Permalänk
Medlem

Build för 13-16K?

Tjena! Fick tipsat av en polare att söka här efter en stabil pc build som jag kommer maina CS på, 350fps+ tänker jag. Har kollat runt länge på flera builds men får sån beslutsångest och skulle va bättre att höra vad folk har att säga om själva builden också. Kanske nån som varit i min sits och nyss fixat en go pc?
Kommer även spara till helt ny setup (allt) inkl 240hz monitor, i den delen behöver jag dock inga rekommendationer. Dåligt utvecklad tråd men skriv gärna era tankar, frågor och builds nedanför.

Permalänk
99:e percentilen

Välkommen till forumet!

Då jag inte förstår vad din frågeställning är skulle jag vilja be dig att utveckla detta. Vill du bygga en dator att spela CS:GO på? Du verkar ha bestämt dig för en 240 Hz-skärm, vilket jag tycker är helt rätt om CS:GO (eller FPS i allmänhet) står högst på prioritetslistan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Lägg till AMD 5600 som släpps imorgon till denna:

edit: med valfri cpu-kylare

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13281368

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Mitt förslag. Vet dock inte om du ska bygga själv eller inte? Och om du vill ha Windows eller fixa det "på sidan om"
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13281419

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Nog är RM750x v2 för 1 000 kronor mindre ett betydligt bättre köp?

Define S kan jag för övrigt inte förstå alls. TS ska bygga en CS-dator, inte en vattenkyld filserver.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Windows 10 Pro köper du på Cdkeysdeals.com för 30 kr
Köp ett ESD armband som du kopplar till chassit
Vänta tills RX 5600 XT släpps imorgon innan du beställer. Kan skaka om marknaden rejält!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nog är RM750x v2 för 1 000 kronor mindre ett betydligt bättre köp?

Define S kan jag för övrigt inte förstå alls. TS ska bygga en CS-dator, inte en vattenkyld filserver.

Beror på vad man själv tycker, personligen väljer jag alltid 80+ platinum över 80+ gold, en PSU ska sitta länge och fint i datorn. Snåla på PSU är ingen idé. Sedan är HX marginellt tystare (viktigt för mig), och på det är HX mer beprövad. Gud vet att det finns en anledning till varför de var tvungna att släppa en v2.

Du behöver inte förstå, det räcker att veta att andra inte har samma behov eller krav eller tycken som du En låda med så mycket luftflöde som möjligt och ljuddämpning, precis vad gaming kräver i mina ögon.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Beror på vad man själv tycker, personligen väljer jag alltid 80+ platinum över 80+ gold, en PSU ska sitta länge och fint i datorn. Snåla på PSU är ingen idé. Sedan är HX marginellt tystare (viktigt för mig), och på det är HX mer beprövad. Gud vet att det finns en anledning till varför de var tvungna att släppa en v2.

Att man inte ska snåla på PSU håller jag med om. Det tycker jag heller inte man gör med RM750x v2.

De andra aspekterna du tar upp till fördel för HX är ju svåra att vare sig bekräfta eller dementera. Mitt RM650x har dock aldrig gjort ett ljud ifrån sig. Hur mycket kommer TS dator dra?

Citat:

Du behöver inte förstå, det räcker att veta att andra inte har samma behov eller krav eller tycken som du En låda med så mycket luftflöde som möjligt och ljuddämpning, precis vad gaming kräver i mina ögon.

Men Define S är ju verkligen gigantiskt. Tror du inte att ett betydligt smidigare och mer praktiskt Define C skulle vara ett bättre köp för TS?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Att man inte ska snåla på PSU håller jag med om. Det tycker jag heller inte man gör med RM750x v2.

De andra aspekterna du tar upp till fördel för HX är ju svåra att vare sig bekräfta eller dementera. Mitt RM650x har dock aldrig gjort ett ljud ifrån sig. Hur mycket kommer TS dator dra?

Men Define S är ju verkligen gigantiskt. Tror du inte att ett betydligt smidigare och mer praktiskt Define C skulle vara ett bättre köp för TS?

Define C tar inte HX750i, då den tar max 175mm djup och en HX750i är 180mm djup. Annars hade jag inte haft några problem med det.
Det är inte godtyckligt att jag valt dessa delarna Det är kvalitet i mina ögon rakt igenom som kommer hålla 10 år.

Gigantiskt är definitivt subjektivt, och i detta fall missvisande enligt mig. Skillnaden är inte så mycket att jag skulle vilja tillskriva den "gigantisk":

BxDxH:
Define C: 210x413x453
Define S: 233x520x451

2 cm på bredden och 10cm på längden är inte en gigantisk skillnad för mig. Men den är nödvändig för att ge tillgång till 180mm PSU och stora grafikkort utan att det ska vara trångt och jävligt.

Men det är klart, är man någon som vill ha så litet som möjligt så kanske det spelar större roll. Tycker dock att man gör sig själv en otjänst att vilja skippa 2x10 cm med tanke på vad man förlorar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Vänta till Radeon 5600XT release imorgon, detta kort kommer vara relevant i denna prisklass.

Ska skärmen ingå i budgeten?

Rimligaste datorn är nog 3600, 16GB 3GHz+ RAM, B450 mb, 500W+ nätagg, chassi, ssd

Kylare följer med, men om du är ljudkräsen eller vill klocka så ska du köpa en så med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Define C tar inte HX750i, då den tar max 175mm djup och en HX750i är 180mm djup. Annars hade jag inte haft några problem med det.

Har inte sagt något om HX750i, men det mått du nämner är ju med hårddiskburen kvar. Tar man bort den (vilket inte alls är orimligt att tänka sig i TS fall) sväljer Define C alla nätagg på marknaden.

Citat:

Det är inte godtyckligt att jag valt dessa delarna Det är kvalitet i mina ögon rakt igenom som kommer hålla 10 år.

Det kan varken du eller jag garantera för våra respektive förslag, men jag har precis samma motivering. Och eftersom du tar upp den tidsramen vågar jag nog lova att Define S kommer ses som ännu mer onödigt stort om tio år än det gör nu.

Citat:

Gigantiskt är definitivt subjektivt, och i detta fall missvisande enligt mig. Skillnaden är inte så mycket att jag skulle vilja tillskriva den "gigantisk":

BxDxH:
Define C: 210x413x453
Define S: 233x520x451

2 cm på bredden och 10cm på längden är inte en gigantisk skillnad för mig. Men den är nödvändig för att ge tillgång till 180mm PSU och stora grafikkort utan att det ska vara trångt och jävligt.

Men det är klart, är man någon som vill ha så litet som möjligt så kanske det spelar större roll. Tycker dock att man gör sig själv en otjänst att vilja skippa 2x10 cm med tanke på vad man förlorar.

Ja, vi har uppenbarligen helt olika utgångspunkter. Jag tycker inte att Define C är "trångt och jävligt" på något sätt. Grafikkortslängd anges till "Max 315 mm with front fan mounted", så det är inte uppenbart för mig vilket grafikkort du tänker att TS kommer vilja montera för att stöta på problem där. För PSU gäller som sagt i praktiken vilken längd som helst.

Storleksskillnaden är hur som helst högst påtaglig. 55 liter mot 37 liter går ju inte att bortse från, liksom skillnaden i längd. Har hanterat ett antal datorer i båda storlekarna i samband med LAN och dylikt, och det går inte att komma ifrån att mindre är smidigare.

Men bra att du motiverade varför du tycker att TS borde välja Define S; det uppskattar jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har inte sagt något om HX750i, men det mått du nämner är ju med hårddiskburen kvar. Tar man bort den (vilket inte alls är orimligt att tänka sig i TS fall) sväljer Define C alla nätagg på marknaden.

Det kan varken du eller jag garantera för våra respektive förslag, men jag har precis samma motivering. Och eftersom du tar upp den tidsramen vågar jag nog lova att Define S kommer ses som ännu mer onödigt stort om tio år än det gör nu.

Ja, vi har uppenbarligen helt olika utgångspunkter. Jag tycker inte att Define C är "trångt och jävligt" på något sätt. Grafikkortslängd anges till "Max 315 mm with front fan mounted", så det är inte uppenbart för mig vilket grafikkort du tänker att TS kommer vilja montera för att stöta på problem där. För PSU gäller som sagt i praktiken vilken längd som helst.

Storleksskillnaden är hur som helst högst påtaglig. 55 liter mot 37 liter går ju inte att bortse från, liksom skillnaden i längd. Har hanterat ett antal datorer i båda storlekarna i samband med LAN och dylikt, och det går inte att komma ifrån att mindre är smidigare.

Men bra att du motiverade varför du tycker att TS borde välja Define S; det uppskattar jag.

Självklart är mindre smidigare, det går ju inte att argumentera emot. Personligen väljer jag dock 10 cm djupare, 2 cm bredare, chassi för ett antal olika anledningar, som jag redan nämnt.

Har dock inte riktigt tänkt på att TS kanske ska flytta från lan till lan, i mina ögon görs det inte mer bland ungdomar. Om det är så att han ska flytta runt den, ja då har du 100% rätt, för det ändamålet är det definitivt bättre att ta något mindre än define S. Skulle den däremot bara sitta under ett bort konstant, då ser jag ingen anledning att välja mindre

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vill du ha max FPS i cs så bör du köra på en 9700k och inte en Ryzen, du kan se i denna benchmark att en 9700K 480FPS medan en 3700X landar på 382 FPS och en 3800X på 394FPS. Jag satte ihop ett förslag på burk:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13283222

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varför ska han köra en PSU för över 2000:- det är ju total galenskap?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Självklart är mindre smidigare, det går ju inte att argumentera emot. Personligen väljer jag dock 10 cm djupare, 2 cm bredare, chassi för ett antal olika anledningar, som jag redan nämnt.

Det förstår jag. Men jag tror inte att någon av de anledningarna är relevanta för TS. Vill också understryka att även om "10 cm djupare, 2 cm bredare" låter ganska obetydligt är skillnaden i praktiken högst påtaglig mellan de aktuella chassina.

Citat:

Har dock inte riktigt tänkt på att TS kanske ska flytta från lan till lan, i mina ögon görs det inte mer bland ungdomar. Om det är så att han ska flytta runt den, ja då har du 100% rätt, för det ändamålet är det definitivt bättre att ta något mindre än define S. Skulle den däremot bara sitta under ett bort konstant, då ser jag ingen anledning att välja mindre

Det kan även vara så att han idag inte vet om han ska flytta datorn ofta längre fram i tiden. I så fall skulle jag förvisso absolut inte rekommendera Define C.

För egen del har samtliga steg nedåt i chassistorlek (HAF X, H440, Define C, Ghost S1) varit en tydlig förbättring, även för den stora majoritet av tiden då datorn står hemma. (Just S1:an innebär ju till skillnad från Define C kraftiga kompromisser med kylning och stora krav på komponentval, så den tänker jag inte rekommendera utan vidare. Men poängen är att storleken spelar roll även hemma.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vill du ha max FPS i cs så bör du köra på en 9700k och inte en Ryzen, du kan se i denna benchmark att en 9700K 480FPS medan en 3700X landar på 382 FPS och en 3800X på 394FPS. Jag satte ihop ett förslag på burk:

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]