Ladda en elbil/plug in hybrid via motorvärmarstolpe

Permalänk
Inaktiv

Har laddat firmabilen i mitt gamla jobb under 5 års tid i vanligt uttag både från vägg och motorvärmar stolpe, använde en adapter som hade 220w jordad kontakt och sedan var de en stor klump med massa dioder på och ur den sladd till elbilen.
Full laddning tog drygt 8-9 timmar från 6amp motorvärmar stolpe, körde man vanligt 220w uttag gick de lite fortare.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Då förstår jag hur du menar

Alltså att bilens batterispänning från en defekt elbil skulle kunna läcka ut i din trasiga elvisp i köket utan att jfb trippar (om läckströmmen från AC nätet inte är tillräckligt hög för att trippa den). Helt klart tänkvärt

Trodde du menade att själva laddsladden på något vis skulle bli farlig. Tack för förtydligandet

Nu vet jag inte om detta är helt sant eller ej, men jag var på en liten "konferens" ang. billaddning och där var det en som talade sig lite varm om detta med JFB, det var innan det blev ett krav, men han hävdade att om du får bakspänning av likströmmen in i anläggningen så kan det även resultera att det "stör ut" en JFB av typ A så att den mister sin funktion helt och du förlorar även det skyddet.

Som sagt detta är endast hörsägen.

Vad det gäller den galvaniska avskiljningen i ett switchat nätaggregat så tror i alla jag att den ligger ganska långt ifrån kraven för att klassas som skyddsseparation.
För att uppnå skyddsseparation vid dessa effekterna så är det många kilo vi talar om, betänkt att det måste ju vara dimensionerat att klara högsta förekommande laddströmmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Mycket tokigheter i tråden.

Snälla förklara gärna varför jag utan problem får ha ett elelement på 2000W (8,7A) inkopplat dygnet runt hela året, men kåken brinner upp om jag laddar en elbil med 8A

Ditt element går inte på full effekt flera timmar i sträck. Det går på full effekt i kanske 5 minuter för sen bli rummet så pass varmt så att elementet stänger av sig tills rummet svalnat någon grad. Under tiden så svalnar också alla elledningar och elkontakter som har blivit uppvärmda medan elementet drog maximalt med ström. Det är samma sak i ditt kök. Du har köksspis, kaffebryggare, vattenkokare med mera som drar massor med ström men alla dessa apparater går bara på full effekt några minuter i sträck.

Problemet med att ladda en elbil är inte att laddaren drar mycket ström. Det är att laddaren drar mycket ström under en längre tid, för det är inte elen i ett vanligt hus byggt för. Elen i ett vanligt hushåll är dimensionerat för att alla saker som kan dra mycket ström inte gör det samtidigt, och gör dem det så är det bara under en kort stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jätte många intressanta åsikter tack.
Vet att min granne har en BMW 2serie nånting, hon laddar via motorvärmarens stolpe.
Hon säger att stolpen har en timer på 3 timmar, som hon måste slå på hela tiden.
Misstänker att stolpen har en 5A säkring.

Utifrån det jag ser i tidigare inlägg så tar det ca 3-6 timmar att ladda en plug in hybrid med en räckvidd på ca 50km. Alltså kan jag teoretiskt göra som min granne och ladda 2 ggr/kväll med 3 timmar mellanrum, vilket är förstås jobbigt.

BRFens styrelse tillåter dock inte sådant och vill inte engagera/investera i laddstolpar. Så antigen gör man detta på egen risk eller inte alls.

Om det är så att du under en överskådlig framtid kommer använda bilen varje dag och således spara in en ansenlig summa pengar på laddhybrid så kanske det är värt att själv engagera sig i styrelsen och driva ärendet. Enligt min erfarenhet finns det stor möjlighet inom BRF:er att göra sådana förändringar om man själv är beredd att ta plats i styrelsen och driva det själv. Ändringen i sig är dessutom säkerligen värdeökande för föreningen om den implementeras på samtliga platser.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Detta med "bör" "får" och "rekommendation".
Om en myndighet skriver "bör" så är andemeningen "skall".
Vid en brand eller annan skada kommer försäkringsbolagen och eventuellt domstolen se om man har följt myndighetens rekommendationer. Har man gjort det - bra. Har man inte gjort det kommer din oaktsamhet att prövas.

I allra värsta fall kan det bli oavsiktlig mordbrand.

Det du skriver är felaktigt, skriver man "bör", så ska det finnas i standarden/lagtexten en fotnot om att "bör" skall tolkas som "skall/ska", i alla andra fall så ska "bör" tolkas som en rekommendation och inte ett krav.
(Texten blev rätt kul...?)

Ingen rättsinstans eller försäkringsbolag kan hålla dig ansvarig om du tolkar "bör" som en rekommendation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle-anka:

Ditt element går inte på full effekt flera timmar i sträck. Det går på full effekt i kanske 5 minuter för sen bli rummet så pass varmt så att elementet stänger av sig tills rummet svalnat någon grad. Under tiden så svalnar också alla elledningar och elkontakter som har blivit uppvärmda medan elementet drog maximalt med ström.

Jag har alla fönster öppna hela vintern så elementet stänger aldrig av sig

Ditt resonemang stämmer inte, du får studera karaktäristik på säkringen (vanligtvis B eller C standard i sverige).
En 10A säkring tål upp till 10A last kontinuerligt, den tål beroende på karaktäristik även en viss överlast under en viss tid. Även dina 1.5mm2 kopparledningar tål detta med väldigt god marginal. Man kan t.o.m i vissa fall säkra 1.5mm2 med 13 eller t.o.m 16A och ändå uppfylla kraven (beroende på hur kabeln är förlagd, vanligtvis säkrar man 10A för det är helt safe i alla lägen).

Det vore ju inte direkt ok om lägenheten/huset började brinna i elsystemet för man öppnar fönstret......

Däremot så kan schuko uttaget vara en svag punkt, men största skillnaderna mellan J1772 (som ju är elbils-standard och alla utom apple, förlåt... tesla använder) och schuko är dels att på J1772 kan du omöjligt dra ut kontakten med ström på, för du måste trycka in en knapp för att kontakten ska gå att lossa från bilen och då bryts strömmen. Dels att J1772 helt enkelt inte funnits tillräckligt länge för att bli riktigt gamla och mekaniskt utslitna.

Ett schuko i bra skick där ingen dragit in och ur kontakter med saker påslagna med märkström 16A ska ju klara denna ström kontinuerligt.

Så bra att ha koll på skicket på sina uttag, men inte en chans i helvete att 1.5mm2 ledningar skulle börja brinna i väggarna av 10A, eller ens bli märkbart varma.

Och laddar man el eller hybrid hemma, dra alltid ur kontakten på bilen först

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Ett schuko i bra skick där ingen dragit in och ur kontakter med saker påslagna med märkström 16A ska ju klara denna ström kontinuerligt.

Det är väl detta som inte är helt korrekt, schukon är endast testad och håller sig inom godkända temperaturnivåer upp till 60 minuter vad det gäller 16A utförandet.

Finns ju bättre produkter att använda om man vet med sig att man skall ha kontinuerligt hög last t.ex: https://www.clasohlson.com/se/230-V-kontakt-CEE/p/32-5410

Permalänk
Medlem

Att ladda din bil på 10A eller lägre är precis lika farligt som att använda en vanlig motor+kupevärmare. Förutsatt att du använder den på samma sätt, alltså inte startar om en timer flera ggr i rad eller något liknande. Om det inte finns någon timer hade eluttaget belastats precis lika mycket med en vanlig värmare. Så om du känner dig trygg med kupevärmaren inkopplad behöver du inte oroa dig för att ladda en elbil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Det är väl detta som inte är helt korrekt, schukon är endast testad och håller sig inom godkända temperaturnivåer upp till 60 minuter vad det gäller 16A utförandet.

Finns ju bättre produkter att använda om man vet med sig att man skall ha kontinuerligt hög last t.ex: https://www.clasohlson.com/se/230-V-kontakt-CEE/p/32-5410

Är inget fel på CEE, men har på jobb under åren stött på väldigt många söndersmälta CEE kontakter (oftast av 432 typen, dvs 32A).
Söndersmälta schuko är inte alls lika vanligt. CEE är en tekniskt bättre konstruktion men min erfarenhet säger mig att det är när folk drar ur kontakter utan att stänga av saker först som ställer till det.

Så vill ändå hävda att det är handhavandet mer än typ av kontakt som är avgörande. Men visst, har man 16A hemma och vill ladda elbil så kostar det ju inte många kronor att byta till CEE, men även dessa kommer tillslut smälta vid fel handhavande

Även om schuko bara testas på maxlast i 60minuter för att bli godkända så antar jag att temperaturen då redan stagnerat

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Är inget fel på CEE, men har på jobb under åren stött på väldigt många söndersmälta CEE kontakter (oftast av 432 typen, dvs 32A).
Söndersmälta schuko är inte alls lika vanligt. CEE är en tekniskt bättre konstruktion men min erfarenhet säger mig att det är när folk drar ur kontakter utan att stänga av saker först som ställer till det.

Så vill ändå hävda att det är handhavandet mer än typ av kontakt som är avgörande. Men visst, har man 16A hemma och vill ladda elbil så kostar det ju inte många kronor att byta till CEE, men även dessa kommer tillslut smälta vid fel handhavande

Min erfarenhet under åren som aktiv elmontör ser helt annorlunda ut, jag kan inte ens minnas hur många "brända" schuko-uttag avsedda för just motorvärmare och avsäkrade med 16A jag har bytt, medans jag kan räkna antalet fast monterade CEE-uttag jag har bytt av samma anledning på en hand.
Kan hålla med om CEE 32A handske, men de flesta av dem jag har bytt har legat på marken (byggström) och jag misstänker därför att varmgången mer har sin orsak i fukt än otillräckliga kontaktytor.

Nu vet jag inte riktigt om min matte stämmer riktigt här, försökte bara med något jag har ett svagt minne av sedan en tid tillbaka, men om du har en laddström på 16A och en cosF på 0.8 hamnar då inte strömmen den drar från nätet på ~19.6A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Min erfarenhet under åren som aktiv elmontör ser helt annorlunda ut, jag kan inte ens minnas hur många "brända" schuko-uttag avsedda för just motorvärmare och avsäkrade med 16A jag har bytt, medans jag kan räkna antalet fast monterade CEE-uttag jag har bytt av samma anledning på en hand.
Kan hålla med om CEE 32A handske, men de flesta av dem jag har bytt har legat på marken (byggström) och jag misstänker därför att varmgången mer har sin orsak i fukt än otillräckliga kontaktytor.

Nu vet jag inte riktigt om min matte stämmer riktigt här, försökte bara med något jag har ett svagt minne av sedan en tid tillbaka, men om du har en laddström på 16A och en cosF på 0.8 hamnar då inte strömmen den drar från nätet på ~19.6A

Nej, cosF påverkar effekten inte strömmen.
Vid 230V 16A cosF 0,8 kommer den skenbara effekten vara 3680VA, medans den aktiva effekten endast kommer vara 2944W

Räknar du enbart på ström behöver du inte ta hänsyn till cosF, bara om du börjar räkna på effekt.

Hade jag däremot sagt "ett schuko ska tåla 3680W" hade jag haft fel då jag inte tagit hänsyn till cosF.

Sen är det inte laddströmmen som anges då den ju beror på batterispänningen, en äldre elbil med 48V batteri kommer ha mycket högre laddström än vad den drar från nätet, medans en Tesla med 400V batteri kommer ha en avsevärt lägre laddström än vad den tar från nätet om den ansluts till 230V. Så det du kan välja på elbilens laddare avser vilken säkring du har till uttaget

Har jobbat inom industri och mest offshore. Så handlar nog om tillgång, du har sett fler shuko än mig och därmed också fler defekta, jag har sett mer CEE

Permalänk
Inaktiv

Långtidsbelastningstest som utförs (utöver 1h-testen nämnd tidigare) enl. IEC 60884 är:

Citat:

"The terminals are subjected to 192 temperature cycles, each cycle having a duration of
approximately 1 h and carried out as follows:
– the current flows for approximately 30 min;
– for a further period of approximately 30 min no current flows."

Det finns såklart även skillnader i kvalitet på schuko (CEE 7/4) beroende på tillverkare och prisklass. Dvs vissa uttag överträffar minimikraven i standarden. Men minimikravet är dock endast full-last i 1h.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Nej, cosF påverkar effekten inte strömmen.
Vid 230V 16A cosF 0,8 kommer den skenbara effekten vara 3680VA, medans den aktiva effekten endast kommer vara 2944W

Som sagt matten är inte färsk.

Men jag tänkte mer att laddaren lämnade en aktiv effekt på 3.7kW (16A resistiv last) och räknade nätströmmen därefter.

Fel sätt att tänka på ändå, och det är ju som du säger: ett Ampere är ett Ampere och inget annat

Blandar nog ihop saker lite, då jag är van vid att de flesta saker är märkta med aktiv effekt.

Men mitt dåliga räkneexempel ändrar inte elsäkerhetsverkets råd om att "laddning av elbil via ett schukouttag endast bör ses som en nödlösning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Om det är så att du under en överskådlig framtid kommer använda bilen varje dag och således spara in en ansenlig summa pengar på laddhybrid så kanske det är värt att själv engagera sig i styrelsen och driva ärendet. Enligt min erfarenhet finns det stor möjlighet inom BRF:er att göra sådana förändringar om man själv är beredd att ta plats i styrelsen och driva det själv. Ändringen i sig är dessutom säkerligen värdeökande för föreningen om den implementeras på samtliga platser.

Gjorde en liten jämförelse häromdagen.
Har en bmw 318d GT från 2015, mätarställningen idag 8200mil
Har ägt bilen i ett år.
På ett år har jag åkt 9600km
På ett år har jag tankat för 9270kr
----

Ska jag sälja min nuvarande bil och köpa ett jämförbart plug in hybrid (2015, kombi, 7000-9000mil) kommer jag få betala runt 100tkr i mellanskillnad.
Under förutsättning att jag aldrig kommer behöva betala för EL så måste jag äga den hybriden i minst 10 år för att det ska vara lönsamt.
Jag är då helt övertygad att batteriet inte kommer kunna hålla, laddningen är bökig (givet min situation).
Tills regeringen inte inför SKÄLIGA motiv för gemene man att övergå till el, så kommer jag personligen inte göra detta.
El bilar måste vara samma i inköpspris jämfört med bränslebilar för att motivera övergången.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tills regeringen inte inför SKÄLIGA motiv för gemene man att övergå till el, så kommer jag personligen inte göra detta.
El bilar måste vara samma i inköpspris jämfört med bränslebilar för att motivera övergången.

Fast det finns redan en tråd om att bensinpriset är mer än 20 kr innan nästa år, det borde lösa dina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jag har alla fönster öppna hela vintern så elementet stänger aldrig av sig

Måste bara fråga hur hög elräkningen är för dig på vintern ?

Med tanke på att du släpper ut värmen och dessutom har maxeffekten på elementen hela vintern, du bokstavligen eldar åt kråkorna som man brukar säga.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Fast det finns redan en tråd om att bensinpriset är mer än 20 kr innan nästa år, det borde lösa dina problem.

Redan 2020 är rena Elbilar billigare i nypris jämfört med plug-in hybrid dessutom högre miljöpremie på 60 000 Sek.

Så ska man köpa nytt skulle jag valt en Elbil.

Men grejen är att många kollar begagnat och där är tillgången begränsat förutom Nissan Leaf och Renault Zoe som funnits länge på marknaden.

Hyundai ionic 28 Kw som är ett bra val begagnat ser jag väldigt sällan på blocket via privatpersoner men är det en bra bil så behåller man dessa.

Tror inte jag sett någon Tesla modell 3 SR+ på blocket.

Men desto fler som köper nytt desto mer begagnat kommer finnas och 2020 kommer massa nya modeller och lär finnas folk som köper för första gången men även många som byter ut äldre Elbilar.

Ska bli spännande och se hur detta utvecklas från nu och framöver.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja det är klart. Men i så fall är det inte regelrätt gjort. Du väljer säkring efter hur grov kabel du använder....

Motorvärmare kanske ligger på 400-600W men du brukar också har en kupévärmare som ligger på 1000-2000W. Alltså totalt över 2500W. Är det avsäkrat för 16A så ska du kunna använda just 16A kontinuerligt.

Precis så har vi också i våran BRF. Vi har 2st 16A uttag /stolpe. Min motorvärmare ligger på 6 eller 700 W tror jag. Samt en kupefläkt på totalt 1800W. Vi har 10 stolpar med dubbla i båda och alla körs samtidigt i max 4h nu med nya uttag. Innan var det ström på dem 24/7 tyvärr fanns det puckon som körde värmarna 24/7.

Generellt: Det är skillnad på ett korrekt installerat motorvärmaruttag kontra det i väggen i hemmet. Motorvärmaren ska klara belastningen. Men du kan inte plugga in och ladda Max i uttaget i hemmet om det inte är speciellt draget för det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Precis så har vi också i våran BRF. Vi har 2st 16A uttag /stolpe. Min motorvärmare ligger på 6 eller 700 W tror jag. Samt en kupefläkt på totalt 1800W. Vi har 10 stolpar med dubbla i båda och alla körs samtidigt i max 4h nu med nya uttag. Innan var det ström på dem 24/7 tyvärr fanns det puckon som körde värmarna 24/7.

Generellt: Det är skillnad på ett korrekt installerat motorvärmaruttag kontra det i väggen i hemmet. Motorvärmaren ska klara belastningen. Men du kan inte plugga in och ladda Max i uttaget i hemmet om det inte är speciellt draget för det.

Men det sitter jordfelsbrytare direkt på motorvärmare uttagen här i Östersund på parkeringen vid mig och är en bostadsrättsförening som äger dom.

Max 3 timmar med digital timer funktion.

Så vid överbelastning eller jordfel så slår brytare ifrån för det uttaget, kan tänka mig att det är standard idag.

Lär väll bli 6.7 Kw mest troligt på Type 2 laddning vid bostäder men vad krävs för 11 Kw som är standard ?

Sett enbart nya Renault Zoe med 22 Kw AC stöd.

Tänker på elektriker i tråden kanske kan svara på detta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men det sitter jordfelsbrytare direkt på motorvärmare uttagen här i Östersund på parkeringen vid mig och är en bostadsrättsförening som äger dom.

Max 3 timmar med digital timer funktion.

Så vid överbelastning eller jordfel så slår brytare ifrån för det uttaget, kan tänka mig att det är standard idag.

Lär väll bli 6.7 Kw mest troligt på Type 2 laddning vid bostäder men vad krävs för 11 Kw som är standard ?

Sett enbart nya Renault Zoe med 22 Kw AC stöd.

Tänker på elektriker i tråden kanske kan svara på detta

Mjo med timer så blir det problem. Men tanken var att byta ut insatsen, om det är möjligt hos er som här, till type 2 ex. I vårat fall så är det dimensionerat för att tåla maxlast (liksom enligt mig tanken med det hela) så det blir inga problem. Dock är problemet föreningen i sig som är gamlingar med snittålder på 75

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, man bör nog lyssna på folk som jobbar med det och har erfarenhet istället för att gå på vad kompisens brors bäst polares frus jobbarkompis har skrävlat ur sig på en städdag i radhuslängan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jag har alla fönster öppna hela vintern så elementet stänger aldrig av sig

Jag tänker skvallra för Greta. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Men det sitter jordfelsbrytare direkt på motorvärmare uttagen här i Östersund på parkeringen vid mig och är en bostadsrättsförening som äger dom.

Max 3 timmar med digital timer funktion.

Så vid överbelastning eller jordfel så slår brytare ifrån för det uttaget, kan tänka mig att det är standard idag.

Lär väll bli 6.7 Kw mest troligt på Type 2 laddning vid bostäder men vad krävs för 11 Kw som är standard ?

Sett enbart nya Renault Zoe med 22 Kw AC stöd.

Tänker på elektriker i tråden kanske kan svara på detta

Jag hade då jag jobbade i mitt förra jobb en insats från Garo som var anpassad för laddning av el bil, man byter bara utan standard insatsen på stolpen till en med direkt ström, funkade hur bra som helst, tar ca 1-2 min att byta ut hela insatsen, 2 skruvar som håller panelen och sedan är de bara att dra isär kabeln till insatsen och skifta.
Eftersom de bara var jag som laddade så var de inga problem, vet av flera BRF som har sånna, finns både med mätning av ström och utan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZecretW:

Jag tänker skvallra för Greta. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Greta gillar ju el, och ju mer man förbrukar desto bättre är man. Hon kommer nog komma förbi med en chokladask!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Greta gillar ju el, och ju mer man förbrukar desto bättre är man. Hon kommer nog komma förbi med en chokladask!

Speciellt den där fina elen som Sverige importerar från tyska kolkraftverk mmmmuuuummmsssss

Edit: Bra att Sverige lägger ner kärnkraft. MYCKET BÄTTRE med tyska kolkraftverk! MUMS!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men vad är det för j-a klåpare till elektriker som inte följer reglerna när de installerar motorvärmaruttag?

Klarar inte kabel eller övrig utrustning för tänkt säkring ska man välja en lägre säkring. Säkringen är till för att skydda elkabeln och ska lösa ut långt innan kabeln blir nämnvärt varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej

Jag bor i en BRF och har en p-plats med en stolpe för motorvärmare.
Funderar på att köpa en plug in hybrid (en som rullar 50km på el, och resterande på bränsle).
Undrar dock hur man skulle kunna ladda en sån bil. Har ingen aning.

Vet ni om det går att ladda en elbil/hybrid via en stolpe för motorvärmare? Vanlig stickproppskontakt?
Hur lång tid kan det ta att ladda bilens batterier (Tänker mig en Mitsubisi Outlander PHEV år ca 2014?
Finns det ngn väsentlig skillnad mellan PHEV 2014/2015/2016/2017?
När anses ett bilbatteri vara gammal och hur ofta skall de bytas? Beror det på antal år/mil?

Tacksam för alla svar och tips! Helt lost när det gäller elbilar =(

Eftersom jag, sedan i höstas, kör en mitsubishi phev 2019 så kan jag iaf lyfta ett pekfinger gällande 2014-modellen.

I min bil sitter det en EV-knapp som "tvingar" bilen att köra på el, oavsett temperatur eller andra omständigheter. Denna knapp saknas på 2014 (fram till 2017 kanske, kolla upp för att vara helt säker). En kolelga kör en 2014 eller 2015 som saknar knappen och hennes bil "väljer" att köra förhållandevis mycket på bensin och det är inget hon kan göra något åt. Hon är väldigt missnöjd med detta men har bara sig själv att skylle då hon inte kollade upp detta tillräckligt noga före köp.

Om man ska ha en sådan elbil beror helt och hållet på ditt körmönster. Jag kör kanske 90-95% av mina resor/mil på korta sträckor där jag uteslutande klarar av att köra på el. Har t.ex 20 km till jobbet och möjligheter att ladda där om jag skulle vilja.

Sen ska det sägas att antalet mil som bilen klarar av att köra på el är väldigt beroende av utetemperatur. Vid plus tio grader och mer så kan jag köra fram og tilbaka till jobb, utan problem. Så fort vi hamnar mellan nån minusgrad och uppåt 7-8 plusgrader så kan jag köra ca 30 km. Rätt ofta, vintertid, har vi minus 20 och då kan jag köra kanske 24-25 km.

Men oavsett, väldigt trevlig bil men man måste läsa på före köp så man förstår vad man köper

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

El och Hybrid bilar.

@Savage_Gray: Om du behöver mer information om El och Hybridbilar finns där en mycket bra biltidning "Vi Bilägare" finns främst på OK tankställen, en mycket bra biltidning.

Permalänk
Medlem

Nytt ramavtal infört från 2020 för Elbilsladdning i lägenheter.

HSB norr att införa och erbjuda detta till sina kunder.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter-pre...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.