Ny kontorsstol, tips! (mer åt premium -hållet)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ny kontorsstol, tips! (mer åt premium -hållet)

Hej hopp!
Jag sitter idag med en kontorsstol (Malmstolen) som varit med LÄNGE.
Den var uttjänt på mitt förra jobb och skulle slängas, men jag tog hem den istället och ersatte då min dåvarande kontorsstol från JYSK.

... även om denna kontorsstolen var dålig och skulle slängas, så var den flera mil bättre än vad stolen från Jysk var - som ändå var ganska ny dessutom. Det är alltså skillnad på stol och stol..

Det är snart 10år sedan jag tog hem denna stol och därmed har jag haft en uttjänt stol i ytterligare 10 år... men nu börjar den defakto sjunga på sista versen.
Den gnisslar och knarrar en hel del, försökt smörja upp men utan bra resultat.
Armstöden var kass för några år sedan, bytte då ut dem / modifierade fästena så jag kunde sätta dit ett annat fabrikat.
Den fäster inte längre i låst läge för att tilta bakåt, vilket gör att när man lutar sig bakåt så följer solen med - och stannar i det läget.

Så!, jag skulle vilja ha tips och ideér på vart/vilka stolar som skulle kunna passa mig
Jag köpte för ett tag sedan Mission SG RGC 2.2 från NetOnNet - men herrejävlar vad plastig och flimsig den vart!, åkte tillbaka illa kvickt!

Var på IKEA häromdagen och provade deras stolar... den bästa/dyraste hade kanske funkat - men liksom, "hade kanske..." redan där skär det sig.

Vad har ni andra för erfarenheter utav Premium -stolar och vilka märken / modeller kan ni rekommendera ?
Allt är utav Intresse!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kolla efter valfri Kinnarps-kontorstol. Tror man inte kan bli missnöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk

Instämmer med föregående, Kinnarps har riktigt bra stolar som håller länge, även Ullmanstolen tycker jag är bra att sitta i.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna tråd som går genom många alternativ.
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-av...

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av trattgunnar:

Rekommenderar denna tråd som går genom många alternativ.
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-av...

Hur kan jag ha missat denna tråden?!
Tusen tack!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

KAB Director, har en själv, har för mig att jag köpte den när jag fyllde 40, så den är 13 år nu, syns inte och jag sitter mycket i den.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Ergohuman, jag är mycket nöjd efter några månaders användning. Inget ryggont längre tack vare stolens svankstöd.
Jag köpte först en ny madrass i tron att det var madrassen som orsakade ryggont. Men det var den gamla stolen. Jag testade många andra kontorsstolar innan köpet, Ergohumans svankstöd var bättre än de andra.

Permalänk
Medlem

Har suttit på ett antal Kinnarps stolar genom åren, kan verkligen rekommendera dem! Personligen har bästa stolen jag använt från Kinnarps varit modellen Capella (med nackstöd och armstöd såklart..) Men 9000-serien är också behaglig att sitta i 8+h per dag!

Visa signatur

Corsair 400Q - Corsair RM750x - Asus Z170 PRO - i5 6600k - be quiet! Pure Rock - 16gb Corsair Vengeance LP @ 3000Mhz - 1070 Asus Dual OC - 500gb Samsung 750 EVO - Dell U2515h - CM Quickfire Rapid Cherry red

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av frankof:

KAB Director, har en själv, har för mig att jag köpte den när jag fyllde 40, så den är 13 år nu, syns inte och jag sitter mycket i den.

Denna med andra ord ?

Alltså priset är ju "högt" - men allt är relativt. Malmstolen / Kinnarps ligger ju i denna prisklass också.
Blir nog en present till mig själv också framöver.

Något negativt med den ?, blir det väldigt varmt ?, är den väldigt bred ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Denna med andra ord ?

Alltså priset är ju "högt" - men allt är relativt. Malmstolen / Kinnarps ligger ju i denna prisklass också.
Blir nog en present till mig själv också framöver.

Något negativt med den ?, blir det väldigt varmt ?, är den väldigt bred ?

Den är rätt stor, men det är jag också(110kg) så det är ok, jag har den i tyg så jag tycker inte den är speciellt varm.
Den går inte att luta så långt tillbaka som t.ex ikeas stolar, men det fanns visst något ergonomisk(?) krav på hur mycket en stol får luta.
Jag hade lite tur, jag fick tag på ett demo ex så priset blev mera "rätt".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

RH Logic 400

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av frankof:

Den är rätt stor, men det är jag också(110kg) så det är ok, jag har den i tyg så jag tycker inte den är speciellt varm.
Den går inte att luta så långt tillbaka som t.ex ikeas stolar, men det fanns visst något ergonomisk(?) krav på hur mycket en stol får luta.
Jag hade lite tur, jag fick tag på ett demo ex så priset blev mera "rätt".

Ok, men kanske värt att kolla upp vart de finns så så man kan provsitta/klämma-å-känna

Men bra att veta
Och tyg vill jag med ha

Den såg förbannat skön ut!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Balint:

Kan rekommendera Ergohuman, jag är mycket nöjd efter några månaders användning. Inget ryggont längre tack vare stolens svankstöd.
Jag köpte först en ny madrass i tron att det var madrassen som orsakade ryggont. Men det var den gamla stolen. Jag testade många andra kontorsstolar innan köpet, Ergohumans svankstöd var bättre än de andra.

Kollade in denna och den.... ser skum som fan ut?
Alltså jag menar den där svankgrejen - sticker den alltid ut?, eller kan man fälla ner den helt platt likt en vanlig stol ?

Känner att det hade kanske varit skönt ibland, men inte alltid.

Skrivet av -ekback:

Har suttit på ett antal Kinnarps stolar genom åren, kan verkligen rekommendera dem! Personligen har bästa stolen jag använt från Kinnarps varit modellen Capella (med nackstöd och armstöd såklart..) Men 9000-serien är också behaglig att sitta i 8+h per dag!

Kollade in Capella lite på Kinnarps webb igår och den såg riktigt intressant ut!
Dock fick jag inte fram något pris (?) då deras webshop krånglade...
Skall testa igen Tack för tips!

Skrivet av CyberNerd:

RH Logic 400

Intressant!, ser väldigt lik ut den jag har faktiskt
Får kolla närmare helt klart!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vi har en blandning av Kinnarps (8000, mfl), RH (Logic 400) och KAB (Executive) på jobbet och KAB är utan tvekan det skönaste stolen att sitta i under längre perioder (suttit upp till 10 timmar på jobbet).
Alla tre är utmärkta alternativ men KAB står helt klart ut i min mening. Enda negativa är väl priset, om man inte hittar en begagnad eller någon som är på rea.

Jag är ganska liten (174cm, 70kg) och har inga problem med KAB-stolen. Den föredras även av kollegor som är betydligt större (~200cm, 115+kg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kollade in Ergohuman och den.... ser skum som fan ut?
Alltså jag menar den där svankgrejen - sticker den alltid ut?, eller kan man fälla ner den helt platt likt en vanlig stol ?
Känner att det hade kanske varit skönt ibland, men inte alltid.

I början kändes det konstigt, men det berodde på att ryggen var lite öm, efter några dagars användning kändes det bra, nu kan jag inte vara utan stolen. Det går inte att fälla in svankstödet så att stolen blir "platt" som en vanlig stol, men det skulle jag ändå aldrig vilja göra.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Balint:

I början kändes det konstigt, men det berodde på att ryggen var lite öm, efter några dagars användning kändes det bra, nu kan jag inte vara utan stolen. Det går inte att fälla in svankstödet så att stolen blir "platt" som en vanlig stol, men det skulle jag ändå aldrig vilja göra.

Så man kan med andra ord ställa in hur mycket/lite själva svankstödet skall sticka ut?, det är ju riktigt bra isåfall! Kanske blir att kika närmare på denna modellen också trots allt...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:
Ett tidigare inlägg jag skrivit om ämnet. Tror fortfarande det är ganska aktuellt.
#16336341

Men ja. Åk och kolla på en Kinnarps
Kontoret i Varberg
Om du köpen en begagnad eller ny är mer fråga om ekonomi. Du får en fin begagnad för halva priset utan större problem. Bara att man får jaga lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Så man kan med andra ord ställa in hur mycket/lite själva svankstödet skall sticka ut?

Man kan ställa in svankstödet i höjdled, men stödet är fjädrande, så när man sätter sig pressas stödet bakåt av ryggen och sticker inte alls ut. När man lutar sig framåt följer stödet med och fortsätter att ge stöd.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Balint:

Man kan ställa in svankstödet i höjdled, men stödet är fjädrande, så när man sätter sig pressas stödet bakåt av ryggen och sticker inte alls ut. När man lutar sig framåt följer stödet med och fortsätter att ge stöd.

Grymt! Detta skulle jag nog faktiskt behöva...
Får se om det finns någon ÅF i närheten utav mig / Varberg...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Vi har en blandning av Kinnarps (8000, mfl), RH (Logic 400) och KAB (Executive) på jobbet och KAB är utan tvekan det skönaste stolen att sitta i under längre perioder (suttit upp till 10 timmar på jobbet).
Alla tre är utmärkta alternativ men KAB står helt klart ut i min mening. Enda negativa är väl priset, om man inte hittar en begagnad eller någon som är på rea.

Jag är ganska liten (174cm, 70kg) och har inga problem med KAB-stolen. Den föredras även av kollegor som är betydligt större (~200cm, 115+kg).

Hur var det med bredden på KAB stolen? Dessa bevakningsstolar är ofta klart bredare än vanliga kontorsstolar vilket även innebär att armstöden komer rätt långt ut åt sidorna, vilket kanske är bra om man typ sitter i ett kontrollrum men mindre bra om man typ är programmerare eller något annat där man aktivt "datorjobbar". Provade en liknande några dagar och tyckte hela tiden jag satt med armarna för brett och därmed fick sitta med handlederna i onaturlig vinkel för att de skulle nå mus och tangentbord (främst det senare). Hur uppfattade du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur var det med bredden på KAB stolen? Dessa bevakningsstolar är ofta klart bredare än vanliga kontorsstolar vilket även innebär att armstöden komer rätt långt ut åt sidorna, vilket kanske är bra om man typ sitter i ett kontrollrum men mindre bra om man typ är programmerare eller något annat där man aktivt "datorjobbar". Provade en liknande några dagar och tyckte hela tiden jag satt med armarna för brett och därmed fick sitta med handlederna i onaturlig vinkel för att de skulle nå mus och tangentbord (främst det senare). Hur uppfattade du det?

De var helt klart väldigt breda men jag är ganska liten till växten (174cm, 70kg, inte speciellt bredaxlad) och hade inga problem med att vila armarna på armstöden. Samtidigt passade stolen och armstöden till kollegor som var bortemot 2 meter och 100+ kg.
Jag antar att det beror mycket på hur man sitter när man "datorjobbar". Jag har aldrig armarna på armstöden när jag skriver, använder pekdon, etc.
Men om man vill ha armarna på armstöden samtidigt som man skriver, etc, så tror jag det kan bli ett problem med KAB-stolarna just pga bredden.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en Malmstolen 4000 som är någon månad gammal, är en ny Malmstolen ett alternativ?