Permalänk

Vilken processor minns ni bäst?

Vore kul att höra vad ni andra har för minnen om processorer vilka modeller ni minns bäst av och varför?

För mig är det nog Pentium 2 med den underbara SEC kontakten och den fina kasetten dessa var. På denna tid var jag ingen datornörd så mer tekniskt minne har jag icke om denna just bara att det var en kasett som på något sätt satt sig fast i mitt minne.

eller pentium 4 631 som man överklockade till 8Ghz följde länge resultat på just P4 med tanke på hur mycket man lyckades klocka dessa. Hela 65Nm och gick under namnet cedar mill. Även denna fastnade i minnet för det var under pentium 4 tiden jag började överklocka och detta kan väl varit 2006? man tog detta rekord.

Shoot vad har ni för trevliga minnen av processorer och vilka modeller minns ni bäst samt varför.

Edit: Även I7 920 med D0 stepping minns jag väl är nog den CPU jag klockat mest för skrämma upp den i 5ghz jag fick dock bara dåliga exemplar så det mesta jag kommit upp i var strax under 5ghz. En av de roligaste CPU:er jag har överklockat i mitt liv.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Core 2 duo minns jag allt väldigt väl, kanske för att det var första datorn jag köpte för eget kapital. Jag å polaren hade varsin dator med en C2D i (kommer inte ihåg namn men vet att hans låg på 2.3 ghz). denna lyckades vi över locka till 3.3 helt utan att röra volten, vilket blev en mycket fin prestanda skjuts!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Hedersmedlem

Intel Pentium Overdrive 83 MHz!

Det är min första CPU-uppgradering, som gick ut på att man monterade en ny Pentium-processor med en klockfrekvens på 83 MHz som ersatte en 486:a (SX2 på 50 MHz tror jag om jag minns rätt?) i familjens Packard Bell Legend Multi-Media-dator.

Bildkälla: Kevin586 på Wikipedia

Och faktiskt, när jag tänker tillbaka i tiden, den enda gången jag faktiskt bytt CPU i en dator som vart "min"...

Men en stark tvåa på listan måste ändå vara den AMD Ryzen 5 1600 som sitter i den dator som jag skriver detta inlägg på. Fantastisk revolutionerande processor, dock lite väl tidig att vara nostalgisk över.

Permalänk
Medlem

Pentium D 840

Minns den väl då den har TDP på 130W och en normal arbetstempratur på ~80 grader men jag lyckades få ner den till ~60 grader tack vare en CoolerMaster kylare, att det sen lät som om datorn skulle lyfta när fläkten på kylaren spann upp i max varv (~5000RPM) för att hålla den tempraturen, är en en helt annan femma

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

För bärbara datorer blir det PowerPC 7447a (iBook G4) Används fortfarande nästan dagligen.

På stationära sidan blir svaret FX-4100 även den är fortfarande fullt fungerande och används dagligen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har et par ”oskruvade” liggandes

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är nog min gamla 6600k. Mest för att jag massakrerade den med ett rakblad när jag skulle testa min första delid. Fick dra iväg den kvällen och spontanköpa en ny processor.

Permalänk
Hedersmedlem

@Trigger: Nu fick du mig att minnas AMD Thunderbird-serien!

Memorabel av tre anledningar:

- Jag hade en i min första dator som jag specat till 100% själv (tror det var 800 MHz-versionen)
- Gick att överklocka medelst blyertspenna
- Var känd för att brinna upp om man inte monterade en kylare.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av pv2b:

@Trigger: Nu fick du mig att minnas AMD Thunderbird-serien!

Memorabel av tre anledningar:

- Jag hade en i min första dator som jag specat till 100% själv (tror det var 800 MHz-versionen)
- Gick att överklocka medelst blyertspenna
- Var känd för att brinna upp om man inte monterade en kylare.

Var väl mest Thomas Pabst som smutskastade AMD genom sin kampanj ang detta med kylningen
Hur ofta händer det att en kylare trillar av..?

Här är lite gött ang överklockning av k7 slot a
Var lite mer bök än blyerts på dessa Men det var värt allt!
https://www.ocinside.de/workshop_en/athlonresistors/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pentium 4 på 1,3GHz för det var vad jag skaffade till mitt första hemmabygge 2003 tror jag året var, med 64MB RAM & ett Geforce 5200FX så rullade den länge.
Lite onödigt stort med ett fulltower, men eftersom alla spel och filmer kördes i 2 optiska läsare så var det inte så mycket overkill.

Jag bytte senare(säg 5 år) till en Pentium 4 på 2,4GHz som jag klockade till 3,0GHz och satte in ytterligare 128MB RAM samt ett 5600FX då mitt 5200FX sa poff efter lite LAN-spelande med överklockning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Den som sitter i datorn för tillfället (just för att den sitter där för tillfället...). R5-1600...

Permalänk
Avstängd

Först roliga maskin var en till dottern hopplock från containerfynd en maskin rambuss minnen rdram-rimm , med dåtiden kraftigaste passande cpu socket 423 Willamette detta var en ruggigt rapp maskin.

Permalänk
Föredetting

Satt häromdagen och tänkte tillbaka på en Duron Applebred 1400MHz som jag köpte för typ inga pengar alls beggad. Det var i princip en Thoroughbred (XP 1700+) fast med mindre cache. Körde den i 2.3-2.4GHz på ett Abit AN7, det var tider det.

Lite längre fram var Phenom II med C3-stepping rolig, och självfallet Core i7-980X - speciellt A0:orna.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Amd athlon 1700 min första egenköpta prolle 😍 satt med en intel pentium II 450mhz i några år men den delade jag med mina småbröder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror väl lite på hur man ser det... men bästa prestandachocken stog min Thunderbird 1,33ghz för. Snabb som sjutton jämfört med K6-2an som den ersatte.

Hyggligt överklockningsbar också även om jag körde den oklockad större delen av tiden.

Nån gång ska den få återupplivas igen, den startade senast i somras så än så länge finns det hopp om att få liv i den.

Mest seglivade processorn får annars tilldelas min 2600k. Den får gå i pension till årsskiftet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Intel Pentium 75, en P54C på 75MHz. Det var min första egna dator och man glömmer aldrig sin första. Jag spelade Simon the Sourcerer och Warcraft 2 på den rackaren.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan 2600k för min del. Sjuk processor på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem

Min 486 DX 66! Vilken raket!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jag körde AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition i ca 7 år och nu har jag satt den i en dator till brorsan så den lever vidare han har haft den i över 1 år och den funkar fortfarande skitbra !!

Permalänk

Många roliga svar i tråden så galet mycket nostalgi som väcker fram! kommer fortsätta läsa alla svar riktigt roligt!

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Opteron 165

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Min 486 DX 66! Vilken raket!

Det var min första dator. Diskett och 400 mb hårddisk om jag minns rätt.
Idag är bara mitt RAM minne 30 ggr större.
Dessutom har jag inga mekaniska komponenter kvar i min nuvarande dator längre, förutom fläktarna, det har hänt lite kan man säga.

Men faktum är att den processor som jag använder i skrivande stund, i5 Sandy Bridge, är den som var den största wow faktorn någonsin.
Går klockrent fortfarande efter 8 år alltså, ska bytas så fort jag får råd dock men vilken processor.

Permalänk
Medlem

i5 2500k, kostade under 2000kr ny och hänger med bra än idag pga sin extrema överklockningspotential, var också den cpu'n jag först testade på rejäl överklockning, innan dess hade jag bara gjort en FSB överklockning från 333 till 400mhz på en E8500

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ganska ny inom detta så jag minns 2600K med EUFI som ett ordentligt lyft.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
99:e percentilen

Min 2600K är nog ändå den jag kommer att tänka på allra först. Den valde jag efter många om och men ("2500K vs 2600K", någon?) till min första dator jag själv komponerade och byggde – på självaste julafton, faktiskt!

Min 5930K har dock en mer speciell historia: Jag lyckades vinna den på DreamHack Winter 2014, tillsammans med ett gäng andra komponenter. Dessa kom i sina originalförpackningar, men processorn låg bara i den där lilla "plastfickan", så den hade jag i fickan resten av DH (en natt). Letar än idag efter en 5930K-kartong att ställa jämte kartongerna till de andra CPU:erna jag ägt.

5930K:n sålde jag för några veckor sedan efter ett fem år långt samarbete, men 2600K:n har jag kvar än idag – dock ej i aktiv tjänst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Pentium Overdrive, skrämde upp en 486:a i 83MHz.

Intel Celeron 300A klockad till hissnande 450MHz!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Oj blev alldeles nostalgisk AMD Athlon 3200+ Den är min första CPU kärlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

Egentligen 2 st. 486 SX 25Mhz eftersom det var min första PC. Odh sedan Pentium Pro 200 MHz på vilken fläkten lät som en damnsugare. Tom så illa att leverantören fick byta moderkort och installera det i en annan låda med bättre kylning. Hade den datorn i cirka 4 år innan jag uppdaterade till Pentium III på hela 700 MHz. Det var tider det. Då ökade MHz i snabb takt. Nu verkar det nästan stå stilla på den fronten. Antalet kärnor spelar inte så stor roll längre. Nästan som det blivit lite tråkigt nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Celeron 300A har varit den mest prisvärda processorn jag någonsin ägt.

Annars, Zilog Z80 och Motorola 68000, båda dessa är en del av min barndom, och båda dessa processorer kunde man hitta i allt möjligt när man skruvade isär apparater.
Eller både och i tex Sega Megadrive

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem

6510, Z80, 68000 och så naturligtvis den som är grunden för moderna principer Athlon 64 x2.
Måste man ha med nån Intel så förtjänar väl Celeron 300 A ett omnämnande för med ett moderkort med dubbelcpustöd och 2st 300A så gick det ju undan jämfört med annat som fanns vid den tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.