Kinesiska staten sätter mål för 100 procent kinesiska datorer till år 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Går det att lita på USA? Är det någon skillnad på Ryssland eller på Kina? Inte ens ifråga om mänskliga rättigheter är det jättestor skillnad på dessa länder. I vilket fall kommer ingen undan.

Skickades från m.sweclockers.com

USA bedriver minst lika stor övervakning som Kina, men man måste ha fruktansvärt dålig koll på omvärlden för att påstå att det inte är någon större skillnad mellan USA och Kina/Ryssland när det gäller mänskliga rättigheter. Att lita på någon eller ej är inte heller svart eller vitt. Jag litar definitivt mer på USA än Kina/Ryssland, men det betyder inte att jag litar helt på någon av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Som alla då?
Finns många exempel där amerikanska företag stulit idéer ...

Det är skillnad på att stjäla idéer och att bedriva industrispionage. Ett av problemen med Kina är bristen på transparens. Självklart kommer ingen att lita på ett land som radar upp exempel i stil med Gui Minhai och Liu Xiaobo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grovlimpa:

USA bedriver minst lika stor övervakning som Kina, men man måste ha fruktansvärt dålig koll på omvärlden för att påstå att det inte är någon större skillnad mellan USA och Kina/Ryssland när det gäller mänskliga rättigheter. Att lita på någon eller ej är inte heller svart eller vitt. Jag litar definitivt mer på USA än Kina/Ryssland, men det betyder inte att jag litar helt på någon av dom.

Starkt medhåll. Har majoriteten av människor blivit monokroma på sistone som bara kan se svart eller vitt i allt och inget? Hm.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Dom kanske är kontrollfreaks hehe de har ju bestämt att det ska vara övervakningskameror i folks hem man vill helt enkelt ha en helhetssyn att uppgradera till. *spyr*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Starkt medhåll. Har majoriteten av människor blivit monokroma på sistone som bara kan se svart eller vitt i allt och inget? Hm.

Det är ett konkret exempel på samhällets ökade polarisering du ser där. Vi är på väg in i en epok som man skulle kunna kalla 'post-truth'. Allt mer människor styrs utav desinformation från auktoritära regimer som spelar på folks känslor och försöker riva isär demokratiska länder från insidan genom att vända oss mot varandra. Internet och social media har blivit världshistoriens största propagandamaskin. Syftet är att ändra maktbalansen i världen, och det är skrämmande hur väl det har fungerat hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför skulle "China OS" (och hårdvaran) stanna i öst? Är de fungerade och kapabla, varför skulle det inte komma hit? Inte heller helt omöjligt att man skulle kunna installera Windows och windowsprogram på det heller. Eller skulle Microsoft förhindra det? Skulle Kina förhindra att folk i väst köpte deras dator? Installerade deras os?

Det är jättebra frågor du ställer, och jag har inte bättre argument än att hänvisa till tidigare historia. Linux är idag ett fritt, säkert och moget OS. Och har 2 procent av marknaden. Det finns alltså starka skäl till att människor håller fast vid Windows. Inte ens Apple som på alla sätt har lyckats exceptionellt väl sista 10 åren har sett sin marknadsandel öka mer än några få procentenheter.

MS kommer givetvis inte kunna hindra andra OS från att installeras på en dator. Och Kina kommer inte kunna hindra sitt OS att spridas till väst. Men återigen - varför skulle normalt folk byta när de redan idag har ett 100 procent funktionellt system i Windows? Och den som vill köra Linux, varför skulle denne välja ett version utvecklad mer eller mindre av kinesiska staten?

Det jag ser är alltså att Kina med sina 1,4 miljarder människor går över till China OS. Senare kan detta spridas till Mongoliet, Vietnam, Nordkorea. Möjligen även Indonesien och i ett senare steg de afrikanska länder som får allt tydligare kopplingar till Kinas ekonomi. Det är inte världen, men trots det flera miljarder människor. Androids genomslag har visat på hur ett OS fritt från central styrning (nåja, hyfsat fritt) som kan köras på väldigt enkel hårdvara har stora möjligheter att få ett stort genomslag. När en kinesisk tillverkare kan presentera en version av sitt OS som går att köra på en tusenkronorsdator med acceptabel prestanda kommer MS få väldigt svårt att tävla om de kunder som har inkomster omkring på 10 000 kronor per år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Linux är idag ett fritt, säkert och moget OS. Och har 2 procent av marknaden. Det finns alltså starka skäl till att människor håller fast vid Windows.

Du menar så klart marknaden för skrivbordsdatorer. Jag vill påstå att genomsnittsanvändaren redan idag har fler Linuxdatorer i sitt hem än Windows.

Att Windows är populärt på skrivbordet är bara historia och gammal hävd. Anledningarna för gemene man att hålla fast vid Windows blir färre och färre. Om ett land som Kina väljer att börja köra Linux på skrivbordet kan resultatet bli att en marknad för program till Linux plötsligt öppnar stort. Det kan leda till att det blir bättre för även oss i Sverige att köra Linux.

Det är så klart inte denna effekt kineserna försöker uppnå, men detta kan ju bli ännu en spik i kistan för Windows globalt.

Man får hoppas att det kineserna bygger inte blir ännu en walled garden ovanpå Linux i stil med Android eller Chrome OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Man kan ha många tankar om det här men det första som slår mig är väl att Kina på sikt bromsar in, hamnar på efterkälken till resten av världen går framåt med teknik? För på så kort tid, hur bra konkurrerande egentillverkade CPU:er m.m. kan de skapa? Ska medge att jag inte känner till alla inhemska grejer Kina redan tillverkar.

En enorm bromskloss för att effektivisera är alla patent hit och dit och att om man vill utveckla en produkt eller tjänst så kan man hämmas en aning p.g.a. hård- och mjukvarupatent.
I Kina lär det vara relativt enkelt att kringgå detta och producera hårdvara med patententen man vill ha, men inte betala för sig, sen samma sak med mjukvaran, tror att man i vissa avseenden skulle kunna gå ikapp och t.o.m. förbi då man får fula fördelar genom att isolera sig.

Om man gör en sådan här stor IT-satsning så hade jag gärna sett att man slopade det binära systemet, börja om helt från grunden och låt datorerna kunna tala mer än 0 och 1; fast där tror jag största akilleshälen ligger i programmeringen som kan bli rätt jobbig, dock så hade den passat kinas "alfabet" mycket bra.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grovlimpa:

USA bedriver minst lika stor övervakning som Kina, men man måste ha fruktansvärt dålig koll på omvärlden för att påstå att det inte är någon större skillnad mellan USA och Kina/Ryssland när det gäller mänskliga rättigheter. Att lita på någon eller ej är inte heller svart eller vitt. Jag litar definitivt mer på USA än Kina/Ryssland, men det betyder inte att jag litar helt på någon av dom.

USA bedriver tortyr, de har inte skrivit under FN om mänskliga rättigheter, listan kan göras lång.

Min poäng är att USA inte är mycket bättre än diktaturen Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

USA bedriver tortyr, de har inte skrivit under FN om mänskliga rättigheter, listan kan göras lång.

Min poäng är att USA inte är mycket bättre än diktaturen Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du nu någon gång skulle behöva välja mellan att bo i USA eller Kina, vad hade du valt då?
Hur dåliga än är USA så tror jag att Kina är 100gånger värre vad det gäller fria val och mänskliga rättigheter.
Det är synd om oss och resten av världen den dagen när Kina blir världspolis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Layon:

Om man gör en sådan här stor IT-satsning så hade jag gärna sett att man slopade det binära systemet, börja om helt från grunden och låt datorerna kunna tala mer än 0 och 1; fast där tror jag största akilleshälen ligger i programmeringen som kan bli rätt jobbig, dock så hade den passat kinas "alfabet" mycket bra.

En kvantdator med andra ord. Det forskas för fullt på det området men de kan inte ersätta vanliga datorer i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Det är ett konkret exempel på samhällets ökade polarisering du ser där. Vi är på väg in i en epok som man skulle kunna kalla 'post-truth'. Allt mer människor styrs utav desinformation från auktoritära regimer som spelar på folks känslor och försöker riva isär demokratiska länder från insidan genom att vända oss mot varandra. Internet och social media har blivit världshistoriens största propagandamaskin. Syftet är att ändra maktbalansen i världen, och det är skrämmande hur väl det har fungerat hittills.

Ja, främst sociala medier är vad jag kallar en av människans största misslyckade sociala experiment (mer skada än nytta). Mycket av internet är fantastiskt: Wikipedia, internetforum, bilder & filmer från nästan hela världen från flera decennier tillbaka, mIRC och liknande chatter. Sociala medier är INTE en av dem dock, imho.

Vad som förvånar mig mest är att i och med dagens samhällssituation så saknas det ändå viktiga kurser och utbildningar i unga åldrar för att förbereda yngre människor inför dagens värld som levs mer eller mindre via internet? Även äldre borde få "internetutbildning".

(Foliehatt-hypotes: politiker vill ej utbilda sina medborgare för även om det skyddar mot fiendepropaganda så kan det också skydda mot deras egen propaganda att bli omvalda igen.)

Vissa skulle nog påstå att "vi" redan är i "post-truth"-samhället nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

USA bedriver tortyr, de har inte skrivit under FN om mänskliga rättigheter, listan kan göras lång.

Min poäng är att USA inte är mycket bättre än diktaturen Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med "skrivit under"? USA röstade för "The Universal Declaration of Human Rights" 1948 men ingen har skrivit under nånting: 183rd Plenary Meetings of General Assembly Se sida 933.

Finns inte direkt nån Stephen Colbert eller liknande i Kina som var dag kan kritisera och/eller förlöjliga staten och dess ledare inför alla som vill se och lyssna. Det finns mycket att kritisera USA för men bara för att en demokrati har problem ska man inte med öppna armar välkomna en diktatur.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Ja, främst sociala medier är vad jag kallar en av människans största misslyckade sociala experiment (mer skada än nytta). Mycket av internet är fantastiskt: Wikipedia, internetforum, bilder & filmer från nästan hela världen från flera decennier tillbaka, mIRC och liknande chatter. Sociala medier är INTE en av dem dock, imho.

Vad som förvånar mig mest är att i och med dagens samhällssituation så saknas det ändå viktiga kurser och utbildningar i unga åldrar för att förbereda yngre människor inför dagens värld som levs mer eller mindre via internet? Även äldre borde få "internetutbildning".

(Foliehatt-hypotes: politiker vill ej utbilda sina medborgare för även om det skyddar mot fiendepropaganda så kan det också skydda mot deras egen propaganda att bli omvalda igen.)

Vissa skulle nog påstå att "vi" redan är i "post-truth"-samhället nu.

Vissa länder har varit där en lång tid. Ryssland har spenderat minst 20 år i en sådan värld och det var ju inte direkt annorlunda i Sovjetunionen heller. Det som är nytt är att det börjat infektera västerländska demokratier och att det riskerar att på längre sikt få EU och USA att kollapsa, vilket är målet med påverkansoperationerna.

Jag är övertygad om att våra politiker och myndigheter försöker vidta åtgärder och uppdatera skolsystemet och försvarsförmågan för att möta detta hot men det är inte helt lätt när saker har förändrat sig så fort samtidigt som riksdagen redan infiltrerats av politiker som än så länge inte har någon reell makt men som gärna omfamnar desinformationen och använder den för att få makt och inflytande (*host* SD, vars brunmedia visat sig vara finansierad av Ryssland genom Ukraina).

I USA omfamnade man 'post-truth' efter valet 2016 då man fick en korrupt serielögnare med en egen skuggkabinett som president. Putin lånade ut sin propagandamaskin för att se till att det blev så (se Muellerrapporten).

Här är en intressant podcast för den som är intresserad av att sätta sig in mer:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0nJEyG/patrik-oksanen-tro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

En kvantdator med andra ord. Det forskas för fullt på det området men de kan inte ersätta vanliga datorer i dagsläget.

Jag vet inte riktigt vad en kvantdator är och en snabb googling så känns det inte riktigt som det jag menade, men är osäker så kan ha fel.

Det jag tänkte var att istället för att som idag när en svängning går över en bestämd spänningsnivå så skrivs/utläses en etta och när den går under så 0.

Det jag tänkte mig, lite grovt förklarat, är att processorn skall kunna registrerat fler värden vid olika spänningar, så t ex:

0,0-0,2 =0
0,3-04 = 1
0,5-0,6= 2 o.s.v.

Givetvis ställer det här höga krav på att processorn inte fluktuerar för mycket och förmodligen så hade man fått köra med låg frekvenz men om man hade kunnat utvinna större värden per bitar så hade strängarna kunnat skrivas snabbare.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@ZothOmmog: Huawei är en del i det hela. Det är lite ironiskt att medan "väst" diskuterar risken med teknik från Kina håller både Kina och Ryssland på och minskar beroendet av Windows. Man är rädd att Kina ska spionera med hjälp av utrustning från Hauwei men bara tanken att USA skulle spionera genom bl a Microsoft är ju absurd.

Är det absurt? Då för en tid sen så kom det ju upp att NSA hade spionerat på EU, säkert var något av det gjort med Windows.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Layon:

Jag vet inte riktigt vad en kvantdator är och en snabb googling så känns det inte riktigt som det jag menade, men är osäker så kan ha fel.

Det jag tänkte var att istället för att som idag när en svängning går över en bestämd spänningsnivå så skrivs/utläses en etta och när den går under så 0.

Det jag tänkte mig, lite grovt förklarat, är att processorn skall kunna registrerat fler värden vid olika spänningar, så t ex:

0,0-0,2 =0
0,3-04 = 1
0,5-0,6= 2 o.s.v.

Givetvis ställer det här höga krav på att processorn inte fluktuerar för mycket och förmodligen så hade man fått köra med låg frekvenz men om man hade kunnat utvinna större värden per bitar så hade strängarna kunnat skrivas snabbare.

Här kommer en ganska pedagogisk förklaring om kvantdatorer:
https://youtu.be/iDo4qKnHCr8

TL:DR
En bit kan ha två olika värden
En qubit kan ha många värden, t.ex. 253 som i exemplet i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kina verkar också fila på ett eget operativsystem, Linux-baserat.

Givet att man också storsatsar på RISC-V (tacka Trump för den även om ARM numera konstaterat att de inte är ett US-baserat företag och Huawei får därför fortsätta använda ARMs ISA) kanske det blir Linux på RISC-V.

Om så blir fallet lär det rejält sätta snurr på RISC-V utvecklingen.

Detta jag hoppas på!

Om stora delar av Kina blir begränsade till Zen 1 så bör det bli lättare för RISC-V att konkurrera på den Kinesiska marknaden än i västvärlden där Zen 3 och ännu nyare Zen generationer kommer släppas.
Om RISC-V blir den primära arkitekturen i Kina så kan det ge RISC-V tillräckligt momentum och utveckling att det kan bli något även för oss i västvärlden.

Jag tycker att RISC-V verkar spännande och gillar konceptet att det är en öppen arkitektur.
Men i dagsläget känns det mer som att det är ett hypotetiskt koncept än verklighet.
Om jag vill köpa en stationär dator, en laptop, en enkortsdator, en surfplatta, en smartphone...
Om jag vill köpa något av det så vet jag inte vart jag vänder mig idag om jag vill ha en som är RISC-V baserad.

Om halva Kina kommer köra RISC-V baserade dator, smartphones, etc så är sannolikheten hög att det även sprider sig så att det går att köpa RISC-V baserade produkter i västvärlden.

Nog för att Intel släppt många bra produkter genom åren.
Men 8 kärnig Skylake++ med 100MHz högre för varje år (ofta till högre pris) känns inte som så spännande utveckling.

Jag gillar också konceptet/ideologin med öppenhet.
Även om lösningar byggda på proprietära/stängda produkter ofta fungerar bra i praktiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Om du nu någon gång skulle behöva välja mellan att bo i USA eller Kina, vad hade du valt då?
Hur dåliga än är USA så tror jag att Kina är 100gånger värre vad det gäller fria val och mänskliga rättigheter.
Det är synd om oss och resten av världen den dagen när Kina blir världspolis.

Pest eller kolera 🤢

Jag tror vi överskattar hur bra USA är. Vad Kina är verkar mer uppenbart. Jag har inget intresse att av att varken leva i eller ens besöka något av länderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Alltså, många verkar ha missat att detta gäller bara myndigheter och statliga verksamheter.

Risken är väl att dom gör sig själva en björntjänst, då ev exploits och sårbarheter kommer att fungera på samtliga datorer. Dom lär ju inte ha alltför många olika processorer, som alla bygger på samma arkitektur. Övrig hårdvara kommer ju vara likadant. (tex ram, och row-hammer exploits ).

samtidigt så kan det kanske komma ut trevliga cpu'er som kan användas till något kul som enkortsdatorer och sånt som kan användas till roliga projekt. Kanske till och med kan konkurera med intel and amd om dom inte har några bakdörrar.

Vi lär väl inte få se så mycket, men blir kul att se hur dom kommer att bygga sina datorsystem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Måttband:

Pest eller kolera 🤢

Jag tror vi överskattar hur bra USA är. Vad Kina är verkar mer uppenbart. Jag har inget intresse att av att varken leva i eller ens besöka något av länderna.

Skickades från m.sweclockers.com

USA svänger väldigt mycket fram och tillbaka beroende på vilka som styr för tillfället. När man tittar i backspegeln så har folket ibland valt riktigt bra ledare, och ibland riktigt dåliga, rent av livsfarliga ledare där man enkelt har kunnat dra paralleller med t.ex. Hitler (som också var folkvald) i efterhand när fakta har kommit upp på bordet. Det är åtminstone en demokrati i grunden men det är en problematisk sådan. Så länge dess demokrati inte undergrävs på samma sätt som exempelvis Putin gjort så finns det åtminstone hopp om en bättre framtid.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Irre:

Jag är mer oroad över väst och deras olika krig de startat sedan andra världskriget.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns nog en ny konflikt som handlar om samma sak, makt och ägande, tyvärr

Vad vi skapat i vår fina del av världen vet i tusan om jag skriver under på är frälsningen

Men framtiden får gärna motbevisa mina tankar
Jag som trodde politiken kunde ta skiten ur det....kanske gör den det

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Måttband:

Pest eller kolera 🤢

Jag tror vi överskattar hur bra USA är. Vad Kina är verkar mer uppenbart. Jag har inget intresse att av att varken leva i eller ens besöka något av länderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som i fallet pest eller kolera så finns det ju ett alternativ som är dåligt och ett alternativ som är betydligt värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Precis som i fallet pest eller kolera så finns det ju ett alternativ som är dåligt och ett alternativ som är betydligt värre.

Förstår inte förkärleken vissa har för den auktoritära diktaturen Kina, särskilt inte med tanke på vad som händer i Hong Kong just nu. Visst finns det väldigt många brister i det stora fantastiska landet USA men om man jämför USA med Kina istället för andra demokratier får man förhoppningsvis en klarare bild av vem som är vad. Hoppas för landets medborgares skull att Kina misslyckas gravt med det här målet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Förstår inte förkärleken vissa har för den auktoritära diktaturen Kina, särskilt inte med tanke på vad som händer i Hong Kong just nu. Visst finns det väldigt många brister i det stora fantastiska landet USA men om man jämför USA med Kina istället för andra demokratier får man förhoppningsvis en klarare bild av vem som är vad. Hoppas för landets medborgares skull att Kina misslyckas gravt med det här målet.

Jag vet inte om vi kan klaga med tanke på att vi också fängslar dissidenter och folk kritiska mot staten eller terrorism/islam. Var ju en svensk man som nästan blev fängslad för att han citerade koranen och det faktum att islam och demokrati inte går hand i hand. Kina är trots allt ett marknadsekonomiskt/kapitalistiskt land med en växande medelklass som har fått västerländska problem så som spelmissbrukande ungdomar, ekoterrorister och peta folk som dödar fler djur än dom räddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Jag vet inte om vi kan klaga med tanke på att vi också fängslar dissidenter och folk kritiska mot staten eller terrorism/islam. Var ju en svensk man som nästan blev fängslad för att han citerade koranen och det faktum att islam och demokrati inte går hand i hand. Kina är trots allt ett marknadsekonomiskt/kapitalistiskt land med en växande medelklass som har fått västerländska problem så som spelmissbrukande ungdomar, ekoterrorister och peta folk som dödar fler djur än dom räddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju ett påstående det. Kan du ge exempel?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det var ju ett påstående det. Kan du ge exempel?

https://politicalbullpen.com/t/swedish-man-who-insulted-musli...
https://www.loc.gov/law/help/blasphemy/index.php
In Western Europe, many countries retain blasphemy and related laws. While in some countries they are never enforced, there have been prosecutions in recent years in Austria, Finland, Germany, Greece, Switzerland, and Turkey. Inte Sverige dock, men likväl Österrike, Tyskland, Finland och Turkiet. Turkiet som ska vara ett "liberalt" "västerländskt" land https://en.m.wikipedia.org/wiki/Child_marriage_in_Turkey.

https://www.ecoi.net/de/dokument/1436907.html
Är dock fortfarande ett skandinaviskt land
https://www.gatestoneinstitute.org/12078/sweden-free-speech.
Hittar tyvärr inte den specifika länken för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Pest eller kolera 🤢

Jag tror vi överskattar hur bra USA är. Vad Kina är verkar mer uppenbart. Jag har inget intresse att av att varken leva i eller ens besöka något av länderna.

Skickades från m.sweclockers.com

En alldeles för förenklad bild. Att indirekt påstå att det är irrelevant hur mycket frihet och rättigheter befolkningen har bara för att länderna har många brister verkar rätt absurt enligt mig. Utan nyanserat tänkande är det svårt att komma till några intressanta slutsatser.

Permalänk
Medlem

Kina var ett land som hade mass-svält kring 1960 där tiotals miljoner dog. Sen flyttade vi dit vår tillverkning. Vi byggde deras land med våran tillverkning, och idag har dom gått vidare till egen utveckling och produktion i princip alla branscher. Deras produkter konkurrerar idag med västeeländska produkter, och blir mycket snabbt ett starkt och självständigt land. Dom köper upp västerländska företag, utvecklar många städer i Africa, och får mer och mer världsligt inflytande. Om 50 år så är det kina som styr världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Otroligt klimatsmart med närproducerat sedan är konkurrens bra för oss alla.
Tummen upp till Kina!