Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Begagnade datordelar - bedrägeri eller ej?

Permalänk
Medlem

Begagnade datordelar - bedrägeri eller ej?

Hej! Det är så att jag söker dator delar.. men så stötte jag på en person på Facebook som erbjöd en
I7 9e gen och rx 590 + 16 GB skull trident 3200mhz.. för endast 4000kr 0.O min Undran nu är vad kan detta igentligen vara värt Och är de för bra för o vara sant ?
Mvh matte ✌️

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk

Knappast för bra för att vara sant, möjligtvis att i7.an är undervärderad en aning. Däremot så hade jag inte köpt något från en okänd person som inte har något omdöme, chansen är stor att man köper grisen i säcken. 4000:- må inte vara mycket pengar men ändå sura nog att förlora

Permalänk
Avstängd

Vill personen att du betalar i förskott eller är det OK att mötas upp, kolla på och prova grejerna och sen betala?

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig pröjsa i förskott till helt okänd person på det sättet, i synnerhet inte om dealen är för bra för att vara sann. Har du möjlighet att kolla så att grejerna funkar, gör det och pröjsa sen. Annars inte.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen ännu nämnt det så varnar jag för att köpa/betala i förskott. Se om du kan kika på grejerna innan och mötas upp. Annars kan det vara en lurifax.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

För bar för att vara sant. Köp aldrig om du inte får betala i efterskott när du fått hem och provat grejerna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Okej tack för tipsen! Var lite orolig att priset kunde vara så billigt pga av defekter har 2.5 timma restid enkel väg dit 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

För bar för att vara sant. Köp aldrig om du inte får betala i efterskott när du fått hem och provat grejerna.

Fast vem vill sälja o skicka iväg delar innan man får betalt då?^^ Jag skulle aldrig vilja skicka iväg det jag skulle sälja till en okänd person i risk om att aldrig få betalt

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Fast vem vill sälja o skicka iväg delar innan man får betalt då?^^ Jag skulle aldrig vilja skicka iväg det jag skulle sälja till en okänd person i risk om att aldrig få betalt

Då säljer man nästgårds. Aldrig, aldrig aldrig förskottsbetalning. Finns väl tjänster som garanterar leverans, betalning m.m.?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Då säljer man nästgårds. Aldrig, aldrig aldrig förskottsbetalning. Finns väl tjänster som garanterar leverans, betalning m.m.?

Det finns ingen tjänst som kan garantera att köparen inte tar hem paketet, plockar ut grejorna och sedan påstår att paketet var tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Det finns ingen tjänst som kan garantera att köparen inte tar hem paketet, plockar ut grejorna och sedan påstår att paketet var tomt.

Nej, då säljer man face to face. Annars får man skylla sig själv och räkna med att bli blåst.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Nej, då säljer man face to face. Annars får man skylla sig själv och räkna med att bli blåst.

Ja face to face är såklart bästa vägen

Men jag citerade för en person som rekommenderar att man inte ska förskottsbetala men betala i efterhand går bra?
Är ju samma sak fast omvänt bara.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod