Permalänk

Köpråd begagnad

Tja!

Håller på och spanar på en ny dator. Skulle självklart helst bygga en helt ny men jag har inte direkt råd just nu. Hade isåfall tänkt mig något i prisklassen 10-12 tusen.

Har kollat lite på begagnade datorer men jag tycker att det är riktigt svårt att se vad som egentligen är prisvärt då jag inte har hängt med i tekniken på senare år.

Hittade den här:

Chassi: Cylon Aero Cool Bolt
CPU: i5-2500k @4.3ghz (OC)
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Modekort: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Ram: Corsair Vengeance 16gb
GPU: Nvidia 1060gtx 3gb
SSD: Kingston 120gb
HDD: WDC 320gb
Nätaggregat: Kolink 700w 80+
Windows 10 (äkta)

Priset på annons: 5400kr

Några frågor till er:
är det värt prislappen eller vad skulle ni ge för en sådan burk?

Hur skulle jag klara mig i dagens läge? Spelar till största del WoW, kanske lite dota 2 och eventuellt att jag går över till Cod mw på pc istället för mitt PlayStation.

Och slutligen hur ser uppgraderingsmöjligheterna ut för den datorn. Kan jag köpa en ny GPU och klara mig ett tag till eller ställer CPU och moderkort till med problem för sånt. Skulle gärna uppgradera den lite i taget för att hålla den uppdaterad ett tag framöver.

Eller är det mer värt att hålla sig och fortsätta lagga på en laptop tills jag har råd att bygga helt nytt?

Tack, hoppas alla har haft en fin jul!

Permalänk
Vila i frid

Då ingen av prylarna har någon form av garanti kvar... du kommer hem med "nya" datorn, ansluter och trycker på ON och nätaggregatet får för sig "nu säger jag upp mig" och allt annat i datorn får härdsmälta. Om du inte har råd just nu, vänta tills du får råd.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Då ingen av prylarna har någon form av garanti kvar... du kommer hem med "nya" datorn, ansluter och trycker på ON och nätaggregatet får för sig "nu säger jag upp mig" och allt annat i datorn får härdsmälta. Om du inte har råd just nu, vänta tills du får råd.

Ja det har du nog rätt i. Det är väl lite av en chansning att köpa en begagnad dator. Det blir ju väldigt tråkigt om den i slutändan blir dyrare än en ny bara för att det går sönder. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller med förgående om att det inte är värt då dom flesta komponenterna i det bygget är urgammalt. Sålde själv en i5 8400 gtx 1060 3gb 16gb ram och 240gb ssd till en kollega för 4500 så han tar överpris i mitt tycke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du 10-12k har du definitivt råd med en bra speldator. Imo köp allt nytt fast ett begagnat grafikkort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13203052

Typ den och ett begagnat GTX 1070 eller liknande, 1060 om du inte har råd (6gb). 1060 bör gå för runt 1,5k tror jag.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Försökte prispressa så mycket som möjligt, rätt prisvärt om du har råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5400:- är ett enormt överpris, tro inget annat!

Permalänk

Tackar så hjärtligt för alla svar! Kommer att hålla ut tills jag har fått ihop en budget på 10-12k och bygga en helt ny istället. Känns som det bästa alternativet, sparar förslagen härifrån alternativt skapar en ny tråd för att få förslag på komponenter när det väl är dags!

Skickades från m.sweclockers.com