Apple Mac Pro säljstartar – börjar på 71 995 kronor

Permalänk
Medlem

Satte ihop liknande komponenter som maxspecen på Macen och fick det till 230.000:- och då fick man 6.4TB disk istället :).

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Det brukar låta så, tills någon tar sig tiden att faktiskt göra en jämförelse med motsvarande hårdvara. Helt plötsligt blir skillnaden inte lika stor.

Om det är så för den här modellen låter jag vara osagt, jag är alldeles för lat och ointresserad för att orka kolla upp det själv.

Mycket sånt runt iMacs förut: ”DUBBELT SÅ DYRA SOM ETT HEMMABYGGE” tills du började räkna skärm samt började jämföra med bärbara istället för en egenbyggd stationär i ett chassi för 300kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas få se en på jobbet förr eller senare men just nu sitter vi still i båten

Skrivet av jeffan97:

Har inte Afterburner samma typ av uppgift som Red Rocket X hade en gång i tiden?

Ja typ, fast med stöd för andra codecs.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Yes en Crysis Mac dator.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

3,5 mm hörlursuttag med stöd för headset

Skrivet av blomqvist:

Innan det blir allt för mycket krig om prislappen: https://twitter.com/SwiftOnSecurity/status/120463502801521049...

Skrivet av gonace:

Man kan tycka vad man vill om priset, av min erfarenhet är priset konkurenskraftigt för en CAD/CAM dator.

För några år sedan köptes det inte 2 HP maskiner för 950.000kr/st med liknande spec.

Tycker det är ett uppkliv ifrån papperskorgen, och vem vill inte kunna riva lite ost till sina nachos medans man sitter och leker i valfrig CAD/CAM mjukvara?

Skrivet av marcusOCZ:

Se för er 15 stycken som redigerar video 10 timmar om dagen till ca 2500kr per timme. Utan att ha räknat på det helt så tänker jag dom får ut en extra timme med arbete med ny hårdvara. Det är 15x2500kr mer fakturerat per dag, ca 37.500kr. Beräkna en levetid innan byte ca två år eller kanske det är tre, osäker där. Med ca 250 arbetsdagar per år blir det några kronor. Ca 9 miljoner mer per år som man kan fakturera sina kunder. Av dessa studios finns det 13 av på dussinet.

Summa= 15 av dessa har betalat sig många gånger om.

Den stora frågan som jag ser det, är inte så mycke vad man får för hårdvara för pengarna. Utan hur ser supporten ut när en sån här maskin går sönder.

Om det kostar X antal tusen i timmen om en sån här maskin står still (kanske betala vite om du inte kan leverera innan deadline), hur snabbt kommer apple teknikern med reservdelar att vara på plats? Försökte skumma igenom apples hemsida om vad man kan teckna för avtal men kunde inte hitta något.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Den här blir ju perfekt till Jul nu kan jag äntligen riva julosten direkt vid skrivbordet samtidigt som jag renderar 8K video. Härligt, fast jag ser ett problem renderingen går så fort att man inte hinner äta upp sin ostmacka ju fan tänkte inte på det.... Ett till problem, saknar ju för sjutton RGB belysning så går fett bort...

Jag gillar fronten på denna, liksom att det är i aluminium precis som front och topp panelen på min Cooler Master Mastercase SL600M chassi som jag valt till mitt kommande datorbygge. Insidan är ju rena hårdvaruporren men fötterna på denna Mac gör att datorn ser ut att stå på nån sorts fågelben ser inte så bra ut! Priset är ju galet om du är privatperson men konkurrenskraftigt om man jämför med motsvarande från PC tillverkare.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Flertrådat är den nya Mac Pro en riktig best men enkeltrådat är faktiskt iPhone 11 lite snabbare ...

Permalänk
Medlem

Förstår inte att folk öht reagerar. Skit kostar pengar. (ingen pun intended)

https://www.google.com/search?q=mandalorian+budget

Citat:

“The Mandalorian” boasts a similar budget, reportedly costing $15 million per episode.

Har man en budget på 15 mille usd per episod, så är det fikapengar om folket som sitter och redigerar vill ha en setup med en burk och två sånna där fina nya monitorer för säg 200-300k sek.

Edit: okej fan, den gick att confa upp i typ 600k, aja, kostar ligga på topp!
Men som andra konstaterat, det är fortfarande småpengar i förhållande till vad dom tilltänkta användarna rör sig i för $$$.

Permalänk
Medlem

Kostnaden för en maxad Mac Pro, i Sverige, verkar hamna på ca 460 000 kronor exkl. moms. Det är kaffepengar för de kunder på företagsmarknaden som har behov av så kraftfulla maskiner. De tittar på om det finns produktionsvinster och öppnar plånboken utifrån det. Det här förstår Apple. Och företagskunderna som kände sig övergivna av Apple, och bytt till andra lösningar, har nog längtat efter att Apple tar tag i problemet och lanserar dessa produkter. Nu kan de nog återigen börja ta marknadsandelar hos stora jättarna inom video och ljudproduktion. macOS är stabilt för ändamålet men det är som sagt hårdvaran som har saknats. Nu finns alla bitarna på plats.

För övrigt så kan ni väl komma på något fyndigare än "rivjärn"? Sjukt tråkig humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Innan det blir allt för mycket krig om prislappen: https://twitter.com/SwiftOnSecurity/status/120463502801521049...

Och då är frågan om de gick helt ut med allting.

Läste om att man kan konfigurera så att maskinen plus skärmar skulle kosta 100 000$.

På grund av att en fullfjädrad maskin skulle ha tillräckligt med hästkraft att dra 8 stycken XDR skärmar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope bara 1.5 TB RAM ECC den hastigheten listpris kommer vara dyrare än hela denna config som Apple har.

Ge mig 3-4 splittade PCs med 375GB RAM var och lite annat gött :)=

Vill gärna ha dom PCs så jag kan köpa dom till kontoret för du vet tydligen vart man kan hitta RAM gratis.

Samma config HP listpris.

https://pbs.twimg.com/media/ELe_B6HU0AEJzzJ.jpg

Så lägg på moms och annat 1.1 miljon typ.

Jag pratar naturligtvis om instegsmodellen. därav "medelmåttig", 1.5TB RAM är inte medelmåttigt. Jobba på läsförståelsen.

Permalänk
Avstängd

Priset är saftigt men inte helt orimligt. Däremot känns det som de har gjort vissa val av komponenter som begränsar målgruppen ganska rejält (vilket priset förstås också gör). Val av processor är lite konstigt då den inte har stöd för PCIe 4 och är rejält dyr i jämförelse med motsvarande från AMD. Grafikkorten är säkert bra, men att inte välja nVidia sätter ju en del begränsningar för en del områden (CUDA).

Skärmen är jag mer tveksam till. $5000 för den känns väldigt saftigt, speciellt när foten eller ens VESA-fästet inte följer med utan kostar extra. De framhäver ljusstyrkan som det stora säljargumentet men min TV kan ge högre ljusstyrka än denna (1000 nits kontinuerligt för apples display, min TV klarar 1200 nits konstant och uppemot 1500 i kortare stunder). Däremot har teven inte samma färger eller upplösning förstås, å andra sidan kostade den väldigt mycket mindre för mycket större bild och foten var inkluderad.

Men allt är förstås bara killgissningar i detta läge. Vi får se om produkterna motsvarar förväntningarna när djupgående tester kommer.

Permalänk
Medlem

Stört pris, men det har inte med Apple att göra utan denna typ av hårdvara kostar så här mycket helt verkar det som

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Jag hittade den betydligt billigare på amazon.

https://www.amazon.com/BASIX-Cheese-Grater-Shredder-Vegetable...

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Kolla bara MKBHD video med hans renderingstider som blivit totalt tillintetgjorda. Det finns en marknad för detta och det är inte för privatpersoner med en egen plånbok, det är företag som köper denna dator och där finns det inget som är för dyrt. Din tes med tiderna stämmer helt, det som Mac Pro kan göra går ju redan idag med en Imac Pro men att spara såpass mycket tid & bråk som det går att göra med denna gör att prislappen inte är helt snurrig egentligen, vilket är helt sjukt

Menar du att det inte finns datorer med liknande prestanda just nu?

Angående MKBHD så är det nästan löjligt hur han tjatar om bildkvalité och hur allt ska filmas med kameror för 5000000kr och sen behandlat i 8k. Jag menar, han filmar videor på mobiltelfoner och laddar upp på youtube. Patetiskt.

Permalänk

För er som undrar hur man byter ut MPX-modulerna.

https://www.youtube.com/watch?v=YUIt-YrFOKw

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dlq84:

Jag pratar naturligtvis om instegsmodellen. därav "medelmåttig", 1.5TB RAM är inte medelmåttigt. Jobba på läsförståelsen.

Vem fan köper insteg? du köper inte en HP Z8 / Z6 med insteg heller.... seriöst.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om jag hade råd och behov av något sådant skulle jag köpt AMD istället. 64 kärnor slår 28. 28 börjar kännas lite för high end med tanke på att AMD har 64 kärnig Epyc och 32 kärnig Threadripper.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kelthar:

Om du menar 72k så gäller det för 32 GB RAM. 1.5TB kostar 275k extra.

RAM kan man få för lägre pris:
https://www.computersalg.se/i/1785295/samsung-ddr4-128-gb-lrd...

Nope inte den hastighten.
Du köper inte RAM löst så nej det är svindyrt.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Man kan tycka vad man vill om priset, av min erfarenhet är priset konkurenskraftigt för en CAD/CAM dator.

För några år sedan köptes det inte 2 HP maskiner för 950.000kr/st med liknande spec.

Tycker det är ett uppkliv ifrån papperskorgen, och vem vill inte kunna riva lite ost till sina nachos medans man sitter och leker i valfrig CAD/CAM mjukvara?

Fungerar ypperligt med sämre dator till cad/cam, den bästa jag har haft inom min tid i yrket va en HP med quadro kort och listpriset på den va 35 000sek.

Nu har jag en sliten HP laptop för 10000sek och har både gjort tyngre beredningar och pressverktygsändringar i den det ända den brukar flaska på är ram minnet, 8gb blir lätt snålt om du har två nc program uppe och ett cad program samtidigt.

Utöver det är inte mac mitt första val då Windows har bättre stöd i de programmen vi kör.
Är ganska ovanligt med Mac os till cad cam i Sverige, det är iallafall vad jag har fått erfara ska inte säga för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Se för er 15 stycken som redigerar video 10 timmar om dagen till ca 2500kr per timme. Utan att ha räknat på det helt så tänker jag dom får ut en extra timme med arbete med ny hårdvara. Det är 15x2500kr mer fakturerat per dag, ca 37.500kr. Beräkna en levetid innan byte ca två år eller kanske det är tre, osäker där. Med ca 250 arbetsdagar per år blir det några kronor. Ca 9 miljoner mer per år som man kan fakturera sina kunder. Av dessa studios finns det 13 av på dussinet.

Summa= 15 av dessa har betalat sig många gånger om.

Poängen är att man för samma pengar kan få en maskin som är fetare än en sådan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

En fullutrustad rivjärn som kostar cirkus en 500.000:- vs helt ny fullutrustad bil eller insats till en fet lägenhet/villa... vad väljer ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av egonprint:

För er som undrar hur man byter ut MPX-modulerna.

https://www.youtube.com/watch?v=YUIt-YrFOKw

Frågan är väl om man kan eller hur man byter ut grafikkorten i modulerna.

Permalänk
Medlem

Hur bra maskin kan man få för grundutförandets pris på 72000 kr?

70965 kr
32 kärnor, 128GB ram, 2x 5700 XT, 4TB NVMe PCIe4x4 SSD.

Liknande specifikationer för Mac Pro är 250000 kr men då 192GB ram, Vega 2 Duo. 180000kr billigare.

Det vi inte vet är skillnaden i stabilitet och T2-chipet i Mac Pro skapar problem för USB2-ljudinterface som det gör på nuvarande Mac-datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Ja, affärsmodellen generellt i företagsvärlden verkar vara att lägga på en nolla på alla prislappar, bara för att företag ändå sväljer kostnaderna.

Smarta personer köper rätt sak till rätt pris.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

70965 kr
https://komponentkoll.se/bild/OtRqx.png

Liknande specifikationer för Mac Pro är 250000 kr men då 192GB ram, Vega 2 Duo. 180000kr billigare.

Det vi inte vet är skillnaden i stabilitet och T2-chipet i Mac Pro skapar problem för USB2-ljudinterface som det gör på nuvarande Mac-datorer.

men nu köper ju inte företag ett ihopplock från Inet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Leoms:

70965 kr
https://komponentkoll.se/bild/OtRqx.png

Ingen ECC, all support får du ta själv ifall något pajar ska bygga själv eller inte.

GPUs går ej jämföra special Apple gjorda.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ganska svårt för mac pro-serien alltså.
Prissättningen och prestandan i burken är säkert rätt för den tilltänkta gruppen.

Men att första hårdvaruupddateringen sedan 2013 kom först nu... Mac pro är till för att erbjuda hög prestanda. Det är kraften som räknas för denna produktserie före allt annat. Att då inte släppa en uppdaterad plattform på nära 7 år är väldigt märkligt.

Väljer man apples lösningar för prestandadatorer så kan man bli strandsatt med tämligen daterad hårdvara under många år. Uppenbarligen...
Det är opålitligt för en produktserie som är inriktad på prestanda och därför har jag svårt att se mac pro som ett bra val för produktion där tung beräkningskraft är av stor relevans.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av snajk:

Frågan är väl om man kan eller hur man byter ut grafikkorten i modulerna.

Det tror jag inte. Ett grafikkort är väl som jag fattat det en MPX-modul.

Permalänk
Medlem

HAHAHA, tidigt 1a april skämt...

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic