Hemlarm Verisure mycket skum och hotfull företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men komponenter som ligger till salu på t ex Tradera, de går inte att få liv i igen om det nu är som så att Verisure säger sig äga alla komponenter?

Tror inte man kan börja använda dem bara sådär, men du kan koppla in dem till befintligt verisure larm.
Och om de äger komponenterna eller inte beror på hur du köpt larmet, jag äger mitt t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Hade larm förut, men insåg att tjuven nog ändå vet hur man gör. Och att en kollega haft inbrott mitt på blanka dagen så visar det ju bara att tjuvarna inte bryr sig om det heller.

Såg på en video ifrån smartereveryday på youtube där de hade en blå laser som var riktad genom ett fönster på google home och alexas basenheters mikrofon. På grund av mikrofonens uppbyggnad kan man via blå laser "modulera" mikrofonen att tro att det är ljud den hör men egentligen är det helt knäpptyst och man står dessutom utanför fönstret på huset.
De kunde då ge Google home kommando om att öppna garageporten m.m. utan att google home ens protesterade.

Nu sade de ju att det inte är lika lätt som det ser ut, men att det finns risker med systemen.

Det tjuven vet hur man gör är att de tar på sig hörselskydd och går in om det finns sirener. Vill de in, så tar de sig in.
Det larmet ska göra är att avskräcka eller avbryta, i form av granne, väktare eller polis. Så hör alltid efter om vad som sker efter larmet har gått, många säljare fokuserar på hur larmet går igång, inte åtgärderna.

Ang blå laser videon, så förutsätter det mycket. Du ska ha ett syatem som saknar pinbekräftelse, de ska replikera din röst någurlunda, din mikrofon ska vara synlig från ett fönster och angriparen skall ha gott om tid för rekognisering och setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har oxå haft problem med Verisure, man kunde få hem en säljare som skulle beräkna vad installationen av larmet skulle kosta. Jag backade givetvis ut helt och hållet bär månadskostnaden var 500 kr i månaden. Omöjlig att få ut ur huset dock...! Bor man på landet några mil från stan så är väktarutryckningar och annat trams bara pengar i sjön. Tjuven är redan borta från platsen när väktaren kommer ut, bättre i så fall att ha grannar som regelbundet tittar till huset. Eller att man står ut med att ha en hund inneboende.. Ett larm ska varna för inbrott, brand och vattenläcka även om jag själv inte är hemma. Utan månadskostnad. Det blir väldigt mycket rolig datorhårdvara för de pengarna per år annars.

Fast vänta här nu. Ska du be grannen komma över var 10:e minut, eller tänker du att det är lika bra att ge tjuven 24 timmar på sig att rota igenom dina saker? Självklart minskar nyttan med ett larm ur en inbrottssynpunkt om man bor ett antal timmar från närmaste tätort, men tänkt då på att man faktiskt får en notis om larmet går och då kan ringa upp sin granne som kan komma över fortare (om man nu vågar konfrontera det klientel som begår inbrott).

Sen förstår jag inte riktigt, vem tänker du ska övervaka din fastighet åt dig utan att ta ut en månadskostnad? Tänker du att man betalar en engångskostnad och sedan ska man få livslång "support"? Om det nu fanns ett företag som erbjöd det, så tror jag inte du skulle vilja se en offert på den engångskostnaden, för då skulle du trilla av stolen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khajiit has wares:

Det tjuven vet hur man gör är att de tar på sig hörselskydd och går in om det finns sirener. Vill de in, så tar de sig in.
Det larmet ska göra är att avskräcka eller avbryta, i form av granne, väktare eller polis. Så hör alltid efter om vad som sker efter larmet har gått, många säljare fokuserar på hur larmet går igång, inte åtgärderna.

Ang blå laser videon, så förutsätter det mycket. Du ska ha ett syatem som saknar pinbekräftelse, de ska replikera din röst någurlunda, din mikrofon ska vara synlig från ett fönster och angriparen skall ha gott om tid för rekognisering och setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns många sätt att stänga av larmen, eller störa ut dessa också om larmet använder trådlösa enheter via wifi eller gsm-blockerare.
Nyare enheter ska ju ha funktioner för att kontrollera om detta händer, men inte alla som har helt nya basenheter i sina larm,

Annars verkar statistiken säga att inbrottstjuvar inte bryr sig alls om det är larm i huset :

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1mpM7/valdigt-mycket-in...

"Försäkringsbolaget If har slopat rabatten för hushåll med larm.

– Det beror helt enkelt på att vi i skadestatistiken inte kunnat se att hushåll som haft larm har haft färre inbrott och lägre skadekostnader, säger Osvald Wiklander, pressansvarig på If Skadeförsäkringar, till TT."

I artikeln kan man läsa att ligorna inte bryr sig. Och som sagt en kollega hade inbrott mitt på ljusa dagen när grannar var hemma. Vem vågar egentligen gå och stoppa ett brott som privatperson idag? risken att få en kniv i magen är ju ganska stor.

Ja, blå laser videon förutsätter många saker!. Men det finns en liten risk trots allt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Finns många sätt att stänga av larmen, eller störa ut dessa också om larmet använder trådlösa enheter via wifi eller gsm-blockerare.
Nyare enheter ska ju ha funktioner för att kontrollera om detta händer, men inte alla som har helt nya basenheter i sina larm,

Annars verkar statistiken säga att inbrottstjuvar inte bryr sig alls om det är larm i huset :

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1mpM7/valdigt-mycket-in...

"Försäkringsbolaget If har slopat rabatten för hushåll med larm.

– Det beror helt enkelt på att vi i skadestatistiken inte kunnat se att hushåll som haft larm har haft färre inbrott och lägre skadekostnader, säger Osvald Wiklander, pressansvarig på If Skadeförsäkringar, till TT."

I artikeln kan man läsa att ligorna inte bryr sig. Och som sagt en kollega hade inbrott mitt på ljusa dagen när grannar var hemma. Vem vågar egentligen gå och stoppa ett brott som privatperson idag? risken att få en kniv i magen är ju ganska stor.

Ja, blå laser videon förutsätter många saker!. Men det finns en liten risk trots allt.

Det knepiga med sådana studier är att det inte går att mäta ett uteblivet inbrott.

Även om larm inte ensamt hindrar någon från att göra inbrott så är det en av flera faktorer gör det lite mindre attraktivt att välja just ditt hus. Å andra sidan så försvinner den faktorn om alla i grannskapet har larm, eller om du bor såpass avsides att de kan jobba ostört ändå.

Permalänk
Medlem

Jag kör larm (Visonic Powermax) med väl synlig skyltning, bra belysning runtom hela tomten och har uppmärksamma grannar vilket jag hoppas tillsammans ska avskräcka lite.
Skulle nu ett inbrott ske, så hoppas jag kunna fånga den/dom med hjälp av ett gäng Hikvision-kameror välplacerade tillsammans med en NVR.

Är det förgäves, så fine. Men då känner jag att jag försökt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast vänta här nu. Ska du be grannen komma över var 10:e minut, eller tänker du att det är lika bra att ge tjuven 24 timmar på sig att rota igenom dina saker? Självklart minskar nyttan med ett larm ur en inbrottssynpunkt om man bor ett antal timmar från närmaste tätort, men tänkt då på att man faktiskt får en notis om larmet går och då kan ringa upp sin granne som kan komma över fortare (om man nu vågar konfrontera det klientel som begår inbrott).

Sen förstår jag inte riktigt, vem tänker du ska övervaka din fastighet åt dig utan att ta ut en månadskostnad? Tänker du att man betalar en engångskostnad och sedan ska man få livslång "support"? Om det nu fanns ett företag som erbjöd det, så tror jag inte du skulle vilja se en offert på den engångskostnaden, för då skulle du trilla av stolen!

Självklart ska man ha larm, bra larm finns utan månadskostand. T ex Smanos samt Arlo övervakningskameror. Bra med ordentlig skyltning utomhus oxå som avskräcker en hel del.

Grannsamverkan är mycket beprövat och fungerar utmärkt.
https://samverkanmotbrott.se/

Jag övervakar gärna min fastighet själv via min smartphone utan månadskostnad. Det finns som sagt flera lösningar på det på marknaden som är fullt dugliga till det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khajiit has wares:

Det tjuven vet hur man gör är att de tar på sig hörselskydd och går in om det finns sirener. Vill de in, så tar de sig in.
Det larmet ska göra är att avskräcka eller avbryta, i form av granne, väktare eller polis. Så hör alltid efter om vad som sker efter larmet har gått, många säljare fokuserar på hur larmet går igång, inte åtgärderna.

Ang blå laser videon, så förutsätter det mycket. Du ska ha ett syatem som saknar pinbekräftelse, de ska replikera din röst någurlunda, din mikrofon ska vara synlig från ett fönster och angriparen skall ha gott om tid för rekognisering och setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Är just avskräcka m.m alla säljare kört som argument, problemet jag själv har med det är att i kvarteret finns 13 villor, varav 12 larm(😂) av de 13 villor har 2 haft inbrott senaste 5 åren, 100% av de villor det har varit inbrott i har haft larm🤔 förstår självklart att det inte är sant i hela Sverige men skulle vara kul och se andelen inbrott med larm/inbrott utan larm, skulle inte bli förvånad om den statistiken visar att larm höjer sannolikheten för inbrott😉

Enda riktiga nyttan jag ser med uppkopplat larm är just branddelen, har frågat varenda j***a försäljare om han kan skita i allt vad inbrott heter och bara erbjuda den produkt jag är intresserad och har nån som helst nytta av, men se nej det går absolut inte, det är rubbet eller inget👏 senaste försäljaren gav upp och höll tillslut med om att larm överlag är ganska verkningslöst och att företagen vet att de flesta är intresserade av brandlarmet men att dom skulle tappa enorma summor i vinst på det🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khajiit has wares:

Så de skickade varken väktare eller polis?

Skrivet av Blomman90:

Inte om de får tag på ägaren av bostaden som kan bekräfta att det är dennes släkting som är där och vattnar...

Som Blomman sa, finns ju ingen poäng i att skicka en väktare om vi svarar inom 1 minut från att larmet utlösts. De skickar alltid väktare om de inte får tag på ägaren av bostaden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag är på gång att säga upp Verisure, ska skaffa egna kameror istället, deras ”utryckningar” inträffar ju aldrig ändå. Provade själv att låtsas var inbrottstjuv, när de pratade sa jag att jag bodde där, de ville att jag skulle ställa mig framför kameran, sa att precis kommit ur duschen och behövde klä på mig först, lyckades förhala flera minuter. Ett par tjuvar hade hunnit länsa allt av värde på den tiden och sen bara dragit därifrån utan att de ens påbörjat en utryckning.

Permalänk
Medlem

larm är helt meningslöst, har lägst prio dessutom, går ett företagslarm igång samtidigt gissa var dom åker först? bättre göra egen lösning som är billigare också som går igång på rörelse och liknande.

bättre satsa på att ha bra dörr och gallerdörr, men bor man på marknivå blir det lite svårare såklart eller om man bor i villa då lär ju tjuven vara långt borta även en väktare kommer dit så vad är vitsen, något brott kommer dom ändå inte stoppa...