spel till C64 och VIC-20 med BASIC-programmering och moderniteter som HDMI och USB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Daaam! Ska bli högintressant att se tester och användares kommentarer när den kommit ut. Lär väl bli bristvara om inte någon tidig recension hittar större fel, men jag väntar hellre än chansar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TAC-2 or no deal!!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Nästan bara folk födda under 70/80talet och tidigare med nostalgiska känslor som kommer köpa denna. Frågan är ju dock hur många av dessa som idag skulle spendera pengar på en fullstor C64. Allt var inte bättre förr även om nostalgin tilltalar en detta.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Om man bodde själv, skulle det vara en fin dekor i vardagsrummet. Men finns inte en chans att den där klarar WAF-testet LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det samma som säljs av classe i sjön för 799:-?
(Obs knapparna är bara dekor och fungerar ej.)

Edit, det var det alltså inte. Fel av mig.

Permalänk
Medlem

Om den både fungerar som C64 och VIC-20 så undrar jag varför de ändå inte la till C128 när de trots allt höll på.
C128 hade ju C64 kompatibilitet genom att man skrev "GO64" om jag inte minns fel.
Jag tror att väldigt många har minnen kring C64 som var en otrolig speldator en gång i tiden och det var med den piratkopieringen av spel bredde ut sig och demo-scenen föddes.
VIC-20 hade mycket kartridge spel medan C64 mest var kassettband.

Permalänk
Medlem

Då de skickade ut spel via radiokanaler så att man kunde pirata genom att spela in på bandspelaren.

Permalänk
Avstängd

Skall man ha en fullstor så förstår jag inte varför man inte köper en original?

Permalänk
Medlem

Finns ju emulatorer till PC så för att spela C64 känns den onödig. Hade själv Commodore 64 som första dator men man blir rätt besviken över hur dåligt det egentligen var när man testar en emulator. Men den var ju första kontakten med programmering. Till en början visste jag inte riktigt vad den skulle användas till så det blev att man försökte skapa program själv. Gick väl sådär då det var BASIC programspråk.

Permalänk

Det är inget för mig, började mad polarens Sinclair ZX81/Spectrum. Köpte till slut en Atari 130XE och emulerar hellre burkarna än att ha en massa liggande! Har i alla fall Atari 130XE, Atari 1040STFm, Amiga 500 och Spectrum 128K kvar!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Skiljer det inte mer på denna och en C64 mini än att denna har fungerande tangentbord?
Ja, jo, det och 800:- i pris, såklart...

Blir inte helt klok när jag läser på retrogames.biz

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pandemon: Retro Games produktsida är allt annat än glasklar, fick gå igenom den ett flertal gånger för att få en bild av vad produkten egentligen är utrustad med. Men jo, The C64 är utrustad med ett fullstort fungerande tangentbord medan Mini har ett fastlött dekorativt sådant.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Releasedatum

Hej, är release verkligen på julafton? Enligt Inet verkar det vara så i alla fall.

Permalänk
Medlem

Som andra säger, jag kör hellre med emulator på PC. Det är väl ändå bara något raspberry liknande som sitter under skalet.

Det är väl också bara Last Ninja spelen man vill spela igenom typ vart femte år.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Nästan bara folk födda under 70/80talet och tidigare med nostalgiska känslor som kommer köpa denna. Frågan är ju dock hur många av dessa som idag skulle spendera pengar på en fullstor C64. Allt var inte bättre förr även om nostalgin tilltalar en detta.

jag ligger i riskzonen att köpa en

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Finns ju emulatorer till PC så för att spela C64 känns den onödig. Hade själv Commodore 64 som första dator men man blir rätt besviken över hur dåligt det egentligen var när man testar en emulator. Men den var ju första kontakten med programmering. Till en början visste jag inte riktigt vad den skulle användas till så det blev att man försökte skapa program själv. Gick väl sådär då det var BASIC programspråk.

Helt inne på ditt spår, det man satt och gned på i flera timmar på 80-talet är inte lika kul när man verkligen ser hur illa grafiken verkligen såg ut. The Last Ninja var väl något av det finaste man kunde hitta på C64 och frågan är om det var så snyggt som man minns det efter att ha kollat på denna film.
https://youtu.be/T5o_f76jSaM

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har 4 st c64 datorer lite spectravideo både slim och fullstor diskett läsare samt bandspelare och massor av sladdriga floppys med spel på, vic 20 finns med. Men var nog över 20 år sen ja använde dom sist så den här kan vara ett bra substitut. Funkar gamla kontroller tro? Har flera sådana också. Fick mini c64 i present och controllern sög och den lider även av jobbig input lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Skall man ha en fullstor så förstår jag inte varför man inte köper en original?

Skrivet av loevet:

@pandemon: Retro Games produktsida är allt annat än glasklar, fick gå igenom den ett flertal gånger för att få en bild av vad produkten egentligen är utrustad med. Men jo, The C64 är utrustad med ett fullstort fungerande tangentbord medan Mini har ett fastlött dekorativt sådant.

? ? ?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är nog en mer intressant dator att ha i teorin än att jag går ut och köper en ny. Har många sköna minnen från min gamla Commodore 64 men jag vill helst bevara de minnena där de är.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AndreaX: min kommentar var inte tydlig gissar jag? Tangentbordet på C64 Mini är bara dekorativt, det har ingen funktion, medan The C64 har ett fullstort fungerande tangentbord.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Aka_The_Barf: på produktsidan för The C64 skriver Retro Games att en uppdaterad joystick med mikrobrytare medföljer i paketet, så det är en reviderad modell jämfört med den som följde med Mini (om den åtgärdar bristerna hos den sistnämnda vet jag däremot inget om). Eftersom The C64 bara är utrustad med USB-portar för anslutning fungerar inte de gamla kontrollerna dessvärre.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag skall skaffa. Har väntat och längtat på fullstira versionen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Va? Inget gauntlet eller Turtles? De enda spel jag körde på C64. Hade bara brandstation så det hände rätt ofta att jag somnade medan spelen laddades, det var laddningstider det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@AndreaX: min kommentar var inte tydlig gissar jag? Tangentbordet på C64 Mini är bara dekorativt, det har ingen funktion, medan The C64 har ett fullstort fungerande tangentbord.

Ah, "ingjutet i skalet" kanske är en beskrivande term?

Trodde det ändå hade någon slags funktion faktisk, som såna där hopplösa bubbelmembrantangenter som var vanliga på tidiga speldatorer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Va? Inget gauntlet eller Turtles? De enda spel jag körde på C64. Hade bara brandstation så det hände rätt ofta att jag somnade medan spelen laddades, det var laddningstider det.

Skickades från m.sweclockers.com

Att vissa spel inte ingår är inga problem då det går köra vilka spel man vill från en USB-sticka. Men vore kul med Thunderblade som gick varmt för mig. Den musiken är grym!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Många toppspel som inte är med (The last ninja, Paperboy, Skate or die, Defender of the crown osv osv). ???? jaja
Gillar inte brödburken, ska vara den senare versionen!

Och Wico Command Control!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Många toppspel som inte är med (The last ninja, Paperboy, Skate or die, Defender of the crown osv osv). ???? jaja
Gillar inte brödburken, ska vara den senare versionen!
http://www.arcade-games-web.com/galleries/c64/c64_commodore64_7.jpg
Och Wico Command Control!
https://i.pinimg.com/736x/89/11/b4/8911b4d0bdfc764b4c02c9558c3539f7--baseball-bats-wildlife.jpg

Bästa joysticken för sportspel med fjädrande funktion så det bara var att slå på den med fingret.

Permalänk
Medlem

Jag har något skruvat minne med c64. Ett friidrottsspel där en av grenarna va att springa 60m snabbast. Det gjorde man genom att föra styrpinnen/handtaget fram och tillbaka, höger-vänster. Då spel på den tiden kunde vara notoriskt svåra så köpte jag en speciell joystick, minns inte dess namn. Den va svart och hade 3(?) gula knappar, höger/vänster och på styrspaken. Den va så "slapp" då den saknade fjädring och rätt värdelös till något annat spel. Den joysticken tog jag tag i botten och vände uppochner och skaka som en tok för att ha en chans och vinna.

Ett spel som jag sakna på den listan, men jag förstår varför den inte är med, är spelet Gianna Sisters (Super mario kopia) vilket Nintendo inte gillade....
Saknar även spel som Ghost N Goblins, Commando, Rambo, Bouble bouble.
Kommer dock inte köpa då jag föredrar dom minnen över all timmar man spelade datorspel på 80 talet. Har provat köra emulatorer men jag gråter inombords över hur illa det ser ut idag.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Winter Games och Boulder Dash är ju det enda man behöver