Permalänk
Medlem

Det finns de som röker på precis vad som helst. För några år sedan var det några som rökte på isoleringen i de baliser som ligger mellan spåren på järnvägen. De fick byta till annan sort som inte var så "rökvänlig" för att det blev för mycket "signalfel".

Permalänk
Medlem

@Screenwalk
@Cyklonen
Nej jag menade inget illa. Uttryckte mig dåligt.
Försökte vara lustig över att man ju måste veta hur både ormbunkar och gräs luktar.

Har inget emot ormbunkar om det inte missbrukas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag känner din granne.
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/886af542-2365-411c-8874-3b46687177a0.jpghttp://www.basserne.kolner.dk/images/galleri/g4.gifhttps://www.basserne.dk/upload/images/users/medium/364308634457205957224302.jpg
Det kan ju vara så att det är fel på ventilationen eller att den är manipulerad tex att nån har anslutit en köksfläkt som inte borde finnas och den trycker ut matos i andra lägenheter.

Haha.
Dagens garv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Några hyresvärdar har försökt införa rökförbud i nyare lägenheter, men rättsligt håller det förbudet inte enligt bland annat Hem & Hyras jurister. Ens hem är ens eget och man får göra rätt mycket där innan någon annan kan lägga sig i. Om röken stör grannar så är det vanligtvis fel på ventilationen eller så. Däremot kan man ju hindra folk från att röka (eller grilla) på sina balkonger, på innergårdar och liknande, om det stör grannarna.

Är det alltså så att hyresvärdar inte får förbjuda folk att röka i deras fastigheter? Det förstör ju fastigheten och sanering kommer behövas när personen/erna flyttar? Låter ju helt otroligt att man medvetet skall få förstöra andras egendom.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det alltså så att hyresvärdar inte får förbjuda folk att röka i deras fastigheter? Det förstör ju fastigheten och sanering kommer behövas när personen/erna flyttar? Låter ju helt otroligt att man medvetet skall få förstöra andras egendom.

https://mkbfastighet.se/hyresgast/kunderbjudanden/bo-rokfritt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det alltså så att hyresvärdar inte får förbjuda folk att röka i deras fastigheter? Det förstör ju fastigheten och sanering kommer behövas när personen/erna flyttar? Låter ju helt otroligt att man medvetet skall få förstöra andras egendom.

Som jag tolkar det finns det ingen lag för hyresvärden att luta sig mot när det gäller rökning i lägenhet. Dock kan det skrivas in i hyreskontraktet och väljer hyresgästen att skriva på detta är denna också bunden till att följa den. Om så inte kan gästen vräkas.

Fortfarande intressant huruvida detta står i TS kontrakt eller inte.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Som jag tolkar det finns det ingen lag för hyresvärden att luta sig mot när det gäller rökning i lägenhet. Dock kan det skrivas in i hyreskontraktet och väljer hyresgästen att skriva på detta är denna också bunden till att följa den. Om så inte kan gästen vräkas.

Fortfarande intressant huruvida detta står i TS kontrakt eller inte.

Okay. Förstod det som att det inte heller gick, då förstår jag. Låter rimligt om så är fallet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Är det alltså så att hyresvärdar inte får förbjuda folk att röka i deras fastigheter? Det förstör ju fastigheten och sanering kommer behövas när personen/erna flyttar? Låter ju helt otroligt att man medvetet skall få förstöra andras egendom.

Det är ju ens bostad så man kan göra väldigt mycket där så länge man inte stör andra så mycket. Däremot får man förstås betala eventuell återställning och/eller sanering när man flyttar ut förstås. Många nybyggda lägenheter är "rökfria" idag enligt hyresavtalet men det har inte visat sig vara hållbart att tvinga folk att följa det i praktiken.

Permalänk
Medlem

Gällande att man känner igen lukten av marijuana eller hasch (olika odörer/dofter) så kanske vissa i denna tråd ska vara lite mer ödmjuka än de just nu är. Ingen av oss visste vad det var i början, och fundera själva på hur ni skulle beskriva den lukten för någon som aldrig utsatts för den.

- Den är väldigt distinkt vettu. Typ unken.

- Den stinker som mögel. OK.

- Nej nej, jag menar att man, typ, direkt vet vad det är.

- Jag är med. Som likstank. 🥰

- Va?

Jag kan till och med högfärdigt rättfärdiga detta: weed kan sticka i näsan hos den ovane, så där kommer löken in. Sen är doften "tjock" och inte bara förnimbar, utan påträngande, vilket kan få en att tänka på matos. Samma påträngande kvalitet får en också att tänka på rök.

Hasch brukar ha en kryddig stank nästan som peppar, utöver att det ofta blandas med tobak.

Det faktum att många direkt hakade på marijuana säger ju rätt mycket om hur träffande beskrivningen egentligen var.

Sen till TS: Det är ditt val om du anmäler detta till hyresvärd, eller är schysst nog att snacka med den inneboende. En ansvarsfull vardags-stoner vill, som vi alla andra, inte störa sina grannar. Oavsett är det olagligt i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoffa78:

Som jag tolkar det finns det ingen lag för hyresvärden att luta sig mot när det gäller rökning i lägenhet. Dock kan det skrivas in i hyreskontraktet och väljer hyresgästen att skriva på detta är denna också bunden till att följa den. Om så inte kan gästen vräkas.

Fortfarande intressant huruvida detta står i TS kontrakt eller inte.

Hyresnämnden har ställt sig på den rökandes sida i alla fall: https://www.hemhyra.se/nyheter/utsiktslost-att-vraka-for-rokn... och ingen högre instans har prövat saken vad jag kan hitta.

Det krävs mycket för att vräka någon. Jag läste exempelvis om en person som hade sålt droger i lägeneheten, och blivit dömd för detta, men eftersom lägenheten också var hens hem så fick de inte igenom en vräkning, hade den bara använts till drogförsäljning så hade det varit en annan sak dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Gällande att man känner igen lukten av marijuana eller hasch (olika odörer/dofter) så kanske vissa i denna tråd ska vara lite mer ödmjuka än de just nu är. Ingen av oss visste vad det var i början, och fundera själva på hur ni skulle beskriva den lukten för någon som aldrig utsatts för den.

- Den är väldigt distinkt vettu. Typ unken.

- Den stinker som mögel. OK.

- Nej nej, jag menar att man, typ, direkt vet vad det är.

- Jag är med. Som likstank. 🥰

- Va?

Jag kan till och med högfärdigt rättfärdiga detta: weed kan sticka i näsan hos den ovane, så där kommer löken in. Sen är doften "tjock" och inte bara förnimbar, utan påträngande, vilket kan få en att tänka på matos. Samma påträngande kvalitet får en också att tänka på rök.

Hasch brukar ha en kryddig stank nästan som peppar, utöver att det ofta blandas med tobak.

Det faktum att många direkt hakade på marijuana säger ju rätt mycket om hur träffande beskrivningen egentligen var.

Jag tycker snarare det verkar som om många antingen inte vet hur maja luktar, eller så har de inte läst TS beskrivning ordentligt. Det brukar beskrivas som en söt stickande doft, men det som ofta missas är ju att det luktar väldigt "blommigt". Det finns en plantering med Azaleor i parken slottsskogen här i Göteborg och när de blommar på våren så luktar det ganska precis som maja där, bortsett från själva röklukten men det är ju bara en liten del av det hela. Det är väldigt svårt att tolka det som någon form av matos, i alla fall i mina ögon (min näsa?).

Permalänk

Black Pyttipanna Amsterdam Skunk säljes, PM!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker snarare det verkar som om många antingen inte vet hur maja luktar, eller så har de inte läst TS beskrivning ordentligt. Det brukar beskrivas som en söt stickande doft, men det som ofta missas är ju att det luktar väldigt "blommigt". Det finns en plantering med Azaleor i parken slottsskogen här i Göteborg och när de blommar på våren så luktar det ganska precis som maja där, bortsett från själva röklukten men det är ju bara en liten del av det hela. Det är väldigt svårt att tolka det som någon form av matos, i alla fall i mina ögon (min näsa?).

Saken för mig är inte just matlukt utan att den är tjock och påträngande, precis som vissa blommande växter kan vara. Stäng av fläkten och stek upp en köttbit, ni tvivlare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoffa78:

Vad står det i hyreskontraktet? Får ni röka i lägenheten eller inte?

Enligt lagen får du inte röka gräs var du än befinner dig i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hyresnämnden har ställt sig på den rökandes sida i alla fall: https://www.hemhyra.se/nyheter/utsiktslost-att-vraka-for-rokn... och ingen högre instans har prövat saken vad jag kan hitta.

Det krävs mycket för att vräka någon. Jag läste exempelvis om en person som hade sålt droger i lägeneheten, och blivit dömd för detta, men eftersom lägenheten också var hens hem så fick de inte igenom en vräkning, hade den bara använts till drogförsäljning så hade det varit en annan sak dock.

Där ser man. Det vore på sin plats att få till tydliga riktlinjer angående sådana här ärenden och liknande. Men att få in rökförbud i kontrakten är ändå rätt utveckling tycker jag samt att ha riktigt höga avgifter för sanering och "renovering" av lägenheter där det rökts.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara matlagning, om din granne är asiat så är det minst lagad mat morgon middag och kväll, med lagat mellanmål lite då och då.
Det är wokat och fritterat som gäller, det ger nästan alltid en matlukt ihop med röklukt.

Var glad för att den ännu inte fått för sig att preparera kryddor, den dagen så kippar du efter andan

Edit: Det blommiga i lukten kan komma ifrån Meng Daa en pasta som är gjord på en torkad och mald vattenskalbagge ihop med kryddor, den ger en lukt och smak som påminner om parfym.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ett fenomen började förra veckan hos mig, då och då på dag/morgon/kväll fylls min lägenhet med en rökstank från lägenheten under mig. Hör hur grannen är aktiv, sedan kommer rökstanken. Förra grannen under mig rökte cigaretter i lägenheten och rökstanken från den slank upp som denna nya rök.

Tänk er en blandning av Pyttipanna, Rostad lök, något sött och med en klar röklukt. Det sticker till i näsan, varar ofta i ca 10 minuter och avtar sakta, repetera med lite mellanrum.

Älskar min granne rökt pyttipanna eller finns det något att röka på som stinker något likvärdigt? Kan säga att det är grovt irriterande, speciellt när man försöker somna på kvällarna för att gå till jobbet tidigt.

Ska man våga knacka på? En mystisk granne som aldrig syns till.

Förmodligen har din granne installerat en köksfläkt med aktiv fläkt som trycker ut matoset i ventilationskanalen. Inte alls ovanligt att lägenheter i vertikal riktning delar på samma ventilationsschakt upp till taket.

Man får ha kolfilterfläkt, men många kolfilterfläktar är inte bara filter i utan även fläkt (t.ex. vanligt på IKEAs sortiment). Så det behöver inte ens vara så att grannen vet om att han har gjort fel. Kanske är det rent av den tidigare ägaren/hyresgästen som bytt fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Som jag tolkar det finns det ingen lag för hyresvärden att luta sig mot när det gäller rökning i lägenhet. Dock kan det skrivas in i hyreskontraktet och väljer hyresgästen att skriva på detta är denna också bunden till att följa den. Om så inte kan gästen vräkas.

Fortfarande intressant huruvida detta står i TS kontrakt eller inte.

Skrivet av snajk:

Hyresnämnden har ställt sig på den rökandes sida i alla fall: https://www.hemhyra.se/nyheter/utsiktslost-att-vraka-for-rokn... och ingen högre instans har prövat saken vad jag kan hitta.

Det krävs mycket för att vräka någon. Jag läste exempelvis om en person som hade sålt droger i lägeneheten, och blivit dömd för detta, men eftersom lägenheten också var hens hem så fick de inte igenom en vräkning, hade den bara använts till drogförsäljning så hade det varit en annan sak dock.

Skrivet av hoffa78:

Där ser man. Det vore på sin plats att få till tydliga riktlinjer angående sådana här ärenden och liknande. Men att få in rökförbud i kontrakten är ändå rätt utveckling tycker jag samt att ha riktigt höga avgifter för sanering och "renovering" av lägenheter där det rökts.

Det finns rättsfall där bostadsrättsföreningar har försökt instifta trivselregler som förbjuder rökning, där de har fått nej.

Även andra domar för extremfall av rökning, där det ändå inte gick att "vräka" personen i fråga. Så länge det sker innanför lägenhetens väggar är det okej. Så fort man röker på balkong, gemensamma utrymmen eller rent av loftgångar så kan det förbjudas. Innergårdar är trixigare, men i regel kan det inte förbjudas där heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Saken för mig är inte just matlukt utan att den är tjock och påträngande, precis som vissa blommande växter kan vara. Stäng av fläkten och stek upp en köttbit, ni tvivlare.

Jo, men jag har svårt att tro att en köttbit luktar särskilt blommigt för någon. Jag tror helt enkelt att de flesta inte vet hur gräs luktar. Hasch var ju mer populärt tidigare och det har en annan lukt som kanske är mer känd, men det är inte så vanligt längre, häromkring i alla fall. Går jag en promenad på kvällstid i min stadsdel så kommer jag att känna gräslukt vid flera separata tillfällen, än mer om det är helg eller sommar, men haschlukt har jag inte känt på åratal.

Skrivet av hoffa78:

Där ser man. Det vore på sin plats att få till tydliga riktlinjer angående sådana här ärenden och liknande. Men att få in rökförbud i kontrakten är ändå rätt utveckling tycker jag samt att ha riktigt höga avgifter för sanering och "renovering" av lägenheter där det rökts.

Tja, jag har personligen inget emot att förbjuda rökning i bostäder men samtidigt är det ju en del av en inte helt trevlig utveckling i mina ögon. Gnälliga grannar kan sätta stopp för massa saker, grillning, fester, barn, husdjur, restauranger eller nattklubbar i innerstan, musik i parker osv. Rökare är också redan ganska hårt ansatta på många sätt, man får knappt röka utomhus i närheten av bostäder längre, uteserveringar är också rökfria som alla arbetsplatser oavsett om de är inomhus eller utomhus. Hemmet är en av få platser där det är tillåtet. Och ser man till vilka som röker i sina hem så är det mestadels gamla människor som kanske inte har så lätt att ta sig ut på en lång promenad bara för att stilla sitt begär liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag har personligen inget emot att förbjuda rökning i bostäder men samtidigt är det ju en del av en inte helt trevlig utveckling i mina ögon. Gnälliga grannar kan sätta stopp för massa saker, grillning, fester, barn, husdjur, restauranger eller nattklubbar i innerstan, musik i parker osv. Rökare är också redan ganska hårt ansatta på många sätt, man får knappt röka utomhus i närheten av bostäder längre, uteserveringar är också rökfria som alla arbetsplatser oavsett om de är inomhus eller utomhus. Hemmet är en av få platser där det är tillåtet. Och ser man till vilka som röker i sina hem så är det mestadels gamla människor som kanske inte har så lätt att ta sig ut på en lång promenad bara för att stilla sitt begär liksom.

Finns faktiskt en intressant dom som klargjorde att det inte fanns skäl till vräkning när en man vid upprepade tillfällen hade smetat in alla lägenhetens väggar med sin egen avföring, varpå det stank fruktansvärt i trapphuset och närliggande lägenheter. Rätten att få göra vad man vill i sitt eget hem väger minst sagt tungt i landets domstolar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men jag har svårt att tro att en köttbit luktar särskilt blommigt för någon. Jag tror helt enkelt att de flesta inte vet hur gräs luktar. Hasch var ju mer populärt tidigare och det har en annan lukt som kanske är mer känd, men det är inte så vanligt längre, häromkring i alla fall. Går jag en promenad på kvällstid i min stadsdel så kommer jag att känna gräslukt vid flera separata tillfällen, än mer om det är helg eller sommar, men haschlukt har jag inte känt på åratal.

Nu börjar jag bli tjatig, men vi kör vidare tills poängen sitter.

Jag syftar återigen inte på själva matlukten, utan det faktum att matos trycker iväg alla andra lukter och nyanser i ett rum eller hem. Även om man sprejar med luftfräschare kommer den ligga kvar som ett osynligt tjockt moln, likt en utdragen metanfjärt i en bil utan AC. När någon bolmat en jolle är det samma typ av tjocka odör, men jag menar inte att näsan identifierar lukten som densamma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Finns faktiskt en intressant dom som klargjorde att det inte fanns skäl till vräkning när en man vid upprepade tillfällen hade smetat in alla lägenhetens väggar med sin egen avföring, varpå det stank fruktansvärt i trapphuset och närliggande lägenheter. Rätten att få göra vad man vill i sitt eget hem väger minst sagt tungt i landets domstolar...

Låter osannolikt. Avföring är en sanitär olägenhet och således inte ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Nu börjar jag bli tjatig, men vi kör vidare tills poängen sitter.

Jag syftar återigen inte på själva matlukten, utan det faktum att matos trycker iväg alla andra lukter och nyanser i ett rum eller hem. Även om man sprejar med luftfräschare kommer den ligga kvar som ett osynligt tjockt moln, likt en utdragen metanfjärt i en bil utan AC. När någon bolmat en jolle är det samma typ av tjocka odör, men jag menar inte att näsan identifierar lukten som densamma.

Håller fortfarande inte med riktigt. Gräslukt kan absolut hänga kvar och tränga igenom mycket, men den är inte "fet" som matos. Haschrök är en annan sak dock, den, speciellt blandat med tobak, kan absolut upplevas som en fet ånga liksom. Maja är i min näsa en ganska behaglig doft egentligen, sen kan det förstås bli för mycket som med de flesta dofter, en välfylld coffeshop är inte behaglig på något sätt exempelvis, men röker man så mycket så borde det vara en ganska konstant lukt liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller fortfarande inte med riktigt. Gräslukt kan absolut hänga kvar och tränga igenom mycket, men den är inte "fet" som matos. Haschrök är en annan sak dock, den, speciellt blandat med tobak, kan absolut upplevas som en fet ånga liksom. Maja är i min näsa en ganska behaglig doft egentligen, sen kan det förstås bli för mycket som med de flesta dofter, en välfylld coffeshop är inte behaglig på något sätt exempelvis, men röker man så mycket så borde det vara en ganska konstant lukt liksom.

Då tycker vi bara olika helt enkelt. Är jag inomhus och någon röker på, vilket vi tror är fallet, är lukten definitivt påträngande.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att lukten tränger in genom balkongdörr/fönster. Den kommer inte från köket!

Kan han ha stängt ventiler så röken/oset trycker ut genom luftintagen? Stanken kommer från under min balkong, inte sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Värt att notera är att lukten tränger in genom balkongdörr/fönster. Den kommer inte från köket!

Kan han ha stängt ventiler så röken/oset trycker ut genom luftintagen? Stanken kommer från under min balkong, inte sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Då står han väl ute på balkongen och röker gräs?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Finns faktiskt en intressant dom som klargjorde att det inte fanns skäl till vräkning när en man vid upprepade tillfällen hade smetat in alla lägenhetens väggar med sin egen avföring, varpå det stank fruktansvärt i trapphuset och närliggande lägenheter. Rätten att få göra vad man vill i sitt eget hem väger minst sagt tungt i landets domstolar...

Jag skulle gärna se den domen då jag vet att det finns många som blivit avhysta på liknande grunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Låter osannolikt. Avföring är en sanitär olägenhet och således inte ok.

Skrivet av DasIch:

Jag skulle gärna se den domen då jag vet att det finns många som blivit avhysta på liknande grunder.

Domen är från Hyresnämden och jag fick ta del av den via den dåvarande chefsjuristen på Riksbyggen.

Bostadsrättsinnehavaren hade smetat avföring på väggarna i sin egen bostadsrätt och grannarna klagade på dålig lukt. Styrelsen tog kontakt med medlemmen i fråga och fick tillträde till lägenheten, varpå avföringen uppdagades. Styrelsen ansåg att bostadsrättsinnehavaren hade förverkat sin rätt till medlemskap i enlighet med bostadsrättslagen. Bostadsrättsinnehavaren överklagade styrelsens beslutet till Hyresnämnden. Föreningen förlorade målet eftersom avföringen endast ansågs ha påverkat ytskikten och att dålig lukt inte utgjorde tillräckligt starkt vägande skäl för att medlemmen skulle kunna uteslutas. Föreningen hade i enlighet med stadgarna inte underhållsansvaret för ytskikt, men jag vet inte om det hade någon inverkan på nämndens beslut.

Jag har inte en kopia på domen, men ser ingen anledning att misstro källan. Det kan visserligen ha funnits andra skäl som Hyresnämnden vägde in i sin bedömning, men som inte framgick i den kontext jag fick ta del domen. Exempelvis kan föreningen har förlorat för att styrelsen inte hade gett medlemmen tillräckligt många chanser eller erforderlig tid på sig för rättelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Domen är från Hyresnämden och jag fick ta del av den via den dåvarande chefsjuristen på Riksbyggen.

Bostadsrättsinnehavaren hade smetat avföring på väggarna i sin egen bostadsrätt och grannarna klagade på dålig lukt. Styrelsen tog kontakt med medlemmen i fråga och fick tillträde till lägenheten, varpå avföringen uppdagades. Styrelsen ansåg att bostadsrättsinnehavaren hade förverkat sin rätt till medlemskap i enlighet med bostadsrättslagen. Bostadsrättsinnehavaren överklagade styrelsens beslutet till Hyresnämnden. Föreningen förlorade målet eftersom avföringen endast ansågs ha påverkat ytskikten och att dålig lukt inte utgjorde tillräckligt starkt vägande skäl för att medlemmen skulle kunna uteslutas. Föreningen hade i enlighet med stadgarna inte underhållsansvaret för ytskikt, men jag vet inte om det hade någon inverkan på nämndens beslut.

Jag har inte en kopia på domen, men ser ingen anledning att misstro källan. Det kan visserligen ha funnits andra skäl som Hyresnämnden vägde in i sin bedömning, men som inte framgick i den kontext jag fick ta del domen. Exempelvis kan föreningen har förlorat för att styrelsen inte hade gett medlemmen tillräckligt många chanser eller erforderlig tid på sig för rättelse.

Jag har avhyst personer på liknande grunder, så därför skulle det vara intressant att se domen. Det finns antagligen andra skäl som påverkat bedömningen.

Permalänk
Medlem

I sedvanlig Svensk arga-lappen stil döpte jag om mitt WiFi till "Din cannabis stinker".
Korsar fingrarna att det räcker!