G-sync 120hz vid 60fps är det rätt?

Permalänk
Medlem

G-sync 120hz vid 60fps är det rätt?

Hej!
Jag köpte en ny skärm igår efter hjälp av er här på forumet, det blev denna: Acer 32" Predator XZ321QU

Den funkar kanonbra, en varnade för ghosting men inget jag märkt i RDR2 eller Forza iallafall.

Problemet jag har är, bara testat i RDR2, jag ligger på ca 65 fps men skärmen hamnar då på det dubbla ca 130Hz. (60fps = 120Hz osv..)
Borde den inte synca så den hamnar på samma Hz som fpsn? Eller ska den ligga på det dubbla när man man har så låg fps?

Det jag har gjort är:
NVIDIAS kontrollpanel --> Ställ in G-SYNC --> Aktivera för fönster -och helskärmsläge --> Aktivera inställningarna... --> Använd

I spelet har jag valt 144Hz och Vsync - Off

På skärmen är freesync ON och OSD, show refreshrate ON, så jag ser hur många Hz skärmen visar.
Skärmen är G-sync kompatibel och vad jag har läst så ska den fungera bra med mitt grafikkort, Geforce 1080.

Kör NVIDIAS inbyggda "overlay" ALT+Z --> show hud.... för att visa fpsn.

Skärmen är kopplad med DP-kabel (den som följde med till skärmen)

Edit:
Jag testade med Ni No Kuni 2 för att få högre fps och där ligger Hz på samma som fps... nästan.... hoppar så mycket upp å ner. ska det göra det? I RDR2 ligger det på dubbla Hz och hoppar.

Se bifogad film.

Tacksam för hjälp å tips!

Ett problem till, "hoppande" Hz Ska det vara så?
Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så behöver man ha v-sync aktiverat för att g-sync ska fungera ordentligt. Vet inte specifikt vad som ger dig Hz=2x FPS men börja med att köra v-sync tillsammans med g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Som jag förstår det så behöver man ha v-sync aktiverat för att g-sync ska fungera ordentligt. Vet inte specifikt vad som ger dig Hz=2x FPS men börja med att köra v-sync tillsammans med g-sync

Hmm ok. Jag gjorde en snabb "googling" innan jag startade förut och läste då tvärtom att v-sync ska vara av Kunde ju givetvis provat innan jag starta tråd här....

Jag återkommer Tack!

Permalänk
Medlem

Älskar hur klara och pedagogiska nvidia är i hur G-sync ska ställas in. Suck.
Tusen sådana här trådar på internet.

Du hittar hur det ska vara i denna videon.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Älskar hur klara och pedagogiska nvidia är i hur G-sync ska ställas in. Suck.
Tusen sådana här trådar på internet.

Du hittar hur det ska vara i denna videon.

https://www.youtube.com/watch?v=lPRPeSjYiq8

Haha Tack!

Jag återkommer

Permalänk
Medlem

Det är normalt, ja. Gsync fungerar ner till en minsta frekvens innan det istället blir 2*hz. Tror det varierar bland skärmar och hur tillverkaren implementerar free/gsync. Under 55-60fps så dubblar min asus i sign hz.
Behövs inte så mycket magi för gsync, aktivera det i nvidia kontrollpanel och kör Inte med vsync I spel så fungerar det automatiiskt för majoriteten. TS: låter som att du är färdig att börja spela!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Älskar hur klara och pedagogiska nvidia är i hur G-sync ska ställas in. Suck.
Tusen sådana här trådar på internet.

Du hittar hur det ska vara i denna videon.

https://www.youtube.com/watch?v=lPRPeSjYiq8

Följde inställningarna i videon och testat med V-sync på och av både i NVIDIAS kontrollpanel och i spelen... av/av, av/på, på/på ...... ja alla olika kombinationer.

Det verkar funka hyfsat med aktiverat i kontrollpanelen och av i spelen....
Men beter sig fortfarande underlig... ska det hoppa såhär mycket? Bifogar en video på hur det ser ut. Spelade in i slowmo efter en stund så man ser hur mycket det hoppar.

Skrivet av sleepyoh:

Det är normalt, ja. Gsync fungerar ner till en minsta frekvens innan det istället blir 2*hz. Tror det varierar bland skärmar och hur tillverkaren implementerar free/gsync. Under 55-60fps så dubblar min asus i sign hz.
Behövs inte så mycket magi för gsync, aktivera det i nvidia kontrollpanel och kör Inte med vsync I spel så fungerar det automatiiskt för majoriteten. TS: låter som att du är färdig att börja spela!
Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Jag testade med Ni No Kuni 2 för att få högre fps och där ligger Hz på samma som fps... nästan.... hoppar så mycket upp å ner. ska det göra det? I RDR2 ligger det på dubbla Hz och hoppar.

Se bifogad film.

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med Inet nu där jag köpte skärmen. Vet ej hur tekniskt kunnig just den personen jag pratade med var (inte för att jag är så superkunnig själv...). Men enligt honom så ska det se ut sådär. Inget konstigt att det "hoppar" så.
Är jag inte nöjd med upplevelsen så är det bara att returnera. Aldrig några problem där med Inet.
Fast jag är fortfarande kluven om det verkligen ska se ut så?
Jag får fortsätta att spela över helgen och stänger jag av all övervakning av Hz och fps och koncentrerar mig på själva spelupplevelsen så ser det ju faktiskt riktigt bra ut. Bara det att man vill ju att grejerna ska fungera optimalt när man köper nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Har varit i kontakt med Inet nu där jag köpte skärmen. Vet ej hur tekniskt kunnig just den personen jag pratade med var. Men enligt honom så ska det se ut sådär. Inget konstigt att det "hoppar" så.
Är jag inte nöjd med upplevelsen så är det bara att returnera. Aldrig några problem där med Inet.
Fast jag är fortfarande kluven om det verkligen ska se ut så?
Jag får fortsätta att spela över helgen och stänger jag av all övervakning av Hz och fps och koncentrerar mig på själva spelupplevelsen så ser det ju faktiskt riktigt bra ut. Bara det att man vill ju att grejerna ska fungera optimalt när man köper nytt.

Nu har jag aldrig kört g-sync eller freesync eller ens med v-sync så är ganska van med tearing i vissa spel
Men vad är det praktiska problemet? flyter det dåligt? ser dåligt ut?
eller är det bara siffrorna som hoppar?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu har jag aldrig kört g-sync eller freesync eller ens med v-sync så är ganska van med tearing i vissa spel
Men vad är det praktiska problemet? flyter det dåligt? ser dåligt ut?
eller är det bara siffrorna som hoppar?

Ja du har rätt. Kanske bara jag som överanalyserar. Det flyter och ser fantastiskt ut och ingen tearing.
Problemet jag ser är att siffrorna hoppar och helt enkelt vill veta om det ska vara så? Ska det inte vara så, så är det ju något fel med skärmen eller min dator. Och det kanske fungerar bra ett tag men skärmen kanske ger sig med tiden om det är något fel på den redan nu.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att du vill ha Vsync på är att slippa tearing, och det händer när fps drar iväg ÖVER din skärms uppdateringsfrekvens. Går inte din fps över 144 som är din skärms specifikationer blir det bara sämre med vsync, det ger ganska mycket input lag om man inte aktiverar en del andra funktioner. Tilsammans med Gsync använder man sig av Vsync för att tvinga spelet att hålla sig inom dina 144 elelr mindre, över 144 slår sig Gsync av vilket kan vara irriterande för många.

Redemption är tungdrivet som tusan. Kommer du inte över 144 fps kan du bara slå av vsync i den profilen i kontrollpanelen. Det andra spelet har jag ingen aning om hur det är. Default slår jag alltid av vsync, sen slår jag det på om det visar sig att fps skenar iväg.

Jag vet inte vilken pc du har, men kanske är risken att den inte är tillräckligt stark för att driva de spelen över 144 fps i 1440p?

Är det en inbyggd fps räknare i skärmen? Alltså den som far omkring?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Älskar hur klara och pedagogiska nvidia är i hur G-sync ska ställas in. Suck.
Tusen sådana här trådar på internet.

Du hittar hur det ska vara i denna videon.

https://www.youtube.com/watch?v=lPRPeSjYiq8

Har varit många diskussioner för att det inte stämmer...

G-Sync på och V-Sync av ska resultera i 0 tearing, annars är den utanför G-Sync intervallet, i det här fallet kan det vara skärmen, FreeSync kommer i många smaker, ofta med väldigt korta intervall.

V-Sync + G-Sync på ökar input lag oavsett vad Nvidia säger, de skiter i om du får mer input lag eller inte, Battlenonsense utförliga test om det: https://www.youtube.com/watch?v=F8bFWk61KWA&feature=youtu.be&... ( även inom G-Sync intervallet )

Finns massa annat som ger mer input lag men att ha båda två på samtidigt ger dig garanterat mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Enda anledningen till att du vill ha Vsync på är att slippa tearing, och det händer när fps drar iväg ÖVER din skärms uppdateringsfrekvens. Går inte din fps över 144 som är din skärms specifikationer blir det bara sämre med vsync, det ger ganska mycket input lag om man inte aktiverar en del andra funktioner. Tilsammans med Gsync använder man sig av Vsync för att tvinga spelet att hålla sig inom dina 144 elelr mindre, över 144 slår sig Gsync av vilket kan vara irriterande för många.

Redemption är tungdrivet som tusan. Kommer du inte över 144 fps kan du bara slå av vsync i den profilen i kontrollpanelen. Det andra spelet har jag ingen aning om hur det är. Default slår jag alltid av vsync, sen slår jag det på om det visar sig att fps skenar iväg.

Jag vet inte vilken pc du har, men kanske är risken att den inte är tillräckligt stark för att driva de spelen över 144 fps i 1440p?

Är det en inbyggd fps räknare i skärmen? Alltså den som far omkring?

Ok är nog jag som inte riktigt hänger med på hur tekniken fungerar. I RDR2 ligger jag på 65 - 70 FPS med det mesta på high/ultra enligt en guide jag blev tipsad om här. Går säker att få ut mer fps om man tullar på det visuella. Men jag är ganska nöjd med 70 FPS i RDR2.
Det jag trodde hela idén med freesync/g-sync var att skärmens uppdatering Hz ska synka med FPSn? Så ligger jag stabilt på 70 FPS borde skärmen också ligga på 70Hz och inte fladdra upp och ner så mycket. Svårt att se men hoppar ju mellan 40-100 Hz kanske.

Den som "hoppar/far omkring" är skärmens inbyggda OSD som visar aktuell Hz. Den större gula.
Den gröna som är mer stabil är NVIDIAS overlay som visar aktuell FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har varit många diskussioner för att det inte stämmer...

G-Sync på och V-Sync av ska resultera i 0 tearing, annars är den utanför G-Sync intervallet, i det här fallet kan det vara skärmen, FreeSync kommer i många smaker, ofta med väldigt korta intervall.

V-Sync + G-Sync på ökar input lag oavsett vad Nvidia säger, de skiter i om du får mer input lag eller inte, Battlenonsense utförliga test om det: https://www.youtube.com/watch?v=F8bFWk61KWA&feature=youtu.be&... ( även inom G-Sync intervallet )

Finns massa annat som ger mer input lag men att ha båda två på samtidigt ger dig garanterat mer.

Haha okey. Jag upprepar "Älskar hur klara och pedagogiska nvidia är i hur G-sync ska ställas in. Suck."

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har varit många diskussioner för att det inte stämmer...

G-Sync på och V-Sync av ska resultera i 0 tearing, annars är den utanför G-Sync intervallet, i det här fallet kan det vara skärmen, FreeSync kommer i många smaker, ofta med väldigt korta intervall.

V-Sync + G-Sync på ökar input lag oavsett vad Nvidia säger, de skiter i om du får mer input lag eller inte, Battlenonsense utförliga test om det: https://www.youtube.com/watch?v=F8bFWk61KWA&feature=youtu.be&... ( även inom G-Sync intervallet )

Finns massa annat som ger mer input lag men att ha båda två på samtidigt ger dig garanterat mer.

Japp G-sync på och V-synk av kör jag med nu. Jag upplever ingen tearing så förmodligen fungerar det som det ska. Trodde bara att just ordet sync i G-sync, freesync, betydde att skärmens Hz just ska synka med datorns/grafikkortets FPS. Eller tänker jag helt fel? Min fundering är varför skärmens Hz "fladdrar/hoppar" så mycket när FPSn är stabil. De två borde ju vara samma hela tiden när skärmen syncar med FPSn. Det som är hela iden med g-sync/freesync?

Permalänk
Medlem

Jag har spelat en stund nu och av någon anledning så verkar det ha "satt sig" på något underligt sätt.... Hz på skärmen syncar bra och "hoppar" knapp något nu bara någon enstaka Hz ifrån FPSn.

Jag har inte ändrat några inställningar eller startat om men något måste ha "klaffat" bättre nu....

Hursomhelst så får jag tacka för all hjälp! Nu verkar det fungera som jag vill Dags att sluta stirra sig blind på siffrorna och njuta av spelet/skärmen.