Permalänk
Medlem

En grej som faktiskt skulle vara riktigt riktigt cool vore att bygga in en liten TV i den.
En 9" färg-tv borde väl gå att få tag på?
Och sen blir det till att modda för glatta livet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon
Jag gör det inte.
Men om man trixzar med sånna där hållare som gör att man kan sätta två minnen i en sockel kan man få upp den i 128mb har jag läst.
Förmodligen är det 2 socklar på moderkortet, och man sätter med hjälp av dom där hållarna i 4x32 mb moduler.

Edit: Man använder 2 hållare för 4 moduler var, och fyller dom med 16 mb moduler.
Man kan läsa mer om det här.

Oki...trodde att det var omöjligt..som på typ LC:en där man inte kan ha mer än 12mb även fast man kan trycka in simmar så det står härliga till så klarar den inte av mer än 12...

kommer docj ihåg jag hade en sån och mina vänner med PC höll på att tuppa av när jag sa att jag hade 12mb i ram

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

haha 12 mb!! jätte mykke juu!! HELA 2mb mer än 10mb

dina vänner kommer nog att stendö om jag säger att jag har 2st 0:or efter 12? nästan de iaf, 1024mb i ram

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine

dina vänner kommer nog att stendö om jag säger att jag har 2st 0:or efter 12? nästan de iaf, 1024mb i ram

Nu var det ju ett tag sen...hur mycket ram hade du 1990?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har 3st sånna nere i källaren, en med ganska mycke RAM och nätverkskort, jag funderade på att sätta den som en webbserver men har inte hittat drivisar för nätverkskortet =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OiXzY
Jag har 3st sånna nere i källaren, en med ganska mycke RAM och nätverkskort, jag funderade på att sätta den som en webbserver men har inte hittat drivisar för nätverkskortet =/

Vad är det för nätverkskort?
borde ju gå att hitta en drivis på nätet eller nånstans...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine

Är du helt befriad från intelligens eller? datorn är från slutet av 80-talet.

Edit: Slutet, inte början.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Är du helt befriad från intelligens eller? datorn är från början av 80-talet.

Nja..introducerades 1987 med 1-4 mb ram..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SE/30 introducerades i januari 1989, det var SE som kom i mars 1987.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fobie
SE/30 introducerades i januari 1989, det var SE som kom i mars 1987.

Sorry...läste inte rubriken ordentligt..trodde att det var en SE...*duh*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att tråden inte spårar iväg i alla fall ..

Akvarium får det bli - på ett eller annat sätt! Jag tänkte givetvis ha lite ljus och kul prylar däri, och det enklaste verkar nästan vara att låta nätagget sitta kvar och knycka ström från det. Dock kommer det lite ivägen för själva tanken, så att det får bli någon form av kringbygge ..

Är det ovettigt att bygga vattentank i plexi? Glas är givetvis bättre, men .. tja .. svårarbetat. Var och hörde efter hos en fönstersmed idag om han kunde snida till en "låda" åt mig - han skulle ringa imorrn om pris, så då får vi se ..

Visa signatur
Permalänk

lite spårar den ur kanske...men det svårt att inte bli nostalgisk...
länkar till en massa guider om hur man bygger akvarium av den...
http://www.lowendmac.com/compact/macquarium.shtml

själv skulle jag bygga en sån här om jag hade en trasig sån burk
http://www.wired.com/news/photo/0,1860,50820,00.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nillon, vart tog ditt akvarium vägen? tog åkerman det och behöll?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ta tillvara på högspänningstransformatorn, såna kan man använda till en massa roliga projekt. HS-trafon till ett sånt där svartvitt litet bildrör kan mna få ut ca 12 kV ur, men bara några få mA. Perfekt till experiment.

Om du inte ska ha HS-trafon själv så skicka den till mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nillon, vart tog ditt akvarium vägen? tog åkerman det och behöll?

Typ... kanske skulle kräva tillbaka det nån gång.
Men det blev inte så bra... fel mått på glasen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Oki...trodde att det var omöjligt..som på typ LC:en där man inte kan ha mer än 12mb även fast man kan trycka in simmar så det står härliga till så klarar den inte av mer än 12...

kommer docj ihåg jag hade en sån och mina vänner med PC höll på att tuppa av när jag sa att jag hade 12mb i ram

Att jämföra en LC med en SE/30 är ju som att jämföra en moped med en motorcykel... LC:n är helt enkelt strypt. Tror tillochmed att maxgränsen för minne ligger på 10 mb för LC och LC2, för iochmed LC3 det blev nån ordning på det.
SE/30:n är en kompromisslös maskin för sin tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon
Att jämföra en LC med en SE/30 är ju som att jämföra en moped med en motorcykel... LC:n är helt enkelt strypt. Tror tillochmed att maxgränsen för minne ligger på 10 mb för LC och LC2, för iochmed LC3 det blev nån ordning på det.
SE/30:n är en kompromisslös maskin för sin tid.

Näpp tolv fick man in i den..hade tolv meg ram å tvåhundraförti meg HDD...å folk trodde att jag ljög när jag så det...det var tider det
fast det märkes ju att LC stod för low cost...men ville man ha färgskärm på den tiden så var det lc eller en II:a som gällde...å en IIfx var inget man hostade upp cash till i första taget..
tryckte man in en fpu i den så vart den dessutom ganska trevlig...med dåtidens mått mätt

EDIT:rättning av fyllestavning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bygg ett kylskåp av den medlucka av plexi

Permalänk
Medlem

Ghost: om du vill ha innanmätet på allvar så är det bara att skicka ett mail eller dylikt så ska vi nog ordna det. I övrigt kan jag säga att bygget är i full gång .. bilder kommer när det är klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skulle nog målat om den..

pregat in ett mini-itx i den,, och försöka använda den inbyggda skärmen

Permalänk
Medlem

Tror jag har nån sån gammal mac på jobbet i bått förråd. Om man skulle slänga in nått litet moderkort och sen en liten tft på det och använda den som HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Vad är det för nätverkskort?
borde ju gå att hitta en drivis på nätet eller nånstans...

Det är ett Etherport SE30 från Kinetics. vad jag läst så finns dom med i MacBSD som jag funderar på att lägga in, annars så har jag sökt efter drivisrana för MacOS länge utan någon framgång.

Permalänk

tänkte ja skulle ta min gammla apple å typ ha till att styra automatisk vattning av blommor, påsättning av kaffekokare eller så

Visa signatur

mmmm...

Permalänk
Medlem

så här gjorde jag med en gammal mac: http://hem.passagen.se/igloo.markus/mac

det var kul iaf

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

yo stupid fuck jag har gett en slant för den

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk

Som en annan sa, gör det till ett kylskåp med plexi på framsidan...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

som sagt, gör allt för att få den att funka igen.
jag har två st se/30 och har dom i "nätverk" med apple-talk.
skit kul att spela shuffle-puck cafe på...

Permalänk
Medlem

polaren har en performa 630 CD som han kör som server....stabil som f---n
å aldrig några problem...har för mig att fortfarande har ingen knäckt mac
ännu...det finns ju nått pris för det..typ 100.000 dollar eller nått

Visa signatur