Uppgradera grafikkort eller processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Okej, vi släpper det där med att byta moderkort och greja med nuvarande dator.

Grafikkortet. Vilket Geforce kort kan man ta istället för detta AMD om det nu inte är helt 100?

Ja, 1660 Super eller 1660Ti om du känner dig obekväm med 5600XT. Med 1660 Super sparar du en del också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha, vilket 1660 ti ska jag välja. Finns ju 13 olika på inet om jag räknade rätt?

Permalänk
Medlem

@slizy:

Jag hade satsat på ett 5600XT, det är trots allt ca 25% snabbare än 1660Ti och 1660 Super. Du får mer för pengarna helt enkelt.

Det är också sant att vissa har haft problem med 5000-serien, men det betyder inte att du kommer ha det. Om du får bekymmer kan du byta till ett 1660 Super (det är mycket mer prisvärt än 1660Ti).

Upp till dig såklart. Men som sagt, strunta i Ti och satsa på Super om du går på Nvidias lösning.

Permalänk
Medlem

Nu har jag nog snart allt på det klara.
En sista fråga dock.
Om jag skaffar Windows från annat ställe än Inet. Det är inget svårt att installera detta då?

Permalänk
Medlem

@slizy:

Spelar ingen roll var du skaffar det, bara det är en legit nyckel så är processen detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@slizy:

Jag hade satsat på ett 5600XT, det är trots allt ca 25% snabbare än 1660Ti och 1660 Super. Du får mer för pengarna helt enkelt.

Det är också sant att vissa har haft problem med 5000-serien, men det betyder inte att du kommer ha det. Om du får bekymmer kan du byta till ett 1660 Super (det är mycket mer prisvärt än 1660Ti).

Upp till dig såklart. Men som sagt, strunta i Ti och satsa på Super om du går på Nvidias lösning.

5600 xt är mer exakt 15% snabbare än ett 1660S. I vissa tester betydligt mindre än så

Permalänk
Medlem

Windows installeras från usb-minne med hjälp av microsofts egna media creation tool (gratis på deras hemsida)

Det du köper någonstans ifrån är produktnyckeln.

Köper du en hel dator som inet ska bygga ihop tror jag windows installation kan ingå, men då får du nog köpa licensen av inet för fullpris skulle jag gissa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Slägge:

I SweC:s prestandaindex får 5600XT 106 och det bästa 1660S som testas 86. Jag får det till 23% snabbare, och marginalerna är liknande i andra tester vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Nu uppstod problem när jag skulle plocka ihop det här.
Det står:
"Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".
Kan inte välja dessa minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Nu uppstod problem när jag skulle plocka ihop det här.
Det står:
"Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".
Kan inte välja dessa minnen.

Det är bara att ignorera. Minnen kan köras långsammare utan problem. Men om du vill ha full prestanda behöver du själv gå in i EUFI och aktivera DOCP (Direct Over Clock Profile) senare.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte lägga till minnet när jag är inne under "datorbyggare" på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Jag kan inte lägga till minnet när jag är inne under "datorbyggare" på Inet.

Oh, trist att de har den begränsningen.

Jag kollade just QVL (Qualified Vendor Lis, dvs tillverkaren har själva testat och påstår att det minnet funkar bra med exakt detta moderkort) listan åt dig på https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX#sup...
men tyvärr är den från "Last update : 2018-11-06" så inte mycket till hjälp.

Permalänk
Medlem

Ska jag välja ett med mindre hastighet? Detta tex:
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL19 Aegis

eller kanske:

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Ska jag välja ett med mindre hastighet? Detta tex:
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL19 Aegis

eller kanske:

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart

Det är dåligt av Inet. Ryzen 3000-serien har en standardspec för minnen upp till 3200MHz och minnescontrollern sitter i CPU. Det går inte att kontakta dem?

Känns väldigt konstigt att man inte skulle få plocka med bättre minnen. 3200MHz är bättre och ger en skillnad till det bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@slizy Använd inte datorbyggaren. Då sorteras mycket riktigt tex 3200mhz minnen bort misstänker jag. Står så här:

"Är du osäker på vilka delar som passar med varandra rekommenderar vi att använda vår Datorbyggare, den sorterar automatiskt bort alla delar som inte passar med de du redan valt."

Så bygg manuellt och lägg till "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" i kundvagnen istället. Då bygger de ihop burken med 3200mhz minnen om du valt det. Så här står det:

- Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.

- Vi hänvisar till moderkortets QVL-lista för att se vilka minnen som är kompatibla med respektive moderkort.

@varget skrev att de minnena du ville ha fanns med på listan. Dvs gör du en vanlig kundvagn och lägger till "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" i den kommer de bygga datorn och aktivera XMP-profilen för 3200mhz minnena.

Så det ska inte vara några konstigheter med 3200mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Lade till lite info
Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det gick att plocka ihop det direkt i kundvagnen så nu är det beställt.

Tack för all hjälp och tips som ni gett mig här. Mycket bra.
Nu hoppas jag det blir skillnad på mina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Det gick att plocka ihop det direkt i kundvagnen så nu är det beställt.

Tack för all hjälp och tips som ni gett mig här. Mycket bra.
Nu hoppas jag det blir skillnad på mina spel.

Lite nyfiken. Vilket grafikkort valde du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är dåligt av Inet. Ryzen 3000-serien har en standardspec för minnen upp till 3200MHz och minnescontrollern sitter i CPU. Det går inte att kontakta dem?

Känns väldigt konstigt att man inte skulle få plocka med bättre minnen. 3200MHz är bättre och ger en skillnad till det bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver ställa om "Tillåtna RAM-hastigheter" från "Standardshastigheter" till "Alla hastigheter" på sidan för internminne i datorbyggaren för att kunna välja fritt.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Trådar som denna är en av anledningarna till att jag älskar Sweclockers!

OP kommer in som helt novis och med hjälp av flera grymma medlemmar lyckas han bygga ihop en riktigt bra burk sett till hans ekonomi.

Kudos till er alla!

Och grattis OP till nya burken, kommer bli kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Man behöver ställa om "Tillåtna RAM-hastigheter" från "Standardshastigheter" till "Alla hastigheter" på sidan för internminne i datorbyggaren för att kunna välja fritt.

Jag har ingen erfarenhet av Inets datorbyggare. Tack för info, bra att ha med sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan bra ha Windows och spel och annat på samma disk om man gör en partition för Windows på t.ex. 150 GB och resten till en partition för spel och annat. Fördelen är som sagt att om det blir strul och man ska installera om Windows så behöver man inte ladda ner alla spel igen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Man kan bra ha Windows och spel och annat på samma disk om man gör en partition för Windows på t.ex. 150 GB och resten till en partition för spel och annat. Fördelen är som sagt att om det blir strul och man ska installera om Windows så behöver man inte ladda ner alla spel igen.

Ett annat alternativ är att göra regelbundna säkerhetskopior.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Ett annat alternativ är att göra regelbundna säkerhetskopior.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör förstås saken ännu bättre om man har hårdvaran till det men om man har Windows på en skild partition så behöver man inte det eller så slipper man att kopiera tillbaks spelen efter en ominstallation. Jag kör backup på mycket men inte på installerade spel med ett fåtal undantag såsom MAME.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Jag ominstallerar hellre spelen för att få det cleant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Lite nyfiken. Vilket grafikkort valde du?

Skickades från m.sweclockers.com

Det blev ett 5600XT.

Permalänk
Medlem

@slizy:

Härligt, hoppas allt löser sig smidigt med ditt nya bygge. Ha det gott!