Nästa Xbox heter Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Ofan. Min ps3 har aldrig haft besvär med några extrema värmeproblem. Förbannat bra ex jag fått då

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju förvisso ganska känt fel med första fat modellen att den inbyggda nätdelen alstrar ifrån sig bra mycket värme.
Jag har till och med en bild när jag bakar ett av mina gamla ps3 för att få ut mina sparfiler om det är så att du inte tror mig med tanke på tonen på dit inlägg

Syftade på första generationens ps3 btw, den som kom på releasedagen.
Xbox 360 va inte bättre med sina rrod och ja jag klassar det som extrema värmeproblem när lödningar spricker på grund av temperatur växlingarna och många konsoler slutade fungerar bara efter något års användning.

Permalänk
Medlem

xXxBoxXx 1337

Men nice ändå. Första som jag såg på Senuas var att de hade rökfysik från vulkanen, ljuskällorna hade RT, soft shadows och ökad geometri. Imponerande. Tror dock att Senua får ut mer av RT ljud. Andra spel kommer få ut mer från grafik.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som de har gjort en design man förmodligen kommer behöva inreda runt. Att ställa den bredvid tvn riskerar bli fult och/eller störande om man har Ambilight eller annan belysning bakom, den ser ut att vara för tjock för att få plats liggandes i slots av klassisk höjd i en tvmöbel, osv.

Utöver det ser den väl rätt trevlig ut. Utifrån tidigare generationer och deras spel är jag dock mer intresserad av vad PS5 kommer med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Ja du, designen är väl ganska snygg. Men namnet? Xbox Series X? Varför inte Xbox One X2 respektive Xbox One S2 för Anaconda respective Lockhart. Går till och med att förkorta till Xbox X2 och S2. Kort, koncist, unikt och lätt att söka efter.

Frågan är varför den inte heter Xbox 2 (-S/-X/-whatever).

Skrivet av dblade:

Sony:
PS1
PS2
PS3
PS4 (Pro)
PS5

Microsoft:

Xbox
Xbox 360
Xbox One
Xbox One S
Xbox One X
Xbox Series X

Ehh? Längre och längre namn... Hur ska man ens googla för att bara få träff på första Xboxen?

Tja, namngivningen har ju vissa förklaringar, märk dock att jag inte säger att det är bra förklaringar. De kunde inte döpa 360 till 2 för då hade den verkat sämre/äldre än PS3, därav 360.

En tanke angående placeringen och utformningen av lådan är ju att den ser ut lite som en soundbar typ, så om någon släpper ett ljudsystem med typ center och frontar som ser ut som denna, och PS 4 får samma utseende, så hade man kunnat ha en fet (väggmonterad) limpa med vänster fronthögtalare, XB2, center, PS5, höger front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Exakt, så varför krånglar du till det?

Xbox Series X
resp
Xbox Series S

Fast hur kommer du namnge nästa generation? Varför ens lägga till "Series", det känns ju helt redundant med tanke på att även Xbox X och Xbox S är unika produktnamn. Om än lätt att blanda ihop med Xbox One X och One S, men MS verkar ju inte bry sig om sådana petitesser.

Låt oss testa ditt resonemang på grafikkort.
Geforce GTX 680 -> Geforce GTX Series 8
Geforce GTX 660 -> Geforce GTX Series 6
Ok, så långt känns det ju logiskt. Vad händer nästa generation?
Geforce GTX 780 -> Geforce GTX Series 8 G2
Geforce GTX 760 -> Geforce GTX Series 6 G2

Nu är ju frågan vad som är mest logiskt, Geforce GTX 780 eller Geforce GTX Series 8 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är varför den inte heter Xbox 2 (-S/-X/-whatever).

Jupp, helt ologiskt. Som jag nämnt tidigare i tråden skulle Xbox X2 och Xbox S2 vara kort, koncist, unikt och lätt att komma ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På vilket sätt har skabbiga porteringar med konsolernas relativt svaga prestanda att göra?

Tröskeln för att lägga till mer avancerad grafik och inställningar blir högre för utvecklarna och det är rätt vanligt att det är sparsmakat med inställningar vid lansering. Med fetare konsoler så blir ju "grundgrafiken" bättre så det borde bli mindre jobb att även få till bättre grafik på PC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast hur kommer du namnge nästa generation?

Xbox [generationsnamn] X
resp
Xbox [generationsnamn] S

Är ett alternativ som nog är klokast för att folk ska förstå att det rör sig om helt nya produkter.

Xbox Series X2 resp S2 skulle ev funka oxå, beror lite på vilken betydelse de lagt i "series". Om de tänkt sig att det är något mer långlivat än ett generationsnamn.

Att stoppa in "One" i namnet är iaf en riktigt dålig ide. Synonymt med "tiden vi åkte på dyngspö av Playstation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De kunde inte döpa 360 till 2 för då hade den verkat sämre/äldre än PS3, därav 360.

Kan inte riktigt köpa det argumentet när nästa konsol sedan hette One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Lägg till
Xbox 360s
Xbox 360e
Xbox one s all digital edition

Och
xbox 360 core
Xbox 360 premium
Xbox 360 elite
Xbo. 360 arcade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Kan inte riktigt köpa det argumentet när nästa konsol sedan hette One.

Tja det hade ju gått ganska lång tid emellan, och deras namngivningsstrategi hade ju inte funkat jättebra. Samtidigt är det ju ganska stor skillnad mellan "One" och 4 men om den ena heter 2 och konkurrenten 3 så är det lättare att få för sig att trean är bättre än tvåan. Jag säger inte att det var en smart strategi, bara att det är vad jag hört och det känns inte så osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Nej det har du nog rätt i, fat fasades ju ut efter ett tag men jag har aldrig gillat slim modellerna speciellt inte ps2 slim och ps3 superslim som va fruktansvärt plastig speciellt med sina fjädrade luckor.
Har förvisso efter psone bara ägt fatmodeller av playstation men de känns ju betydligt mer påkostade rent mekaniskt och uteseendemässigt.

Ps3 led ju dock av extrema värmeproblem så i det hela va den väl antagligen inte bättre i fat version, har haft två stycken med ylod

Om du tycker att PS3 hade värmeproblem så lär du inte ha ägt en Xbox-360.
Tog typ fram till elite-versionen innan de inte lät som en höfläkt samtidigt som de ändå dog på grund av värmen.
😅😅

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Jupp, helt ologiskt. Som jag nämnt tidigare i tråden skulle Xbox X2 och Xbox S2 vara kort, koncist, unikt och lätt att komma ihåg.

Jag tycker inte S2 och X2 är alls lika bra som 2 S respektive 2 X. Xbox 2 är generationen och S respektive X är ju variationer inom generationen liksom, då borde de komma efteråt. Men det är klart, Iphone har ju fått S2 och X2 att kännas mer normalt, tar fortfarande emot för mig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Hur ska man ens googla för att bara få träff på första Xboxen?

First gen Xbox.

Permalänk
Avstängd

Är någon ens förvånad över att namnet är uruselt?

Med det sagt är namnet dock betydligt mycket värre än vad jag trodde att det skulle vara och plötsligt känns det redan usla namnet "Xbox One" som ett bra sådant i jämförelse.

Bara "Xbox" hade fungerat utmärkt... Ingen vettig människa hade kunnat blanda ihop den nya konsolen med den första som släpptes för snart 20 år sedan.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Inaktiv

Tror de hade tjänat på att kalla dem Xbox X2 och Xbox S2.
Folk kommer säga Xbox, men fatta att det är en ny produktlinje.

Dumpa ”One” helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Xbox Series X..? Triple X alltså. XxX. #confirmed

"XBox SeX"...

Permalänk
Medlem

Som vanligt är dom inte så vassa med namnet känner jag

Permalänk
Medlem

Jäkla bölande över namnet. Ser inte problemet om man ska vara ärlig. Det blir ju förvirring vare sig man har siffror eller siktar på unika namn ju, bara gilla läget liksom.

Vi som är insatta tycker PlayStation 6 är mer logiskt än om den hetat PlayStation *insert generic name here* kanske men vi vet ju vi oavsett vilken som är vilken för det är vårt område.

Men för Kreti och Pleti kvittar det ju liksom för man vet inte skillnaden på en PlayStation 3, 4 eller 5 precis som man inte vet skillnaden på Xbox 360, One eller Series X. Lägg sen till på det att man börjat göra extraversioner som är mer slimmade och har bättre hårdvara och det är kört direkt.

Istället får man hoppas att de som är oinsatta lyckats få så pass mycket info at de vet att de ska ha tex den "senaste" PlayStation eller Xbox. Sen får man klura ut därifrån om det ska vara en billigare variant eller en dyrare tex

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

De borde anspela på både Nintendo och Sony eftersom Microsoft inspirerats av dem från början och liksom visa styrka med att äga detta faktum.

XBOX V

PS Wii love U (tag)

De kommer kunna ha jämna nummer med Sony på sin BOX i ett kvarts sekel framöver!

Alternativt
VBOX
VIBOX (2027)
VIIBOX (2033)
VIIIBOX (2040)

Glömde nästan
IXBOX (2046)
XBOX (2053)

GameCuboid hade också passat fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tröskeln för att lägga till mer avancerad grafik och inställningar blir högre för utvecklarna och det är rätt vanligt att det är sparsmakat med inställningar vid lansering. Med fetare konsoler så blir ju "grundgrafiken" bättre så det borde bli mindre jobb att även få till bättre grafik på PC.

En ganska konstig definition av "skabbig konvertering" må jag säga. Får mig mer att tänka på nått som är onödigt trögdrivet eller låst vid 30 fps eller nått sånt otyg.

Men ja, när basnivån höjs så kommer förstås spelen blir mer avancerade (och "minimum requirements" kommer höjas, får man hoppas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om du tycker att PS3 hade värmeproblem så lär du inte ha ägt en Xbox-360.
Tog typ fram till elite-versionen innan de inte lät som en höfläkt samtidigt som de ändå dog på grund av värmen.
😅😅

/Lifooz

Jo fast jag skrev ju att de också hade liknande problem och det va förmodligen ännu värre på 360n, såldes ganska många begagnade under den tiden med rrod.
Nej jag har aldrig ägt någon Xbox, delar med mig av mina erfarenheter jag har haft med mina "gen1" ps3or.
Förövrigt va det inte fläkten som störde mig utan att jag har ägt två som har fått ylod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En ganska konstig definition av "skabbig konvertering" må jag säga. Får mig mer att tänka på nått som är onödigt trögdrivet eller låst vid 30 fps eller nått sånt otyg.

Men ja, när basnivån höjs så kommer förstås spelen blir mer avancerade (och "minimum requirements" kommer höjas, får man hoppas).

Det inryms såklart fler saker i den definitionen. Men att grafiken blir lökig på PC för att den var tvungen att vara lökig på de jämförelsevis klena konsolerna är en av de saker jag finner mest irriternande. Men ja, en annan sak är förståss om portningen i sig är dåligt gjord så att det blir tungdrivet pga onödigt overhead.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Erotisk design, börjar dock likna ett mini-itx tower. Hemskt namn. Hoppas namnet på den billigare versioner klargör lite hur se tänker kring namnachemat.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Om dom inte gör om designen till releasen så blir det PS5 istället, får ju inte plats i någon av mina tv-bänkar, för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Om dom inte gör om designen till releasen så blir det PS5 istället, får ju inte plats i någon av mina tv-bänkar, för hög.

Rotera tv-bänken 90 grader då.

(eller gör detsamma med konsolen )

Permalänk
Medlem

Om man tycker att Mac Pro - i förra iterationen - såg ut som en papperskorg borde detta ju liknas vid ett ställe att fimpa på med gallret som är små cirklar i osv?

(Bör sägas att jag gillar bådas designutförande. Hoppas bara Series X levererar när det kommer till kylning och tysthet!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

De borde anspela på både Nintendo och Sony eftersom Microsoft inspirerats av dem från början och liksom visa styrka med att äga detta faktum.

XBOX V

PS Wii love U (tag)

De kommer kunna ha jämna nummer med Sony på sin BOX i ett kvarts sekel framöver!

Alternativt
VBOX
VIBOX (2027)
VIIBOX (2033)
VIIIBOX (2040)

Glömde nästan
IXBOX (2046)
XBOX (2053)

GameCuboid hade också passat fint

"KUBB-Box" hade funkat också. Kungen i ett kubbspel och Mac Pro-soptunnan var det första jag tänkte när jag såg den Hade varit coolt om den hette "XBOX DX", bara för att det förlänger DirectX. Kanske hade fått på pälsen av Nintendo dock, hade inte de något som hette så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Rotera tv-bänken 90 grader då.

(eller gör detsamma med konsolen )

Lufthålen bör ju vara uppåt (varm luft stiger) så det är inte bara att lägga den ner, en korkat påstående som dom i efterhand måste ha varit tvungna att säga med anledning av den urusla designen, dom har gjort bort sig rejält.

Permalänk
Medlem

@kozmos: Nä jag visste bara inte att det var ett så pass känt problem faktiskt. Sålde min 60gb version till 40gb versionen just pga att den skulle vara lite mer energisnål men inte att den skulle suga så pass mycket mindre.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.