Otroligt hög temp för Ryzen 5 3600? (Nybörjare behöver hjälp)

Permalänk
Medlem

Otroligt hög temp för Ryzen 5 3600? (Nybörjare behöver hjälp)

Hej på er,
hoppas allt är väl!

AMD Ryzen 5 3600 (originalkylare) även standard kylpasta
MSI B450 Tomahawk Max
4st 120mm Corsair LL120mm chassifläktar

När jag stod i MSI Command Center så hoppade CPU:n från 60-80C
I Bios när jag står och kollar är den på 43C
Core Voltage: 1.2-1.4 V

Printscreen från HWinfo

Mina funderingar där jag behöver er hjälp:
Precision Boost Overdrive, enable/disable?
Har läst en del om att man ska sänka "Voltage", stänga av PBO osv.
Jag blir inte klok då jag inte riktigt har kunskapen.
Kan jag monterat CPU:n fel?
Ändringar i BIOS?

Otroligt tacksam om ni har möjlighet att hjälpa!

Permalänk
Medlem

@Paatriik: Testa att stresstesta den och kolla på temperaturerna. 80 grader är inget farligt med dagens cpuer, vill du ha en dator som både är tystare och kallare får du köpa en eftermarknadskylare då stock kylaren till 3600 inte är den bästa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

@J4N50N: Tjena, stort tack för ditt svar! Jag glömde att nämna att Core Voltage ligger kring 1.2-1.4V, är det för högt?
Hade jag vetat bättre hade jag sett till att mitt chassi hade haft 2x120mm montering i taket och satt dit Corsair H100x Liquid CPU Kylare.
Men vilken annan "populär" eftermarknaskylare bör göra susen tro?

Permalänk
Medlem

Tycker inte det låter som orimliga temperaturer. Det du får tänka på är ju att CPU kylaren har en fläktkurva, dvs den kommer anpassa fläkten efter hur varmt det är. Kan ju vara så att din fläkt kör på 50% när den är 80 grader. Detta kan du ställa in i bios eller i AMDs Ryzen Master Utility (tror jag).

Vill du byta kylare så behöver du berätta vad du har för chassi och vad du kan tänka dig betala. Finns kylare från 300kr -> 1500 kr. Du får något bättre än du har idag runt 300kr, det börjar bli "riktigt bra och hyfsat tyst" runt 600kr och "super bra och super tyst" runt 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paatriik:

Men vilken annan "populär" eftermarknaskylare bör göra susen tro?

Beror lite på budget.

Cooler Master Hyper 212 Black Edition är en vettig lite billigare kylare.

Spelar priset mindre roll så är Noctua NH-U12A att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tycker inte det låter som orimliga temperaturer. Det du får tänka på är ju att CPU kylaren har en fläktkurva, dvs den kommer anpassa fläkten efter hur varmt det är. Kan ju vara så att din fläkt kör på 50% när den är 80 grader. Detta kan du ställa in i bios eller i AMDs Ryzen Master Utility (tror jag).

Vill du byta kylare så behöver du berätta vad du har för chassi och vad du kan tänka dig betala. Finns kylare från 300kr -> 1500 kr. Du får något bättre än du har idag runt 300kr, det börjar bli "riktigt bra och hyfsat tyst" runt 600kr och "super bra och super tyst" runt 1000kr.

@Chrisism8: Ah okej, jag har läst att folk lyckats få ner den till runt 30grader därför blev jag stressad
Jag har dock gjort ett väldigt dåligt val då budgeten inte räckte kanske hela vägen och valde Phanteks eclipse p300. Men som ovan nämnt har ett kefft luftflöde.

nja men bra grejor och billigt pris går sällan ihop, men kan lägga just nu 500-750kr kanske.
Om det inte är stress med tempen kan jag slå lite högra inom snar framtid.

Tusen tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Beror lite på budget.

Cooler Master Hyper 212 Black Edition är en vettig lite billigare kylare.

Spelar priset mindre roll så är Noctua NH-U12A att rekommendera.

Ah helt rätt, såklart kanske inte det billigaste
Får kika runt lite, gärna kanske någon med RGB.
Tack för tips och tack att du tog dig tid att besvara inlägget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paatriik:

Får kika runt lite, gärna kanske någon med RGB.

Cooler Mastern finns i en RGB version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paatriik:

@Chrisism8: Ah okej, jag har läst att folk lyckats få ner den till runt 30grader därför blev jag stressad
Jag har dock gjort ett väldigt dåligt val då budgeten inte räckte kanske hela vägen och valde Phanteks eclipse p300. Men som ovan nämnt har ett kefft luftflöde.

nja men bra grejor och billigt pris går sällan ihop, men kan lägga just nu 500-750kr kanske.
Om det inte är stress med tempen kan jag slå lite högra inom snar framtid.

Tusen tack för svar

Det finns folk som fått ner den till -30 grader på flytande kväve också. Du måste jämföra äpplen och äpplen. Googla "3600 stock cooler temp" så får du upp lite videos/forumtrådar på vad folk har för temps. Finns också en del videos där de jämför den med t.ex Hyper 212 Evo som kylare.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en Cryorig H7 som ett mkt bra alternativ. Bra kylare some enkelt att montera presterar riktigt bra och är inte i vägen för ramminnena.
Och så e den billig, e svår slagen när det kommer till pris/performance.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Jag rekommenderar en Cryorig H7 som ett mkt bra alternativ. Bra kylare some enkelt att montera presterar riktigt bra och är inte i vägen för ramminnena.
Och så e den billig, e svår slagen när det kommer till pris/performance.

Tjena, tusen tack!
Tänker du på Cryorig H7 med en fläkt eller två? Såg att det finns olika

Permalänk
Medlem

Annars finns ju be quiet pure rock.
Jag har en be quiet dark rock slim (kostade 399 på black friday) på min Ryzen 3600 och den kyler tillräckligt väl trots PBO och en extremt tyst fläktkurva

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

@Paatriik: Testa att stresstesta den och kolla på temperaturerna. 80 grader är inget farligt med dagens cpuer, vill du ha en dator som både är tystare och kallare får du köpa en eftermarknadskylare då stock kylaren till 3600 inte är den bästa.

Skrivet av Chrisism8:

Tycker inte det låter som orimliga temperaturer. Det du får tänka på är ju att CPU kylaren har en fläktkurva, dvs den kommer anpassa fläkten efter hur varmt det är. Kan ju vara så att din fläkt kör på 50% när den är 80 grader. Detta kan du ställa in i bios eller i AMDs Ryzen Master Utility (tror jag).

Vill du byta kylare så behöver du berätta vad du har för chassi och vad du kan tänka dig betala. Finns kylare från 300kr -> 1500 kr. Du får något bättre än du har idag runt 300kr, det börjar bli "riktigt bra och hyfsat tyst" runt 600kr och "super bra och super tyst" runt 1000kr.

Skrivet av TechWolf:

Beror lite på budget.

Cooler Master Hyper 212 Black Edition är en vettig lite billigare kylare.

Spelar priset mindre roll så är Noctua NH-U12A att rekommendera.

Skrivet av TechWolf:

Cooler Mastern finns i en RGB version.

Skrivet av Chrisism8:

Det finns folk som fått ner den till -30 grader på flytande kväve också. Du måste jämföra äpplen och äpplen. Googla "3600 stock cooler temp" så får du upp lite videos/forumtrådar på vad folk har för temps. Finns också en del videos där de jämför den med t.ex Hyper 212 Evo som kylare.

Skrivet av z3poxx:

Jag rekommenderar en Cryorig H7 som ett mkt bra alternativ. Bra kylare some enkelt att montera presterar riktigt bra och är inte i vägen för ramminnena.
Och så e den billig, e svår slagen när det kommer till pris/performance.

Skrivet av PatrickP:

Annars finns ju be quiet pure rock.
Jag har en be quiet dark rock slim (kostade 399 på black friday) på min Ryzen 3600 och den kyler tillräckligt väl trots PBO och en extremt tyst fläktkurva

Tjena,
Bytt CPU fläkt nu och verkar ha ordnat sig
Suttit o lirat semaste 3 timmarna också (CS GO bara iofs)

Prntsrc

Tack för alla svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paatriik:

Hej på er,
hoppas allt är väl!

AMD Ryzen 5 3600 (originalkylare) även standard kylpasta
MSI B450 Tomahawk Max
4st 120mm Corsair LL120mm chassifläktar

När jag stod i MSI Command Center så hoppade CPU:n från 60-80C
I Bios när jag står och kollar är den på 43C
Core Voltage: 1.2-1.4 V

Printscreen från HWinfo

Mina funderingar där jag behöver er hjälp:
Precision Boost Overdrive, enable/disable?
Har läst en del om att man ska sänka "Voltage", stänga av PBO osv.
Jag blir inte klok då jag inte riktigt har kunskapen.
Kan jag monterat CPU:n fel?
Ändringar i BIOS?

Otroligt tacksam om ni har möjlighet att hjälpa!

Tycker att det låter högt.
Har alla fyra skruvarna dragits?
Är fläkten inkopplad på CPU, inte på chassi?

Ok ser nu att du redan bytt fläkt, vad blev det?
Men som sagt, så varmt skall det inte bli även med original, "måste varit något fel som var trasigt".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |