Permalänk
Medlem

Jag vill bygga datorer åt folk

Hej! Jag älskar att bygga datorer och har blivit jäkligt bra på det över åren. Har nyligen byggt datorer åt mina kompisar som nu är supernöjda och efter det har jag blivit sugen på att fortsätta bygga datorer åt folk. Vet ni om någon webbsida eller så där jag som privatperson kan bygga ihop datorer åt folk utifrån önskemål och få betalt för det? Lite random fråga men har funderat på det ett tag så tänkte det var lika bra att fråga här.

Permalänk
Keeper of Traditions

Ska du bekosta ur egen ficka varje gång något går sönder? Hur gör du med garantier?
Kommer det bli möjligt att göra det billigare än existerande tjänster hos Inet/Komplett/etc, och tillräckligt mycket billigare så att man vill välja dig istället för ovanstående?

Lite frågor jag kom på direkt när jag läste ditt inlägg

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Handlar det om att bygga eller montera ihop datorer?

Om det är de sista så kan man köpa en montering väldigt billigt från våra elbutiker, när kunden gör detta får de ofta en bättre garanti och dessa garantiärenden blir enklare att få igenom. Då företaget inte kan skylla ifrån sig lika enkelt.

Ska man konkurrera med dessa, ja då får man göra en bättre montering än vad de gör.

Problemet med att utföra jobb, säg att du monterar ihop en dator för 25 000kr. För detta får du 1000kr. Av någon anledning fungerar ej datorn optimalt och kunden klagar väldigt mycket. Hur löser du detta? Köper du tillbaka datorn? Ja med den vinstmarginalen som du hade så får du sedan montera ihop 24st datorer för att det ska gå jämnt ut.

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till någon sådan sida, men varför inte söka ett jobb/extraknäck hos ett företag där du kan utöva din passion för datorbyggande?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av CJ1337:

Hej! Jag älskar att bygga datorer och har blivit jäkligt bra på det över åren. Har nyligen byggt datorer åt mina kompisar som nu är supernöjda och efter det har jag blivit sugen på att fortsätta bygga datorer åt folk. Vet ni om någon webbsida eller så där jag som privatperson kan bygga ihop datorer åt folk utifrån önskemål och få betalt för det? Lite random fråga men har funderat på det ett tag så tänkte det var lika bra att fråga här.

Är precis i samma sits och tänkt mycket på det!

Skrivet av Dunder:

Ska du bekosta ur egen ficka varje gång något går sönder? Hur gör du med garantier?
Kommer det bli möjligt att göra det billigare än existerande tjänster hos Inet/Komplett/etc, och tillräckligt mycket billigare så att man vill välja dig istället för ovanstående?

Om man gör sönder något vid montering får det gå ur egen ficka.
Finns ju garantier på varje enskild komponent.
Elkedjorna brukar ta över 500 kronor för montering.
Gör jag det på en timme eller två för 100 kronor per timme blir det mindre även med skatt inräknat.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ska man konkurrera med dessa, ja då får man göra en bättre montering än vad de gör.

Inte svårt med tanke på det jobb de brukar göra. Kabelhanteringen brukar helt klart vara bristfällig.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Om du bara vill bygga datorer så finns det en tråd där man kan ställa upp med gratis bygghjälp. Att som privatperson ta betalt för att bygga datorer är dock som sagt väldigt svårt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Är precis i samma sits och tänkt mycket på det!
Om man gör sönder något vid montering får det gå ur egen ficka.
Finns ju garantier på varje enskild komponent.
Elkedjorna brukar ta över 500 kronor för montering.
Gör jag det på en timme eller två för 100 kronor per timme blir det mindre även med skatt inräknat.
Inte svårt med tanke på det jobb de brukar göra. Kabelhanteringen brukar helt klart vara bristfällig.

Garantier på komponenter brukar väl sällan täcka att något går sönder vid installation? Felaktigt handhavande och så vidare.

Hade jag stått i valet mellan att låta ett välkänt företag bygga datorn för 500, eller en okänd privatperson bygga den för 200, hade nog jag likt de flesta andra valt företaget, när det gäller något så dyrt som en dator.

Säger inte att det är en omöjlig idé, men det kan bli väldigt ohållbart och dyrt väldigt snabbt.

Kanske skulle man som någon skrev försöka få jobb hos de firmor som redan bygger datorer istället?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CJ1337:

Hej! Vet ni om någon webbsida eller så där jag som privatperson kan bygga ihop datorer åt folk utifrån önskemål och få betalt för det?

Hallå där!

Är det inte bättre att börja jobba på Komplett, Inet, Webhallen m.m. som redan bygger? Eller letar du att starta eget?

Permalänk
Medlem

Får kännslan av att TS mm är relativt unga. Tråkigt att säga att en passion inte är lönsam. Men man kan nog se datorbyggande/kabeldragning som konstvärk. Det finns såklart konstnärer som tjänar MASSA pengar, men att få betalt för att måla är svårt.
Så mitt tips är att börja med riktigt custom saker. Kanske lägga upp i bildgalerier här.. För de absolut galnbaste sakerna finns det alltid folk som vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1337:

Hej! Jag älskar att bygga datorer och har blivit jäkligt bra på det över åren. Har nyligen byggt datorer åt mina kompisar som nu är supernöjda och efter det har jag blivit sugen på att fortsätta bygga datorer åt folk. Vet ni om någon webbsida eller så där jag som privatperson kan bygga ihop datorer åt folk utifrån önskemål och få betalt för det? Lite random fråga men har funderat på det ett tag så tänkte det var lika bra att fråga här.

Är nog lite svårt att göra det då det finns många butiker som redan säljer datorer men även som gått i konkurs.
Hade 2 butiker här i stan där jag bor och har vi bara 1 kvar som lever kvar.
Bäst är kanske att ha en budget och börja smått och sälja på typ tradera som en hobby?
Har själv haft denna tanken men jag själv svårt att tro att det kommer löna sig.
Men du kan ju testa dig fram om du känner för det, allt går ju men om man lyckas är ju en annan femma antar jag hehe

Permalänk
Medlem

När jag va liten så fanns det en eller flera datorbutiker i varenda medelstor byhåla.

Detta dog ut totalt nångång där vid 90/00 talet om jag inte minns fel?

Varför?

Det fanns inga pengar att tjäna.

Alltså, det gick inte att leva på när marknaden gick över till att köpa över nätet samt stora varuhus.

Hur många datorer har du byggt?

För även om du tycker det är kul nu så är frågan om du ser samma tjusning efter 50 eller 100 datorer?
Att bygga en PC har varit ungefär det samma senaste 20 åren.

För hundra spänn i timmen så får du inte många kronor kvar att leva på när du är klar med alla kostnader.

Eller tänkte du göra det svart?
Lycka till med alla garantier och problem isf.

Problemet är väl också att det finns tusentals ungdomar som gillar att bygga datorer och tycker det är kul, samt att det är något vem som helst som inte har tummen i armhålan kan lära sig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Jag känner inte till någon sådan sida, men varför inte söka ett jobb/extraknäck hos ett företag där du kan utöva din passion för datorbyggande?

Är det svårt att få ett extrajobb hos ett företag om man vill bara montera ihop datorer? Jag byggde min första gaming dator förra månaden och allt fungerar jättebra så jag är sugen på att bygga en till dator och kanske lära mig bättre kabelindragning. Skickar man in sitt CV eller hur fungerar det?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Dunder:

Garantier på komponenter brukar väl sällan täcka att något går sönder vid installation? Felaktigt handhavande och så vidare.

Som sagt...

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om man gör sönder något vid montering får det gå ur egen ficka.

Skrivet av Darshiva:

Får kännslan av att TS mm är relativt unga. Tråkigt att säga att en passion inte är lönsam. Men man kan nog se datorbyggande/kabeldragning som konstvärk. Det finns såklart konstnärer som tjänar MASSA pengar, men att få betalt för att måla är svårt.
Så mitt tips är att börja med riktigt custom saker. Kanske lägga upp i bildgalerier här.. För de absolut galnbaste sakerna finns det alltid folk som vill betala.

Ung och dum brukar de väl säga? ;P
Hade ju varit drömmen, men att modda är dyrt. Att jag byggt chassin i trä eller moddat gamla datorlådor som redan såg hemska ut är nog inte något som lockar någon.

Skrivet av ExcZist:

Bäst är kanske att ha en budget och börja smått och sälja på typ tradera som en hobby?
Har själv haft denna tanken men jag själv svårt att tro att det kommer löna sig.

På Tradera går komponenter för mer pengar desto mer man delar upp dem, så...

Skrivet av Karaff:

För hundra spänn i timmen så får du inte många kronor kvar att leva på när du är klar med alla kostnader.
Eller tänkte du göra det svart?

Skrev ju till och med om skatt. Tänkte mer hundra kronor efter skatt. Så att det kan betala bussbiljetten hem till någon typ.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Som sagt...

Skrev ju till och med om skatt. Tänkte mer hundra kronor efter skatt. Så att det kan betala bussbiljetten hem till någon typ.

Det blir många bussbiljetter att betala förrän man går med vinst om man gör sönder ett grafikkort, till exempel

Det är väl inget som egentligen stoppar ifall man vill sätta igång, hade varit kul att se hur det går ett år senare (nej, jag är inte sarkastisk nu...).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Dunder:

Det blir många bussbiljetter att betala förrän man går med vinst om man gör sönder ett grafikkort, till exempel

2080Ti, 15 000 kronor. Men ganska liten risk, aldrig dödat ett grafikkort och då har jag säkert monterat och monterat ur några hundra gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Inte ens butikerna tjänar pengar på det och där gör man det på "rullande band" och tar mer betalt än vad du tänkt göra.

Redan där är det en dålig affärsidé, skulle det finnas pengar i det så skulle många entusiaster redan hålla på med det.

Sen kan det väl vara så att du själv tänkt ta extra betalt för varje enskild komponent för att tjäna pengar på det sättet, men då hamnar du i en väldigt opopulär kategori av människor.

Permalänk
Gallerikonnässör

Som många sagt är det svårt att tjäna pengar på det här.

Jag brukar hjälpa vänner och bekanta med att köpa delar och sedan bygga datorn. Och innan allt komma överens om att jag hjälper till att t.ex. felsöka och även hjälper dem med garantiärenden, allt utan att jag kräver något tillbaka.
I de flesta fallen insisterar dem på att ja ska ta emot pengar för hjälpen, det varierar från någon hundralapp upp till tusen kronor.

Mitt förslag till TS är att antingen söka jobb hos Inet, komplett eller liknande.
Eller att erbjuda hjälp till vänner och bekanta, men göra upp innan om vad som händer om något går snett och inte kräva betalning för stt utöva din hobby.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

@perost: Ja du har rätt, behöver inte ens ta betalt, vill mest bara montera ihop dem för skojs skull. Ska kolla in sidan du länkade!

Permalänk
Medlem

@Darshiva: Absolut, hade verkligen velat göra det, har dock inte riktigt pengarna för det än, men den är en inspirerande idé!

Permalänk
Medlem

Hör vad alla säger, kanske får leta efter att prova jobba på komplett eller webhallen ändå. Samt modda mina egna datorer. Har ivarjefall absolut fått svar på min fråga. Tack alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

Är det svårt att få ett extrajobb hos ett företag om man vill bara montera ihop datorer? Jag byggde min första gaming dator förra månaden och allt fungerar jättebra så jag är sugen på att bygga en till dator och kanske lära mig bättre kabelindragning. Skickar man in sitt CV eller hur fungerar det?

Det låter jag vara osagt, jag hade rekommenderat att kolla lediga tjänster hos olika företag. Jag, liksom merparten av folket på Sweclockers, uppskattar t.ex. datorbutiken Inet och här kan du se lediga jobb hos dem: https://www.inet.se/info/320/jobba-pa-inet - Jag har dock ingen aning om hur det är att jobba hos Inet, men med deras goda rykte i åtanke är det förmodligen en helt okej/bra arbetsplats. Jo, de flesta (vettiga) arbetsgivare vill se ett CV och referenser/arbetsprover.

När jag var yngre och hade orken att bygga datorer åt mig själv, vänner och familj såg jag det som ett sätt att få träna på t.ex. kabeldragning och byggandet av datorer i sig. Nu blev det ingen datorbyggarkarriär för min del, men du kanske lyckas med det! Lycka till

Permalänk
Skrivet av CJ1337:

Hej! Jag älskar att bygga datorer och har blivit jäkligt bra på det över åren. Har nyligen byggt datorer åt mina kompisar som nu är supernöjda och efter det har jag blivit sugen på att fortsätta bygga datorer åt folk. Vet ni om någon webbsida eller så där jag som privatperson kan bygga ihop datorer åt folk utifrån önskemål och få betalt för det? Lite random fråga men har funderat på det ett tag så tänkte det var lika bra att fråga här.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Är precis i samma sits och tänkt mycket på det!
Om man gör sönder något vid montering får det gå ur egen ficka.
Finns ju garantier på varje enskild komponent.
Elkedjorna brukar ta över 500 kronor för montering.
Gör jag det på en timme eller två för 100 kronor per timme blir det mindre även med skatt inräknat.
Inte svårt med tanke på det jobb de brukar göra. Kabelhanteringen brukar helt klart vara bristfällig.

Personligen så frilansar jag en hel del och där kommer även byggen med i bilden.
Har byggt burkar i över 20 år nu och kan säga att det aldrig rör sig om några större summor pengar en kan räkna hem.

Men som det tidigare nämnts så måste en se skillnad på passion och arbete med.

Mitt tips är då att helt enkelt göra det mer som en kul grej på sidan av och dessutom låta kunden själv stå för själva inköpet av komponenter. På så vis kan hen själv åberopa garanti hos butiken där grejerna är köpta istället för att behöva gå genom dig.

Visa signatur

mvh // Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fangstrom:

Personligen så frilansar jag en hel del och där kommer även byggen med i bilden.
Har byggt burkar i över 20 år nu och kan säga att det aldrig rör sig om några större summor pengar en kan räkna hem.

Men som det tidigare nämnts så måste en se skillnad på passion och arbete med.

Mitt tips är då att helt enkelt göra det mer som en kul grej på sidan av och dessutom låta kunden själv stå för själva inköpet av komponenter. På så vis kan hen själv åberopa garanti hos butiken där grejerna är köpta istället för att behöva gå genom dig.

Utöver detta så blir tidsåtgången rejält mycket mindre när man slipper hämta och kånka på massa paket..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har jobbat ett antal år som tekniker i ett par datorbutiker, för det första kan jag säga att charmen med att bygga en massa relativt 'vanliga' maskiner dör ut rätt snabbt. Sen är det som andra redan sagt väldigt svårt att ta betalt för byggen idag eftersom dels så har oem-tillverkare färdiga burkar marknadsförda för gaming och dels så erbjuder nästan alla webbshoppar idag färdigbyggda/custombyggda maskiner till nästan ingen extra kostnad alls.

Jag tror att om själva byggandet är det primära, dvs en passion, så ska man nog rikta in sig på att modda och bygga "showcase"-maskiner som man deltar i tävlingar med. Är man duktig och syns mycket så kommer komponenttillverkare tids nog gå med på/självmant komma med erbjudande om sponsring alternativt beställningsjobb.

Om det primära är att kunna livnära sig på att bygga .. tja, säg inte upp dig från ditt befintliga jobb säger jag bara.
Som många redan sagt, om man vill nå ett klientel som sträcker sig längre än sina närmsta vänner så måste man kunna erbjuda kunden säkerhet i form av garanti och support om/när något strular.
Bästa är väl egentligen att starta en egen verksamhet, skapa/marknadsföra något eget märke, fixa avtal med leverantörer av hårdvara och sen försöka sälja custom maskiner via webben där man har kurerat och valt ut ett par olika komponenter ur vardera kategori som man vet spelar boll med varandra.
Dvs. inte helt olikt det Komplett, Inet och Webbhallen redan erbjuder, men lägg till custom vattenkylning och eventuell annan moddning, sånt som inte de erbjuder i sina byggen.

Oavsett vilket så måste man börja någonstans, och ingen potentiell kund med 30k+ att bränna kommer anlita någon som inte har något att visa upp i form av tidigare jobb. Så börja bygg för eget bruk, eller bygg och sälj vidare. Bygg åt släkt och vänner. Dokumentera allt och släng upp galleri på sociala medier och nördforum.

Permalänk
Medlem

Det fanns en marknad, men den dog för 20 år sen tyvärr. Mitt bästa tips är att om du gillar att skruva, sök dig till företag som jobbar med service. Om du vill jobba med löpande band så är det ju de stora aktörerna som några redan skrivit om som gäller, men jag tror inte din passion överlever så länge på ett sådant jobb när det handar om minuteffektivisering och inte konstnärlighet i kabeldragning o.s.v.

Eller, mitt bästa tips, låt det vara en hobby och se vinsten i att få göra något du tycker om. Vänner och bekanata kommer säkert anlita dig i fortsättningen också, och satsa på ett jobb du kan leva på och som kanske inte utrotar din hobby, för efter 400 moderkortsmonteringar är det nog inte lika roligt längre.